Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikan ainoat/harvat naiset? Onko teillä tasa-arvo?

Vierailija
15.09.2022 |

En ole koskaan ollut mitenkään kova naisasianainen koska en ole ennen juurikaan kohdannut syrjintää - paitsi nyt.
Olen talousjohtaja pk-firmassa länsi-Suomessa. Olen johtoryhmän ainoa nainen, minulla on kaksi miesalaista (controller, talousassari). Toimistolla on kyllä varaosamyynnissä yksi nainen mutta istui vähän eri paikassa kuin muut toimihenkilöt.
Olen melko järkyttynyt kun huomasin että minulle tuputetaan assarintöitä. Sitä tekee siis johtajatkin. Jos on joku helppo asia jonka voi pyytää alaisiltank, eivät pyydä sitä heiltä vaan minulta. Siis asiaa joka ei ole edes varsinaisesti minun vastuulla vaan alaisiäen. On pyydetty keittämään kahvia, saattamaan vieraita ovelle. Ja kun olen kysynyt muutamaan kertaan vähän haastaen että miksi kysyt minulta etkä alaiseltani? Niin vastaus on että sulta on helpompi pyytää kun olet NAINEN.

Ei saakeli. Täällä ei siis edes hävetä tai kyseenalaisteta sitä että naiseen kohdistuu sukupuolittuneet odotukset ja toiveet. Ymmärrän että nämä ei tee tätä ilkeyttään mutta asenteet ovat todella oudot.

Joudun hakemaan varmaan uutta työtä sillä en usko että mitenkään saan tällaisia asenteita ja kulttuuria muuttumaan.

Onko muilla tällaista? Siis vielä nykyään?

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsäasiantuntijana isossa firmassa koen olevani aivan tasa-arvoinen, välillä jopa hemmoteltu. Minulle ollaan aina kohteliaita, tieto kulkee minulle asti ja jotkut herrasmiehet jopa kohteliaasti avaavat ovet. En voi moittia.

Vierailija
62/75 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen IT-alalla oleva nainen.

Kahvia ei ole onneksi käsketty keittämään, mutta olen joutunut todistamaan omia kykyjäni paljon enemmän kuin miehet. Minulta on ikään kuin oletettu paljon parempaa tulosta kuin miespuolisilta kollegoiltani. Sama on vähän virheiden kanssa. Jos minä teen virheen, se johtuu jostain syystä siitä, että olen nainen. Esim kerran kollegani sanoi, että naiset eivät ole hyviä matikassa, joten ei ihme että tein laskuvirheen. Jos mies tekee virheen, se johtuu ihan jostain muusta.

Huomasin myös urani alussa, että paljon kysymyksiä kysyviä miehiä kuvaillaan oma-aloitteisiksi ja kiinnostuneiksi. Kun minä kysyin paljon kysymyksiä, en ollut tarpeeksi itsenäinen ja minun olisi pitänyt etsiä vastaus itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mikä tohon auttaisi. Naisvaltaisella alalla olen ja meillä toteutuu hyvin tasa-arvo kaikessa, eli myös heikoissa palkoissa.

Jos tekisit laskelman siitä, paljonko kahvitusten vaatijat kuluttaa turhaan firman rahoja kuussa tai vuodessa? 15min/nakki*toteutumat, vertaa paljonko tulee johtoryhmän palkoilla vs sen rivijonnen?

Vierailija
64/75 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet johtavassa asemassa etkä pysty pitämään puoliasi, oletko oikeassa työssä? Koskee molempia sukupuolia. Asiantuntijatyössä olevalle tietysti hieman eri juttu, siinä ominaisuuksien prioriteetit muualla.

Tsemppiä jokaiselle kuitenkin, ei ole kivaa jos tällaista nakitusta harrastetaan. Vituttaisi minuakin, sen vuoksi olen itsenäisessä työssä, ei tarvi tapella ihmisten kanssa.

Vierailija
65/75 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metsäasiantuntijana isossa firmassa koen olevani aivan tasa-arvoinen, välillä jopa hemmoteltu. Minulle ollaan aina kohteliaita, tieto kulkee minulle asti ja jotkut herrasmiehet jopa kohteliaasti avaavat ovet. En voi moittia.

Oletko siis kiitollinen kun sinullekin kerrotaan asioita?

Vierailija
66/75 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvia ei ole onneksi käsketty keittämään, mutta olen joutunut todistamaan omia kykyjäni paljon enemmän kuin miehet. Minulta on ikään kuin oletettu paljon parempaa tulosta kuin miespuolisilta kollegoiltani. Sama on vähän virheiden kanssa. Jos minä teen virheen, se johtuu jostain syystä siitä, että olen nainen. Esim kerran kollegani sanoi, että naiset eivät ole hyviä matikassa, joten ei ihme että tein laskuvirheen. Jos mies tekee virheen, se johtuu ihan jostain muusta.

Huomasin myös urani alussa, että paljon kysymyksiä kysyviä miehiä kuvaillaan oma-aloitteisiksi ja kiinnostuneiksi. Kun minä kysyin paljon kysymyksiä, en ollut tarpeeksi itsenäinen ja minun olisi pitänyt etsiä vastaus itse.

Varmaan ihan totta mitä sanot. Noiden asioiden kanssa on vain elettävä. Ja ehkä kun oppivat tuntemaan paremmin niin kohtelevat sinua enemmän yksilönä, kuin naisena joka on miesten hommissa.

Vierailija
67/75 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet johtavassa asemassa etkä pysty pitämään puoliasi, oletko oikeassa työssä? Koskee molempia sukupuolia. Asiantuntijatyössä olevalle tietysti hieman eri juttu, siinä ominaisuuksien prioriteetit muualla.

