Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ällistynyt. Asun vanhassa talossa, jossa on tulisijoja

Vierailija
15.09.2022 |

Aina aikaisemmin olen napsauttanut sähköpatterit päälle pienelle lämmölle, kun on tarvinnut alkaa lämmittää. Olen laittanut myös ilp:n päälle (mun ilp EI jäähdytä, kun pitäisi lämmittää!). Tulisijoilla olen alkanut lämmittää vasta, kun pakkanen on puraissut nurkkia ja on alkanut tuntua siltä, että patterien tehoa pitäisi kohottaa.
Olin uskonut, että tulisijoilla ei mitään sähköä säästetä. Olin uskonut, että ne vain avustavat talon lämmityksessä.
TÄNÄ syksynä toimin olosuhteiden avittamana toisin. En ole laittanut vielä sähköpattereita päälle. Ensin käytin vain ilp:a, mutta en raaskinut kovin isolla teholla sitä pitää ja sisällä sai jo vähän palella.
Sitten joku palstalla sanoi, ttä on lämmittänyt vasta ainoastaan tulisijoilla.
Olin että mitä, voiko niinkin tehdä? Päätin kokeilla. Ja siis mitvit!? Mitä ihmettä! Kämpässä on ihana LÄMMIN, tasainen, pehmeä lämpö, joka ei todellakaan anna syytä alentaa huonelämpötilaa tai kärsiä vilua! Istun nytkin topissa ja pyjamanhousuissa keittiössä, kun eilisiltana puita meni todellista tarvetta reippaammin :) Yöllä ei kuitenkaan tarvinnut hikoilla, koska vanha talo, niin esim. Eteisestä sai makkariin *tasoitusta* tulisijan antamalle yllättävälle lämmölle 😊
Olen kyllä tosi onnellinen tästä! Ja siis sähkönkulutuksessa on ihan naurettava ero viime syksyn ja tämän välillä.
Elokuussa kului v. 2021: 431kWh
Elokuussa v. 2022: 167kWh !
Tai viikko 35, eli elo-syyskuun välinen viikko,
v. 2021: 161kWh
v. 2022: 64kWh!

Kommentit (207)

Vierailija
1/207 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla pysyy talo kuivana ja terveenä, kun on hormiveto.

Kunhan puu on kuivaa ja palaminen puhdasta, puulla lämmittäminen on haja-asutusalueella erinomainen lämmitysmuoto.

Vierailija
2/207 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siinä aika homma turata niiden uunien kanssa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/207 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. On kokemusta, eikä siinä ole sen kummempaa, mitä nyt vähän hyötyliikuntaa puiden pilkkomisessa ja kantamisessa.

Vierailija
4/207 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos huoneessa on uuni niin hohkaa kylmää vaikka mitkä pöhisköt olisi sähköllä.

Mut vielä pari viikkoa ilpillä, kuun vaihteessa sammuu kokonaan ja pökköä pesään.

Nyt vielä ilpillä puolet halvempaa kun klapeilla (kuun loppuun 4,5snt/kWh)

Vierailija
5/207 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melekosta mytäkkätä on joo. Pistä vuan pellit aaki ja patterit tääsille

Vierailija
6/207 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös poltan takassa tulta (olohuoneessa ) ja ilp levittää lämmön  joka huoneeseen

Kannattaa todellakin

Vierailija
7/207 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

... Olin uskonut, että tulisijoilla ei mitään sähköä säästetä. Olin uskonut, että ne vain avustavat talon lämmityksessä...

Nyt on taas oikein logiikan kukkanen. Sähkölämmitys, eli talon lämmittämiseen menee sähköä. Tottakai se puilla lämmittäminen vähentää sähkön kulutusta, kun niillä lämmitetään vähemmän. Pattereissa on kuitenkin termostaatit. 

Vierailija
8/207 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa ap mutta olet samalla vihreiden painajaisuni mutta jatka samaan malliin

T: toinen puulla lämmittäjä

Vierailija
9/207 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkään ei olisi mikään yllätys, jos vaikka olisi ollut peruskoulussa hereillä fysiikan tunneilla.

Vierailija
10/207 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ... jopas. Mutta hyvähän se  että tämä tuli opittua, että taloja on lämmitetty ennenkin vaikka sähköä ei ollut. 

Tulisijat tekee tasaisemman lämmön, koska takka vetää huoneilmaa itseensä päin. Joka puolelta, nurkistakin. Ilma liikkuu paljon, paljon, tehokkaammin kuin pelkillä sähköpattereilla. Sähköpatterit vain nostaa lämmintä ilmaa ylöspäin, mutta ei saa lämpöä kiertämään huoneessa. 

Tulisija myös kuivattaa ilmaa, ja ilmankosteuden vähentyessä ilma tuntuu jo siksi lämpimämmältä, miellyttävämmältä.

Vierailija
11/207 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköpatteri on ehkä kaikkein epäedullisin tapa lämmittää, joten ei ihmekkään että laskut pienenevät.

Vierailija
12/207 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis mitä sä luulit että sille lämpöenergialle tapahtuu kun se tulee puusta vs: sähkövastuksista, ihan vaan mielenkiinnosta tätä hämmentävää havaintoa kohtaan kysyn..

