Taaperon syöminen ravintolassa
Kävin tänään buffet-lounaalla. Maksoin 11,90 lounarilla ja rahalla maksettu hinta olisi ollut 11,50e.
Mukana oli 1v2kk vanha lapseni. Hänelle oli mukana oma matkaruoka-pussi sekä maitotrippi. Nämä syötyään annoin hänelle omalta lautaseltani nakerreltavaksi 1 palan kurkkua, 1 palan kukkakaalia ja 1 palan parsakaalia sekä palan leivästäni.
Tehdessämme lähtöä ravintolan työntekijä tuli huomauttamaan minulle, että jatkossa mikäli ruokin lasta heidän ruoallaan, tulisi minun maksaa. Menin niin hämilleni että vain kiitin tiedosta ja poistuin. Aluksi ajattelin, että äänestän vain jaloillani enkä enää ikinä mene ko.paikkaan syömään, mutta nyt mietityttää pitäiskö laittaa sinne sittenkin sähköpostia perään? Tiedän siellä olevan videovalvonta ja jos nyt heti kirjoittaisin, ehtisivät he vielä tarkastaa sieltä nauhaltaan mitä taaperoni oikeasti söi. Mielestäni on täysin kohtuutonta vaatia maksua muutamasta vihannespalasta sekä omasta leivänkannikastani, kaikki omalta lautaseltani. Videolta myös näkyisi, että hänellä oli oma ruoka maitoa myöden mukana. Ja senkin haluaisin sanoa, että kaiken huipuksi vielä maksoin lounaasta pienen ylihinnan!
Toisaalta mietin, että kehtaanko enää jatkaa juttua ja laittaa postia? Olisinko vain pikkumainen? Mitä sinä tekisit?
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin avannut suuni jo ihan siinä tilanteessa ja kysynyt, että anteeksi mistä meinaat meitä veloittaa? Käydäänpä läpi ensin yhdessä mitä tässä on syöty ja lasketaan hintaa, ja kiitos esihenkilö mukaan tähän keskusteluun.
Naiset on niin arkoja ja kilttejä usein, että pakenevat vain paikalta. Postia voi laittaa joo perään, mutta myös ihan itse tilanteessa voi harjoitella pitämään asiallisesti omia puoliaan ja ottaa vaikeatkin asiat puheeksi.
Ei ole veloitettu mitään, koittakaa jo saada se kaaliinne. Mitä vastaan tässä pitäisi pitää puolensa, sitä että ravintola normaalisti perii maksun jokaisesta asiakkaasta joka syö sen buffetista, mutta päätti tällä kertaa tehdä ap:n kohdalla poikkeuksen ja ainoastaan huomauttaa asiasta?
Maksoi nyt tai ei, minä kävisin läpi sen että mitä täällä ravintolassa maksaa muutama vihanneksen pala lapselta joka ei ikänsä puolesta edes voi näitä itse ruokia täällä vielä syödä? Että nyt vaan sitten sitä laskutusohjetta näkyväksi, kiitos.
Ja maksan kyllä ihan tässä jo heti kun vain saan mustaa valkoiselle, että mistä minua laskutetaan ja näen jatkoa ajatellen paljonko on kukkakaalisiivun kilohinta.Ps: olen itse omistanut elämässäni kaksi ravintolaa ja siten tiedän jotain asiakaspalvelusta sekä ravintolamaailmasta ja hävikistä ylipäätään.
Aivan höpöä kyseisen paikan toiminta ja omalle bisnekselleen kaivavat kuoppaa.Sitten ehkä ymmärrät myös sen verran, että jokainen ravintola ei halua profiloitua nimenomaan perheravintolaksi. Toiset saattavat haluta lounaalle ennemmin vaikka bisnesasiakkaita, jotka arvostavat rauhaa puhua työasioita lounaan yhteydessä ja siksi on suotavaa ettei paikalla ole laumaa rääkyviä kakaroita. Silloin ravintolalla ei ole mitään intressejä houkutella lapsia ilmaisella ruualla, vaan on vain etu jos heidän äitinsä äänestävät jaloillaan.
Tiedoksesi, että Prisman yhteydessä oleva arkilounaspaikka ei ole mikään fiini bisness-ravintola, vaan ihan perheiden ja raksamiesten paikka.
Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille, laitoin sähköpostia asiasta ja sain jo alustavan pahoittelevan vastauksen. Kyse on ollut väärinkäsityksestä, ei ravintolan linjauksesta.
Ap
Asiallisesti vastanneille, eli kanssasi samaa mieltä olleille?
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta olisihan aspa voinut kassalla kysyä, syökö taapero myös vai ei, jos pienten ruokailu on maksullinen. Siinä mielessä hieman nihkeää asiakaspalvelua, jos vasta jälkikäteen tullaan sanomaan asiasta. Tokihan voi ajatella myös että ap itse olisi voinut kysyä että onko ok, että taaperolla on omat ruoat ja maistelee vähän aikuisen annoksesta.
Usein buffetissa alle 4v syö ilmaiseksi. En pitäis tuota maistelua minään. Eri asia, jos lapses ois 10 ja söisitte molemmat 1 hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta olisihan aspa voinut kassalla kysyä, syökö taapero myös vai ei, jos pienten ruokailu on maksullinen. Siinä mielessä hieman nihkeää asiakaspalvelua, jos vasta jälkikäteen tullaan sanomaan asiasta. Tokihan voi ajatella myös että ap itse olisi voinut kysyä että onko ok, että taaperolla on omat ruoat ja maistelee vähän aikuisen annoksesta.
Jos ap on kassalla sanonut ottavansa yhden buffan, niin ei kai se ole aspan homma varmistaa onko hän osannut laskea oikein yhteen asti. Mielestäni tuo juuri on hyvää asiakaspalvelua että annetaan sekä ap:n että vapaasyöjän syödä ensin rauhassa loppuun ja vasta sitten huomautetaan että seuraavalla kerralla pitäisi toimia toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin avannut suuni jo ihan siinä tilanteessa ja kysynyt, että anteeksi mistä meinaat meitä veloittaa? Käydäänpä läpi ensin yhdessä mitä tässä on syöty ja lasketaan hintaa, ja kiitos esihenkilö mukaan tähän keskusteluun.
Naiset on niin arkoja ja kilttejä usein, että pakenevat vain paikalta. Postia voi laittaa joo perään, mutta myös ihan itse tilanteessa voi harjoitella pitämään asiallisesti omia puoliaan ja ottaa vaikeatkin asiat puheeksi.
Ei ole veloitettu mitään, koittakaa jo saada se kaaliinne. Mitä vastaan tässä pitäisi pitää puolensa, sitä että ravintola normaalisti perii maksun jokaisesta asiakkaasta joka syö sen buffetista, mutta päätti tällä kertaa tehdä ap:n kohdalla poikkeuksen ja ainoastaan huomauttaa asiasta?
Maksoi nyt tai ei, minä kävisin läpi sen että mitä täällä ravintolassa maksaa muutama vihanneksen pala lapselta joka ei ikänsä puolesta edes voi näitä itse ruokia täällä vielä syödä? Että nyt vaan sitten sitä laskutusohjetta näkyväksi, kiitos.
Ja maksan kyllä ihan tässä jo heti kun vain saan mustaa valkoiselle, että mistä minua laskutetaan ja näen jatkoa ajatellen paljonko on kukkakaalisiivun kilohinta.Ps: olen itse omistanut elämässäni kaksi ravintolaa ja siten tiedän jotain asiakaspalvelusta sekä ravintolamaailmasta ja hävikistä ylipäätään.
Aivan höpöä kyseisen paikan toiminta ja omalle bisnekselleen kaivavat kuoppaa.Sitten ehkä ymmärrät myös sen verran, että jokainen ravintola ei halua profiloitua nimenomaan perheravintolaksi. Toiset saattavat haluta lounaalle ennemmin vaikka bisnesasiakkaita, jotka arvostavat rauhaa puhua työasioita lounaan yhteydessä ja siksi on suotavaa ettei paikalla ole laumaa rääkyviä kakaroita. Silloin ravintolalla ei ole mitään intressejä houkutella lapsia ilmaisella ruualla, vaan on vain etu jos heidän äitinsä äänestävät jaloillaan.
Nyt kysymys oli buffet-ravintolasta, jonka listahinta oli 11.90 euroa ja koko perheen ravintolasta, eikä suinkaan bisnesasiakkaiden businessluokan ravintolasta.
Millainen yritys vie bisnesasiakkaansa syömään buffet-pöytään, joka hintaluokka on 11.90€?
Nyt jotain tolkkua keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksesi, että Prisman yhteydessä oleva arkilounaspaikka ei ole mikään fiini bisness-ravintola, vaan ihan perheiden ja raksamiesten paikka.
Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille, laitoin sähköpostia asiasta ja sain jo alustavan pahoittelevan vastauksen. Kyse on ollut väärinkäsityksestä, ei ravintolan linjauksesta.
Ap
Ja alle 2v voivat syödä veloituksetta aikuisen seurassa, se näkyy kassan luona olevassa hinnastossa, samoin nettisivuilla
"Lasten buffa 2-5 vuotiaille
2,90 €
Alle 2-vuotiaat lapset maksutta aikuisen ruokaillessa.
Lasten buffa 6-12 vuotiaille
6,90 €
Jäätelöbuffa
2,50 €
Hinta buffan yhteydessä, ilman ruokailua 3,90 €."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap hyvä, ihan oman itsesi takia kannattaa opetella päästämään irti ja olla pahoittamatta mieltäsi jokaisesta pikkuasiasta. Teet elämästä todella raskasta itsellesi jos otat noin itseesi jokaisesta pienestäkin kommentista jota ei ole edes mitenkään pahantahtoiseksi tarkoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Siellä Prisman buffassa on kassan luona hinnasto, jossa teksti
2,90 €
Alle 2-vuotiaat lapset maksutta aikuisen ruokaillessa.
Lasten buffa 6-12 vuotiaille
6,90 €"
Miten tätä pitäisi tulkita, kun kysymys 1.2v lapsesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2,90 €
Alle 2-vuotiaat lapset maksutta aikuisen ruokaillessa.Lasten buffa 6-12 vuotiaille
6,90 €"Miten tätä pitäisi tulkita, kun kysymys 1.2v lapsesta?
Eli luultavasti aspa on luullut lasta hiukan vanhemmaksi kuin se on, mikä on täysin ymmärrettävää varsinkin jos ei ole omia lapsia. Tältäkin olisi vältytty jos ap olisi saanut suunsa auki ravintolaan tullessaan ja kertonut hänellä olevan myös 1,2-vuotias mukanaan ja kysynyt meneekö häneltä hintaa. Eikä vaan olettanut kaiken aina olevan taaperolle ilmaista.
Anteeksi, onko tämä provo, jossa vitsaillaan lapsen syömisellä, vai provo, jossa ap esittää etuoikeuksiin tottunutta momzillaa?
Olen uusi palstalla, vaikea erottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2,90 €
Alle 2-vuotiaat lapset maksutta aikuisen ruokaillessa.Lasten buffa 6-12 vuotiaille
Eli luultavasti aspa on luullut lasta hiukan vanhemmaksi kuin se on, mikä on täysin ymmärrettävää varsinkin jos ei ole omia lapsia. Tältäkin olisi vältytty jos ap olisi saanut suunsa auki ravintolaan tullessaan ja kertonut hänellä olevan myös 1,2-vuotias mukanaan ja kysynyt meneekö häneltä hintaa. Eikä vaan olettanut kaiken aina olevan taaperolle ilmaista.
Asiakaspalvelussa ei luulla mitään, vaan siinä tapauksessa aspa kysyy asiakkaalta, eikä lähde räksyttämään asiakkaalle jälkikäteen, niin kuin tässä tapauksessa on käynyt.
Ihan samalla tavalla, kun asiakkaan ei tarvitse arvuutella aspalle ruuan hintaa, vaan ammattinsa osaava aspa osaa sen asiakkaalle kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2,90 €
Asiakaspalvelussa ei luulla mitään, vaan siinä tapauksessa aspa kysyy asiakkaalta, eikä lähde räksyttämään asiakkaalle jälkikäteen, niin kuin tässä tapauksessa on käynyt.
Ihan samalla tavalla, kun asiakkaan ei tarvitse arvuutella aspalle ruuan hintaa, vaan ammattinsa osaava aspa osaa sen asiakkaalle kertoa.
Räksyttäminen on tainnut tapahtua lähinnä ap:n päässä. Minusta kuulostaa että asiakaspalvelu on toiminut tässä ihan esimerkillisesti. Ap on maksanut yhdestä buffetista, mutta ruokailun aikana aspa on huomannut että myös lapselle annetaan ravintolan ruokaa. Hän on kuitenkin päättänyt antaa heidän syödä rauhassa eikä ole lähtenyt perimään maksuakaan jälkikäteen, mutta on halunnut kuitenkin kertoa lopuksi että normaalisti tulisi maksaa. Hänen ainoa virheensä on ollut siinä ettei osannut arvioida onko lapsi 1,2 vai 2.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2,90 €
Ihan samalla tavalla, kun asiakkaan ei tarvitse arvuutella aspalle ruuan hintaa, vaan ammattinsa osaava aspa osaa sen asiakkaalle kertoa.Räksyttäminen on tainnut tapahtua lähinnä ap:n päässä. Minusta kuulostaa että asiakaspalvelu on toiminut tässä ihan esimerkillisesti. Ap on maksanut yhdestä buffetista, mutta ruokailun aikana aspa on huomannut että myös lapselle annetaan ravintolan ruokaa. Hän on kuitenkin päättänyt antaa heidän syödä rauhassa eikä ole lähtenyt perimään maksuakaan jälkikäteen, mutta on halunnut kuitenkin kertoa lopuksi että normaalisti tulisi maksaa. Hänen ainoa virheensä on ollut siinä ettei osannut arvioida onko lapsi 1,2 vai 2.
Miksi aspa ei kysynyt lapsen ikää, jos piti alkaa asiasta sanomaan?
Missä raflassa on taaperoa listalla? Tekisin pöytävarauksen, terveisin Hannibal.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, onko tämä provo, jossa vitsaillaan lapsen syömisellä, vai provo, jossa ap esittää etuoikeuksiin tottunutta momzillaa?
Olen uusi palstalla, vaikea erottaa.
Jälkimmäinen. Taaperon käyttäminen ravinnoksi ravintolaoloissa on siis otsikkoon livahtanut tahaton kömmähdys.
Itse arvostin eniten taaperoa, joka saa veloituksetta syödä maksavan aikuisen (seurassa) :)
Tämä oli ihan minun omasta päästä keksitty tarina. Ap
Otan näin syksyllä uunissa haudutettuna
sienikastikkeen kera.
Vierailija kirjoitti:
Minulle kävi vasta samoin etnisessä ruokapaikassa (ei kebabpizzeria), jossa ollaan ennenkin koko perhe ruokailtu niin, että taapero maistelee vanhempien lautasilta, mutta nyt tultiin huomauttamaan kesken ruokailun, että jos taapero (1v 9kk) syö, niin pitää hänestä maksaa. Nimellinen summa, mutta piti kuitenkin.
Tämän jälkeen meinasin tehdä samantyylisen aloituksen kuin ap, mutta kysymyksellä että onko yleisempää, että alle 2v lapsen aterioinnista joutuu maksamaan vai että saavat lounastaa ilmaiseksi? Eihän näin pienet kuin lähinnä maistele vähän kasviksia, ehkä riisiä/pastaa ja vähän kanaa. Sotkua toki jää senkin edestä.
Omakohtainen kokemus on se, että monessa paikassa ollaan lasten kanssa käyty syömässä ja missään ei ole alle 2v lapsesta mitään veloitettu, monessa saavat jopa oman lautasen (vaikka olis eväät mukana omasta takaa) ja lasin, joten tuli yllätyksenä. Yleensä jopa buffetlistoilla lukee ihan erikseen, että 4-12v lapset syö puoleen hintaan aikuisten hinnasta. Nuoremmista ei tarvitse maksaa.
Joo, maksetaanhan sitä ei-buffet paikoissakin lapsen ruokailusta, mutta näissä voisi miettiä että joko ilmaistaan selkeästi että myös taaperoista veloitetaan (vaikka sitten sen jälkeen jäävän sotkun takia) tai jotenkin järkeillä, että jos vain maistaa vanhemman lautaselta, ei sitä katsota kokonaan ravintolan piikkiin ruokailuksi. Tai sitten kokonaan ilmainen näin pienille, niin kuin järkevissä paikoissa. Jos tuolla samassa paikassa ei olis varoitusta "liiallisesta tuhlailusta seuraa lisämaksua", jättäisin tahallani taaperon annoksen verran ruokaa omalle lautaselle happanemaan buffetin jälkeen.
Täytynee vaihtaa toiseen etniseen.
Vaikkei lapset paljoa söisikään, niin olen nähnyt miten heidän lautaset ämpätään täyteen tavaraa, josta lapset sitten närppii vähän sieltä sun täältä kun ei kuitenkaan kelpaa vaan pitäis saada jotain muuta. Ravintoloitsijaa ei kiinnosta paljonko ne lapset syö, sillä on merkitystä, että paljonko sitä ruokaa on lautaselle otettu.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli ihan minun omasta päästä keksitty tarina. Ap
Ruokakin oli ihan omasta päästä!
Ensi viikolla aiheena on isoäidin syöminen ravintolassa.
Ap
Hinnasta en nyt halua kommentoida, vaan siitä, että buffet-ruokailussa taaperolle pitäisi nimenomaan ottaa siitä linjastolta hänelle omalle lautaselle juuri niitä ruokia, joita hän itse valitsee. Osaa kyllä osoittaa sormella, kun kysyy niiden kippojen kohdalla, että ottaako. On kokemusta, että yleensä nirso lapsi söi kaiken minkä jaksoi, kun oli itse valinnut. Siis toki ihan pieni määrä otetaan siihen lautaselle kutakin lajia, eikä ihan koko valikoimaa tarvitse käydä läpi, mutta voi ensin näyttää, mitä on tarjolla ja sitten lähteä ottamaan. Taaperon ikää en nyt muista, mutta noin vuoden vanha oli, eikä osannut puhua.