Kiva aamu herätys, kun kaks poliisia pimputti ovikelloa klo 8.00 :/
Heräsin siis tänä aamuna vähän yli klo 8.00, kun joku hakkasi ovea täysillä ja rimputti ovikelloa kuin suuremmassakin hengenhädässä. Ensin en noteerannut siihen mitään, koska luulin ovella olevan kusipää seinänaapurin, joka on kotiutunut kännissä kotiin. Mutta oven hakkaaminen vaan koveni ja sitten ovelta kuului täysillä huuto; täällä on poliisi.
Menin sitten avaamaan ja he lätkäisivät käteeni haasteen: maksamattomasta rikesakosta, jonka olen mukamas saanut vuonna keväällä 2005 ja joka olisi mennyt ulosottoon.
Mitään sakkoa en ole koskaan saanut, en ylinopeus sakkoa enkä parkkisakkoa tai tuosta parkkisakosta en kyllä ole varma, ainakaan tuulilasiin ei ole laitettu mitään sakkolappua.
No anyway, mun pitää mennä kuultavaksi joulukuun puolivälissä ja maksettavaa kertyi 44 euroa. Mistä vitusta mä tollaset rahat pierasen? Muutenkin on tiukkaa. Olen yksinhuoltaja ja ensi kuussa on tasan tarkkaan 70 euroa rahaa ruokaan ja vaippoihin. Lapsi on vähän yli vuoden. Ensi kuussa pitää maksaa mm. kolmen kuukauden sähkölasku, pari vakuutusta jne.
Ja ihan kiva, kun se äijä kailotti olevansa poliisi niin kovaa, että varmasti rapun kyylät kuulivat. Helvetti.
Kommentit (54)
Vierailija:
Sossu maksaa toimeentulotukea, mutta se ei korvaa mitenkään sähkölaskuja ym. Vaan tuo sama summa tulee joka kuukausi tililleni. Vaikka tuo sähkölasku ei siis tule kuukausittain ja sossusta tiedetään varmasti tuo.
ap
poliisin asiakkaat käyttää tommosta kieltä!
Eipä vaan meidän sossu korvaa noita sähkölaskuja erikseen ym. Koska se kuulemma on jo laskettu siihen toimeentulotukeen.
ap
se toimeentulotukihan on nimenomaan laskuja ym lääkkeitä varten...
JA ap,no,oletko sitten varastanut,pahoinpidellyt,turmellut omaisuutta,mitäs näitä muita onkaan...??
Ja mene bussilla sinne kauppaan tai ellei bussit kulje, niin muuta ihmisten ilmoille. Todellakaan sosiaalituilla elävällä ei tarvi olla autoa, koska aikaa on seistä pysäkeillä... Niinhän se on, että kun käy töissä, niin saa ostettua ruokaa, maksettua sakkonsa ja on varaa siihen autoonkin.
Mene töihin ap tai kouluun takaisin ap. Älä selitä... Vastaustyylisi jo kielii sellaisesta ihmisestä, jonka lapselle olisi parempi olla fiksujen ihmisten keskellä päivät!
käy siellä ovella pienemmästäkin. Kokemusta löytyy ja just sunnuntai on niitten lempparipäivä. Itse olen myös opiskelija ja talous tiukoilla. Koitahan ap jaksaa!
Vierailija:
se toimeentulotukihan on nimenomaan laskuja ym lääkkeitä varten...JA ap,no,oletko sitten varastanut,pahoinpidellyt,turmellut omaisuutta,mitäs näitä muita onkaan...??
Enkä pahoinpidellyt ketään.
Enkä ole turmellut kenenkään omaisuuttakaan.
ap
Tietenkään ne ei maksa jos ap ei toimita niille laskua ja reseptejä. Pitäisikö niiden arvata kenties ap:n sähkölasku?
