Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienen vauvan tuominen harrastuksiin, opintoihin jne.

Vierailija
11.09.2022 |

Harrastusryhmässäni on tuore äiti, joka on alkanut ottamaan tuoreen pienokaisensa mukaan jokaiselle tapaamiskerralle. Vauva luonnollisesti myös itkee ja vaatii oman huomionsa. Itse koen tällaiset tilanteet yksinkertaisesti todella turhauttavina. Harrastan, koska haluan rentoutua ja saada voimia arkeni vastapainoksi - en halua kuulla vauvan itkua, joka näissä tilanteissa kuulostaa lähes yhtä kuormittavalta kuin naapurin kivipora. Mielestäni vauvat eivät yksinkertaisesti kuulu mukaan aikuisten harrastuksiin/ luennoille tms. Joten tuoreet äidit, voisiko lapsenne isä katsoa pienokaista sen pari tuntia sen sijaan, että kantaisitte vauvan aivan kaikkialle mukananne?

Kommentit (146)

Vierailija
61/146 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos ei ole miestä tai tukiverkkoa vaan vauva on pakko ottaa mukaan? Äiti voi tarvita jotakin aikuiskontaktia ettei pimahda. Ymmärrän kyllä ärsytyksen tässä asiassa, mutta joskus on olosuhteiden pakosta otettava vauva mukaan.

Sitten jäädään kotiin ja kutsutaan kaveri kylään.

Kaikilla ei ole sellaista kaveria. Ihmisillä on tosi monenlaisia tilanteita ja on ihmisiä, jotka ovat tosi yksin tässä maailmassa. Parempi siis, että äiti pimahtaa kun on kotona yksin lapsen kanssa, koska ei voi käydä missään harrastuksessa edes kun ei ole hoitajaa lapselle. Näitä tapauksia on olemassa, joskin toivottavasti vähän. Eli ensin kun alkaa hermostumaan niin voi miettiä, että jos kyse on vaikkapa tällaisesta tilanteesta ja miettii, että miltä itsestä tuntuisi vastaavassa tilanteessa. Ap:n tarinan äiti ei ole välttämättä tällainen tapaus, mutta ei sitä voi tietää.

Siinä tapauksessa aikuiskontakti kannattaa hakea omalta terveysasemalta. 

Vierailija
62/146 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yliopistolla kannustettiin ottamaan vauva mukaan jos on tarvetta, ettei sen takia tarvitse pois jäädä. Jokainen vähänkään älyllä varustettu tajuaa poistua salista rauhoittelemaan ja vastaavasti jokainen luennolla oleva pystyy opiskelemaan vaikka vähän tuleekin ääntä tai häiriötä. Ihan naurettavaa nillittämistä ihan normaalista asiasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/146 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas kannustan äitejä ja pienten lasten vanhempia ylipäätään ottamaan lapset mukaan joka paikkaan. Suomessa on täysin vieraannuttu lapsista, missään muussa kulttuurissa ei tarvitse kysyä voiko lapsen ottaa mukaan kun menee kahvittelemaan ystävän kanssa.. Ei sinun ap sitä vauvaa tarvitse hoitaa ja voit hyvin keskittyä omaan tekemiseesi. En todella ymmärrä miten aikuista ihmistä voi niin paljon haitata jonkun vauvan itku, vauvat on ihania. Kannusta ja tue niitä äitejä, jotka tuovat pienen, ota heidät mukaan yhteisöön äläkä sulje pois vain siksi, että on vauva. Vauvat kasvaa nopeasti ja sitten taas aikuiset voi tehdä omiaan kun lapset leikkii keskenään, ei tehdä näistä pienistä hetkistä ongelmia. 

Ystävän kanssa kahvittelu on kuitenkin vähän eri asia kuin maksettu harrastusryhmä.

Mun harrastamista ei todellakaan estä vaikka kaikilla ois vauvat mukana, siinähän huutaa.

Rokkibändi, moottoripyöräily, puutyöt ... miten minulla tulikin ensimmäisenä mieleen enemmän miesvaltaisia harrastuksia? Taatusti ainakin avoimen yliopiston kieliopintojen harrastamista haittaisi kovasti, ainakin suullisessa osuudessa.

Vierailija
64/146 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rauhallinen vauvahan ei mitään haittaa, mutta ylipäätään missä tahansa, huutava lapsi häiritsee, ja vanhemman kuuluu hänet viedä pois tilasta, esim. kaupasta. En ymmärrä vanhempia jotka huudattaa lastaan paikassa jossa on paljon muitakin ihmisiä. Bussi tai juna on poikkeus,koska sieltä ei voi niin vaan lähteä mihinkään, mutta sitä lasta pitää kaikinkeinoin yrittää saada hiljenemään.

Juuri eilen olin kaupassa 22.30 aikaan, ja siellä oli sydäntä särkevästi itkevä vauva, ja sitä kesti pitkään, ei niin että vanhemman oli pakko äkkiä joku tuote hakea itkevän lapsen kanssa niin myöhään illalla että suurin osa lapsista on yöunilla, vaan 15-20 minuuttia ainakin se lapsi huusi siellä, siinä ajassa ehtii tehdä niin isossa marketissakin jo isot ostokset. Itsellänikin on lapsia, ja juuri siksi se huuto häiritsee koska vaisto sanoo että tuolla lapsella on nyt joku hätä, miksi vanhempi ei tee mitään.

Itse en ota lapsia mukaan kauppaan jos ei ole ihan pakko, käyn kaupassa aikoihin jolloin mies on kotona.

En muuten ymmärrä myöskään sitä, että käydään kaupassa koko perhe., mihin siinä tarvitaan molempia vanhempia hakemaan ne ostokset? Ymmärrän jos vaimo on viimeisillään raskaana ja mies ei osaa itse käydä kaupassa.

Monet vauvat nukkuvat ja valvovat 2-3 tunnin sykleissä tasaisesti läpi vuorokauden. Yöuni on heidän kohdallaan hieman venyvä käsite.

Vierailija
65/146 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut ovat maksaneet siitä, että saavat esim ohjausta harrastuksessaan. Eivät siitä että ohjaajan aika menee vauvan kanssa lässytykseen tai vauvan itku keskeyttää toiminnan vähän väliä.

Vauva-ajan voi pitää taukoa harrastuksista. Tai hakeutua sellaisiin, mitkä on tarkoitettu äiti-vauva parille. Sieltäkin löytyy aikuisseuraa.

Vierailija
66/146 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

se rääkyvä haiseva pissakakkaoksennuskäärö ei todellakaan kuulu aikuisten harrastuksiin

Sanoppas tämä peilin edessä itsellesi ääneen ja kuvittele että äitisi sanoi sinusta niin.

ei minun äiti raahannut minua vauvana omiin harrastuksiinsa

Vierailija
67/146 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntymä on kuolemantuomio :(

Vierailija
68/146 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos on yh niin pitäisikö hänen lakata käymästä harrastuksissa? Itseäni ei vauvan huuto haittaa, enemmän mua haittaa esim tupakan poltto julkisilla paikoilla, roskaaminen ym jota saa kestää joka ikinen päivä

pitäisi lakata käymästä. lisääntyminen on oma valinta. jostain pitää luopua. kaikkea ei voi saada. ei se ole muiden harrastajien vika, että ap päätti itsekkäästi lisääntyä

Vierailija
69/146 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen että ihmisillä on asiat liian hyvin niin pienetkin asiat häiritsee. Jos Suomessa nähtäisiin nälkää, olis kylmä ja vilu niin kuka edes kiinnittäisi huomiota vauvan huutoon mitään huomiota. Mutta mitä paremmin ihmisellä on asiat sen herkempi hän on kaikelle. Saan sata alapeukkua tästä kommentista koska ihmiset ei kestä totuutta. Itselläni on sairaus, jatkuvat kovat kivut ja en häiriinny vauvan huudosta tai metelistä, äänet kuuluvat elämään

Ei tämä ole totuus, vaan sinun, yksittäisen ihmisen kokemus. Itse haluan keskittyä harrastamaan/ ja opiskelemaan ilman häiriötekijöitä. Lapsen itku herättää jokaisessa naisessa vaistonvaraisesti tarpeen reagoida (stressihormonit nousee jne). En aidosti halua kokea tällaista tilanteissa, joissa koetan keskittyä omaan hyvinvointiini ja elämääni. Ap

Ei mulla ole mitään vaistonvaraista reagointia siihen, että joku vauva huutaa kurkku suorana silloin kun itse haluat keskittyä luennolla kuuntelemiseen. Samalla lailla reagoisin jos aikuinen kiljuu vieressä tai luentosalin ovi paukkuisi yhtenään, kun joku kokee oikeudekseen häiritä luentoa.

Vierailija
70/146 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siitä sitten tulisi, jos kaikki osallistujat toisivat vauvat/pienet lapset mukanaan kaikkialle harrastuksiin, luennoille tms.? Ei varmana häiritsisi ei...

Vierailija
71/146 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rauhallinen vauvahan ei mitään haittaa, mutta ylipäätään missä tahansa, huutava lapsi häiritsee, ja vanhemman kuuluu hänet viedä pois tilasta, esim. kaupasta. En ymmärrä vanhempia jotka huudattaa lastaan paikassa jossa on paljon muitakin ihmisiä. Bussi tai juna on poikkeus,koska sieltä ei voi niin vaan lähteä mihinkään, mutta sitä lasta pitää kaikinkeinoin yrittää saada hiljenemään.

Juuri eilen olin kaupassa 22.30 aikaan, ja siellä oli sydäntä särkevästi itkevä vauva, ja sitä kesti pitkään, ei niin että vanhemman oli pakko äkkiä joku tuote hakea itkevän lapsen kanssa niin myöhään illalla että suurin osa lapsista on yöunilla, vaan 15-20 minuuttia ainakin se lapsi huusi siellä, siinä ajassa ehtii tehdä niin isossa marketissakin jo isot ostokset. Itsellänikin on lapsia, ja juuri siksi se huuto häiritsee koska vaisto sanoo että tuolla lapsella on nyt joku hätä, miksi vanhempi ei tee mitään.

Itse en ota lapsia mukaan kauppaan jos ei ole ihan pakko, käyn kaupassa aikoihin jolloin mies on kotona.

En muuten ymmärrä myöskään sitä, että käydään kaupassa koko perhe., mihin siinä tarvitaan molempia vanhempia hakemaan ne ostokset? Ymmärrän jos vaimo on viimeisillään raskaana ja mies ei osaa itse käydä kaupassa.

Mä en tajua, miten kauppaa pidetään paikkana, josta voi tosi nopeasti lähteä pois. Jätättekö vaan kärryn sinne hyllyjen väliin? Koska eihän siinä ole aikaa maksaa ja pakata niitä ostoksia, kun täytyy viedä lapsi pois ihmisten ilmoilta huutamasta. Sieltä kauppias sitten kerää ne jossain välissä pois ja heittää kylmäsäilytystä vaativat tuotteet pois, kun kylmäketju on katkennut. Kauppa ja luonto kiittää turhasta hävikistä.

Me käydään perheenä kaupassa, koska lähin Prisma on 20 minuutin kävelymatkan päässä ja meillä ei ole autoa. Usein siis yhdistetään kaupparetki päivän ulkoiluun ja käydään samalla kirjastossa, joka sijaitsee Prisman vieressä.

Ja luulisi sun vanhempana tietävän, että ei sillä lapsella aina ole mikään hätä, vaikka se huutaisi. Meillä on juuri kävelemään oppinut taapero, joka ei haluaisi istua vaunuissa, koska hän on juuri oppinut mahtavan taidon. Aina ei voi kävellä, vaikka haluaisi, koska muuten me ei ikinä päästäisi minnekään, koska lapsi ei aina (=yleensä) halua mennä minne me halutaan mennä.

Vierailija
72/146 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vähän aikaa sitten joogakurssilla, jossa ohjaaja kielsi puhelimeen vastaamisen kesken tunnin PAITSI jos on pieniä lapsia kotona. Mielestäni tunnilla, missä pääpointtina on keskittyminen rauhalliseen tekemiseen, ei pidä keskeytyä puhelimessa puhumisen takia. Sopivampi tapa olisi ollut että puhelin äänettömälle tai korkeintaan piippaukselle, ja viestillä sitten asiat hoidetaan jos on pakko kesken tunnin hoitaa jotain asioita.

Vierailija
73/146 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse raahannut lapsia mukanani harrastuksiin, jos kyse ei ole nimenomaan ollut jostain vauvamuskarista tai vastaavasta.

Itse en vauvojen itkusta häiriinny, ymmärrän, että tilanteet ovat yksilöllisiä ja joskus voi todella olla parempi lähteä ihmisten ilmoille vaikka itkevänkin vauvan kanssa kuin jäädä neljän seinän sisälle.

Vierailija
74/146 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sinun ap sitä vauvaa tarvitse hoitaa ja voit hyvin keskittyä omaan tekemiseesi. En todella ymmärrä miten aikuista ihmistä voi niin paljon haitata jonkun vauvan itku, vauvat on ihania. Kannusta ja tue niitä äitejä, jotka tuovat pienen, ota heidät mukaan yhteisöön äläkä sulje pois vain siksi, että on vauva. Vauvat kasvaa nopeasti ja sitten taas aikuiset voi tehdä omiaan kun lapset leikkii keskenään, ei tehdä näistä pienistä hetkistä ongelmia. 

