Kateus lapsilisästä.
Olen viisi lasta saanut. Kaksi raskautta on ollut todella vaikeita. Olen kestänyt todella kovaa kipua. Synnytys on jotain ihan superhyper kivualiasta. Olen huutanut tuskissani. Olen valvonut lukemattomia öitä pienen potilaan kanssa. Olen syöttänyt, juottanut, vaatettanut. Olen myös nauttinut tuhannesti omien lasteni kasvun seuraamisesta. Olen puhaltanut ja paijannut. Olen avustanut koulupolulla. Monet läksyt kuunnellut. Yhden todella pahan koulukiusaamisen kahlannut läpi. Itkenyt ja pyytänyt apua. 30 lapsivuoteen on mahtunut monenlaista. Nyt kolme lapsista on työelämässä, yksi opiskelee työelämän ammattiin ja nuorin on vielä ala-asteella. Paljon on siis vielä edessä. Yksin elävänä olisi elämänä ollut hyvin erilaista siis itsenäistä. Veronmaksajien kasvattaminen on työlästä, mutta palkitsevaa. Hieman ihmetyttää, miksi joku kadehtii, kun joulukuussa saan yhden ylimääräisen satasen lapsilisän muodossa. En vissiin ole sitä millään muotoa ansainnut.
Kommentit (14)
Mä en myöskään jaksa tuota ainaista kitinää lapsilisistä. Jonkun on tänne uusia veronmaksajia tehtävä. Se tuplalapsilisäkään ei kata niitä lapsen kuukausittaisia kuluja eikä tarvitsekaan.
Jokainen katkera kitisijä voi aivan vapaasti pyöräyttää itselleen lapsen tai adoptoida, jotta sitten pääsee nauttimaan siitä lapsilisästä. Jos ei viitsi, niin sitten voi olla hissun kissun.
Maailmassa on lähes 8 miljardia muukalaista! Emme tiedä, mitä he ajattelevat, mutta koemme muiden ajatuksista uhkaa sekä itseemme kohdistuvaa arvostelua. Miksi? Tätä tapahtuu välillä minullekin, vaikka toivoisin yhteisöllisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en myöskään jaksa tuota ainaista kitinää lapsilisistä. Jonkun on tänne uusia veronmaksajia tehtävä. Se tuplalapsilisäkään ei kata niitä lapsen kuukausittaisia kuluja eikä tarvitsekaan.
Jokainen katkera kitisijä voi aivan vapaasti pyöräyttää itselleen lapsen tai adoptoida, jotta sitten pääsee nauttimaan siitä lapsilisästä. Jos ei viitsi, niin sitten voi olla hissun kissun.
Afrikasta ja Kiinasta löytyy kyllä niitä veronmaksajia, ei tarvitse jokaisen maan tehdä omia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Afrikasta ja Kiinasta löytyy kyllä niitä veronmaksajia, ei tarvitse jokaisen maan tehdä omia
Jaa että noista maista saadaan meille veronmaksajia? Päivän paras vitsi. Kyllähän noi m*mut lisääntyy, mutta ei ne veronmaksajia tähän maahan tee. Siksi onkin tärkeää, että kantasuomalaiset lisääntyy. Suomalaisilla kun on hieman eri mentaliteetti ja ymmärrys siitä, kuinka saadaan pidettyä meidän hyvinvointivaltio suht ennallaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta. Jos se kovasti harmittaa ettei saa lapsilisää, niin ongelma ratkeaa kun hankkii lapsen. Ihan simppeliä.
Meillä lapset ovat jo aikuisia ja omillaan. Ei siis tule meille lapsilisää. En silti kadehdi. Lapsiperheitä kuuluukin tukea. Pitäisi tukea nykyistä enemmänkin.
Miksi mä en saa ylimääräistä satasta?
Mua on kiusattu koko lapsuus, latistettu ja vähätelty. Poikaystävä haggasi ja setämies stalkkasi. Oon itkenyt, valvonut ja huutanut. Olen myös hoitanut kipeetä äitiäni. Enkö ansaitse ylimääräistä satasta??
Miksi et tehnyt työtä kuten me mutkin yksinhuoltaja äidit ja isät? Aina 1 lapsen jälkeen jo tarjotaan ehkäisyä. Jos et niiden tiedosta edes tiennyt?1 ihmisen ei koko kylää tarvitse täyttää lapsilla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mä en saa ylimääräistä satasta?
Mua on kiusattu koko lapsuus, latistettu ja vähätelty. Poikaystävä haggasi ja setämies stalkkasi. Oon itkenyt, valvonut ja huutanut. Olen myös hoitanut kipeetä äitiäni. Enkö ansaitse ylimääräistä satasta??
Ymmärrätkö, että pitää olla lapsi, jotta saa lapsilisää?
Iltasanomissakin tänään taas joku toimittaja tekee silkkaa puoluepolitiikkaa "kommentissaan" kun ei kuulemma tarvitse ylimääräistä lapsilisää, ja kyselee, että voiko noista rahoista kieltäytyä? Totta ihmeessä voi! Ei muuta kuin ilmoittamaan Kelalle jos siltä tuntuu, että rahaa on liikaa ja enempää ei tarvitse. Tuskin menee ilmoittamisessa sen pitempään kuin jonkun kokoomusmielisen ja keskusta-/hallitusvastaisen kirjoitelman väsäämiseen.
Kiitos ap hyvästä kirjoituksesta. Samaa olen itsekin ihmetellyt. Jotkut lapsettomat ihmiset vaikuttavat aivan käsittämättömän katkerilta, ja lisäksi heiltä puuttuu täysin ymmärrys siitä miten raskasta työtä vanhemmuus on. En olisi itsekään osannut kuvitella vielä lapsettomana miten paljon se vaatii (ja toki myös antaa), mutta nykyään suhtaudun muihin vanhempiin suurella myötätunnolla.
Jos nyt siitä puhutaan onko satanen kuussa iso raha yhteiskunnalle, niin uusi veronmaksaja kyllä tuo sen satasen aikanaan moninkertaisena takaisin. Hyvä sijoitus mielestäni yhteiskunnan näkökulmasta.
Valitettavasti lapsilisää ei makseta sen mukaan onko joku sen "ansainnut" vai ei. Sen saa myös jokaisesta sellaisesta lapsesta, josta ei tule veronmaksajaa tai sen voi tuhlata omiin menoihin sellainen vanhempi, joka on mukulansa hoitanut ns. vasemmalla kädellä ja jääkapissa on vaan valo.
En koe, että ylimääräinen lapsilisä on oikea tapa kompensoida nousseita elinkustannuksia, kun se raha ei tule seinästä, vaan veronmaksajien kukkarosta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset ovat jo aikuisia ja omillaan. Ei siis tule meille lapsilisää. En silti kadehdi. Lapsiperheitä kuuluukin tukea. Pitäisi tukea nykyistä enemmänkin.
Eihän lapsilisästä kitisekään kuin lapsettomat. Siis ne ihmiset joilla ei ole mitään käsitystä vanhemmuudesta tai lapsiin liittyvistä kuluista. Ja toki eläkeläiset, mutta he kitisevät kyllä tasaisesti kaikista tuista.
Itsepä niitä lapsia halusit. Toiset meistä joutuivat itse kärsimään vuosien koulukiusaamisen eikä sen takia päässeet koskaan mihinkään parisuhteisiin ja kolmekymppisenä on jo liian vanha. Ne parisuhdetaidot olisi kuulemma pitänyt opetella teininä, enää kukaan ei jaksa alkaa opettaa