Paras käsivoide? Miten kädet pehmeiksi ja kivuttomiksi?
Löysin useita keskusteluja aiheesta, mutta ajattelin, että päivitetään käsivoidekysely. Millä voiteella olet saanut kädet pehmeiksi ja ihon hyvään kuntoon?
Minulla on kuivat kädet, tulipunaiset ja pienillä haavoilla. Lääkärin määräämä kortisonivoide auttaa sen aikaa kun sitä käytän, mutta rumba alkaa uudestaan kun käyttö pitää lopettaa.
Mikähän olisi vähiten ärsyttävä käsien pesuaine ja millä voiteella saisin pidettyä kädet pehmeinä?
Olen kokeillut vaikka mitkä rasvat, esim. TBS:n hamppukäsirasvan ja se ei auta mun kuiviin käsiin.
Kommentit (65)
Weleda skin food, mulla ainut, joka auttaa.
Minulla ei ole ollut noin pahassa kunnossa kädet, niin en osaa sopivaa voidetta neuvoa. Minulla on riittänyt esim se body shopin hamppukäsivoide ja muut heidän rasvaiset voiteensa. Mutta luulen että ne kirvelisikin, jos on todella ahavoituneet kädet. Jotain aluksi missä ei ole hajusteita, mutta erilaiset kosteutusta tehostavat keinot käyttöön. Kerrostamista samoin kuin kasvojen hoidossa, eli ensin ohuempaa, kosteuttavampaa voidetta ja päälle kosteutta lukitsemaan rasvaisempaa voidetta.
Ja hanskat käteen öisin paksujen rasvakerrosten kanssa. Joku bloggari, taisi olla Karkkipäivä, joskus puhui että hänellä auttoi vasta kun käytti myös muovihanskoja siinä kanssa, ettei kosteus pääse haihtumaan puuvillahanskojen läpi, tms.
Oli Karkkipäivä, täältä vinkkejä: https://blogit.terve.fi/karkkipaiva/tag/kasivoiteet/
-24
Ekan viestin Working hands purkissa, ei tuubissa. Ei mikään ole koskaan ollut näin hyvää käsille. Onko ap kokeillut tämän?
Se tulee sisältäpäin. Olet luultavasti gluteeni-intolerantti.
Ääni working handsille. Vihreä pyöreä purkki. Tehoaa muutamassa vuorokaudessa.
Minulla kädet muuttuvat kuiviksi heti pakkasten alettua, ja tulee jopa verisiä haavoja. Acon vaaleanpunaisessa tuubissa oleva rasva on paras kokeilemani, apteekin Locobase toimii minulla vain, jos ensin kosteutan kädet jollain kevyemmällä, emulsiotyyppisellä voiteella.
Luulen että saippuat vaikuttavat myös... ainakin vuohenmaitosaippuaa käyttäessäni kädet olivat paremmassa kunnossa kuin sitten kun vaihdoin perus- Bliwiin.
Jos sinulla on siis kuivat ja haavaiset kädet, tarvitset rasvan, jossa on korkea ureapitoisuus. Apteekista löytyy näitä. Sellainen valkoinen tuubi, jossa on punaista. En muista nimeä tähän hätään.
Oletko kokeillut 3M:n Cavilon-voidetta? Kädet pesen ihan hajustamattomalla saippualla. Olen allerginen monelle kasville ja lääkäriin mukaan rikkinäinen iho ja yrttikosmetiikka eivät sovi yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on siis kuivat ja haavaiset kädet, tarvitset rasvan, jossa on korkea ureapitoisuus. Apteekista löytyy näitä. Sellainen valkoinen tuubi, jossa on punaista. En muista nimeä tähän hätään.
Carbalan. Tämän lisäksi jätä gluteeni pois ruokavaliosta, juo tarpeeksi vettä, syö tarpeeksi proteiinia ja ota omega3-kapseleita.
Ihosi tarvii yöksi keramideja eli apteekin Ceralan tai Ceralan Plus ovat kokeilemisen arvoisia. Kortisonivoide ohentaa ihoa eli kierre johtuu siitä.
Sellainen, jossa on karbamidia. Ihan joku perusvoide apteekista, esim. Canoderm on musta hyvä.
Apteekista puuvillahanskat, käsiin yöksi heti pesun jälkeen kerros alkoholitonta kosteuttavaa kasvovettä ja sen päälle reilusti tuota working hands purkkivoidetta. Puuvillahanskat käsiin ja nukkumaan niissä. Aamulla pitäisi olla jo paljon parempi.
Iho tarvitsee muun muassa hyviä rasvoja ja aminohappoja, jotta se on kimmoisa, paksu ja hyvinvoiva. Laita ruokavalio kuntoon.
Eikö nyt ensin kannattaisi eliminoida ne tekijät, jotka käsiä kuivattaa... Hupsua etsiä rasvaa korjaamaan vaurioita, eikä yrittää estää niitä vaurioita. Esim millä peset kädet? Ethän esim tiskaa ilman hanskoja? Syötkö tarpeeksi rasvaa vai onko iho muutenkin tosi kuiva?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saippuoiden käyttö pois, älä likaa käsiäsi niin ei tarvitse pesuaineita (jos työssä tarvitsisi, niin vaihda työtä). Likaamattomuus vaatii tietty totuttelua ja eristäytymistä.
Hyi vitsi että täällä on likasia ihmisiä🤮
Ihmisten iho ei ole kehittynyt vielä kestämään pesuaineita. Ehkä sinun nahkasi onkin, joten hyvä jos teet kaikki pskaduunit.
Suosittelen aina suojakäsineitä kun käytetään (pesu)kemikaaleja.
Käsienpesu miedolla nestesaippualla ja haalealla vedellä, taputellaan kuivaksi ja voidellaan heti.
Mulla on geenivirhe ihossa; se kehittää kutisevaa vesirakkulaa (Pomphylox). Varsinaisesta ihottumasta ja ihotulehduksista pääsin eroon hankkimalla tiskikoneen. Onneksi työni ei altista hysteeriselle käsienpesulle.
Mulla on atopia ja 10 vuotta sitten lopetin kortisonin kokonaan.
Omalla kohdallani tärkeintä on ennakointi, että kädet ei pääse huonoon kuntoon. Rasvaus on yksi asia mutta vähintään yhtä tärkeää on muut asiat. Hanskat täytyy laittaa käteen välittömästi, kun ulkona on vähänkin kylmempää. Jaan käsien ihoa ärsyttävät hommat useammalle päivälle. En esimerkiksi siivoa, tiskaa ja leivo samana päivänä. Käsidesiä en voi käyttää ollenkaan jne.
Mulla ei ole edes mitään äärivaikeaa kuivumisongelmaa käsissä mutta tuon voiteen koen kyllä huonoksi. Ei kosteuta kunnolla, jättää lähinnä sen rullautuvan kalvon vaan.