Pienen vauvan tuominen harrastuksiin, opintoihin jne.
Harrastusryhmässäni on tuore äiti, joka on alkanut ottamaan tuoreen pienokaisensa mukaan jokaiselle tapaamiskerralle. Vauva luonnollisesti myös itkee ja vaatii oman huomionsa. Itse koen tällaiset tilanteet yksinkertaisesti todella turhauttavina. Harrastan, koska haluan rentoutua ja saada voimia arkeni vastapainoksi - en halua kuulla vauvan itkua, joka näissä tilanteissa kuulostaa lähes yhtä kuormittavalta kuin naapurin kivipora. Mielestäni vauvat eivät yksinkertaisesti kuulu mukaan aikuisten harrastuksiin/ luennoille tms. Joten tuoreet äidit, voisiko lapsenne isä katsoa pienokaista sen pari tuntia sen sijaan, että kantaisitte vauvan aivan kaikkialle mukananne?
Kommentit (146)
Minä taas kannustan äitejä ja pienten lasten vanhempia ylipäätään ottamaan lapset mukaan joka paikkaan. Suomessa on täysin vieraannuttu lapsista, missään muussa kulttuurissa ei tarvitse kysyä voiko lapsen ottaa mukaan kun menee kahvittelemaan ystävän kanssa.. Ei sinun ap sitä vauvaa tarvitse hoitaa ja voit hyvin keskittyä omaan tekemiseesi. En todella ymmärrä miten aikuista ihmistä voi niin paljon haitata jonkun vauvan itku, vauvat on ihania. Kannusta ja tue niitä äitejä, jotka tuovat pienen, ota heidät mukaan yhteisöön äläkä sulje pois vain siksi, että on vauva. Vauvat kasvaa nopeasti ja sitten taas aikuiset voi tehdä omiaan kun lapset leikkii keskenään, ei tehdä näistä pienistä hetkistä ongelmia.
Minulla on kaveri, jonka kanssa sovimme aina erilaisia menoja. Silloin kun lapset olivat pieniä, niin hän otti aina toisen lapsensa mukaan ja toinen jäi isän kanssa kotiin. Minä jätin lapsen aina kotiin, kun tarkoitus oli hengähtää aikuisten kesken.
En tiedä miksi jaksoin aina yllättyä, että vekara on lähdössä matkaan, kun sitä kuitenkin tapahtui jatkuvasti.
Ärsytti kyllä välillä.
Jos yksi on mennyt lisääntymään ei se tarkoita että muiden pitäisi kärsiä siitä paikoissa jonne lapset eivät kuulu. Mammaryhmiä on varmaan olemassa kaikkialla jossa voi keskustella siitä vauvan kakasta ja ihastella kilpaa kaikkien vauvoja vuorotellen, sitähän äidit oikeasti aina ovat vailla tullessaan mihin tahansa sen jälkikasvun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas kannustan äitejä ja pienten lasten vanhempia ylipäätään ottamaan lapset mukaan joka paikkaan. Suomessa on täysin vieraannuttu lapsista, missään muussa kulttuurissa ei tarvitse kysyä voiko lapsen ottaa mukaan kun menee kahvittelemaan ystävän kanssa.. Ei sinun ap sitä vauvaa tarvitse hoitaa ja voit hyvin keskittyä omaan tekemiseesi. En todella ymmärrä miten aikuista ihmistä voi niin paljon haitata jonkun vauvan itku, vauvat on ihania. Kannusta ja tue niitä äitejä, jotka tuovat pienen, ota heidät mukaan yhteisöön äläkä sulje pois vain siksi, että on vauva. Vauvat kasvaa nopeasti ja sitten taas aikuiset voi tehdä omiaan kun lapset leikkii keskenään, ei tehdä näistä pienistä hetkistä ongelmia.
Ystävän kanssa kahvittelu on kuitenkin vähän eri asia kuin maksettu harrastusryhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu niin monesta eri asiasta. Minulla oli vauva mukana kun opiskelin, sillä hän oli rintaruokinnalla. Tästä 20v aikaa.
No ei riipu. Minullakin oli vauva rintaruokinnalla, mutta lypsin maidot pulloon ja isä hoiti sen aikaa. Vauvat ei kuulu luennolle.
Tottakai kuuluu, kun asiasta on sovittu koulun kanssa. Et sinä nyt sentään päätä koulujen puolesta mikä sinne kuuluu ja mikä ei :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se rääkyvä haiseva pissakakkaoksennuskäärö ei todellakaan kuulu aikuisten harrastuksiin
Sanoppas tämä peilin edessä itsellesi ääneen ja kuvittele että äitisi sanoi sinusta niin.
On vissiin sanonutkin
Joillakin äideillä on pakkomielle roikottaa vauvaa aina mukana. Sitten täällä kyselevät, eikö pienen vauvan äiti tosiaan voi käydä edes vessassa eikä suihkussa.
Ongelma ei ole vauvan mukanaolo vaan se, että äiti ei osaa käyttäytyä. Olen nähnyt pieniä vauvoja mm. yliopiston luennoilla, kansalaisopiston kudontakurssilla, vainajan siunaustilaisuudessa. Siis NÄHNYT, en kuullut. Vauva on ollut jossakin takarivissä ja äiti on vienyt hänet heti sieltä pois, kun on ollut levoton. Olen kyllä nähnyt ja varsinkin kuullut jo 1980-luvulla tenavan juoksentelevan kivasti läpsyvillä uusilla kengillään eräässä juhlatilaisuudessa, jossa ei varsinaisista puheista paljonkaan kuullut.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä, miten joku ei ymmärrä, että ihmiset ovat erilaisia, ja toisia vauvan itku voi oikeasti häiritä keskittymään.
Vierailija kirjoitti:
Olen oikeastaan samaa mieltä. Kunhan sitten ei valiteta aikuisten ohjelmasta, johon saattaa liittyä jotain ronskien puhumista, alkoholia, kiroilua tai muuta joka ei lapsille sovi. Vanhempihan siinä päätöksen tekee tuoda lapsi paikkaan joka ei hänelle sovi, joten sitten pulinat pois ja lähtee lapsen kanssa,eikä vaatimuksia miten pitää muiden olal paikassa johon lapsia ei odotettu eikä pyydetty, ja joka ei lapsille sovi.
Vierailija kirjoitti:
Pienistä hetkistä? Jos tähän kulttuuriin lähdettäisiin, että vauvat tuotaisiin kaikkialle, ei olisi kyse pienistä hetkistä, vaan jatkuvasti ympärillä huutavista vauvoista. Kaikkialla. Vauvat on aidosti todella ihania pieniä ihmisiä, mutta on kohteliasta ottaa ympäristö huomioon. Ei vauvoista kasva syrjäytyneitä ihmisiä, vaikkei he vauvoina pääsekään mukaan aikuisten harrastuksiin/ opintoihin/ töihin. Äidin velvollisuus on järjestää lapselle ne lasten jutut ja yhteisöt, jotka sopivat eri kehitysvaiheille. Ap
Mitä merkitystä naisella on kun lapsi itsenäistyy? Tahdon roikottaa häntä mukana mutta OMA äiti tuupataa pois :(((( Tahdon tuntea itseni tärkeäksi muttei se edes lisäänny että saisit pyyhittävää :(
MITÄ sitten pitäisi tehdä elämällä, HÄH???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu niin monesta eri asiasta. Minulla oli vauva mukana kun opiskelin, sillä hän oli rintaruokinnalla. Tästä 20v aikaa.
No ei riipu. Minullakin oli vauva rintaruokinnalla, mutta lypsin maidot pulloon ja isä hoiti sen aikaa. Vauvat ei kuulu luennolle.
Tottakai kuuluu, kun asiasta on sovittu koulun kanssa. Et sinä nyt sentään päätä koulujen puolesta mikä sinne kuuluu ja mikä ei :D
Onneksi ei olla oltu samassa koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei ole vauvan mukanaolo vaan se, että äiti ei osaa käyttäytyä. Olen nähnyt pieniä vauvoja mm. yliopiston luennoilla, kansalaisopiston kudontakurssilla, vainajan siunaustilaisuudessa. Siis NÄHNYT, en kuullut. Vauva on ollut jossakin takarivissä ja äiti on vienyt hänet heti sieltä pois, kun on ollut levoton.
Hyi kamalaa, jättänytkin vauvan vieraassa paikassa.
No nää on näitä rusinakasvattajia. Itse lopetin kuoroharrastuksen, kun siellä oli rusinoilla kasvattava äiti kolmen lapsensa kanssa kun muuten ei pääse minnekään. Yritettiin opetella stemmoja ja vauva huusi ja huusi niin etten oppinut yhtään mitään, en kuullut edes omaa ääntäni. Lapset meni pitkin alttaria kun harjoiteltiin yhdessä kirkossa ja rusinoita joka puolella.
Laulan yksin autossa nykyään, en jaksa enää ihmisiä.
Saako opettaja tuoda vauvan pitämälleen luennolle, jos koulu antaa luvan? Ei kai haittaa jos imettää välillä.
Vierailija kirjoitti:
No nää on näitä rusinakasvattajia. Itse lopetin kuoroharrastuksen, kun siellä oli rusinoilla kasvattava äiti kolmen lapsensa kanssa kun muuten ei pääse minnekään. Yritettiin opetella stemmoja ja vauva huusi ja huusi niin etten oppinut yhtään mitään, en kuullut edes omaa ääntäni. Lapset meni pitkin alttaria kun harjoiteltiin yhdessä kirkossa ja rusinoita joka puolella.
Laulan yksin autossa nykyään, en jaksa enää ihmisiä.
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystävän kanssa kahvittelu on kuitenkin vähän eri asia kuin maksettu harrastusryhmä.
Mun harrastamista ei todellakaan estä vaikka kaikilla ois vauvat mukana, siinähän huutaa.
Vierailija kirjoitti:
Siitä on aikaa, kun olen ollut tekemisissä lestadiolaisten lasten kanssa, mutta ainakin muutama vuosikymmen sitten he osasivat käyttäytyä! Kun esimerkiksi sairaalassa oli iso perhe omaista katsomassa, ei lestadiolaisperheen lapset koskaan ravanneet pitkin käytäviä. Olivat oppineet pienestä pitäen, varmaan jo vauvana olemaan tarvittaessa aloillaan. Ja mikä tärkeintä, se lapsista huolehtiva aikuinen pystyi ottamaan lapsestaan vastuun ja tarvittaessa syliin ja viemään siitä tilanteesta pois.
Vauvan itku häiritsee suunnattomasti esimerkiksi silloin, kun todella haluaisit kuulla jonkun tärkeän luennon asian olet tenttiin menossa, todistajan kertomuksen oikeudessa, jonkun arvokkaan tilaisuuden palkittavien henkilöiden ansiot tai vähintään oman nimesi silloin, kun sinut kutsutaan lavalle.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni lapsen voi ottaa mukaan luennoille, jos ei ole muuta vaihtoehtoa. Kaipa harrastuksiinkin, jos on pakko. Kummassakin vaihtoehdossa paras olisi, jos lapsi nukkuisi vaunuissaan esim. käytävässä ja vanhempi seuraisi tilannetta itkuhälyttimellä. Vaan eipä ne vauvatkaan aina silloin nuku kun pitäisi. En siis tiedä, onko tähän ideaalia ratkaisua.
No ei todellakaan mukaan millekään luennolle ellei se lapsi todellakin nuku koko aikaa. Ja jos lapsi sattuu heräämään, niin sitten poistutaan samantien rakennuksesta, että muut saa opiskeltua. Mä rakastan vauvoja ja pieniä lapsia, joten joku sellainen hiljainenkin pallero, joka istuu äidin sylissä, häiritsee. Omista opiskeluista ei tule mitään, kun vaan ihastelee lasta. Kiljuva tai ääntelehtivä lapsi sitten häiritseekin jo ihan eri tavalla, mutta ei ainakaan positiivisemmalla.
Rauhallinen vauvahan ei mitään haittaa, mutta ylipäätään missä tahansa, huutava lapsi häiritsee, ja vanhemman kuuluu hänet viedä pois tilasta, esim. kaupasta. En ymmärrä vanhempia jotka huudattaa lastaan paikassa jossa on paljon muitakin ihmisiä. Bussi tai juna on poikkeus,koska sieltä ei voi niin vaan lähteä mihinkään, mutta sitä lasta pitää kaikinkeinoin yrittää saada hiljenemään.
Juuri eilen olin kaupassa 22.30 aikaan, ja siellä oli sydäntä särkevästi itkevä vauva, ja sitä kesti pitkään, ei niin että vanhemman oli pakko äkkiä joku tuote hakea itkevän lapsen kanssa niin myöhään illalla että suurin osa lapsista on yöunilla, vaan 15-20 minuuttia ainakin se lapsi huusi siellä, siinä ajassa ehtii tehdä niin isossa marketissakin jo isot ostokset. Itsellänikin on lapsia, ja juuri siksi se huuto häiritsee koska vaisto sanoo että tuolla lapsella on nyt joku hätä, miksi vanhempi ei tee mitään.
Itse en ota lapsia mukaan kauppaan jos ei ole ihan pakko, käyn kaupassa aikoihin jolloin mies on kotona.
En muuten ymmärrä myöskään sitä, että käydään kaupassa koko perhe., mihin siinä tarvitaan molempia vanhempia hakemaan ne ostokset? Ymmärrän jos vaimo on viimeisillään raskaana ja mies ei osaa itse käydä kaupassa.