Pienen vauvan tuominen harrastuksiin, opintoihin jne.
Harrastusryhmässäni on tuore äiti, joka on alkanut ottamaan tuoreen pienokaisensa mukaan jokaiselle tapaamiskerralle. Vauva luonnollisesti myös itkee ja vaatii oman huomionsa. Itse koen tällaiset tilanteet yksinkertaisesti todella turhauttavina. Harrastan, koska haluan rentoutua ja saada voimia arkeni vastapainoksi - en halua kuulla vauvan itkua, joka näissä tilanteissa kuulostaa lähes yhtä kuormittavalta kuin naapurin kivipora. Mielestäni vauvat eivät yksinkertaisesti kuulu mukaan aikuisten harrastuksiin/ luennoille tms. Joten tuoreet äidit, voisiko lapsenne isä katsoa pienokaista sen pari tuntia sen sijaan, että kantaisitte vauvan aivan kaikkialle mukananne?
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä yliopistolla kannustettiin ottamaan vauva mukaan jos on tarvetta, ettei sen takia tarvitse pois jäädä. Jokainen vähänkään älyllä varustettu tajuaa poistua salista rauhoittelemaan ja vastaavasti jokainen luennolla oleva pystyy opiskelemaan vaikka vähän tuleekin ääntä tai häiriötä. Ihan naurettavaa nillittämistä ihan normaalista asiasta.
Se vaan kun näitä normaaliälyisiä äippiä ei enää oikein ole olemassa. Antavat niitten sontanyyttien kiljua tuntikausia elettäkään tekemättä.
Etkö itse kaki? Ollaanko me kaikki sontanyyttejä. Ihana nimitys ihmisille
En ottaisi lasta harrastukseen, mutta tuo ettei saisi lasten kanssa käydä kaupassa on vähän liikaa pyydetty. Olen yhä ja pienemmän lapsen kanssa vielä kotona, en tietenkään jätä yksin kotiin jos käyn kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas kannustan äitejä ja pienten lasten vanhempia ylipäätään ottamaan lapset mukaan joka paikkaan. Suomessa on täysin vieraannuttu lapsista, missään muussa kulttuurissa ei tarvitse kysyä voiko lapsen ottaa mukaan kun menee kahvittelemaan ystävän kanssa.. Ei sinun ap sitä vauvaa tarvitse hoitaa ja voit hyvin keskittyä omaan tekemiseesi. En todella ymmärrä miten aikuista ihmistä voi niin paljon haitata jonkun vauvan itku, vauvat on ihania. Kannusta ja tue niitä äitejä, jotka tuovat pienen, ota heidät mukaan yhteisöön äläkä sulje pois vain siksi, että on vauva. Vauvat kasvaa nopeasti ja sitten taas aikuiset voi tehdä omiaan kun lapset leikkii keskenään, ei tehdä näistä pienistä hetkistä ongelmia.
Jos menen harrastukseen rentoutumaan tai yritän keskittyä luentoon niin todellakin häiritsee vauvan itku. En pidä vauvoista, vauvat ei ole ihania. Jos ei ole mitään tukiverkkoa ja on silti päättänyt hankkia vauvan, niin pitää olla valmis maksamaan vauvalle hoitaja harrastuksen/luennon ajaksi eli pari tuntia. Ei tuoreella äidillä ole oikeutta häiritä kaikkien muiden päivää. Poikkeus on pelkästään junat, bussit tms.
Millaisista harrastuksista on kyse? Ei kai kukaan nyt kuntosalille ota mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ärtymys on hyvä tilaisuus tutkiskella omia heikkouksia: mitä sinä pakenet, ja miksi koet että äiti [vauvansa taitamattoman kohtelun kautta] sinua estää?
Ap on monta kertaa ketjun kautta ilmaissut, että harrastukset ovat hänelle kanava paeta arjen stressiä. Lapsen itku, ihan meidän DNA:hamme sisäänrakennetuista syistä, lisää stressiä. Harva meistä haluaa erikseen maksaa harrastuksesta, joka lisää ahdistusta.
Vierailija kirjoitti:
Kuntosalille ei yleensä saa ottaa lapsia mukaan ellei ole lapsiparkkia. Liian vaarallista.
Vierailija kirjoitti:
Ei onneksi, koska useimmat kuntosalit kieltävät lapset kuntosaleilla turvallisuussyistä. Kyllä olen silti pari kertaa todistanut tilanteen, jossa vauva on tuotu sitterissä juoksumaton viereen. Onneksi henkilökunta puuttuu noihin aika nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Selityksiä löytyy, ei yllätä. Fakta vain on ettei vauvoja tarvitse viedä joka paikkaan. Jos itse olisin harrastuksen ohjaaja kieltäisin vauvat ja lemmikit tunneiltani, samoin jos vauva häiritsee koko luokan oppimista.
Onneksi meidän harrastusvetäjä ei noin tiukasti ajattele ja joskus onkin ollut jollakulla mukana vauva. Riippuu kyllä paljon siitäkin mistä harrastuksesta on kyse. Olen itse ollut äidin mukana yliopistolla ja kuulemma nukkunut kopassa luentojen aikana häiritsemättä ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako lapsen ottaa mukaan ydinvoimalan reaktoriin, jos ei ole tukiverkkoja?
Joskus vauva pitää ottaa työpaikalle. Olen portsarina vauva sylissä koska ei ole tukiverkkoja.
Onneksi et ole kirurgi tai liikennelentäjä.
Oikeasti pitää osata huolehtia lapsestaan. Eihän äiti kuitenkaan voi harrastaa, opiskella tai muuten osallistua, jos pitää hoitaa vauvaa. Siksi on parempi mennä pois.
Onko se aikuisten harrastus lukupiiri, jossa äiti tarvittaessa siirtyy syrjemmälle syöttämään vauvaa, vai joku liikuntaharrastus, jossa äiti jättää joukkuetoverinsa / harjoitusparinsa pulaan aina kun vauva tarvii äitiään tai vaihtoehtoisesti vauva huutaa kunnes äidille sattuu sopiva hetki? Jälkimmäisessä tapauksessa on aika selvää, että vauva häiritsee muita eikä sitä pidä tuoda paikalle. Jos taas häiriintyy pelkästä vauvan olemassaolosta, se on minusta häiriintyjän oma ongelma.
Ja se taas on minusta käsittämätöntä, ettei vauvaa saisi joidenkin mielestä ottaa mukaan edes kauppaan tai ABC:n huoltoasemalle vain siksi, ettei joku pidä vauvoista tai kestä vauvan itkua.
Odotahhan kun se vauva kasvaa isommaksi: Kiva esim. koiraharrastuksessa, kun sinne tuodaan lapsia juoksentelemaan ja huutamaan ja haluamaan silittää koiria.
Vierailija kirjoitti:
Odotahhan kun se vauva kasvaa isommaksi: Kiva esim. koiraharrastuksessa, kun sinne tuodaan lapsia juoksentelemaan ja huutamaan ja haluamaan silittää koiria.
Kerran eräs lapsi yritti agilitykisojen yhteydessä jopa avata koirani kevythäkin, olispa ollut hienoa, kun olis päästäny koiran karkuun. Toinen lapsi taas joskus karjui häkissä olevalle koiralleni ja teki hyökkäysliikkeitä.
Jos lapset on pakko ottaa harrastuksiin mukaan, niin oikeasti vahtikaa heitä edes kunnolla: Jos oma suorituksenne siitä kärsii, niin se on voivoi, ette voi kuitenkaan ulkoistaa lastenne vahtimista muille ihmisille ja keskittyä itse omaan suoritukseenne täysillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se rääkyvä haiseva pissakakkaoksennuskäärö ei todellakaan kuulu aikuisten harrastuksiin
Sanoppas tämä peilin edessä itsellesi ääneen ja kuvittele että äitisi sanoi sinusta niin.
Tein niin eikä tuntunut yhtään pahalta. Sellaisiahan me kaikki pieninä ollaan oltu. Mikä oli pointtisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärtymys on hyvä tilaisuus tutkiskella omia heikkouksia: mitä sinä pakenet, ja miksi koet että äiti [vauvansa taitamattoman kohtelun kautta] sinua estää?
Ap on monta kertaa ketjun kautta ilmaissut, että harrastukset ovat hänelle kanava paeta arjen stressiä. Lapsen itku, ihan meidän DNA:hamme sisäänrakennetuista syistä, lisää stressiä. Harva meistä haluaa erikseen maksaa harrastuksesta, joka lisää ahdistusta.
Minulla lisää stressiä se, etten pysty keskittymään opiskeluihin jos joku metelöi vieressä. Aivan sama onko vauva, palosireeni vai mobiilipelimusiikki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos ei ole miestä tai tukiverkkoa vaan vauva on pakko ottaa mukaan? Äiti voi tarvita jotakin aikuiskontaktia ettei pimahda. Ymmärrän kyllä ärsytyksen tässä asiassa, mutta joskus on olosuhteiden pakosta otettava vauva mukaan.
Sellaista olosuhdetta ei yksinkertaisesti ole, että vauva on pakko ottaa mukaan harrastukseen. Ainoa vaihtoehto on, että äiti jää pois harrastuksesta. Hakekoon aikuiskontaktinsa jostain äiti-lapsi kerhoista tms. Me muut aikuiset menemme sinne harrastukseen harrastamaan, emme mihinkään vauvapiiriin. Ja moni meistä menee sinne ihan juuri siksi, että saa sitä omaa aikaa, poissa lasten luota.
Tämä! Pahimmat vielä odottaa, että koko porukka osallistuu hänen lapsensa vahtimiseen. Kun mulla on vapaailta lapsistani, en todellakaan halua ottaa vierasta lasta syliini siksi pieneksi hetkeksi, kun tämä äiti poikkeaa vessassa.
Siis ainakin Helsingissä on vauvojen ja lasten tapahtumia vaikka kuinka, ja muihin tuoreisiin aikuisiin voi tutustua vaikka muskarissa, vauvauinnissa, seurakuntien kerhoissa jne. Eli vaikka olisi yksin lapsen kanssa oleva yh, niin kyllä samassa elämäntilanteessa oleviin pystyy tutustumaan ja hommaamaan äitikavereita, ei tarvitse ottaa huutavaa vauvaa aikuisten harrastuksiin. Ja jos pienillä paikkakunnilla ei ole tekemistä, niin niitä voi ehdottaa esim järjestöille.
Vierailija kirjoitti:
Tuoreilla äideillä ja isillä on yhteiskunnan tärkein tehtävä ja sanon tämän velana. Heillä olkoon kolme prioriteettia: oma jaksaminen, vauvan hyvinvointi, puolison jaksaminen.
Jonkun lapsettoman feng shuit jos tästä hieman kärsivät, ei voi mitään.
Kerrohan missä oot töissä ni mä tuun vetää sinne betoniporalla joka päivä. Ei sun feng shuita varmaan haittaa.
On kyllä aika tympeää, jos vauva on aina mukana ja häiritsee paljon.
Ymmärrän kyllä senkin, että joskus se vauva on pakko ottaa mukaan. Mulla oli vauva aika useinkin luennolla mukana. Vauva kyllä nukkui hyvin ja lähdettiin pois jos alkoi heräillä. Saattoi se vauva jotain olemassaolollaan häiritä, mutta sille ei sitten voi mitään. Harrastuksiinkin olen pari kertaa ottanut pakosta, mutta sielläkin nukkuu tyytyväisenä. Ja nyt isompana istuu rauhassa katsomassa.
En ottaisi vauvaa, joka häiritsee itkemällä paljon tms. Ei vain toimi. Eikä se olisi itsestänikään mukavaa, koska en voisi keskittyä siihen mitä olen tekemässä, vaan kaikki aika menisi vauvaan.
Riippuu harrastuksesta ja vauvasta. Jos ei oleta muiden vahtivan lasta ja lapsi ei ole kovin itkeväinen koliikkitapaus tai jatkuvaa huomiota vaativa vilpertti niin miksi ei? Erityisesti jos on mahdollista hetkeksi vetäytyä rauhoittamaan tai imettämään, ketään häiritsemättä.
Tottakai, silloin vauva mukaan! Luennoille myös, yleensä supattavat ADHD-opiskelijat häiritsevät kymmenen kertaa enemmän kuin kopassa nukkuva pieni vauva.
Ne jotka väittävät ettei kauppaan tai bussiin saisi lasta tuoda, olette sairaita ja kohtuuttomia. Kenties trolleja.. :D
Mutta olen ollut esimerkiksi polttareissa, johon joku neropatti toi lapsen mukaan kun lapsenvahti perui. Kiva varmaan morsiamelle, kun biletys vaihtuu teekutsuihin, toki loppuillasta menivät kotiinsa. Tuolloin olisi pitänyt tajuta jäädä pois tai korkeintaan käydä nopeasti moikkaamassa.
Yleensä nämä äidit eivät huoli apua.