Te toimisto pakotti hakea kassalle töihin kun en ole työllistynyt 3 vuoteen
pitäisikö nyt ottaa karenssi? sanoivat suoaran että "kyllä sun tulee nyt kysyä kaupasta töitä kun siellä pulaa". Sanoin joo, kun jaksanut alkaa inttää vastaan ja olen ujo. mutta en haluaisi työskennellä kassalla/kaupassa.
Kommentit (211)
Vierailija kirjoitti:
Niinhän siinä usein menee, että ellei itse ole oma-aloitteinen työnhaussa (myös työsuhteessa), se on joko uuteen työtehtävään ohjaus tai ulos.
Kannattaa itse hakeutua ja testata erilaisia työtehtäviä niin saattaapa löytyä joku uusi suuntakin. Passiivisuus on pahinta. Siitä ei suostuta maksamaan, jos se voi koneistaa tai korvata robotilla. Samoin täysi toimettomuus terveellä ihmisellä on sellaista, mitä tekevä ihminen ei ilmaiseksi viitsi katsella.
Olen hakenut ainakin 100 paikkaan eli olen ollut oma aloitteinen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, noi on hitonmoisia tilanteita. TE-toimisto ei ota millään tavoin huomioon ihmisen luonnetta tai temperamenttia, eli jos olet esim. ujoluonne, hiljainen tai introvertti, voidaan sinut pakottaa juurikin vaikkapa kassatehtäviin, joissa ei oikein edellämainituilla ominaisuuksilla välttämättä tule toimeen siten, kuten tehtävä edellyttää. Karenssi voi tietyissä tapauksissa olla perusteltu ottaa, harkitse itse!
Jos ottaa karenssin, saako silloin edes toimeentulotukea?
Suosittelen, että otat yhteyttä Kelaan, saattaa olla (näin yht'äkkiä) funtsittuna, että saattaa vaikuttaa toimeentulotukeen, mutta ehkä laskevat kokonaistilanteen ensin. Tämä ei ole varma tieto!
On siellä kaupassa myös hyllyttämistä ja pakkaamista. Meidän lähikaupan kauppias palkkasi just opiskelijoita ja eläkeläisiä verkkokauppatilausten pakkaajiksi. Se on itsenäistä työtä. Keräät tuotteet kaupasta, lyöt kassaan ja pakkaat ostoskassiin. Samaa teet, kun käyt itse kaupassa.
Kannattaa ainakin K-kaupoista kysellä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies oli kerran elämässään työttömänä, viikon verran. Tuli työhönosoitus kaupan kassalle ja oli just valmistunut sähköalan insinööriksi. Haki paikkaa, sai sen ja teki sen 3kk jakson kaupan kassalla. Sitten sai oman alan töitä. Ei kuulema edes ollut paha, vaikka mies on hiljainen, ujo ja epäsosiaalinen.
Kyllähän sitä itsekin aikoinaan haettiin kesätöitäkin mistä vain saatiin.
Nykyään ihmisistä on tullut tosi nirsoja.
Älä viitsi, kirjoittamasi ei todellakaan pidä paikkaansa, joku raja näihin helvetin kommentteihin. TE-toimisto on paha vastustaja, mutta tällaisesta en minäkään ole koskaan kuullut, joten nyt suu kiinni siellä ja lopeta sentään baskan jauhaminen.
Minulla samantapainen tilanne kuin ap: lla. Sitä työkkäri ei kertonut mihin laitan lapseni ilta ja viikonloppuvuorojen ajaksi. Ja ei ole ketään joka vakituisesti olisi lapsen kanssa ( 1 luokkalainen) kanssa työvuorojen ajan. Lyhyitä aikoja pärjää mutta ei jatkuvasti viikonloppuja ja iltoja itsekseen. Itse olin jo eskari ikäisenä yksin kesällä päivät 70 luvun lopussa mutta nykyään ei lasta voi säännöllisesti yksin jättää. Pelkkää päivävuoroa ei kuulemma ole tarjolla.
