Minkä vaatteen ompelisin?
En siis osaa, mutta olen ostanut käsityölehtiä, oppaan, kankaita ja lankoja. Kone on. Olen koettanut valita sellaista puuvillaa, mikä ei ole liian ohutta eikä liian paksua ja yksiväristä, ettei tarvitse miettiä kuvioiden kohdistusta. Eli pitäisi aloittaa. Viimeksi olen ommellut joskus yläasteella yöpaidan seiskaluokalla. Siitä tuli kyllä ihan hyvä, vaikka ope löysikin paljon virheitä. Mutta ihan pidettävä.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana harrastus, siinä voi kehittyä aina vaan. Onnea matkaan! Minä suosittelen aina kaikille suomalaista Ottobre-lehteä, siitä on versio lapsille, naisille ja silloin tällöin koko perheelle. Katso kirjastosta, ehkä siellä on.
Hame tai pyjaman housut on helppo alkuun. Nyt on muotia väljemmät vaatteet, joten hyvään aikaan aloitat.
Hei, Ostin just eilen Ottobre woman lehden, kun katselin että ne mekot siinä näyttäisi olevan sellaisia, mitä voisi tehdä. Tykkäsin enemmän kuin Suuri Käsityö lehdestä. Ajattelin että kivahan sitä on katsella. Jos sulla on se, osaatko suositella mistä lähden? Mulla on kuitenkin yksi etu, olen tosi matemaatinen ja ymmärrän kaavoja. Olen vain kädentaidoiltani aika kömpelö. Ap.
Aika helppo on paitapusero numero 8 ja jakku/takki numero 6. Niissä ei ole tosi vaikeita kohtia. Napinlävet ehkä vaikeinta, mutta sen voi opetella. Tai ommella nepparit. Paitapuserossa on kiva kaulus, tai kauluksen tilalla on kiva nauha, se on myös helpompi tehdä kuin perinteinen kaulus.
Sitten kimonojakku numero 4, aika simppeli, mutta tuo etureuna vaatii vähän keskittymistä että sen saa onnistumaan. Muuten ihana malli!
Mekko numero 10 on ollut Ottobressa eri versiona jo ennenkin, mutta ehkä se kertoo siitä, että se on monille sopiva malli, eikä mitenkään älyttömän vaikea.
Youtube on muuten aloittelevan ja kokeneemmankin ompelijan aarreaitta, varsinkin jos englanti sujuu. Siellä on kaikkea! Ja tosi hyvin monesti näytetty ja selitetty.
Kädentaidot oppii tekemällä, se on varmaa. Aloittaa, kokeilee, purkaa... jatkaa ja onnistuu. Tsemppiä!
Ostin Easy-kaavat hihattomaan tunikaan ja erilaisia joustokankaita. 4 kappaletta ja ne vain yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Katsoisin kotoa, onko minulla mitään käyttämätöntä kankaanpalaa, tai sitten ostaisin sellaisen. Tekisin ensimmäiseksi jotakin aivan yksinkertaista, johon ei tarvita kuin suormaa ommelta, vain tutustuakseni koneeseen. Vaikkapa pöytäliinan.
Ompelulankojenkin laittamisessa voi aloittelija vahingossa helposti mokata.
Ap tässä, olen kyllä ommellut tyynyliinoja ja lyhentänyt housujen lahkeita sekä korjausommellut jotain yksinkertaisia ratkenneita saumoja. Tein myös verhokapan keittiöön - ostin eurokankaan jämälaarista viitosen säkin missä on kaikenlaisia kankaita mitä harjoitella, tuollaisia paloja ja yksi sattui olemaan sopiva juuri meidän keittiöön kapaksi. Niissä on jopa sellainen pala, mistä saa sen vaatteen, eli kalliiksi ei tule, pienikokoisena ei onneksi minun vaatteisiin mene paljon kangasta. Mutta päällysvaatteita en ole ommellut, nyt on siis vaihe, että vähän haastavampaa. Mietin mitä kaikkea olen tehnyt koulussa, muistin tunikan, esiliinan ja sen yöpaidan. Muuten on tainnut olla muita käsitöitä.
Yksi neuvo ap:lle vaateompelussa.
Harsi. Aina. Jokainen. Sauma.
Kaksi simppeliä ehdotusta:
1) paita reglar hihoilla, sellainen löysähkö malli että istuvuudesta ei tarvitse liikaa murehtia. Nythän on muotia hieman leveämmät hihat/alhaisemmat kainalot.
2) hame joustavasta kankaasta kuminauhavyötäröllä tai hieman vahvemmasta kankaasta vetoketjulla sivulla.
Yleisesti itse vaatteita tehdessä istuvuus on usein ongelmana, monet valmiskaavat eivät suoraan istu ja vaatetta pitää fiksailla. Sen vuoksi aloittaisin sellaisista vaatteista, joissa istuvuus ei ole niin täsmällistä.
Väljät kuminauhavyötäröiset housut on aika yksinkertaiset tehdä ja istuvuuden kanssa ei ole niin tarkkaa. Suosittelen kuitenkin tekemään ensimmäisen vaatteen vanhasta lakanakankaasta tai ei ainakaan siitä omasta suosikkikankaasta heti alkuun, koska hyvin harvoin kaavat toimii omalle vartalolle ilman mitään muutoksia. Sama kuin vaatekaupoilla, kaikki vaatteet ei vain istu vaikka mahtuisi päälle.
Tässä esimerkkejä housuista:
https://www.namedclothing.com/products/ninni-elastic-waist-culottes
https://helensclosetpatterns.com/product/arden-pants/
https://www.ottobredesign.com/subscription/single-2.php?i=200079.1&t=ir… (malli 14)
Nettistä ja YouTubesat löytyy paljon tutoriaaleja ja sew alongeja, joita kannattaa hyödyntää. Niistä näkee miten ja missä järjestyksessä asiat kannattaa tehdä. Tässä pari esimerkkiä leveälahkeisille housuille:
Muista myös silittää saumat auki sitä mukaa kun ompelet. Tämä on tärkeää, jotta vaate näyttää valmiina kuin kaupasta ostetulta.
Kiitos kaikille vinkeistä ja neuvoista. Nuo housut näyttää kyllä kivoilta, on ihan omaa tyyliäni tuollaiset vähän väljät. Juu, koulusta jäi päähän, että harsia pitää. Silittämiseen olen kiinnittänyt huomiota noissa telkkariohjelmissa, missä tehdään vaatteita. Ap.
Mä taisin aikoinaan aloitella ihan perus t-paidoista ja pitkähihaisista joihin sain kaavat. Siitä pikkuhiljaa muokkailin ja aloin ompelemaan hameita ja housuja 🤔
Mutta jotkut kassit ja tyynyliinat ja pyyhkeet olis helpompia alkuun jos kokemusta ei ole kun ei tarvitse tehdä muuta kuin suoraa ommeltu.
Onko sulla siis saumurin, ompelukone vai kummatkin?