Oletko ollut jossain museossa opastuksella?
Kommentit (21)
Oli Bulgarian Nessebarissa venäjäksi kreikan-bysantin historiaa. Silloin kun Bulgaria parkeerasi tykkiveneensä venäläisen hotellin edustalle.
Satoja, tai taitaa tulla jo tuhansia kertoja. Yritän olla jorisematta tylsästi.
Kyllä aika monessa. Ap taitaa haukkua jotain sellaista josta hänellä itsellään ei ole lainkaan kokemusta.
Opastuksen kiinnostavuus riippuu näyttelystä ja oppaasta. Hämeen linnan ja Suomenlinnan opastukset olivat oikein hyviä!
Monotoninen ääni ja luuli että kova kailotus riittää. Tunnin puhui luennoitsijan elkein vuosilukuja vilisten. Siinä mun kokemus.
Kyllä, usein. Muutama opas on jäänyt erityisesti mieleen, Hämeenlinnassa porvariskodin opas, ja Kustavain kotiseutumuseon opas, jotka ilahduttivat viihdyttävyydellään ja tietoudellaan.
Monestikin. Mutta vaikka Louhisaaren kartanon opastettu kierros oli tosi mielenkiintoinen. Enemmän siitä sai, kuin että olisi itse kävellyt paikan läpi. Henkilöt, suvut, tapahtumat, aikakaudet, tragediat, kummitukset, ym.
Colosseumilla ja mustion linnassa. Muuten menty omaehtoisesti. No ehkä vähän mukavampi mennä itsekseen kuin jonkun opastamana. Tietysti hyvä opas on hyvä opas.
Onkos kellään huonoja opaskokemuksia? Useinhan kesäaikaan museoissa näyttää olevan tosi nuoria oppaita? Harvoin kai ne vakkarimuseo intendentit ja muut opastaa? Niillä vois jo olla syvempää tietoakin.
Kairossa ja Luxorissa.
Sain huomattavasti enemmän paikallisoppaan kertomana kuin että olisin itse vain kävellyt huoneet läpi.
Jonkun verran Suomessa ja ulkomailla. Useammin omatoimisesti kiertelyä näyttelyissä.
Ei tule mieleen kovin huonoja opastuksia.
Eiks noi oo aika suolasis hinnoissa? Ei kai niitä ihan pariskunnat ostele?
Turun linnan lasten ritarikierros oli mulle 35-vuotiaana juuri sopiva
Useasti. Paras oli Turussa Kakolassa. Joku porukasta lopuksi kysyikin että onko opas ollut itse siellä istumassa. Tosi eläväisesti kuvaili vankilaelämää ja kertoi sattumuksia.
Useasti, kotimaassa ja ulkomailla. Hiljaisina aikoina saattaa saada oppaan ihan vain itselleen. Kerran näin kävi Turun Aboa Vetuksessa. Kyllähän kohteesta saa enemmän irti oppaan avulla. Aina en kuitenkaan osallistu opastetulle kierrokselle. Riippuu ihan kohteesta.
Kuuba Cardenas.
Ei haluttu opastusta, mutta 100 v mummeli väkisin opasti, ja lopuksi tulikin meidän perään pihalle kun odoteltiin taksia... Ei saanut meitä kiinni.
Mä olen vetänyt opastuksia ja aina tarkoituksella kerroin muutaman hauskan ja kiinnostavan hurjastelun tai kammottavan jutun, että sain ihmiset kiinnostumaan. Sama toimii hissanopetuksessa.
Kivaa oli.
En museossa mutta hämeenlinnan kivilinnassa kävin opastetulla kierroksella. Siitä sai valtavan paljon tietoa linnan historiasta ja ehdottomasti suosittelen opastettua kierrosta.
Vierailija kirjoitti:
Eiks noi oo aika suolasis hinnoissa? Ei kai niitä ihan pariskunnat ostele?
Esim. tuonne porvariskotiin ( Palanderintalo) on nykyään 8 euron lippuhinta. Meidän vierailusta on jo aikaa enemmän kuin viisi vuotta, e n muista mitä silloin lipun hinta oli. Katsoin myös, että tuolla järjestetään toisinaaan murhamysteeri, mikä maksaa 18 euroa
Nyt kesällä ostin museokortin, sillä pääsee todella moniin museoihin ja ne missä opastus on, sisältyy kyllä hintaan.
En jaksais kuunnella. Kivempi ite kattella omaan tahtiin.
Ei museoissa "olla opastuksilla".