Tsemppiä jokaiselle kuitenkin, ei ole kivaa jos tällaista nakitusta harrastetaan. Vituttaisi minuakin, sen vuoksi olen itsenäisessä työssä, ei tarvi tapella ihmisten kanssa.

Kukaan ei pysty pitämään puoliaan jos työpaikan enemmistö kääntyy vastaan. Eikä tuo koske molempia sukupuolia, sillä miehiä ei kohdella noin.

Vierailija
68/75 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei pysty pitämään puoliaan jos työpaikan enemmistö kääntyy vastaan. Eikä tuo koske molempia sukupuolia, sillä miehiä ei kohdella noin.

Et näe nyt asioita objektiivisesti. Luuletko tosiaan että miehiä ei yritetä joka suunnasta pompotella?

Vierailija
69/75 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan ihan totta mitä sanot. Noiden asioiden kanssa on vain elettävä. Ja ehkä kun oppivat tuntemaan paremmin niin kohtelevat sinua enemmän yksilönä, kuin naisena joka on miesten hommissa.

Olet oikeassa, olen jo nyt ns tottunut tähän. :D Välillä ärsyttää se, että nainen nähdään ensin naisena ja sitten yksilönä. Mies taas on lähes aina yksilö ensin.

Vierailija
70/75 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä on todella paljon edelleen ja nimenomaan silloin, kun johdossa on lähes pelkästään keski-ikäisiä ja sen ylittäneitä miehiä. Olin yhdessä yrityksessä töissä, jossa naisilla ei ollut mitään asiaa johtotehtäviin - paitsi hr- ja markkinointi - ja silloinkaan ei välttämättä johtoryhmän jäseneksi.

Sitten on yrityksiä, joissa saatat saada tittelin ja vastuuta, mutta et todellista valtaa, vaan päätökset tekee joryn miehet. Tulee sellainen olo, että sinulle on annettu titteli vain näön vuoksi - yritetään näyttää siltä että meillä ollaan tasa-arvoisia.

En ole keksinyt muuta vaihtoehtoa, kuin vaihtaa aina vaan uuteen yritykseen, jospa siellä nämä asiat toimisivat. Kerran kokeilin nostaa metelin, että miksi naisia ei päästetä johtotehtäviin, mutta silloinen esihenkilöni sanoi, että ei kannata, tekee vain itselleen hallaa. Todella vaikeaa tätä on muuttaa.

Vierailija
71/75 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä on todella paljon edelleen ja nimenomaan silloin, kun johdossa on lähes pelkästään keski-ikäisiä ja sen ylittäneitä miehiä. Olin yhdessä yrityksessä töissä, jossa naisilla ei ollut mitään asiaa johtotehtäviin - paitsi hr- ja markkinointi - ja silloinkaan ei välttämättä johtoryhmän jäseneksi.

Sitten on yrityksiä, joissa saatat saada tittelin ja vastuuta, mutta et todellista valtaa, vaan päätökset tekee joryn miehet. Tulee sellainen olo, että sinulle on annettu titteli vain näön vuoksi - yritetään näyttää siltä että meillä ollaan tasa-arvoisia.

En ole keksinyt muuta vaihtoehtoa, kuin vaihtaa aina vaan uuteen yritykseen, jospa siellä nämä asiat toimisivat. Kerran kokeilin nostaa metelin, että miksi naisia ei päästetä johtotehtäviin, mutta silloinen esihenkilöni sanoi, että ei kannata, tekee vain itselleen hallaa. Todella vaikeaa tätä on muuttaa.

Olin itse töissä juuri tuollaisessa yrityksessä, paitsi että ei ollut keski-ikäisiä miehiä vaan kolmekymppisiä. Ihan toiveajattelua että tämä ongelma poistuisi nuoremman sukupolven myötä. Niin uskottiin jo 20 vuotta sitten ja asiat ovat aivan kuten ennenkin. Minua vanhemmat varmaan osaisivat kertoa että samaa sanottiin 40 vuotta sitten, veikkaan.

Vierailija
72/75 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et näe nyt asioita objektiivisesti. Luuletko tosiaan että miehiä ei yritetä joka suunnasta pompotella?

Ei tarvitse luulla. Kuuntelen kun ihmiset kertovat kokemuksiaan. Naiset kohtaavat tuollaista. Miehet eivät.

Vierailija
73/75 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannustan kaikkia naisia olemaan työpaikalla sopivasti mulkku. Hirveetä, mutta pakko on ruveta räyhäämään, muuten ei uskota.

Olen 40-vuotias DI ja minun on kasvatettu vanhan maailman ihanteiden ja ankaruuksien mukaan. Eli olen omaksunut kiltin tytön roolin.

Ei ole mitään rajaa sillä kuinka paljon saa muiden töitä omiensa ohella hoitaa. Ja suorituksista kunnian pokkaavat ne, jotka ymmärtävät delegoida aikaa vievät työt minunlaisilleni typeryksille. Ja lisättäköön vielä, että kukaan näistä ei tule tuomaan kukkia haudalleni.

Vierailija
74/75 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies saa hyvästä työstä palkioksi ylennyksen. Nainen lisää työtehtäviä hoidettavaksi, koska ::niin hienostihan ne sinulta hoituu::.

Vierailija
75/75 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen it-alalla oleva nainen. En ole koskaan kokenut minkäänlaista vähättelyä kollegojen tai esimiesten taholta. Joitakin yksittäisiä asiakastapauksia on ollut. Olen työskennellyt urani aikana useissa eri yhtiöissä. Ilmeisesti minulla on ollut hyvä tuuri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä