Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikan ainoat/harvat naiset? Onko teillä tasa-arvo?

Vierailija
15.09.2022 |

En ole koskaan ollut mitenkään kova naisasianainen koska en ole ennen juurikaan kohdannut syrjintää - paitsi nyt.
Olen talousjohtaja pk-firmassa länsi-Suomessa. Olen johtoryhmän ainoa nainen, minulla on kaksi miesalaista (controller, talousassari). Toimistolla on kyllä varaosamyynnissä yksi nainen mutta istui vähän eri paikassa kuin muut toimihenkilöt.
Olen melko järkyttynyt kun huomasin että minulle tuputetaan assarintöitä. Sitä tekee siis johtajatkin. Jos on joku helppo asia jonka voi pyytää alaisiltank, eivät pyydä sitä heiltä vaan minulta. Siis asiaa joka ei ole edes varsinaisesti minun vastuulla vaan alaisiäen. On pyydetty keittämään kahvia, saattamaan vieraita ovelle. Ja kun olen kysynyt muutamaan kertaan vähän haastaen että miksi kysyt minulta etkä alaiseltani? Niin vastaus on että sulta on helpompi pyytää kun olet NAINEN.

Ei saakeli. Täällä ei siis edes hävetä tai kyseenalaisteta sitä että naiseen kohdistuu sukupuolittuneet odotukset ja toiveet. Ymmärrän että nämä ei tee tätä ilkeyttään mutta asenteet ovat todella oudot.

Joudun hakemaan varmaan uutta työtä sillä en usko että mitenkään saan tällaisia asenteita ja kulttuuria muuttumaan.

Onko muilla tällaista? Siis vielä nykyään?

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saman rahan siitä saa niin eikö se ole leppoisaa laittaa sumpit pihisemään kokousta varten tai järjestää firman joulujuhlia? Naisilla vain on sitä organisointikykyä enemmän.

Ei todellakaan ole. Olen VP ja tehnyt valtavan työn urani eteen. On uskomattoman törkeää ja loukkaavaa että multa vaaditaan tätä. Työnhaku on käynnissä ja tän takia lähden heti kun voin. Työpaikka menettää nyt tämän takia osaamiseni ja merkittävä.än työpanoksen.

T. Teknologiajohtaja

Aina on tulijoita, kukaan ei ole korvaamaton ja uusi tyyppi aloittaa pienemmällä palkalla.

Voi olla, ja saakin olla näin, minä en ole sitä enää katsomassa. Ainakin rekrytointi maksaa jotain. Ja se seuraava saattaa lähteä myös.

Vierailija
42/75 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin hyvä ja tärkeä keskustelu. Isossa konsernissa tämä ei ole ongelma, siellä on assareita ja tukipalveluita pilvin pimein, mutta pienemmissä firmoissa tää on vakava ongelma. siellä ei ole assaria, ja se paikan nainen joutuu tekemään nämä hommat, oli se vp tai toimari tai hallituksen pj. Koska kukaan mies ei suostu palvelemaan.

Tämä on ihmeen vähän puhuttu asia. Nimittäin meno on aivan törkeää monilla työpaikoilla. Tasa-arvo on valovuosien päässä siinä vaiheesaa kun talousjohtaja palvelee ja hyysää, ja sata alempana organisaatiossa olevaa miestä vaan odottelee palvelua eikä itse laita tikkua ristiin.

Mä aloitin varsinaisen urani miesvaltaisessa pienessä duunarifirmassa. Meitä oli kaksi naista. Menin heti mukaan muiden toimintaan: Ihmettelemään, että mitäs nyt tehdään, kun ei ole yhtään puhdasta kahvikuppia. Heittäydyin yhtä kädettömäksi kuin muutkin. Varoin päätymässä siihen rooliin, että tuo hoitaa nämä hommat.

Kun asema työelämässä on noussut, olen kylmästi alkanut delegoimaan itselle nakitettuja avustavia hommia eteenpäin. Tai totean välillä, että tarvitsen tähän apuja, "Pekka", hoidapa sinä.

T. Se epäluotettava kahvien tilaaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko että suurin osa tarkoittaa tuolla mitään pahaa, moni vaan toimii automaatiolla ja mielikuvilla että nainen varmaankin hoitaa mielellään nämä "emännän" työt.

Se on vähän sama juttu jos jollain toimiston naisella autosta hajoaa rengas niin tuskin menet toimiston naisille siitä höpöttämään vaan niille miehille jos siellä sellaisia on. Eikä miehetkään tuosta nyt suutu.

Niin, eivät varmaan tarkoitakaan pahaa. Vasta 50 vuotta puhuttu näistä asioista niin onhan se selvää että kaikki eivät ole vielä asiasta kuulleet. Ihan viatonta varmasti, ei mitään yritystä näyttää naiselle paikkansa. Ei nyt aleta hankaliksi, eihän?

No tuo tuntuu siltä vähän kuin nähdä rasismia joka paikassa.  Suurin osa porukasta on vaan ajattelematonta ja ei huomaa käytöstään. Ja jos firmassa on ollut joka tapa niin eihän sitä herkästi muuteta.

Vierailija
44/75 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen IT-alalla, yritys on miesvaltainen, alkuaikoina olin ainut nainen. Meillä ei jostain syystä ole ollenkaan sellaista kulttuuria että jollekulle voisi sanoa "keitä kahvia". Se joka haluaa juoda kahvia, keittää täyden pannun. Tarjoilujen tilaaminen asiakastapaamisiin ym. puolestaan on virallisesti osa yhden työntekijän toimenkuvaa.

Ehkä lähinnä verrattavissa oleva asia on tiskikoneen tyhjentäminen ja täyttäminen, jota tekevät jotkut useammin, jotkut harvemmin, aika usein johtoporraskin on siinä hommassa, ovat 40-50 vuotiaita miehiä. Joskus kesällä, kun suurin osa vakityöntekijöistä oli lomalla ja toimistolla oli lähinnä opiskelijoita kesähessuina ja vasta-aloittaneita, tuntui siltä että minä olin ainut joka pyyhki kahvitahrat pöydältä joskus. Mutta muuten minusta meillä on kyllä ihan tasa-arvoista.

It-ala on AINOA tasa-arvoinen ala koska on alana nuori eikä ole historian painolastia. Itsekin olin uran alussa it-alalla ja luulin että työelämä on tasa-arvoista. Oli hirveä järkytys siirtyä teollisuuteen. Siis oikeasti aivan kamala shokki kulttuurisesti, kuin olisi aikakoneella mennyt 60-luvulle. Siis sukupuolten kohtelun osalta.

Vierailija
45/75 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaisi kuulla mitä ap on ajatellut tähän asti niistä tuhansista naisista jotka kertovat samoja juttuja ja puhuvat tasa-arvon puolesta. Uskotko siis heitä vasta nyt kun itselläsi osuu kohdalle? Ajattelitko että kiukkuiset feministit höpöttävät omiaan vai etkö vain välittänyt?

En ole koskaan epäillyt sitä, toki tiedän että näin on, mutta ajattelin vähän naiivisti että se koskee alemman organisaatitason naisia, siis ajattelin että johtajuus suojelisi siltä, siis ettei nyt sentään johtajanaista kehdata pakottaa tällaiseen.

No nytpä tiedän että kehdataan. Tää on käsittämätöntä. Ajatelkaapa asia toisinpäin. Miten pöyristyttävää olisi jos organisaatio ylimmän johtoryhmän miesjohtajaa painostettaisi keittämään kahvit ja saattamaan vieraat, tilaamaan mapit ja kansiot? Sehän olisi aivan ennenkuulumaton loukkaus. Ja kuitenkin sitten naisjohtajalta tätä vaaditaan.

Niin, mietin vain kun korostit heti alussa että et ole ikinä ollut mikään naisasianainen. Eli halusit sanoutua irti heistä jotka puhuvat äänekkäästi juuri näistä ongelmista, joihin nyt yllättyneenä törmäsit. Olet pöyristynyt omasta kohtelustasi mutta silti korostat että sinulla ei ole mitään tekemistä niiden kanssa jotka ratkovat tätä ja satoja muita tasa-arvon ongelmia.

Äläpä nyt viitsi, en jaksa sun provoamiseen lähteä mukaan. Jospa keskustelisit otsikon aiheesta, kiitos.

En minä provoa. Ymmärrän kyllä haluttomuutesi vastata. Olen usein miettinyt miten nämä En ole mikään feministi -naiset reagoisivat kun itsellä sattuu kohdalle jotain tällaista. On niin hassua että edelleen pitää korostaa sitä että "minä en ole mikään naisasianainen". Vaikka tässä kohtaa pitäisi jo olla selvää että kannattaa olla.

Vierailija
46/75 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen IT-alalla, yritys on miesvaltainen, alkuaikoina olin ainut nainen. Meillä ei jostain syystä ole ollenkaan sellaista kulttuuria että jollekulle voisi sanoa "keitä kahvia". Se joka haluaa juoda kahvia, keittää täyden pannun. Tarjoilujen tilaaminen asiakastapaamisiin ym. puolestaan on virallisesti osa yhden työntekijän toimenkuvaa.

Ehkä lähinnä verrattavissa oleva asia on tiskikoneen tyhjentäminen ja täyttäminen, jota tekevät jotkut useammin, jotkut harvemmin, aika usein johtoporraskin on siinä hommassa, ovat 40-50 vuotiaita miehiä. Joskus kesällä, kun suurin osa vakityöntekijöistä oli lomalla ja toimistolla oli lähinnä opiskelijoita kesähessuina ja vasta-aloittaneita, tuntui siltä että minä olin ainut joka pyyhki kahvitahrat pöydältä joskus. Mutta muuten minusta meillä on kyllä ihan tasa-arvoista.

It-ala on AINOA tasa-arvoinen ala koska on alana nuori eikä ole historian painolastia. Itsekin olin uran alussa it-alalla ja luulin että työelämä on tasa-arvoista. Oli hirveä järkytys siirtyä teollisuuteen. Siis oikeasti aivan kamala shokki kulttuurisesti, kuin olisi aikakoneella mennyt 60-luvulle. Siis sukupuolten kohtelun osalta.

Et sitten seuraa uutisia ollenkaan kun luulet it-alaa tasa-arvoiseksi.

Vierailija
47/75 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saman rahan siitä saa niin eikö se ole leppoisaa laittaa sumpit pihisemään kokousta varten tai järjestää firman joulujuhlia? Naisilla vain on sitä organisointikykyä enemmän.

Ei todellakaan ole. Olen VP ja tehnyt valtavan työn urani eteen. On uskomattoman törkeää ja loukkaavaa että multa vaaditaan tätä. Työnhaku on käynnissä ja tän takia lähden heti kun voin. Työpaikka menettää nyt tämän takia osaamiseni ja merkittävä.än työpanoksen.

T. Teknologiajohtaja

Tulee firmalle todella kalliiksi johtajan palkalla hoitaa kahvitarjoiluita säännöllisesti. Hyvin työnsä organisoiva nimenomaan jättää tekemättä itse asiat, jotka hoituvat jonkun muun tekemänä. (Ja usein paremmin: Isoja kokonaisuuksia hoitaessa on tehotonta keskittyä paljon käytännön asioihin. Jompikumpi tekeminen kärsii.)

Vierailija
48/75 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko että suurin osa tarkoittaa tuolla mitään pahaa, moni vaan toimii automaatiolla ja mielikuvilla että nainen varmaankin hoitaa mielellään nämä "emännän" työt.

Se on vähän sama juttu jos jollain toimiston naisella autosta hajoaa rengas niin tuskin menet toimiston naisille siitä höpöttämään vaan niille miehille jos siellä sellaisia on. Eikä miehetkään tuosta nyt suutu.

Niin, eivät varmaan tarkoitakaan pahaa. Vasta 50 vuotta puhuttu näistä asioista niin onhan se selvää että kaikki eivät ole vielä asiasta kuulleet. Ihan viatonta varmasti, ei mitään yritystä näyttää naiselle paikkansa. Ei nyt aleta hankaliksi, eihän?

No tuo tuntuu siltä vähän kuin nähdä rasismia joka paikassa.  Suurin osa porukasta on vaan ajattelematonta ja ei huomaa käytöstään. Ja jos firmassa on ollut joka tapa niin eihän sitä herkästi muuteta.

Huomaavat aivan varmasti. Onhan tuosta kahvinkeitosta väännetty vitsiä vuosikymmeniä. Ei ole uusi juttu kenellekään.

Vierailija
49/75 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset suostuu noihin nakkihommiin. Ehkä vähän itsekseen mutisevat ja senkin voi kuitata "varmaan se aika kuukaudesta". Jos miehelle ehdotetaan niin sieltä tulee sellaista tekstiä takaisin ettei toista kertaa ehdoteta. Täytyy pitää puoliaan koska ei sitä kukaan muu tee.

Vierailija
50/75 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä estää johtajaa sanomasta napakasti, että ei keitäkahvia, sitä varten on alaiset. Kun johdonmukaisesti kieltäytyy, ei kukaan enää odota mitään.

Vierailija
51/75 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Teknologiajohtaja

Tulee firmalle todella kalliiksi johtajan palkalla hoitaa kahvitarjoiluita säännöllisesti. Hyvin työnsä organisoiva nimenomaan jättää tekemättä itse asiat, jotka hoituvat jonkun muun tekemänä. (Ja usein paremmin: Isoja kokonaisuuksia hoitaessa on tehotonta keskittyä paljon käytännön asioihin. Jompikumpi tekeminen kärsii.)

Niin tulee, mutta silti näin tehdään, että naisjohtaja kahvittaa. Koska mies ei voi pyytää toista miestä tekemään samaa. Siis miesten välinen lojaliteetti on niin suuri. Tää on käsittämätöntä. Mutta totta.

Vierailija
52/75 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä estää johtajaa sanomasta napakasti, että ei keitäkahvia, sitä varten on alaiset. Kun johdonmukaisesti kieltäytyy, ei kukaan enää odota mitään.

Ei auta. Helppo uhota voimafantasiassa että mä kieltäytyisin. Mutta eipä toimi. Meillä toimari käskyttää, jos kieltäydyn niin se sanoo että keität silti kun meillä ei ole ketään muutakaan joka keittää. Talo täynnä miehiä silti. Mutta ei ole ketään muutakaan. Eli siis naista.

Vierailija
53/75 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En ole koskaan ollut mitenkään kova naisasianainen koska en ole ennen juurikaan kohdannut syrjintää - paitsi nyt.

Ei saakeli. Täällä ei siis edes hävetä tai kyseenalaisteta sitä että naiseen kohdistuu sukupuolittuneet odotukset ja toiveet"

No voi voi. Ethän ole itsekään välittänyt muiden naisten tasa-arvo-ongelmista, koska et ole itse kohdannut samaa. 

Vierailija
54/75 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ON! Miehet on reiluja suoria duunikaverina .Eivät voinkaa seksiä ei suhdettaovat aitoja yksilöitä.Toisin kuin ne akattomat ukot jotka kyttä naisia jos nainen asu yksin yli 55v-ihan 75vuotiaiseiin.Ei mitään häpyä.. Kerostaloissa!.Hyi hitto senätään.yäk.

Vierailija
55/75 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset suostuu noihin nakkihommiin. Ehkä vähän itsekseen mutisevat ja senkin voi kuitata "varmaan se aika kuukaudesta". Jos miehelle ehdotetaan niin sieltä tulee sellaista tekstiä takaisin ettei toista kertaa ehdoteta. Täytyy pitää puoliaan koska ei sitä kukaan muu tee.

Sä ajattelet tän väärin. Miksi miehillä ei ole velvoitetta taistella nakkeja vastaan? Miksi ne saa olla rauhassa? Miksi niiden ei tarvi tapella ja vääntää?

Ei ratkaisu ole se että naisen pitää vaan taistella kovemmin. Ratkaisu on se että LOPETETAAN naisilta tää vaatiminen. Ainakin jos ne naiset on pomoja tai johtajia. Se on oikeasti aivan törkeä teko painostaa johtajanainen palveluhommiin.

Vierailija
56/75 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei mitään uutta auringon alla. Olen ollut yli 10 vuotta ylintä johtoa, nyt viisikymppinen, ja siis pitkään johtoryhmässä ja yhä vaan samaa asiaa vastaan pitää tapella ja vääntää. En enää jaksa odottaa muutosta vaan tätä se tulee olemaan loppuun asti. Naisen asemataso ei merkkaa mitään, vaan ensisijaisesti hän on sukupuolensa edustaja ja siksi vaaditaan sukupuolen mukaisia palvelutehtäviä.

En jaksa varmaan enää vääntää. Helpompi vaan keittää ne kahvit ja tilata toimistoon kopiopaperit. Se taistelu stressaa sen verran paljon.

Miten helpolla miehet pääsee kun saavat keskittyä työhönsä eikä koko ajan joku käskytä palvelemaan, hyysämään, hankkimaan tai hoitamaan jotain. Mun pitää tehdä siis sitten töitä enemmän ja pidempään että saan ne varsinaiset työt tehtyä. Tätä tää on varmaan seuraavat 200 vuotta eli tulevillakin naisilla.

Vierailija
57/75 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli työpaikalla mukana omat eväät ja juomat, en keitellyt kahvia enkä täyttänyt tiskikonetta koska en niitä käyttänytkään. Ei saaneet musta työpaikan keittiöorjaa.

Vierailija
58/75 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei auta. Helppo uhota voimafantasiassa että mä kieltäytyisin. Mutta eipä toimi. Meillä toimari käskyttää, jos kieltäydyn niin se sanoo että keität silti kun meillä ei ole ketään muutakaan joka keittää. Talo täynnä miehiä silti. Mutta ei ole ketään muutakaan. Eli siis naista.

Alat keittämään pahaa kahvia. Unohdat keittää aina silloin tällöin. Mutta muut hommat hoidat kunnolla.

Tuskin johtaja potkuja saa kahvinkeiton vuoksi.

Vierailija
59/75 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan aggressiivisesti käyttäytyvään mieheen suhtaudutaan positiivisesti ja häntä kunnioitetaan. Kun nainen käyttäytyy aggressiivisesti, kuulijat kääntyvät häntä vastaan.

Vierailija
60/75 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alat keittämään pahaa kahvia. Unohdat keittää aina silloin tällöin. Mutta muut hommat hoidat kunnolla.

Tuskin johtaja potkuja saa kahvinkeiton vuoksi.

Mutta joutuuko yksikään miesjohtaja suomessa miettimään tällaisia strategioita? Että miten voin välttyä kahvinkeitto-käskyiltä? Ei joudu, ei.

Reilukerho taas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän