Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kellään ryijyä seinällä? Miksi?

Vierailija
11.09.2022 |

Onko? Ja ikäsi?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On useammassakin huoneessa.  Lähinnä akustiikan vuoksi.

Vierailija
42/54 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut jo useamman vuoden.

Vaihtelen samassa kohtaa kolmea eri ryijyä. Nyt seinällä oleva on ruskea-keltainen-vihreä väreiltään. Välillä vaihdan tilalle vaaleamman. Nämä kaksi on miehen isoäidiltä peritty.

Jouluksi on oma, vanha tonttu-ryijy. Se on minulle todella rakas, oman mummini peruja.

N40

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyy kaksinkin kappalein.

M 47

Vierailija
44/54 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Swingers leffassa oli pilluryijy, mistäköhän sellaisen saisi?

Vierailija
45/54 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On...sinivalkoinen, iso ryijy joka kuvastaa lapin tuntureita ja taivasta. Äitini aloitti sen tekemisen...piti olla valmis kun synnyin -79. Äidiltä jäi homma vähän vaiheeseen, ja vielä ollessani 30v harmitteli, kun "toi ryijyn teko on jäänyt roikkumaan". Minun isoäitini tokaisi siihen, että no hemmetti, minä teen sen sitten loppuun! Teki sen sisulla loppuun ja kuukautta myöhemmin kuoli. Äitini laittoi sen seinälleen...äitini menehtyi syöpään nyt äitienpäivänä.

Äiti ja mummu olivat minulle rakkaimmat ihmiset ikinä, ja olen ainoa lapsi. Siksi ryijy on seinällä. 

Vierailija
46/54 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolme ryijyä ja kaksi täkänää. Tietääkö ap mikä on täkänä?

Kaikki ovat äitini ja tätini tekemiä.

Täkänä on varmaan aika monelle nuoremmalle vieras käsite. Torissa on rasittavaa, kun ihan kaikki seinätekstiilit ovat ryijyjä, täkänät ja lakanat ja ihan mitkä vaan kankaat seinällä.

Käsityöalalle kouluttautuneesta olisi virkistävää, jos käsityöperinteet ja taidot eivät ihan niin totaalisesti olisi unohtuneet.

Itsellä on useampi ryijy, ( jä täkänä) nyt olohuoneessa on esillä suosikki Kaukametsä.

Ikä 41 v.

Minulla on sängynpäädyssä punamusta moderni ryijy, jonka olen ristinyt metsäpaloksi. En ole löytänyt mistään tämän ryijyn mallikuvaa. Se on tätini tekemä ehkä 1970-luvulla, ehkä aiemmin. Ryijy on ihan valtava, ehkä 120 x 200 cm.

Sopii hyvin mustaan italialaiseen terässänkyyni, jossa patjaraitainen pellavapeite.

"Hiillos" se ei ole koska kuvio on pystysuunnassa, ei poikittain. Olisko vinkkiä mistä etsin nimen?

Täti ei enää ole kertomassa, hän menehtyi yli vuosi sitten ja siksi ryijy minulla onkin.

Vierailija
47/54 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täkänä minullakin on. Siihen liittyy tarina lapsuudestani. Ryijyä ei ainakaan toistaiseksi ole.

Vierailija
48/54 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vähän kahta mieltä ryijyistä. Toisaalta pidän niistä ja haluaisin kotiini sellaista pehmeyttä. Vanhassa talossa niistä olisi hyötyä eristeenäkin. Ikävä kyllä yksikään minulle perinnöksi luvatuista ryijyistä ei sovi omaan tyyliini tai miellytä värisilmääni. Olen jo kerran nähnyt ne tässä ympäristössä (mieheni lapsuudenkoti) enkä halua palauttaa tänne enää yhtään enempää anopin tavaroita, kun tilaisuus tarjoutuu.

Jonkun modernin ryijyn voisin ajankulukseni toteuttaa itse. Sipsiryijyn näkeminen herätti tämän ajatuksen.

