Mitä olette jättäneet kaupasta ostamatta, hintojen nousun takia?
Mitä tuotteita ostitte ennen hintojen nousua, mutta ette osta enää?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osta kahvia. Tarjouksesta ostin useamman kymmenen pakettia alle 5e. Juon yleensä kaupunkikahveja, mutta koska lähikauppa yrittää maksattaa melkein 10e / pkt, niin en ole enää ostanut. Onneksi on varastossa ens vuoden lopulle säilyvä erä alesta ostettua.
En osta leipää, enkä mitään piirakoita. Virittelin taas vanhan leivontaharrastuksen ja totesin, että on oikeastaan aika hauskaa. Tässä on tehty sämpylöitä, karjalanpiirakoita ja ties mitä pakkaseen. sieltä sitten yksi kerrallaan, jos leipää tekee mieli. Halpaa ja hyvää.
En osta hedelmiä, koska poimin juuri pakkasen täyteen mustikoita. Samoin pakastin omenoita lohkoina ja hillona, sen lisäksi ostin 15 kg mansikoita alesta n. 2,5e /kg hintaan. Käytän nämä ilmaiset tai edulliset ensin.
En osta limuja enkä vissyjä. Soda Streamilla tehdään kuplavettä jos tekee mieli jotain poreilevaa. Makua saa vaikka marjoista.
Tässä pieniä säästövinkkejä.
Muuten ok, mutta nuo edulliset kahvit on hirveitä esim. kaupunkikahvein verrattuna. Mieluummin juon hyvää ja vähemmän.
Ja itse leipomalla sen minkä säästää raaka-aineissa maksaakin sitten sähkölaskussa. Uuni ja pakastin vie sähköä.
Itse aloin juoda kahvia vain aamuisin eli puolitin kahvin kulutuksen hintojen nousun myötä. Ja jos lempparikahvi kallistuu liikaa niin sitten lopetan kahvin juomisen ihan kokonaan.
Oon tästä kyllä eri mieltä. Kyllä itse leipoen säästää aina. Uunin käyttö ei ole oikeasti kallista, meillä vielä halpaa sähköä niin tunnin lämmitys maksaa ehkä 10 senttiä. Vaikka hinta nyt 5-10 kertaistuu niin alle 1 eurolla saa sähköt kyllä kymmeniin pulliin tai karjalanpiirakoihin. On se silti halvempaa kuin ostaa kaupasta. Pakastin ei myöskään kuluta älyttömästi.
En osta enää:
-juustoa
-lihaa
-kalaa
-maitoa
-valmisruokia
Samaan aikaan esim. Helsingissä ravintolassa valmistettu pizza maksaa jo 30 euroa. Voin sanoa, että tämän ainakin jätän ostamatta. Italialaisin raaka-ainein teen pizzaa itse yli viikon tarpeiksi 30 eurolla. https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/5147154
Olen jo aiemmin tehostanut rahankäytön aika äärimmilleen siten, että ollaan voitu pienillä tuloilla syödä terveellisesti ja suosia esim. lähi- ja luomuruokaa.
Kala olisi hyvää ja terveellistä, mutta sitä ostetaan nyt entistä vähemmän. Possua saa vielä kohtuullisella hinnalla, joten sitä syödään paljon. Kananmunat on niin laadukasta ruokaa, että niitä en vähennä ja ostan ne yhä luomuna.
Laadusta ja eettisistä periaatteista en ole halunnut vielä kovin paljoa tinkiä, joten eläinkunnan tuotteissa hyödynnän tarjouksia ja säästän siinä missä pystyn. Ostan eri tuotteet eri kaupoista, sieltä mistä sen saa halvimmalla. Leikkeleitä ostan enää harvoin. Juustoa vain kokonaisena, ei enää raastetta tms.
Karkkia en enää osta ja suklaata vain tarjouksesta. Keksejä yritän ostaa tarjouksesta ja ostan halvempia. Kahvia ostan tarjouksista ja nyt eri merkkejä. Kulta Katriina on jo liian kallista.
Kasviksia ostan vain vähän, sen mikä varmasti käytetään parissa päivässä, koska ne pilaantuvat niin nopeasti. Lisäksi pakastekasviksia. Ne on kalliita ja huonolaatuisia, mutta ei tule hävikkiä eikä tarvi maksaa kuorista yms. Hedelmiä en osta juuri ollenkaan.
Leipää syön vain vähän enkä pidä useimmista, joten ostan sitä mistä pidän. Olen miettinyt, että pitäisi tehdä itse. Kaupan leivonnaiset on jo älyttömän hintaisia, en osta. Makaronit, hiutaleet ja jauhot eivät ole kovin kalliita, vaikka hinnat onkin nousseet. Niitä ostan kuten ennenkin, kun ei niitäkään ihan hirveästi kulu.
Valitettavasti näyttää, että kotimaisten tuotteiden hinnat on nousseet paljon enemmän kuin ulkomaisten. Yritän silti suosia kotimaista.
En ole aiemminkaan syönyt juustoa, karkkia, limsoja, leipää, leikkeleitä, leivonnaisia, maustettuja jogurtteja ym. enkä valmisruokia.
Kahvissa olen siirtynyt Lidlin halvimpiin ja olen vähentänyt muutenkin sen juomista.
Tuoretta kalaa en osta enää ollenkaan.
Ostan enemmän Rainbow'ta ja Xtraa, vaikka jotkut tuotteista ovatkin aika huonolaatuisia.
Lihan syömistä olen vähentänyt niin, että syön pienempiä annoksia.
Ennen kävin kaupassa ennen töihin menoa aamulla, nykyään menen töiden jälkeen punalappuisten takia. Harvemmin kyllä mitään järkevää löytää.
Jätän ostamatta meikkejä ja kosmetiikkaa, kulutan vanhat todella pois. En osta varmaan tämä talvena uusia talvikenkiä, jos suinkin vielä tämän talven menee edelliset vaikka on tosi kuluneet. Tänä talvena tulee mm. Hammaslääkäri laskuja ja kaikkeen ei ole varaa eli se on hampaat tai jalat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osta kahvia. Tarjouksesta ostin useamman kymmenen pakettia alle 5e. Juon yleensä kaupunkikahveja, mutta koska lähikauppa yrittää maksattaa melkein 10e / pkt, niin en ole enää ostanut. Onneksi on varastossa ens vuoden lopulle säilyvä erä alesta ostettua.
En osta leipää, enkä mitään piirakoita. Virittelin taas vanhan leivontaharrastuksen ja totesin, että on oikeastaan aika hauskaa. Tässä on tehty sämpylöitä, karjalanpiirakoita ja ties mitä pakkaseen. sieltä sitten yksi kerrallaan, jos leipää tekee mieli. Halpaa ja hyvää.
En osta hedelmiä, koska poimin juuri pakkasen täyteen mustikoita. Samoin pakastin omenoita lohkoina ja hillona, sen lisäksi ostin 15 kg mansikoita alesta n. 2,5e /kg hintaan. Käytän nämä ilmaiset tai edulliset ensin.
En osta limuja enkä vissyjä. Soda Streamilla tehdään kuplavettä jos tekee mieli jotain poreilevaa. Makua saa vaikka marjoista.
Tässä pieniä säästövinkkejä.
Muuten ok, mutta nuo edulliset kahvit on hirveitä esim. kaupunkikahvein verrattuna. Mieluummin juon hyvää ja vähemmän.
Ja itse leipomalla sen minkä säästää raaka-aineissa maksaakin sitten sähkölaskussa. Uuni ja pakastin vie sähköä.
Itse aloin juoda kahvia vain aamuisin eli puolitin kahvin kulutuksen hintojen nousun myötä. Ja jos lempparikahvi kallistuu liikaa niin sitten lopetan kahvin juomisen ihan kokonaan.
Oon tästä kyllä eri mieltä. Kyllä itse leipoen säästää aina. Uunin käyttö ei ole oikeasti kallista, meillä vielä halpaa sähköä niin tunnin lämmitys maksaa ehkä 10 senttiä. Vaikka hinta nyt 5-10 kertaistuu niin alle 1 eurolla saa sähköt kyllä kymmeniin pulliin tai karjalanpiirakoihin. On se silti halvempaa kuin ostaa kaupasta. Pakastin ei myöskään kuluta älyttömästi.
Uunissa voi myös valmistaa useampaa ruokaa yhtäaikaa. Monesti onkin joku liha, laatikkoruoka tai vaikka uuniperuna alatasolla kypsymässä kun leivon. Uunipuurokin tulee siinä mukavasti ja voi jättää vaikka jälkilämmölle lopuksi. Yleensä en edes tee vain yhtä uuniruokaa, laatikkoruokia, peruna- tai juureslisäkkeitä yms valmistuu hyvin pakkaseen yhdellä kertaa.
Ruoasta en ole vielä tinkinyt, mutta en enää käy kampaajalla, oon poistanut puhelimesta ja tietokoneelta kaikki maksulliset sovellukset, en käy enää kuntosalilla, en käy enää tapahtumissa, elokuvissa, konserteissa, kahviloissa tai ravintoloissa... En kuluta käytännössä enää mihinkään palveluihin.
Kauppaan jää nykyään karkit, limsat, vissyt, sipsit yms. mutta ei kaikki herkut kuitenkaan.
Kahvinjuontia on ollut helppo vähentää.
Hedelmiä en syönyt paljoa ennenkään, nyt en ollenkaan, rahat kotimaisiin kasviksiin, uskoisin saavani niistä enemmän ravintoa samalla rahalla.
Kirjolohi ostetaan alesta, mutta norjanloheen ei sentään alennuta.
Vähätkin einekset vähemmäksi.
Munat, broilerin ja lihat ostan edelleen pientuottajalta, makso mitä makso.
Vessapaperit vain isoissa säkeissä tarjouksesta.
Kaikessa säilyvässä isot pakkaukset ja monipakkaustarjoukset.
Katson, että päiväystä on ostaessa tarpeeksi pitkälle. Jauhoissa ym. tulee käytettyä pari vuotta vanhojakin. Kananmunatkin säilyy kylmässä ainakin pari kuukautta yli päiväyksen. Maitotuotteetkin yleensä joitakin päiviä, voi suljetussa pakkauksessa paljon pitempään.
Vierailija kirjoitti:
Kauppaan jää nykyään karkit, limsat, vissyt, sipsit yms. mutta ei kaikki herkut kuitenkaan.
Hedelmiä en syönyt paljoa ennenkään, nyt en ollenkaan, rahat kotimaisiin kasviksiin, uskoisin saavani niistä enemmän ravintoa samalla rahalla.
Munat, broilerin ja lihat ostan edelleen pientuottajalta, makso mitä makso.
Apua, oletko sinä minä? :D Varsinkin tuo lohikohta on justiinsa noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Munat, broilerin ja lihat ostan edelleen pientuottajalta, makso mitä makso.Apua, oletko sinä minä? :D Varsinkin tuo lohikohta on justiinsa noin.
Saatan olla, tai toisinpäin 🤔
Juuston. Ihan sikahintaista, kevyesti 3e:n juustopala maksaa nykyään 6-7 euroa tai yli, kyllä on pokkaa! Kala myös kunnon porvariruokaa. Ainahan se kallista on mutta 30-39€ pahimmillaan kilo. Hohhoijaa. Kananmunat nousi eurosta 2,30 euroon jopa. Palkat ei kyllä nouse.
En ole jättänyt mitään ostamatta, mutta vaihdoin punaviinin 20e pullosta 15e pulloon.
Olen ostanut kaupasta aika edullisia tuotteita tähänkin asti. Jauhelihaa haen silloin tällöin lähituottajalta, samoin kananmunia. Ne harvat kerrat, kun olen käynyt ravintolassa syömässä olen lopettanut. Annoskoot menneet niin pieniksi ja surkeiksi aikaisempaan verrattuna, hinnat nousseet. Surullista, mutta ein siis pikku paikkakunnan paikallisruokapaikkoja enää käytä.
Olen joutunut karsimaan ruan määrästä ja laadusta :(
Energiajuomia, tuoretta kalaa tai savustettua kalaa en enää osta. Aiempaa halvempina tuotteina ostin kesän grillimakkarat, leikkeleet leivälle ja etäpäivien valmisruuat. Nyt syksyn tullen aion tehdä saman halpuutuksen teelle, kahville, jugurtille ja juustolle ainakin, enkä osta talvella marjoja puuroon kuten ennen. Ja vaikka en pidä lämmitetyn tai pakasteesta sulatetun ruuan mausta, pitänee keksiä millaista ruokaa voi itse tehdä eväsruuiksi. Vaikkapa pakkaseen makaronilaatikkoa ilman että paistaa sitä uunissa, niin säästää senkin sähkön.