Vierailija
13/207 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, ei ole homma eikä mikään. Enemmän aikaa menee täyttää tuo kahvikuppi kun mitä menee nakata 2-3 kapulaa uuniin silloin tällöin. Täs aamulla keitin kahvit, tälläsin hellan tulille ja istuin kahteen kans lukemaan uutiset. Niiden jälkeen sit vaikkapa tätä palstaa. Uuni palaa tuo... hetki, lisään puita... ei tarvinnutkaan. 22 astetta mittarissa keittiös. Se riittää mainiosti. Tulisijoja 3 mutta näillä "pakkasilla" riittää tuo hella. Meillä 120 neliön omakotitalo. Kulutus n.4000 Kwh vuosi. Ei paha. Osin sähkö ja osin puu. Yöllä lämpenee patterit ja päivällä tulipesät. Paitsi jos on työkeikat nii ettei kukaan ole lämmittämässä. Varaavaa takkaa ei ole - paitsi jos porinmatti niihin luetaan. Takassa vain takkasydän. Mutta lämmittää huonee niin kuumaksi pikku puumäärällä että riittää lähes aamusta iltaan. Sitten patterit päälle ja nukkumaan.

Vierailija
14/207 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä havainto, että puullakin voi lämmittää 😂 miten kuvittelit että ihmiset on selvinneet ilman sähköpattereita aikoinaan?

Ja niin, onhan siinä enemmän hommaa kuin muissa lämmitysmuodoissa, varsinkin jos itse tekee ne puut, mutta jos tekee pohjatyöt huolella eli on valmiit halot lähellä ja helposti saatavilla niin ei se pökköjen pesään laittaminen mitenkään kovin työlästä ole. Mukavaa puuhastelua ja samalla saa kivan tunnelman.

Vierailija
15/207 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan kerrostaloalueella, jonka vieressä on yksi vanha puutalo ihan meidän asunnon vieressä. Puutalossa on alettu lämmittää puilla ja savun haju koko alueella on järkyttävä. Nenää kirvelee sisällä ja omat astmaoireet alkaneet pahentua. Odotan kauhulla tulevaa talvea.

Vierailija
16/207 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on okt-talossa kaksi varaavaa takkaa ja niitä lämmitetään talviaikaan vuorotellen joka toinen päivä. Viime talvena ei kaukolämöä käytetty kuin vessoissa, pesuhuoneessa ja kodinhoitoahuoneessa, kun takkojan lämmöllä pärjättiin paremmin kuin hyvin. Rahaa säästyi melkoisesti, koska mies harrastaa metsätöitä ja puut tulevat omasta metsästä. Ja mikä mukavinta, takassa räiskyvää tulta on ihana katsella ja kuunnella.

Vierailija
17/207 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me asutaan kerrostaloalueella, jonka vieressä on yksi vanha puutalo ihan meidän asunnon vieressä. Puutalossa on alettu lämmittää puilla ja savun haju koko alueella on järkyttävä. Nenää kirvelee sisällä ja omat astmaoireet alkaneet pahentua. Odotan kauhulla tulevaa talvea.

Joo voin kuvitella että pientaloalueiden ilmanlaatu on huono ensi talvena, kun kaikki jotka vaan pystyy lämmittää puilla säästääkseen energiaa. Toki täällä on kaukolämpö kaikilla ja meidän alueella ei kai kovin pahat hinnankorotuspaineet ole, mutta nouseehan se silti varmasti jonkin verran, mutta kyllähän ihmiset hakee säästöä sieltä mistä voi. Sitten kun pihiyksissään poltetaan mitä sattuu puuta, tai ei ole kokemusta ja tietämystä miten puu palaisi puhtaammin, niin hiukkaspäästöjäkin tulee enemmän.

Vierailija
18/207 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on naapurissa lämmittäjä jolla on vähän huonosti vetävä tulisija ja välillä kosteat polttopuut, seutu on välillä mustan savun peitossa ja käry sen mukainen.

Vierailija
19/207 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on okt-talossa kaksi varaavaa takkaa ja niitä lämmitetään talviaikaan vuorotellen joka toinen päivä. Viime talvena ei kaukolämöä käytetty kuin vessoissa, pesuhuoneessa ja kodinhoitoahuoneessa, kun takkojan lämmöllä pärjättiin paremmin kuin hyvin. Rahaa säästyi melkoisesti, koska mies harrastaa metsätöitä ja puut tulevat omasta metsästä. Ja mikä mukavinta, takassa räiskyvää tulta on ihana katsella ja kuunnella.

juuri noin

/nimim kade

Vierailija
20/207 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on keittiössä suorastaan kuuma +24, kun on paristi lämmitetty leivinuunia. Säästyy kaukolämpöä mukavasti, meillä on ollut tosi pieni kulutus vaikka on vaan joka toinen päivä poltettu pesällinen lämmityskaudella. Voihan se olla, että ensi talvena tulee käytettyä puuta enemmän, jos kaukolämmön hinta kovin nousee. Puut saadaan ilmaiseksi kun vaan käydään tekemässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi