Olen loukussa asunnossa, joka on ihan ok, mutta
ei mikään unelmien asunto kuitenkaan. Mahdumme juuri ja juuri tänne lapseni kanssa. Ostin asunnon 5 vuotta sitten ja tämä on ensimmäinen omistusasuntoni. Lainaa on todella paljon.
Kaikki meni ok tähän asti, mutta nyt korot nousevat ja asunnosta tulee lyhennyksineen, korkoineen ja vastikkeineen todella kallis. Selviydyn varmasti kuluista, mutta mielestöni tämä asunto ei todellakaan ole sen arvoinen, että käytän lähes kaikki rahani siihen. Vastaavan vuokra-asunnon saisi halvemmalla.
Noh, ajattelin, että aina voi muuttaa, mutta eipä sitä niin muutetakaan. Olen seurannut alueemme ilmoituksia, ja tällä hetkellä mikään ei liiku, elinsamat asunnot pysyy siellä myynnissä, ja monissa pyyntihintaakin on jo alennettu. Eli tuskin saisin asuntoa myytyä. Mitäs tässä nyt tekemään? Niellä harmistus ja tappionsa, että tuli asunto ostettua ja yrittää kitkutella eteenpäin?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Tytöllä on oma huone, itse nukun olkkarin alkovissa, eli periaatteessa on molemmilla oma tila, mutta silti tilaa ei ole liikaa. Siis mahdumme tähän, mutta koen sen silti nyt pieneksi. Sisustus on jo nyt minimalistinen ja kaikesta turhasta luovuttu.
Toki olen kiitollinen, että meillä on asunto, ehkä vain noin periaatteessa harmittaa, että suurin osa palkastani menee seinien makseluun. Ymmärtäisin, jos olisi joku unelmien koti tai omakotitalo, mutta tämä on vain, no, asunto.
No kyllä mä mieluummin maksan palkasta niitä omia seiniä kuin jonkun toisen. Myimme edellisen kotimme ja sitten asuimme 6kk vuokralla kun etsittiin uutta. Vuokra oli yli tonnin kerrostalokolmiosta. Mua ärsytti maksaa tuo 6kk sitä vuokraa, mutta kun sopivaa uutta kotia ei heti löytynyt enkä olisi uskaltanut tehdä niin että ensin ostettaisiin uusi ja sitten laitettaisiin vasta oma myyntiin koska pelkään kahden asunnon loukkua, niin sitten oli pakko hetkeksi muuttaa vuokralle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asutte edelleen lähellä lapsen koulua ja kavereita. Asunto ei ehkä ollutkaan (lyhytnäköisesti tarkasteltuna) niin tuottoisa sijoitus kuin ajattelit, mutta maksat omaa.
Jos vertailet vuokralla asumiseen niin huomioithan laskelmissasi, että kustannusten noustessa myös vuokrat tulevat kallistumaan.
Vuokraan voit hakea asumistukea ja lisänä toimeentulotukea. Omistusasujana olet melko yksinään.
No me ei palkansaajina oltais oikeutettuja asumistukeen tttuesta puhumattakaan. Ihan yhtä yksin oltais.
Olin 10 vuotta vuokralla kivassa rivitalokolmiossa ja keväällä tuli mahdollisuus ostaa se itselle. Harkinnan jälkeen päätin olla ostamatta. Ei harmita, ei kaduta. En ole ikinä ollut velkaa enkä toivonmukaan ole jatkossakaan ikinä. En ole niin varoissani, että haluaisin olla tilanteessa että kaikki raha menee velan takaisin maksuun. Ei tämä nykyinen asumisoikeusasunto kerrostalossa niin kiva ole, mutta suhteessa edullinen vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asutte edelleen lähellä lapsen koulua ja kavereita. Asunto ei ehkä ollutkaan (lyhytnäköisesti tarkasteltuna) niin tuottoisa sijoitus kuin ajattelit, mutta maksat omaa.
Jos vertailet vuokralla asumiseen niin huomioithan laskelmissasi, että kustannusten noustessa myös vuokrat tulevat kallistumaan.
Vuokraan voit hakea asumistukea ja lisänä toimeentulotukea. Omistusasujana olet melko yksinään.
Molempia voi hakea myös omistusasuntoon. Ei lainan osuuteen, mutta muihin kuluihin.
Ymmärrän että tuntuu kurjalle maksaa paljon rahaa asunnosta joka ei ole ihan mieluinen. Mutta semmoista se on, sama tilannehan se voisi olla vuokralla asuessakin. Ei niitä kivoja ja edullisia vuokra-asuntojakaan ihan tuosta vaan ole saatavilla, ei ainakaan alueella jossa omistusasunnot on kalliita. Nyt on huono aika myydä asuntoa, mutta esim vuoden-parin päästä tilanne voi olla ihan toinen taas. Sinulle on nyt realisoitunut se omistusasunnon huono puoli, eli se ettei siitä pääse eroon niin helpolla kuin vuokra-asunnosta, mutta toisaalta unohdat sen pääoman jota 5 vuoden lainanmaksu on sinulle kerryttänyt. Jos myyt asunnon vaikka vähän tappiollakin, sinulle jää silti (todennäköisesti) rahaa käteen, vuokralla ei jäisi mitään.