Taaperon syöminen ravintolassa
Kävin tänään buffet-lounaalla. Maksoin 11,90 lounarilla ja rahalla maksettu hinta olisi ollut 11,50e.
Mukana oli 1v2kk vanha lapseni. Hänelle oli mukana oma matkaruoka-pussi sekä maitotrippi. Nämä syötyään annoin hänelle omalta lautaseltani nakerreltavaksi 1 palan kurkkua, 1 palan kukkakaalia ja 1 palan parsakaalia sekä palan leivästäni.
Tehdessämme lähtöä ravintolan työntekijä tuli huomauttamaan minulle, että jatkossa mikäli ruokin lasta heidän ruoallaan, tulisi minun maksaa. Menin niin hämilleni että vain kiitin tiedosta ja poistuin. Aluksi ajattelin, että äänestän vain jaloillani enkä enää ikinä mene ko.paikkaan syömään, mutta nyt mietityttää pitäiskö laittaa sinne sittenkin sähköpostia perään? Tiedän siellä olevan videovalvonta ja jos nyt heti kirjoittaisin, ehtisivät he vielä tarkastaa sieltä nauhaltaan mitä taaperoni oikeasti söi. Mielestäni on täysin kohtuutonta vaatia maksua muutamasta vihannespalasta sekä omasta leivänkannikastani, kaikki omalta lautaseltani. Videolta myös näkyisi, että hänellä oli oma ruoka maitoa myöden mukana. Ja senkin haluaisin sanoa, että kaiken huipuksi vielä maksoin lounaasta pienen ylihinnan!
Toisaalta mietin, että kehtaanko enää jatkaa juttua ja laittaa postia? Olisinko vain pikkumainen? Mitä sinä tekisit?
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, näitähän on aika paljon, että yksi ottaa lautasen täyteen ruokaa ja sitten 5 kaveria "ottaa ihan pienen palan vaan kukkakaalia ja nurkan leivästä, älkää nyt nipottako"
Ehkä juuri tämän takia haluisin, että ne katsoisivat sieltä videoltaan mitä oikeasti tapahtui. Minä 54kg painava nainen en syö yhdellä lautasellani edes koko lounassetelin edestä.
Ruoka-aikaa minulla on taaperon kanssa max 20min. Kaikki on hoidettu nopeasti ja siisti, lapsi syönyt omat eväänsä.
Minusta minulle huomauttaminen oli täysin kohtuutonta.
Ap
Ehkä olisi kannattanut kysyä etukäteen ravintolalta voitko syöttää tenavaasi omalta lautaseltasi ilman lisämaksua?
Jos olisi ollut kyse valmiiksi annostellusta ruoasta, asia olisi ollut eri, mutta nyt otit linjalta ruokaa ihan itse ekstraa että riittää lapsellekin, etkä maksanut. Missä mahtaa mennä raja koska pitäisi maksaa? Onko sulla joku ajatus miten monen kurkkupalan jälkeen tää tapahtuis, vai onko joku grammamäärä mielessä?
Voi provo, missä ravintolassa alle kaksivuotiaan pitää muka maksaa?
En ole Suomessa syönyt ulkona vuosiin. Onko nämä niitä paikkoja, jossa saa vetää ruokaa niin paljon kuin haluaa? Mätät vain lautaselle ja syöt sen minkä syöt?
Ihmettelen kyllä, jos menet lapsen kanssa ravintolaan ja tarjoiiija ei kysy mitä lapselle tulee. Sun lapsi on ikäänkuin poistettu teidän pöytäseurueesta. Eikö tuossa tilanteessa olisi ollut hyvä selventää, että lapsi ei syö heidän tuotteitaan ja keskustella, että saatteko edes jäädä kyseiseen paikkaan aterioimaan?
Monessa paikassa alle 3v lounas maksetaan ikävuosien mukaan. Siis euron tai pari. Parissa paikassa alle 3v syövät ilmaiseksi. Mikä on tietysti kiva bonus kun ainakin oma taaperoni ei suostu syömään annoksestaan kun ehkä sen palan kurkkua. Mutta kohteliasta on kuitenkin aina kysyä lasten annoksen hintaa lapsen ikä mainiten niin voi olla varma, että kaikilla on hyvä mieli! Harvoin siitä aikuisten lounaan hintaa veloitetaan.
Kai se taapero myös huusi koko sen ajan kurkku suorana? Kyllä varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Nam, taaperoa.
No jos tykkää kuolasta ja paskasta.
Vierailija kirjoitti:
En ole Suomessa syönyt ulkona vuosiin. Onko nämä niitä paikkoja, jossa saa vetää ruokaa niin paljon kuin haluaa? Mätät vain lautaselle ja syöt sen minkä syöt?
Ihmettelen kyllä, jos menet lapsen kanssa ravintolaan ja tarjoiiija ei kysy mitä lapselle tulee. Sun lapsi on ikäänkuin poistettu teidän pöytäseurueesta. Eikö tuossa tilanteessa olisi ollut hyvä selventää, että lapsi ei syö heidän tuotteitaan ja keskustella, että saatteko edes jäädä kyseiseen paikkaan aterioimaan?
Kyllähän se lapsi söi ravintolan tuotteita. Oli leipää porkkanaa parsakaalia ja ties mitä näykittiin ap:n lautaselta
Meillä on kolme lasta joiden kanssa ollaan paljon syöty ravintoloissa. Hyvin harvassa buffet -paikassa alle 2vuotiaat maksavat mitään. Monessa buffa -paikassa veloittavat ikävuosien mukaan, 3vuotiaan ruokailu 3 euroa jne. Ihan hölmöä ravintolan työntekijän huomauttaa jostain vuoden vanhan lapsen maistelusta äitinsä lautaselta. Jotenkin vielä ymmärrän, jos taapero tekee ylimääräistä tiskiä eli otetaan lapselle ruokaa omalle lautaselle ym. Pelisilmän puutetta tässä tapauksessa ravintolan puolelta.
Monessa paikassa alle kaksi v. syö ilmaiseksi muutenkin ja alle 6v sit euro per ikävuosi. Minä aina kerron lasten iät ja maksan heille lasten ruoan, ei siitä mitään tule, jos lautaseltaan syöttää muita. Ruokailuoikeuden saa lunastamalla oman lautasen, eli maksamalla. Miksi yleensäkään lapselle oli omat ruoat mukana ravintolassa?
Vierailija kirjoitti:
Monessa paikassa alle kaksi v. syö ilmaiseksi muutenkin ja alle 6v sit euro per ikävuosi. Minä aina kerron lasten iät ja maksan heille lasten ruoan, ei siitä mitään tule, jos lautaseltaan syöttää muita. Ruokailuoikeuden saa lunastamalla oman lautasen, eli maksamalla. Miksi yleensäkään lapselle oli omat ruoat mukana ravintolassa?
Eiköhän 1v:lle maistu paremmin se pussipuuro tai Piltti kuin ravintolaruoka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me käydään 1.5v kanssa usein Prisman buffassa syömässä ja ikinä ei ole peritty taaperolta maksua. Päinvastoin tarjoavat taaperolle oman lautasen, josta on helppo syödä.
Kannattaa lähettää sähköpostia.
Prisman buffa ei kuulosta laadukkaalta ravintolalta. Av-mammoille kelpaa nekin
Kuka tässä on puhunutkaan tasokkaasta ravintolasta? Juu, kyllä tälle av-mammalle arkipäivänä lounas ja päivällinen pitää irrota työpäivän jälkeen alle 30€ buffetpöydästä.
Tasokkaassa ravintolassa ruoka tilataan pöytään ja maksetaan 70-120€/annos.
Mutta ap. tapauksessa ei ollut kysymys viiden tähden ravintolasta, vaan buffetista, joka maksoi alle 12€.
Vierailija kirjoitti:
Niin, kysyt etukäteen ja sen mukaan joko maksat tai et. Sen jälkeen tietysti saa ruokkia lapsensa. Tätähän ap ei tehnyt vaan suoraan oletti että hänen on ok syöttää ilmaiseksi lapsensa ruualla jonka oli maksanut vain itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän 1v:lle maistu paremmin se pussipuuro tai Piltti kuin ravintolaruoka
Miksi maistuisi? Ja aphan antoi ravintolaruokaa, miksi ei voinut syödä vain sitä? Mä olen kasvattanut kolme lasta ilman pussi-ja purkkimömmöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kysyt etukäteen ja sen mukaan joko maksat tai et. Sen jälkeen tietysti saa ruokkia lapsensa. Tätähän ap ei tehnyt vaan suoraan oletti että hänen on ok syöttää ilmaiseksi lapsensa ruualla jonka oli maksanut vain itselleen.
Aivan, siksi vastasinkin. Ap teki väärin ja sit on muka tuohtunut.
Pahempi on se, että maksoit väärennetyllä lounarilla. 11,30 on suurin sallittu arvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mihin se raja sitten vedetään? Ap:n mielestä muutama ruokapalanen ei haittaa, seuraavan mielestä ei haittaa 10 ruokapalaa ja sitä seuraavan mielestä 20 ruokapalaa ei ole paha, meneehän ne sentään pienelle lapselle.
Että joo, kyllä sääntöjä on noudatettava ja jos haluaa niistä poiketa, on ihan kohteliasta kysyä, että onko ok: Seuraavalla kerralla otat lapsellesi kotoa niitä vihanneksia mukaan, buffeteissa on ihan syystä tarkkaa, ettei saa toisten lautasilta maksamattomat asiakkaat närppiä ruokia.
Minkähän verran tuommoinen taaperoikäinen, siis noin 2-vuotias syö? Varsinkin, kun esim. pizzabuffeteissa käy teinejä, jotka jättävät pizzoista reunat syömättä ja välillä oksentamassa, että jaksavat ahtaa enemmän. Siihen nähden joku taapero syö kymmenesosan siitä, mitä teineiltä menee jätteisiiin.
Pisaroista se merikin muodostuu, edelleen, ei varmaan ole ainoa pieni lapsi joka on siellä syömässä, ravintoloitsijalla on täysi oikeus päättää, että maksattaako pienten lasten ruokailusta koituvat kulut kaikilla asiakkaillaan vai niiden lasten vanhemmilla.
Voisitte myös rattaissa kulkevien lasten vanhemmat kertoa miksi ette ravintolaan varausta tehdessänne kerro mukana tulevasta lapsesta. Varaus tehdään kahdelle ja sitten ihmetellään minne ne mukana tulevat kärryt saa mahdutettua täpötäydessä ravintolasalissa.
Eriskummallinen ketju. Suunnilleen joka kolmas kommentti hokee mantraa, että niin ja niin monessa paikassa tuon ikäinen syö ilmaiseksi. Kun sillä ei edelleenkään ole mitään tekemistä tämän kyseessä olevan asian kanssa.
Joillekin vanhemmille ja suvuille näköjään ihan normi tapa. Kerran katselin buffassa kun äiti haki jätskiä juomamukiin, oikein tarkoituksella vielä kääntyi ympäri kun ekalla yrityksellä tulikin juuri työntekijä jätskipisteelle. Totesin ohimennessä että maksathan sen sitten kassalle lähtiessäsi. Jos alkoi tekstiä tulemaan v-sanoilla höystettynä ja kaksi lasten lasta ikähaarukalla 2-10 v katseli silmät pyöreänä pöydässä. Toisen kerran oltiin laivalla kun lounasaikaan eräs äiti kaivoi leikkipaikalla lapsille lautasliinojen sisältä aamupalalta tehdyt leivät ja hedelmät. Joillekin varastaminen on niin itsestään selvää ja lapsetkin oppivat sen pienestä pitäen.