Kukas sen ap:n vauvan hoitaa jos ei ap? Ne jumppatunnista maksavat muut asiakkaat tai toinen opiskelija samalla luennolla? Ehei, ap hoitaa vauvansa itse tai sitten vie päiväkotiin kuten muutkin.

Minäkin tuon vauvani huutamaan viereesi kun yrität keskittyä töissä kirjoittamaan tärkeää sähköpostia tai yrität seurata palaveria teamsista. Katsotaan sitten kuinka kauan jaksat leperrellä niille ihanille vauvoille.

Vierailija
75/146 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä yliopistolla kannustettiin ottamaan vauva mukaan jos on tarvetta, ettei sen takia tarvitse pois jäädä. Jokainen vähänkään älyllä varustettu tajuaa poistua salista rauhoittelemaan ja vastaavasti jokainen luennolla oleva pystyy opiskelemaan vaikka vähän tuleekin ääntä tai häiriötä. Ihan naurettavaa nillittämistä ihan normaalista asiasta. 

Se vaan kun näitä normaaliälyisiä äippiä ei enää oikein ole olemassa. Antavat niitten sontanyyttien kiljua tuntikausia elettäkään tekemättä.

Vierailija
76/146 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin vähän aikaa sitten joogakurssilla, jossa ohjaaja kielsi puhelimeen vastaamisen kesken tunnin PAITSI jos on pieniä lapsia kotona. Mielestäni tunnilla, missä pääpointtina on keskittyminen rauhalliseen tekemiseen, ei pidä keskeytyä puhelimessa puhumisen takia. Sopivampi tapa olisi ollut että puhelin äänettömälle tai korkeintaan piippaukselle, ja viestillä sitten asiat hoidetaan jos on pakko kesken tunnin hoitaa jotain asioita.

Ei puhelinta joogatunnille eikä varsinkaan joogakurssille. Ei mitään piippauksia. Un jooga maksaa 16 euroa kerta. Mä en todellakaan ole mennyt sinne muiden kännyköiden piippauksia kuuntelemaan. Per kele. Namaste.

Vierailija
77/146 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsi pitää hankkia just kesken opiskeluiden? Jos ehkäisy pettää, on mahdollista pitää välivuosi. Harrastusten osalta kukaan ei kuole, vaikka ei vauvavuotena kävisikään aiemmissa harrastuksissaan. Jatkaa harrastustaan sitten, kun lapsi on sen ikäinen, että se voi jäädä jonkun toisen kuin äitinsä hoitoon, ja sen vauvavuoden harrastaa jotain sellaista, mihin muutkin ottavat lapsensa mukaan. 

Vierailija
78/146 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en vauvojen itkusta häiriinny, ymmärrän, että tilanteet ovat yksilöllisiä ja joskus voi todella olla parempi lähteä ihmisten ilmoille vaikka itkevänkin vauvan kanssa kuin jäädä neljän seinän sisälle.

Niin, jos äidillä "tyhjyyden" tai riittämättömyyden tunne, tai hän pelkää olla lapsen kanssa, pakeneminen harrastuksiin ehkä auttaa häntä. Ehkä lapsella ei ole kahdestaan tällaisen ihmisen kanssa asiat yhtään sen paremmin.

Minun reaktioni vauvan itkuun olisi empatia, ei ärtymys. Vanhempien lapsien "loppumattomasta häiriintyneestä huutamisesta" häiriinnyn, vaikka tiedän että lapset vain huutavat huonojen olosuhteidensa seurauksena, eivätkä muuta voi.

Minkäs teet. Joudumme sietämään ihmiskuntaa, joka on psykologisesti alikehittynyt. Tätä pahempaa on ainoastaan tyhmyys, sellainen johon ei auta mikään.

Vierailija
79/146 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huutavan vauvan kanssa voi mennä tapaamaan muita aikuisia esim MLL vauvakahvilaan, siellä on samanlaisia vaikka kuinka. Voitte sitten bondata keskustelemalla siitä loputtomasta kiljumisesta.

Vierailija
80/146 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saanko tuoda islanninponin joogatunnille? Se ei viihdy yksin.

Saat. Äänet kuuluu elämään ja muilla ei ole oikeutta valittaa, jos ponisi kakkaa keskelle joogatilaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi