Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Läsnäolo työpaikalla

Vierailija
12.09.2022 |

Meillä loppui etätyöt kuukauden alussa. Nyt istun konttorilla ja 85% ajasta menee kaikeen muuhun kuin duuniin. Kotona keskityin työhön. Nyt motivaatio kadoksissa. Täällä istutaan ja tapetaan aikaa. Suurin osa etsii uutta työpaikkaa. Kotona olin motivoitunut ja tyytyväinen.

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattiliitoista Erto on ajamassa työntekijöille lakisääteistä etätyöoikeutta. Mulla itsellä on läsnäolotyö, jossa ei kyllä jää aikaa mihinkään bullshittiin. Työskentelin kyllä ennen koronaa muutaman vuoden etänä. Kaipaan pidempiä yöunia! Nyt saa herätä viiden jälkeen...

Vierailija
2/67 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt etätyösopimuksen jo vuonna 2017. Mitä sinulle sanottiin kun yritit neuvotella sopimusta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt etätyösopimuksen jo vuonna 2017. Mitä sinulle sanottiin kun yritit neuvotella sopimusta?

Minulle sanottiin että läsnäolo vaaditaan 100% vaikka ehdotin etätyötä. Talossa taitaa pelko olla suuri että kotona ei tehdä mitään. Totuus on että ne ketkä ei te kotona mitään, eivät myöskään te mitään jos ovat konttorilla. Eli minua nyt rangaistaan kun johtoporras ei luota ja jotkut ovat laiskoja. Siitä syystä menen nyt lakkoon. Odotan että tulee sanomista ja teen sitten jotain pientä hyvin hyvin hitaasti. Potkuja en pelkää yhtään.

Vierailija
4/67 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä koneen näpyttely mitään työtä olen, tätäkin pitää kirjoittaa ihan ilmaiseksi, pitäisi määritellä uudestaan, mikä on työtä ja mikä ei.

Vierailija
5/67 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä koneen näpyttely mitään työtä olen, tätäkin pitää kirjoittaa ihan ilmaiseksi, pitäisi määritellä uudestaan, mikä on työtä ja mikä ei.

Eikös se nyrkkeilijä vaatinut juuri 500 miljoonaa siitä että takoo toista 15 minuuttia nyrkillä päähän, toi on sitten ilmeisesti maailman tärkein työ kun siitä noin paljon maksetaan.

Vierailija
6/67 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palkka silti tulee ja töitä ei tuu tehtyä, niin mikä on ongelma? Jokaisen unelma työ.

Vierailija
7/67 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on siinä, ettei monia töitä voi tehdä etänä tai sitten työsuoritteen mittaaminen on vaikeaa tai mahdotonta. Introvertin kannattaa hankkiutua johonkin helposti esimerkiksi laskutuksen mukaan mitattavaan työhön. 

Vierailija
8/67 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se niin vaikea ymmärtää, että työnantaja määrittelee työehdot melko pitkälle? Jos työaika on esim. 8-16 (+/- liukuma), niin miten sitä edes kotioloissa valvotaan? Työpaikalla tämä asia hoituu kulunvalvonnalla. Ja miksi työnantaja maksaisi kallista tilavuokraa, jos toimistolla ei ole ketään?

Mm. tietoturvan takia toimistotyöskentely on myös perusteltua. Aika harvalla on kotonaan paloturvallista kassakaappia arkaluontoista materiaalia varten. Näitä ovat siis kaikki liikesalaisuuksiksi luokiteltavat asiakirjat, joista on myös arkistoitava varmuuskopiot, jos ne ovat sähköisessä muodossa.

On myös lapsellista päättää yksipuolisesti, että minähän en toimistolle mene, kun bussikuskit, siivoojat, tehdastyöläiset, sairaanhoitajat, palomiehet, puutarhurit, postinkantajat ja monet muut joutuvat olemaan AINA lähitöissä.

Vierailija
9/67 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se niin vaikea ymmärtää, että työnantaja määrittelee työehdot melko pitkälle? Jos työaika on esim. 8-16 (+/- liukuma), niin miten sitä edes kotioloissa valvotaan? Työpaikalla tämä asia hoituu kulunvalvonnalla. Ja miksi työnantaja maksaisi kallista tilavuokraa, jos toimistolla ei ole ketään?

Mm. tietoturvan takia toimistotyöskentely on myös perusteltua. Aika harvalla on kotonaan paloturvallista kassakaappia arkaluontoista materiaalia varten. Näitä ovat siis kaikki liikesalaisuuksiksi luokiteltavat asiakirjat, joista on myös arkistoitava varmuuskopiot, jos ne ovat sähköisessä muodossa.

On myös lapsellista päättää yksipuolisesti, että minähän en toimistolle mene, kun bussikuskit, siivoojat, tehdastyöläiset, sairaanhoitajat, palomiehet, puutarhurit, postinkantajat ja monet muut joutuvat olemaan AINA lähitöissä.

Työpaikallani ei ole minkäänlaista kulunvalvontaa, joten ei sielläkään kukaan seuraa monelta tulen ja lähden.

Mitä asiakirjoja minulla pitäisi olla? Ei sitten yhtään mitään, kaikki ovat sähköisessä muodossa ja suojatun yhteyden takana. Sama yhteys kuin toimistolla.

Työni on ammatinvalintakysymys. Harmi niille jotka joutuvat olemaan AINA lähitöissä, ei vain ole minun ongelma.

Vierailija
10/67 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikallani ei ole minkäänlaista kulunvalvontaa, joten ei sielläkään kukaan seuraa monelta tulen ja lähden.

Ok, sinulla ei siis ole työaikaa, mutta minä puhuin niistä, joilla on.

Vierailija kirjoitti:

Mitä asiakirjoja minulla pitäisi olla? Ei sitten yhtään mitään, kaikki ovat sähköisessä muodossa ja suojatun yhteyden takana. Sama yhteys kuin toimistolla.

En edelleenkään puhunut sinusta, vaan annoin esimerkkejä.

Eikä sinulla ole samaa yhteyttä kotona ja töissä, koska kotona sinulla mitä ilmeisimmin on VPN-yhteys, mikä tuo taas yhden mahdollissen vuotokohdan yhteyteen. Yrityksen omassa sisäverkossa tieto liikkuu AINA turvallisemmin kuin etäyhteydellä. Ja jos tieto on kolmannen osapuolen ylläpitämässä pilvessä, on se firman oma moka. Kaikki eivät voi, eivätkä halua luottaa ulkopuolisiin.

Vierailija kirjoitti:

Työni on ammatinvalintakysymys. Harmi niille jotka joutuvat olemaan AINA lähitöissä, ei vain ole minun ongelma.

Ylimielisyys saattaa joskus kostautua.

Vierailija
11/67 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Mäkin ajanlähityöhän 3krt viikossa (pakollinen) ja matkaa 45km yhteen suuntaan. Mitään lisäarvoa tämä ei koska en välttämättä päivän aikana näe ketään. Palsut yhä teamsissa. Bensaa vain kuluu ja vapaa-aikaa.

Vierailija
12/67 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmyyrä kirjoitti:

Ongelma on siinä, ettei monia töitä voi tehdä etänä tai sitten työsuoritteen mittaaminen on vaikeaa tai mahdotonta. Introvertin kannattaa hankkiutua johonkin helposti esimerkiksi laskutuksen mukaan mitattavaan työhön. 

No shit Sherlock. Kai tässä etätyöhommassa nyt nimenomaan keskustellaan sellaisista töistö, joita on mahdollista tehdä etänä. Ei lähihoitajien yms kannata taas puuttua asiaan.

Vierailija
13/67 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työmyyrä kirjoitti:

No shit Sherlock. Kai tässä etätyöhommassa nyt nimenomaan keskustellaan sellaisista töistö, joita on mahdollista tehdä etänä. Ei lähihoitajien yms kannata taas puuttua asiaan.

Toinen ongelma on se, miten työsuoritusta mitataan. Monia töitä on vaikeaa mitata, joten palkanmaksaja on epäluuloinen, tekeekö työntekijä mitään. Minun työni laskutetaan asiakkaalta, joten on helppoa seurata, olenko tehnyt töitä palkkani eteen vai lomaillut.

Vierailija
14/67 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmyyrä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmyyrä kirjoitti:

Toinen ongelma on se, miten työsuoritusta mitataan. Monia töitä on vaikeaa mitata, joten palkanmaksaja on epäluuloinen, tekeekö työntekijä mitään. Minun työni laskutetaan asiakkaalta, joten on helppoa seurata, olenko tehnyt töitä palkkani eteen vai lomaillut.

Onko sellainen positio edes tarpeellinen, jonka tarpeellisuutta ei jotenkin voida mitata? Millainen on työ jota ei voida mitata mutta sitä voisi tehdä etänä?

Vierailija
15/67 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työmyyrä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmyyrä kirjoitti:

Onko sellainen positio edes tarpeellinen, jonka tarpeellisuutta ei jotenkin voida mitata? Millainen on työ jota ei voida mitata mutta sitä voisi tehdä etänä?

Siinäpä se dilemma onkin.

Vierailija
16/67 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle sanottiin että läsnäolo vaaditaan 100% vaikka ehdotin etätyötä. Talossa taitaa pelko olla suuri että kotona ei tehdä mitään. Totuus on että ne ketkä ei te kotona mitään, eivät myöskään te mitään jos ovat konttorilla. Eli minua nyt rangaistaan kun johtoporras ei luota ja jotkut ovat laiskoja. Siitä syystä menen nyt lakkoon. Odotan että tulee sanomista ja teen sitten jotain pientä hyvin hyvin hitaasti. Potkuja en pelkää yhtään.

Mitähän tällainen työ on? Eikö teillä ole mitään määräaikoja milloin jonkun työn on oltava valmis. Minkälaisella konttorilla voi olla tekemättä mitään?

Vierailija
17/67 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmarkkinoilla tapahtuu seuraavan 10 vuoden kuluessa uusjako, jossa etätyöläiset hakeutuvat tiettyihin työpaikkoihin, jossa sallitaan 100 % etätyö kaikille.

Vierailija
18/67 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinut olisi pitänyt irtisanoa jo kauan ennen koronaa, jos silloinkin teit töitä vain 15 % ajasta. 

Vierailija
19/67 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhut ilmeisesti itsestäsi 15 prosentin työteholla. 

Vierailija
20/67 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tosiaan vaihtaa työpaikkaa. Monet työnantajat antaa tehdä 100% etää nytkin, omakin työnantajani joka on iso it-firma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan