Taas on metro täynnä rattaita
Lastenrattaita, missä röhnöttää kouluikäisen kokoinen ja näköinen lapsi.
Miksei noita voi kävelyttää edes kauppakeskuksen käytäviä.
Työnnetäänkö ne rattailla kouluunkin?
Kommentit (20)
Jos niille on lääkärissä asennettu uusi peräsuoli ja nyt on persus kipeä.
Voi kauhee 😱
Kyllä sun, metropummin, elämä nyt järkkyi pahasti....
Iso tenava sullotaan rattaisiin ettei tarvi ostaa lippua.
Pääseekö siellä ilmaseksi julkisiin jos on rattaissa/vaunuisssa oleva lapsi? Meillä päin pääsee lastenrattaiden kanssa ilmaiseksi bussiin (täällä ei ole muita julkisia) ja sen vuoksi näkee välillä koululaisiakin rattaissa että saa matkan ilmaisella.
Vierailija kirjoitti:
Pääseekö siellä ilmaseksi julkisiin jos on rattaissa/vaunuisssa oleva lapsi? Meillä päin pääsee lastenrattaiden kanssa ilmaiseksi bussiin (täällä ei ole muita julkisia) ja sen vuoksi näkee välillä koululaisiakin rattaissa että saa matkan ilmaisella.
Pääsee.
Rattaat on ihan hyvät, mutta jossain vaiheessa voisi luopua niistä.
Kyllä rattailla nyt ala-asteen kulkee ainakin.
Nauroin kun bussiin tuotiin 7-8v poika pieniin vaunuihin ja nilkkapituisiin haalareihin sullottuna. Heti ensimmäisenä kipusi pois vaunuista ja meni penkille istumaan. Hyvä kun pääsi edes pois rattaista ilman että tarvitsi rattaita iskeä palasiksi.
Kohta varmaan äityli ottaa mummonsa rattaisiin, ettei tarvi maksaa matkalippua. Vauvanukke vois kans toimia
Vierailija kirjoitti:
Pääseekö siellä ilmaseksi julkisiin jos on rattaissa/vaunuisssa oleva lapsi? Meillä päin pääsee lastenrattaiden kanssa ilmaiseksi bussiin (täällä ei ole muita julkisia) ja sen vuoksi näkee välillä koululaisiakin rattaissa että saa matkan ilmaisella.
Juuri tästä on kysymys!
Pääkaupunkiseudulle tämä sääntö tuli jo 1980-luvun lopulla. Siihen asti lastenvaunut olivat joukkoliikenteessä harvinaisuus. Päättäjät eivät nähneet nenäänsä pitemmälle vaan kuvittelivat ilmiön säilyvän marginaalisena sen jälkeenkin, kun muutamat harvat lastenvaunujen kanssa matkustavat vapautetaan matkansa maksamisesta turvallisuussyistä, jottei vaunuja tarvitse jättää oman onnensa nojaan kuljettajan/lipunmyyjän luona asioimisen ajaksi.
Alussa turvallisuuskysymys olikin todellinen peruste siinä mielessä, että ilmaista matkustusoikeutta ei ollut niissä liikennemuodoissa, joissa matkan maksaminen ei edellyttänyt lastenvaunujen jättämistä ilman valvontaa (esimerkiksi lipun ostaminen metroaseman lippuautomaatista tai siihen aikaan junassa konduktööriltä). Todellisuudessa seurauksena oli joukkoliikenteessä kuljetettavien lastenvaunujen räjähdysmäinen lisääntyminen. Myöhemmin vapaamatkustajuus laajennettiin myös metroon ja lähijuniin.
Jos nyt olisi aprillipäivä, sanoisin lopuksi, että lipunmyyjille ja liikennehenkilökunnalle tarkoitetussa vihkosessa, jossa oli erilaisten matkalippujen mallit värikuvina, oli vapaaliput-otsikon alla edustava valikoima erimallisten lastenvaunujen kuvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääseekö siellä ilmaseksi julkisiin jos on rattaissa/vaunuisssa oleva lapsi? Meillä päin pääsee lastenrattaiden kanssa ilmaiseksi bussiin (täällä ei ole muita julkisia) ja sen vuoksi näkee välillä koululaisiakin rattaissa että saa matkan ilmaisella.
Juuri tästä on kysymys!
Pääkaupunkiseudulle tämä sääntö tuli jo 1980-luvun lopulla. Siihen asti lastenvaunut olivat joukkoliikenteessä harvinaisuus. Päättäjät eivät nähneet nenäänsä pitemmälle vaan kuvittelivat ilmiön säilyvän marginaalisena sen jälkeenkin, kun muutamat harvat lastenvaunujen kanssa matkustavat vapautetaan matkansa maksamisesta turvallisuussyistä, jottei vaunuja tarvitse jättää oman onnensa nojaan kuljettajan/lipunmyyjän luona asioimisen ajaksi.
Alussa turvallisuuskysymys olikin todellinen peruste siinä mielessä, että ilmaista matkustusoikeutta ei ollut niissä liikennemuodoissa, joissa matkan maksaminen ei edellyttänyt lastenvaunujen jättämistä ilman valvontaa (esimerkiksi lipun ostaminen metroaseman lippuautomaatista tai siihen aikaan junassa konduktööriltä). Todellisuudessa seurauksena oli joukkoliikenteessä kuljetettavien lastenvaunujen räjähdysmäinen lisääntyminen. Myöhemmin vapaamatkustajuus laajennettiin myös metroon ja lähijuniin.
Jos nyt olisi aprillipäivä, sanoisin lopuksi, että lipunmyyjille ja liikennehenkilökunnalle tarkoitetussa vihkosessa, jossa oli erilaisten matkalippujen mallit värikuvina, oli vapaaliput-otsikon alla edustava valikoima erimallisten lastenvaunujen kuvia.
Tähänkin sopii ehdottamani ratkaisu eli vartija/rahastaja/lipun tarkastaja busseihin ja metroon. Häneltä saa järjestystä ja lippuja jne.
hyödyt:
-bussit pysyy aikataulussa koska kuskit keskittyy ainoastaan ajamiseen.
-työllisyys lisääntyy.
-matkustus mukavuus ja turvallisuus paranee.
-Lipun voi ostaa kulkuneuvosta.
Aikonaan eräs tuttuni asui Vantaalla ja hänellä oli asiaa Helsinkiin. Harmitteli, että kun piti ottaa 3v lapsi mukaan, jotta pääsi ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääseekö siellä ilmaseksi julkisiin jos on rattaissa/vaunuisssa oleva lapsi? Meillä päin pääsee lastenrattaiden kanssa ilmaiseksi bussiin (täällä ei ole muita julkisia) ja sen vuoksi näkee välillä koululaisiakin rattaissa että saa matkan ilmaisella.
Juuri tästä on kysymys!
Pääkaupunkiseudulle tämä sääntö tuli jo 1980-luvun lopulla. Siihen asti lastenvaunut olivat joukkoliikenteessä harvinaisuus. Päättäjät eivät nähneet nenäänsä pitemmälle vaan kuvittelivat ilmiön säilyvän marginaalisena sen jälkeenkin, kun muutamat harvat lastenvaunujen kanssa matkustavat vapautetaan matkansa maksamisesta turvallisuussyistä, jottei vaunuja tarvitse jättää oman onnensa nojaan kuljettajan/lipunmyyjän luona asioimisen ajaksi.
Alussa turvallisuuskysymys olikin todellinen peruste siinä mielessä, että ilmaista matkustusoikeutta ei ollut niissä liikennemuodoissa, joissa matkan maksaminen ei edellyttänyt lastenvaunujen jättämistä ilman valvontaa (esimerkiksi lipun ostaminen metroaseman lippuautomaatista tai siihen aikaan junassa konduktööriltä). Todellisuudessa seurauksena oli joukkoliikenteessä kuljetettavien lastenvaunujen räjähdysmäinen lisääntyminen. Myöhemmin vapaamatkustajuus laajennettiin myös metroon ja lähijuniin.
Jos nyt olisi aprillipäivä, sanoisin lopuksi, että lipunmyyjille ja liikennehenkilökunnalle tarkoitetussa vihkosessa, jossa oli erilaisten matkalippujen mallit värikuvina, oli vapaaliput-otsikon alla edustava valikoima erimallisten lastenvaunujen kuvia.
Tähänkin sopii ehdottamani ratkaisu eli vartija/rahastaja/lipun tarkastaja busseihin ja metroon. Häneltä saa järjestystä ja lippuja jne.
hyödyt:-bussit pysyy aikataulussa koska kuskit keskittyy ainoastaan ajamiseen.
-työllisyys lisääntyy.
-matkustus mukavuus ja turvallisuus paranee.
-Lipun voi ostaa kulkuneuvosta.
Kaikki luettelemasi hyödyt ovat kiistattomia, mutta eihän tällainen retroilu mitenkään sovi nykyiseen digitalisointipakkomielteeseen.
6-vuotiaskin on niin iso ja jaksava, että voisi ikärajaa laskea alemmas.
"Pääseekö siellä ilmaseksi julkisiin jos on rattaissa/vaunuisssa oleva lapsi?"
Lapsen ei tarvitse edes istua rattaissa ja matka on ilmainen vanhemmalle 🤣
Vierailija kirjoitti:
Kohta varmaan äityli ottaa mummonsa rattaisiin, ettei tarvi maksaa matkalippua. Vauvanukke vois kans toimia
Kyllä niitäkin on jotka vaunuissa kuskaa kaikkea muuta kun lasta. Jossain kohti junissa konnarit saattoivat kurkata vaunuihin että oliko siellä vauva. Minunkin vauvaani kurkattiin. Keinot ovat monet jos ei halua lippua ostaa.
Parempi se lapsi siellä rattaissa on kuin käytävällä seisomassa/juoksemassa. Aika tyhmä elämä täytyy olla että toisten tekemiset noin risoo. Kyllä meillä 5-vuotias vielä pitkille matkoille laitettiin rattaisiin julkisten ajaksi turvallisuussyistä vaikka olisi kävellyt muutoin. Koitapa jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Aikonaan eräs tuttuni asui Vantaalla ja hänellä oli asiaa Helsinkiin. Harmitteli, että kun piti ottaa 3v lapsi mukaan, jotta pääsi ilmaiseksi.
Aha. Mitä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Parempi se lapsi siellä rattaissa on kuin käytävällä seisomassa/juoksemassa. Aika tyhmä elämä täytyy olla että toisten tekemiset noin risoo. Kyllä meillä 5-vuotias vielä pitkille matkoille laitettiin rattaisiin julkisten ajaksi turvallisuussyistä vaikka olisi kävellyt muutoin. Koitapa jaksaa.
5-vuotias rattaissa? Et ole tosissasi! Tuon ikäisen, jos on normaalisti kehittynyt, täytyy osata ja jaksaa kävellä. Jos turvallisuutta ajatellaan, niin silloin pidetään lasta kädestä kiinni.
Mä en tiedä yhtäkään 5-vuotiasta joka haluaisi enää istua rattaissa.
Jos ne on kaikki sairaita ja matkalla lääkäriin. Piti vaan ensin poiketa alennusmyynteihin ja kauppakeskuksiin notkumaan.