Vierailija:
Ja mene bussilla sinne kauppaan tai ellei bussit kulje, niin muuta ihmisten ilmoille. Todellakaan sosiaalituilla elävällä ei tarvi olla autoa, koska aikaa on seistä pysäkeillä... Niinhän se on, että kun käy töissä, niin saa ostettua ruokaa, maksettua sakkonsa ja on varaa siihen autoonkin.Mene töihin ap tai kouluun takaisin ap. Älä selitä... Vastaustyylisi jo kielii sellaisesta ihmisestä, jonka lapselle olisi parempi olla fiksujen ihmisten keskellä päivät!
Voi luoja miten noin idiootteja ihmisiä voikin olla.
Jos satuit lukemaan koko ketjun ajatuksella läpi, niin huomaisit mun kertoneen jo, että tälläisia tiukkoja kuukausia on ainoastaan muutama vuodessa. Muuten rahat riittävät mainiosti!
Ja halusin kuuleppas olla lapsen kanssa kotona, koska en viitsinyt laittaa häntä hoitoon niin pienenä. Tarkoitus olisi jatkaa opiskeluja ensi syksynä ja laittaa lapsi hoitoon.
Sattumoisin tästä kaupungista ei löydy töitä, olin lukion jälkeen kaksi vuotta puhelinmyyjänä ja sen jälkeen aloitin opinnot (joita on jäljellä enää vuosi). Täältä löytyy pelkästään töitä: sairaanhoitajille, lääkäreille, raksamiehille ym.
ap
Ja sulle, joka hokee tuota sossua. Olen laittanut joka kuukausi kaikki lippu lappuset sossuun ja nuo kuuluvat siihen toimeentulotukeen. Menikö jo kaaliin?
ap
Mun mielestä 10km ei ole paha matka polkea kauppaa. Sen voi polkasta kerran päivässä ja tuoda yhen päivän sapuskat aina kerrallaan.
Mutta sä et taida tietää pahasta astmasta mitään? Varsinkin talvella jo kävely ottaa henkeen. Siis ulkona kävely.
ap
Perustoimeentulotukeen sisältyy perusosa, jolla pitää lain mukaan kattaa ravintomenot, vaatemenot, vähäiset terveydenhuoltomenot, henkilökohtaisen puhtauden ja kodin puhtauden menot, paikallisliikenteen maksut, lehtitilaukset, televisioluvat ja puhelimen käyttö. Perusosa on yksin asuvalla ihmisellä 382,70 euroa kuukaudessa ensimmäisessä kuntaryhmässä ja 366,24 euroa kuukaudessa toisessa kuntaryhmässä vuonna 2006.
Perusosan LISÄKSI perustoimeentulotuella katettavia menoja ovat asumistukilain 6 §:n mukaiset asumismenot (esim. vuokra tai vastike, vesimaksu, lämmityssähkö), vähäistä suuremmat terveydenhuollon menot, taloussähkölasku ja kotivakuutusmaksu.
Täydentävään toimeentulotukeen sisältyvät niin sanotut erityismenot, joita ovat lasten päivähoidon maksu, muut kuin perusmenoina hyväksyttävät asumismenot (esim. muutosta aiheutuvat kustannukset) sekä henkilön tai perheen erityisistä olosuhteista aiheutuvat menot.
Varsinaisen toimeentulotuen lisäksi kunnat myöntävät ehkäisevää toimeentulotukea, jonka perusteista ne päättävät itse. Sen tarkoituksena on edistää henkilön ja perheen sosiaalista turvallisuutta ja tukea henkilön ja perheen omatoimista suoriutumista sekä ehkäistä syrjäytymistä ja pitkäaikaista toimeentulotukiriippuvuutta. Ehkäisevää toimeentulotukea voidaan myöntää muun muassa tuen saajan aktivointia tukeviin toimenpiteisiin, asumisen turvaamiseksi, ylivelkaantumisesta tai taloudellisen tilanteen äkillisestä heikentymisestä aiheutuvien vaikeuksien lieventämiseksi.
Sossu maksaa toimeentulotukea, mutta se ei korvaa mitenkään sähkölaskuja ym. Vaan tuo sama summa tulee joka kuukausi tililleni. Vaikka tuo sähkölasku ei siis tule kuukausittain ja sossusta tiedetään varmasti tuo.
ap