Siis ne on miehen suvun ryijyjä? Miksi sinä perit ne ja päätät niiden käytöstä, eikä mies?

Eiköhän anoppini saa itse päättää, kenelle irtaimistoaan jättää. Miestä eivät kiinnosta äitinsä täkänät ja lakanat, joita on 1800-luvulta saakka isommankin suvun tarpeisiin. Olen saanut viime vuosina kuolinsiivousta tekevältä anopilta kauhean määrän vanhoja tekstiililejä, jotka olen myynyt eteenpäin niistä oikeasti kiinnostuneille. Pari tavaraa on säilytetty, ettei voida väittää täysin tunteettomiksi.

Vierailija
49/54 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täkänä on varmaan aika monelle nuoremmalle vieras käsite. Torissa on rasittavaa, kun ihan kaikki seinätekstiilit ovat ryijyjä, täkänät ja lakanat ja ihan mitkä vaan kankaat seinällä.

Käsityöalalle kouluttautuneesta olisi virkistävää, jos käsityöperinteet ja taidot eivät ihan niin totaalisesti olisi unohtuneet.

Itsellä on useampi ryijy, ( jä täkänä) nyt olohuoneessa on esillä suosikki Kaukametsä.

Ikä 41 v.

Minulla on sängynpäädyssä punamusta moderni ryijy, jonka olen ristinyt metsäpaloksi. En ole löytänyt mistään tämän ryijyn mallikuvaa. Se on tätini tekemä ehkä 1970-luvulla, ehkä aiemmin. Ryijy on ihan valtava, ehkä 120 x 200 cm.

Sopii hyvin mustaan italialaiseen terässänkyyni, jossa patjaraitainen pellavapeite.

"Hiillos" se ei ole koska kuvio on pystysuunnassa, ei poikittain. Olisko vinkkiä mistä etsin nimen?

Täti ei enää ole kertomassa, hän menehtyi yli vuosi sitten ja siksi ryijy minulla onkin.

Kirsti Ilvessalolla on punamusta pystyraitainen ryijy, alaosassa tiheämmät raidat, yläosassa vinoneliöt. Olisko toi?

Kuvan löydät Torista. Ilmoituksessa ei ryijyn nimeä.

Siellä myös toinen Ilvessalon punamusta pystyraitainen, nimeltään Täysikuu (ilmoittajan mukaan).

Aloituksen myötä innostuin guuglettamaan Torin tarjontaa, aika monta raanua myydään ryijynä :(

Vierailija
50/54 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, meillä on ryijy, jonka olen itse tehnyt. Sitä oli kiva tehdä, se on kaunis ja sopii hyvin sisustukseen. N30

Vierailija
51/54 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minulla kaksi, jotka olen perinyt ja molemmat ovat seinällä. Niihin liittyy muistoja, ne tuovat huoneeseen lämmintä tunnelmaa ja ovat kauniita ja arvokkaita. Toisen 17-vuotias poikani yllätyksekseni väen väkisin halusi omaan huoneeseensa, niin että se siitä mummojutusta. 

Vierailija
52/54 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme löytyy talostamme

Oman isoäitini tekemiä 🥰

Katselin niitä koko lapsuuteni.

Vierailija
53/54 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ryijyä, mutta raanu löytyy. Sain perintönä isovanhempieni jäämistöstä, alunperin isoisoäitini.

Haluisin kyllä ryijynkin, tosin enää ei nykysessä kodissa ole seinätilaa sille. Ehkä sitten kun muuttaa isompaan joskus. Minusta ne ovat kauniita!

N31

Vierailija
54/54 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raanu on, sellainen raidallinen ja oikein retro 70-lukulaisen vihreä, kaikki hernekeiton ja havun sävyt. Se oli äitini lapsuudenkodissa, sitten omassa lapsuudenkodissani.

Ryijyt hermostuttavat, kun ei näe mitä siellä lankojen seassa lymyää. Tässä talossa on kaikenlaisia hyönteisiä.