Kuinka monta vainajaa olet nähnyt eläissäsi?
Siis käynyt vaikka kappelissa hyvästelemässä? Itse 5.
Kommentit (54)
Monta. Olen töissä vanhainkodissa ja siellä tupataan kuolemaan aina välillä.
Vierailija kirjoitti:
Mummi ja pappa. Molemmat näyttivät rauhallisilta, mutta jo hiukan vierailta. Jotenkin konkretisoitui se, että ruumis tosiaan on vain se kuori, henkilö itse jo poissa.
Äitini näytti siltä kuin millaisena olisin halunnut
nähdä hänet eläessään. Jotain tuttua mitä harvoin hänessä näin.
Kuskasin sairaalassa ruumita, eli lukemattomia. Onneksi olivat yleensä kuihtuneita vanhuksia joten eivät painaneet juuri mitään eli oli helppo heitellä alustalta toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Mummi ja pappa. Molemmat näyttivät rauhallisilta, mutta jo hiukan vierailta. Jotenkin konkretisoitui se, että ruumis tosiaan on vain se kuori, henkilö itse jo poissa.
Itsellä ihan sama kokemus ja kolme olen nähnyt.
Yhden tai kaksi. Hieman epävarma siitä toisesta, koska en ole varma oliko jo kuollut kun kävin huoneessa. Minua ei sinällään kiinnosta raadot kun homma oli vain siivota paikka uudelle kun vapautuu. Olen mielelläni läsnä ihmiselle kun on vielä elossa, mutta se kiinnostus loppuu kuolemaan. Pussitettuna olen nähnyt useamman.
4. Isä, äiti, täti ja eno.
Ei ne ollu kuin kuoria, ihminen on mennyt.
Toivottavasti taivaassa tavataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ihan sama kokemus ja kolme olen nähnyt.
Samat tuntemukset mullakin, olen nähnyt isäni ja äitini.
Hautajaisista oli helpompi selvitä, kun tiesi, että arkussa on vain se kuori.
Kaksi läheistä.
Lisäksi muutaman tuntemattoman lakanan alla, kun on sattunut menemään jonkinlaisen onnettomuuspaikan ohi.
4.Isoisä, isä ja äiti sekä eräs joka sai ostoskeskuksessa sairaskohtauksen ja kuoli siihen paikkaan.
Yhden, oman mummoni arkussa.
En olisi halunnut nähdä sitäkään. Tulevaisuudessa en halua nähdä ruumista arkussa. Haluan pitää muiston ihmisestä sellaisena kuin hän oli eläessään.
Suursuon sairaalan pallatiivinen osasto mutkan kautta sukua henkilö oli. Lähes päivittäin kävin noin 7 kk.Ruumita vietin läpi yhteinen sali useampi viikolla.Omassa vuotessa lakana päällä kun oli vierailu ajat. Ei niitä laskennut. Seuraava päivä tiesi kuka oli kun enää ei ilmestynyt saliin.Oliko toukokun loppu kun ruumispussista kerrostalo asukas, vietin auton . Puhuivat olisi kotinsa rumina ollut kuukausia? Mutta itse vainajaa en nähnyt.Joko ovat olleet lakanan alla, ruumispussissa tai arkussa .
Vierailija kirjoitti:
Yhden, oman mummoni arkussa.
En olisi halunnut nähdä sitäkään. Tulevaisuudessa en halua nähdä ruumista arkussa. Haluan pitää muiston ihmisestä sellaisena kuin hän oli eläessään.
Kävin katsomassa erään kiukkuisen omaiseni ruumista. Hän oli eläissään kiukkuinen kuin ampiainen. Arkussa hän näytti kovin levolliselta. Se levollinen muisto on minulle parempi kuin se kiukkuinen ampiainen.
Yhden arkussa,yhden kuvissa juuri kuolleena ja yhden junan alle jääneen.
Kaksi mummoa, vaari, täti, appiukko, äiti. Kaikki arkutettuna ja mummo myös juuri kuolleena, kun iho oli vielä aavistuksen lämmin.
En tiedä oliko kuollut mutta näin vanhemman miehen kun poliisit kantoi kotoa poliisiautoon ja miehellä oli hirttonuora kaulassa.
Vierailija kirjoitti:
2 vainajaa.
- Appiukon muistotilaisuudessa hän oli avoimessa arkussa (ulkomailla). Se on maan tapa.
- Vuosia sitten olin eräällä kesäterassilla ystävieni kanssa viettämässä synttäreitä. Sivusilmällä huomasin, kun eräs paikan kanta-asiakas tuli pyörätuolilla huojuen kaljottelemaan, jo ensimmäisen tuopin jälkeen nuukahti siihen. Terassi suljettiin. Ambulanssi tuli, mutta eivät ottaneet sitä kyytiin, vaan soittivat "Monoset" paikalle. Kun tulee lähdön aika, se ei katso paikkaa, eikä aikaa.
Lähti varmaan pykälän onnellisempana "yläkerran terasseille", jos kerran ehti sen tuopin siemaista siinä.
K-kaupan lihatiskillä useamman murhatun ja silvotun eläinten ruumiiden osia, keskitysleirit tulee mieleen.
En yhtään ja toivottavasti en nääkkään
Venäjän kielen sotaa tarkoittava sana lausutaan "vaina", siitä voi päätellä että mistäköhän tämmöinen kuollutta ihmistä tarkoittava "vainaja" sana on kieleemme tullut, ja miksi.
Yhden. Äitini.
Ehdin paikalle toteamaan käden kylmenemisen. 😭