Ja tiedoksi;
- kun päätin lisääntyä en tiennyt että isä muuttaa ulkomaille
- että lapsen mummo kuolee ja toinen sairastuu
Tämä osapäivätöiden tuntien sijoittuminen on se ongelma monessa työssä kun vakkarit haluavat tehdä sitä päivävuoroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yhteiskunta sinua elätä, jos et halua mennä töihin.
Totta kai elättää! Yhteiskunnan päätehtävä on pitää kansalaisistaan huolta!
kansalaiset = yhteiskunta
Mikä on ongelma?
Ei mikään? Lähinnä pointti on se, että jokaisella on ikäänkuin vastuu kantaa kortensa kekoon että yhteiskunta toimii
Vierailija kirjoitti:
onko joku terveydellinen syy sille mikset voi olla työskennellä myyjänä?
En minäkään voisi olla myyjänä. Asun pikkukylässä joten en todellakaan haluaisi olla kassalla.
En minäkään kassalla pärjäisi. Tosin inhottaisi muutenkin työskennellä kaupassa kun on niin paljon ihmisiä. Kaikenlaista sosiaalista fobiaa on ja ärsykehäiriötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et ole kolmeen vuoteen ollut töissä, niin olisi tärkeä saada cv-hen jotain.
Miksi? "Elämäni päämäärä" = saada cv:hen jotain"
Mikä on elämäsi päämäärä? (tai siis ap:n päämäärä)
No vaikka täällä olevan elämäntapatyöttömän hipin mukaan: keksiä elämälleen tarkoitus.
Siitä on ihan hyvä lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko joku oikeasti sitä mieltä, että todella ujo ja sos. tilanteiden pelosta kärsivä ihminen pärjää jossain *tun kassatyössä!? Minä esimerkiksi olen ihminen, joka ei ikinä pärjäisi sellaisessa asiakaspalveluammatissa. Lääkkeillä siellä pitäisi jaksaa päivittäin, ettei paikat vapise ja saa edes "hei" sanottua vieraille ihmisille.
Varmaan on niitäkin, joille sosiaalisten tilanteiden pelko oikeasti tekee asiakaspalvelutyöstä vaikeaa, ellei mahdotonta. Paljon on kuitenkin myös niitä, jotka ovat jämähtäneet omaan ujouteensa, eivätkä edes yritä kehittää itseään. Itsekin olin aiemmin tällainen, mutta nyt työskentelen menestyksellisesti erittäin sosiaalisessa ammatissa, joka tosin vastapainoksi sisältää myös paljon itsenäistä työskentelyä. Joskus kannattaa oikeasti hakeutua epämukavuusalueelleen, siinä voi yllättää itsensäkin myönteisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies oli kerran elämässään työttömänä, viikon verran. Tuli työhönosoitus kaupan kassalle ja oli just valmistunut sähköalan insinööriksi. Haki paikkaa, sai sen ja teki sen 3kk jakson kaupan kassalla. Sitten sai oman alan töitä. Ei kuulema edes ollut paha, vaikka mies on hiljainen, ujo ja epäsosiaalinen.
Milloin olet hakenut kesätöitä? Minä olen hakenut 80- ja 90-luvuilla. 80-luvulla työkkäri tarjosi maatalouslomittajan paikkaa. Juuri lukiosta tulleena, maalla asuvana, mutta en farmerina, en hakenut paikkaa. Yllättäen olin nirso. 90-luvuilla en hakenyt esmes siivoojan paikkoja. Yllättäen olin nirso, ja kesät meni chillaten ja kesätenttejä tehden, kunnes sain MINULLE sopivia töitä. Ja, yllättäen, näin tekivät monet niistä, jotka tunsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko joku oikeasti sitä mieltä, että todella ujo ja sos. tilanteiden pelosta kärsivä ihminen pärjää jossain *tun kassatyössä!? Minä esimerkiksi olen ihminen, joka ei ikinä pärjäisi sellaisessa asiakaspalveluammatissa. Lääkkeillä siellä pitäisi jaksaa päivittäin, ettei paikat vapise ja saa edes "hei" sanottua vieraille ihmisille.
Varmaan on niitäkin, joille sosiaalisten tilanteiden pelko oikeasti tekee asiakaspalvelutyöstä vaikeaa, ellei mahdotonta. Paljon on kuitenkin myös niitä, jotka ovat jämähtäneet omaan ujouteensa, eivätkä edes yritä kehittää itseään. Itsekin olin aiemmin tällainen, mutta nyt työskentelen menestyksellisesti erittäin sosiaalisessa ammatissa, joka tosin vastapainoksi sisältää myös paljon itsenäistä työskentelyä. Joskus kannattaa oikeasti hakeutua epämukavuusalueelleen, siinä voi yllättää itsensäkin myönteisesti.
Tai sitten sairastua pahemmin, kun pitää koko ajan feikata ja stressata....
Jos olet ollut noin kauan työttömänä, tullaan sinulle tarjoamaan lähes ihan mitä vaan keksivät maan ja taivaan välillä ja valitettavasti sinä olet heikoilla, vievät rahat joka kerta, jos et suostu siihen mitä tarjotaan. Tässä vaiheessa työttömyyttä tarjoukset ovat vain sellaisia, joista EI VOI KIELTÄYTYÄ!
Oletko hakenut 4 työpaikkaa kuukaudessa, jos et ole, ei sinulla ole juurikaan mahdollisuuksia selvitä ilman karenssia.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet ollut noin kauan työttömänä, tullaan sinulle tarjoamaan lähes ihan mitä vaan keksivät maan ja taivaan välillä ja valitettavasti sinä olet heikoilla, vievät rahat joka kerta, jos et suostu siihen mitä tarjotaan. Tässä vaiheessa työttömyyttä tarjoukset ovat vain sellaisia, joista EI VOI KIELTÄYTYÄ!
Kai se on sitten toimeentulotuelle alettava
Vierailija kirjoitti:
Oletko hakenut 4 työpaikkaa kuukaudessa, jos et ole, ei sinulla ole juurikaan mahdollisuuksia selvitä ilman karenssia.
Joo, mutta miten liitty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten sairastua pahemmin, kun pitää koko ajan feikata ja stressata....
Sitten voi kysyä itseltään, että miksi pitää feikata ja stressata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin olet hakenut kesätöitä? Minä olen hakenut 80- ja 90-luvuilla. 80-luvulla työkkäri tarjosi maatalouslomittajan paikkaa. Juuri lukiosta tulleena, maalla asuvana, mutta en farmerina, en hakenut paikkaa. Yllättäen olin nirso. 90-luvuilla en hakenyt esmes siivoojan paikkoja. Yllättäen olin nirso, ja kesät meni chillaten ja kesätenttejä tehden, kunnes sain MINULLE sopivia töitä. Ja, yllättäen, näin tekivät monet niistä, jotka tunsin.
Muistelen, että moni 90-luvulla opiskellut jäi loppuiäkseen etsimään niitä itselleen sopivia töitä. Ei löytynyt ja niin he päätyivät lopulta siivoamaan, vaikka taskussa oli 7 vuotta sitten saadut maisterinpaperit.
Vierailija kirjoitti:
ja tämä on sitten minun vikana, koska yhteiskunnalla ei tarjota töitä? Olen hakenut oman alan töihin mutta en ole päässyt. Ja se on minun vika? Ja hain aikaisemmin toiseen kouluunkin mutta en sinne päässyt. Tämäkin minun vika? ja nyt pitäisi sitten vain suostua mihin vaan työhön että rahat rullaa? Sama kuin remonttireiska miehelle sanottaisiin että haeppa parturikampaajaksi.
Niinhän siinä usein menee, että ellei itse ole oma-aloitteinen työnhaussa (myös työsuhteessa), se on joko uuteen työtehtävään ohjaus tai ulos.
Kannattaa itse hakeutua ja testata erilaisia työtehtäviä niin saattaapa löytyä joku uusi suuntakin. Passiivisuus on pahinta. Siitä ei suostuta maksamaan, jos se voi koneistaa tai korvata robotilla. Samoin täysi toimettomuus terveellä ihmisellä on sellaista, mitä tekevä ihminen ei ilmaiseksi viitsi katsella.