Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terapeutti puhuu asioista joilla ei ole mitään merkitystä voinnilleni

Vierailija
15.09.2022 |

Vaikka onkin opiskelija, silti sama tilanne tosi usein.
Alkaa puhumaan yhdentekeviä asioita.
Mun vointiin ne jutut ei auta.
En tiedä kehtaisinko sanoa miten pitäisi toimia.
Tässä yhden kerran edistyin kun kuuntelin omia tunteitani keskittyen niihin.
Seuraavasti aika menikin terapeutin höpöttäessä niitä näitä.

Kommentit (150)

Vierailija
141/150 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taas oli terapeutti, joka jumittui niihin lapsuuden asioihin. Jauhoi niitä kerrasta toiseen ja piti kaivella kaikki mahdolliset oikein kunnolla. Otti päähän, koska olisin halunnut päästä niistä eteenpäin ja koin, etten hyötynyt siitä lapsuuden traumoissa kierimisestä mitenkään.

Vierailija
142/150 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksesta tiedän tämän: psykologilla ja esim. lääkärillä käyvä asiakas saattaa kummassakin paikassa väittää toisen sanomaksi jotain mikä ei perustu todellisuuteen. Lääkärille että "psykologi sanoi..." ja psykologille että "lääkärin mukaan..." koska on käsittänyt asiat omalla tavallaan.

Esimerkki: Asiakkaalta kysyttiin hänen kiinnostuksiaan ammatinvalinnanohjauksessa. Häntä itseään kiinnosti hoitotyö, johon ammatinvalintapsykologi ei kantaa ottanut, tapaaminen oli vasta alkua jossa kartoitettiin asiakkaan toiveita. Asiakkaan lääkäri soitti psykologille (yht.ottoon oli lupa moniammatillisessa yhteistyössä) kysyäkseen mitä ihmettä tämä asiakas kertoo että suunnittelette hänelle lähihoitajaopintoja!

Kaikkeen mitä asias kertoo toisen työntekijän sanoneen joutuu suhtautumaan niin että siinä ei välttämättä ole totuutta lainkaan, on totuutta joukossa, tai saattaa pitää täysin paikkansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/150 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita hänelle lista niistä asioista, joista hänen pitää puhua. 

Anna hänelle mt-potilaana ohjeet kunnolliseen terapointiisi.

Olisi ihanaa olla terapeutti. 

Vierailija
144/150 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemuksesta tiedän tämän: psykologilla ja esim. lääkärillä käyvä asiakas saattaa kummassakin paikassa väittää toisen sanomaksi jotain mikä ei perustu todellisuuteen. Lääkärille että "psykologi sanoi..." ja psykologille että "lääkärin mukaan..." koska on käsittänyt asiat omalla tavallaan.

Esimerkki: Asiakkaalta kysyttiin hänen kiinnostuksiaan ammatinvalinnanohjauksessa. Häntä itseään kiinnosti hoitotyö, johon ammatinvalintapsykologi ei kantaa ottanut, tapaaminen oli vasta alkua jossa kartoitettiin asiakkaan toiveita. Asiakkaan lääkäri soitti psykologille (yht.ottoon oli lupa moniammatillisessa yhteistyössä) kysyäkseen mitä ihmettä tämä asiakas kertoo että suunnittelette hänelle lähihoitajaopintoja!

Kaikkeen mitä asias kertoo toisen työntekijän sanoneen joutuu suhtautumaan niin että siinä ei välttämättä ole totuutta lainkaan, on totuutta joukossa, tai saattaa pitää täysin paikkansa.

Se mitä ketjussa väitetään jonkun terapeutin sanoneen ei ehkä pidä lainkaan paikkaansa, pitää osittain paikkansa tai voi olla täysin totta.

Vierailija
145/150 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon, toisaalta psyykkisesti terveenä kävin nuorena testeissä, joissa selvitettiin soveltuvuuttani eri ammatteihin. 

Toimittaja, kirjailija ja tutkija olivat vaihtoehtoina.

Työvoimatoimiston psykologi jutteli minulle kokkikursseista.

t. tämänkin kuvittelin henkisesti terveenä :D

Vierailija
146/150 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä niitä näitä terapeutti puhuu?

Tosiaan, hänen pitäisi esittää kysymyksiä ja sinun pitäisi puhua.

Ei terapeutti esitä kysymyksiä. Kannattaa muistaa , mikä on vuosien jopa vuosikymmenten aikana tullut ei hetkessä lähde. Tarvitaan aikaa , joskus on ihan hyvä puhua niitä näitä , jospa terapeutti yrittää "kuljettaa" sitä keskustelun suuntaa. Sinun siellä terapiassa on tarkoitus puhua , jos et voi /uskalla , kirjoita .

Vierailija
147/150 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä terapeutille voi sanoa mistä haluat puhua tai jos koet että joku asia on auttanut sinua. Sinua varten hän siellä on. Joskus hän voi tulkita väärin mistä haluat puhua, jos esim jatkat juttua josta hän on aloittanut.

Vierailija
148/150 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole vielä löytänyt hyvää terapeuttia. Yksi oli hyvin outo vanhempi mies. Halusi, että puhutaan kolo ajan seksistä, vaikka minulla ei ollut mitään seksuaalisia ongelmia. Toinen oli mukava, mutta liiankin mukava. Ei uskonut minua kun kerroin olleeni kiusattu ja ihmiset pitävät minua outona. Se tuntui vähättelyltä kun hän sanoi vaikka "Älä höpise, sä olet täysin normaali. Sä vaan kuvittelet olevasi jotenkin poikkeava".

En usko hetkeäkään.

Aihe on se verran tärkeä monille että moisen p...n puhumisen voi jättää kokonaan pois kiitos.

Terapeutteja on varmasti moneen lähtöön, mutta että joku sanoisi "Älä höpise" tai "olet täysin normaali"? En todella usko hetkeäkään.

No minä taas uskon tuon hyvinkin. Niin sekopäiseen psykologiin olen itse joutunut törmäämään, kun hain apua.  Tai no, sekopäinen ei ole aivan oikea sana, hän vain oli aivan väärällä alalla. Oli siihen aikaan "tavallinen" psykologi terveyskeskuksessa mutta valmistui sittemmin terapeutiksi. Tein hänestä kantelun psykologiliitolle, ja tämän henkilön kommentit kanteluuni olivat kyllä paljonpuhuvia. 

Vierailija
149/150 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun terapeutti oli samanlainen. Välillä tuli ihan pöllämystynyt olo, kun hän käytti aikaa turhanpäiväisestä rupatteluun ja jaaritteluun (välillä puhuen jopa jostain omassa elämässään tapahtuneista asioista). Minä olisin halunnut käsitellä traumojani ja oikeasti mennä syvälle, mutta oli todella todella vaikea kääntää keskustelua siitä jaarittelusta niihin oikeasti oleellisiin asioihin. Jossain kohtaa aloin tuntea, ettei hän välttämättä ole ihan ammattitaitoinen, ja ettei hänen kanssa ehkä edes olisi kovin turvallista lähteä kaivelemaan niitä kaikkein syvimpiä haavoja.

Onkohan sulla ollut sama terapeutti kuin mulla?

Täysin onneton tapaus.

Kun aloitin tunnin alussa mainiten juuri tapahtuneen asian, esim. kuinka sain myytyä yhden esineen, tämä kertoi omia kokemuksiaan ja mitä mies oli sanonut.

Vierailija
150/150 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä terapeutille voi sanoa mistä haluat puhua tai jos koet että joku asia on auttanut sinua. Sinua varten hän siellä on. Joskus hän voi tulkita väärin mistä haluat puhua, jos esim jatkat juttua josta hän on aloittanut.

Täytyis seuraavasti sanoa. Ei ymmärrä tai ei muista sitä mitä oon sanonut mikä mua oikeasti auttaa.

Turha höpiseminen pois.

Tunnejutut ovat tunnepuolella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä