AMK opintojen etäviikot / etäpäivät
Ammattikorkeakoululuissa on usein tapana, että koululla pidetään vain harjoitustunnit ja muu sellainen, jonka pitäminen etänä / itsenäisesti opiskellen on epätarkoituksenmukaista. Tämän takia lukkareissa on usein tyhjiä päiviä ja monimuodosti opiskellevilla jopa kokonaisia viikkoja. Käytättekö te ammattikorkeakoulussa opiskelevat nuo tyhjät ajat itsenäiseen opiskeluun ja esim. harjoitustunteihin valmistautumiseen? Vai meneekö aika töissä tai jonkin muun kouluun liittymättömän puuhailun parissa?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
MicMac kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en opiskellut monimuotona vaan päivätoteutuksessa ja paljon oli tyhjää lukujärjestyksessä. Jatkoin täysipäiväisesti työn tekoa koko opiskelujen ajan. Tehtäviin ei paljon aikaa tarvinut tuhlata ja arvosanat 4-5 välillä kaikki. Opintoihin meni muutama kuukausi päälle kolme vuotta näin, kyseessä ensihoito. Jos en olisi tehnyt noin paljon töitä, olisi opinnot voinut tehdä varmaan parissa vuodessa.
Saivartelen ihan siksi, ettei tule väärää käsitystä lukijoille: Suomessa ei voi valmistua sairaanhoitajaksi alle 3 vuoden (ja enska käsittääkseni sisältää aina myös tuon perus-sh?), koska se on eurooppalainen raja pätevyydelle.
Eli vaikka tiiviillä tekemisellä jonkin tutkinnon saisi tahkottua nopsaan, niin kannattaa varautua siihen, ettei sitä tutkintonimikettä kuitenkaan saa kovin nopeutetusti. Tekninen ala on ehkä vähän eri, vaikuttaa että siellä esim. AHOT aika paljon helpompaa (tutkinto saattaa ehdottaa, että eikös tämä korvaa, sote-puolella hyvin vähän ahotoidaan ja silloinkin saattaa olla aika kova osoittaminen)
Höpöhöpö, kyllä saa! Pari tuttua suoritti samoihin aikoihin sairaanhoitajatutkinnon, toinen käytti tasan 2v kun ei tehnyt töitä samalla, toinen 2,5 v kun työskenteli täyspäiväisesti harjoitteluaikoja lukuunottamatta. Olennaista on että kaikki on suoritettu, ei se että opinnot on teennäisesti venytetty pitemmälle ajalle. Ihan tuli seuraavassa kuussa todistukset meille kaikille.
Onpas jännä tieto! Minun AMK siis suoraan sanottuna suoltaa potaskaa - täytyy perata tämä asia ihan kunnolla!
Vierailija kirjoitti:
MicMac kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en opiskellut monimuotona vaan päivätoteutuksessa ja paljon oli tyhjää lukujärjestyksessä. Jatkoin täysipäiväisesti työn tekoa koko opiskelujen ajan. Tehtäviin ei paljon aikaa tarvinut tuhlata ja arvosanat 4-5 välillä kaikki. Opintoihin meni muutama kuukausi päälle kolme vuotta näin, kyseessä ensihoito. Jos en olisi tehnyt noin paljon töitä, olisi opinnot voinut tehdä varmaan parissa vuodessa.
Saivartelen ihan siksi, ettei tule väärää käsitystä lukijoille: Suomessa ei voi valmistua sairaanhoitajaksi alle 3 vuoden (ja enska käsittääkseni sisältää aina myös tuon perus-sh?), koska se on eurooppalainen raja pätevyydelle.
Eli vaikka tiiviillä tekemisellä jonkin tutkinnon saisi tahkottua nopsaan, niin kannattaa varautua siihen, ettei sitä tutkintonimikettä kuitenkaan saa kovin nopeutetusti. Tekninen ala on ehkä vähän eri, vaikuttaa että siellä esim. AHOT aika paljon helpompaa (tutkinto saattaa ehdottaa, että eikös tämä korvaa, sote-puolella hyvin vähän ahotoidaan ja silloinkin saattaa olla aika kova osoittaminen)
No ei saa teknisella alallakaan helposti ahotoitua muita tutkintoja. Itse olin opiskellut aiemmin tradenomiksi ja lähdin uudelleenkouluttautumaan IT-tradenomiksi. Vieläpä samaan kouluun. Ihan muutaman kurssin sain ahotoitua (englannista ja ruotsista peruskurssit, pari perusmuotoista liiketalouden kurssia).
Ja tämäkin näköjään sitten ailahtelee; minulla tosiaan lähipiirin henkilö tekee just teknisen alan tutkintoa, alla on sekä inssin että DI:n paperit ja sieltä joku opintosihteeri/opo/tutkintovastaava laski suoraan mikä korvautuu ja oli todella iso määrä opintoja. Oikein ihmetteli itse.
Näin oikeassa elämässä, kun pitää saada rahulia, että saa leipää.