Aivovuoto Suomesta pois
Tämä on jo käynnissä, vaikka siitä(kin) vaietaan.
Olen itse muuttamassa perheineni pysyvästi pois; emme koe nyky-Suomea enää omaksemme.
Millään ei ole enää täällä väliä, kaikki käy. Motivaatio osallistua tämän maan asioihin ja rakentamiseen on poissa.
Vielä pari vuotta sitten en olisi voinut ajatella käyvän näin. Elämä on onneksi aina ihmisen omissa käsissä.
Kommentit (294)
Vierailija kirjoitti:
Oikeasta aivovuodosta kärsivät köyhemmät maa ja maat, joissa rajoitetaan vapauksia, esim Intia ja Venäjä. Useimmiten lähdetään läntiseen Eurooppaan tai USA:han.
Niin, kohta Suomi kuuluu tähän joukkoon. Ei kestä kauaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on yllättävän huonot mahdollisuudet vaikuttaa oman asuinympäristönsä kehitykseen. Esimerkiksi meidän kylällä kehitys on ollut lähinnä suurpääomaa hyödyttävää kaikkien palvelujen ja peruspalvelujen keskittämistä suurkouluihin ja suurostoskeskuksiin. Olen tästä valittanut jatkuvasti, mutta kritiikkiä ei kuunnella. Lapset voi huonosti ja jäävät yksin liian suuressa koulussaan ja mihinkään ei voi enää liikkua itsenäisesti kun pikkukaupat, kioskit ja leipomot ovat hävinneet suurten, 15 minuutin ajomatkan päähän rakennettujen suur-Prismojen tieltä. Myös naapuruston liikuntapaikkojen taso on heikentynyt tasaisesti viimeiset 20 vuotta, tai ne ovat hävinneet kokonaan. Emme enää koe kotipaikkakuntaamme mielekkääksi paikaksi asua ja kasvattaa lapsia. Mieheni kanssa olemme pohtineet muuttoa Tanskaan. Siellä asiat pienillä paikkakunnilla kehittyvät täysin päinvastaiseen suuntaan ja lisäksi tavallisen, korkeakoulutetun pariskunnan ostovoima on merkittävästi parempi.
Tämä maa on tässä jamassa just siksi koska KePu on Suomen syöpä ja ne rahat menee hallintohimmeleihin ja hillotolppiin. Tosiasia on kuitenkin se että ihmiset ja kauppaliikkeet on lähteneet sieltä oma-aloitteisesti, kumpi ensin ja kumpi perässä on lähinnä semantiikkaa, eikä kaupungistumis-megatrendille kukaan mitään mahda. Tanska on niin pieni maa että se on käytännössä yksi työssäkäyntialue.
Kuka se uhkaisikaan marssia presidentin puheille jos Suomeen ei tule 18:a hallintohimmeliä, vaan ainoastaan viisi? Se oli Juha Sipilä.
Vierailija kirjoitti:
Usein Suomi taas alkaa kiinnostamaan kun lapset lähenevät kouluikää
Miksi alkaisi? Saan lapseni paljon laadukkaampaan kouluun kuin Suomessa on ikinä tarjota. Ei mulle ainakaan ole Suomessa enää yhtään mitään. Koulutus on siellä ajettu alas, perus elämiseen tarvittavat asiat on ajettu alas. Jopa niinkin yksinkertainen kuin tieverkosto on onnistuttu pilaamaan. Turvallisuus on ihan samalla tasolla kuin muualla Euroopassa. Poislukien toki perheväkivaltaa, jossa Suomi on kärjessä. Hienosti hoidettu.
Kyllä Suomi on tullut alas tässä 15 vuodessa kun olen muualla asunut.
Valitettavasti tämä on totta, Sipilän yliopistoleikkaukset aiheuttivat sen että kokonaisia tutkimusryhmiä lähti ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia aivoja olet viemässä pois? Ihan kiinnostaa, kun ilmoittelet siitä täällä vauva-palstalla. Onko niin kuin kyseessä laadukkaat aivot?
Olen biokemisti, ja mieheni on myös korkeasti koulutettu. Saimme molemmat koulutustamme vastaavaa työtä; asiaa auttoi se, että maan kieli on meillä molemmilla hallussa ja minulla lisäksi aiempaa työkokemusta kyseisestä maasta.
Mitä tämä tarkemmin tarkoittaa: millään ei ole enää mitään väliä, kaikki käy, en ole itse tällaista huomannut.
Et varmaan seuraa politiikkaa ja tämän maan asioiden 'hoitoa' kovinkaan aktiivisesti...?
Eikö tällä palstalla ole jo vuosia julistettu, että suomalaiset ovat tyhmimpiä ihmisiä maalimassa? Miten Suomesta poispäin voi tapahtua aivovuotoa, jos ei niitä aivoja ihmisillä ole?
Vai muuttaako täältä pois tänne muuttaneet ulkomaalaiset?
P.S. AP:n muutto pois Suomesta ei ainakaan ole aivovuotoa.
Kauppalehdessä oli muuten 8.8. juttu, jonka mukaan Euroopan keskuspankki on luokitellut Suomen kriisimaaksi; olemme siis samalla listalla kuin Kreikka, Italia, Espanja ja Portugali.
Suomen luottoluokka tulee tippumaan - kuinka paljon, se jää nähtäväksi.
Koska Venäjältä on kova aivovuoto ulos, Suomeenkin, ja Suomesta muuttaa ne tyhmimmät ulkomaille, niin eiköhän se tasoita tilannetta.
En huolestuisi vielä.
Itsellekin herännyt ajatus muuttaa, ainakin joksikin aikaa toisaalle, kaksi eri maata tällä hetkellä pohdinnassa. Suomi on ja aina tulee olemaan rakas kotimaa, jossa on moni asia paremmin kuin missään päin maailmalla. Ei ole syytä suomalaisena, hemmoteltuna valittaa mistään. Hieman kyllä huolettaa tämän maan tulevaisuus, kun ihmisiä ei kiinnosta tehdä töitä, väestö ikääntyy, nuorilla mt-ongelmia ja huumeiden käyttö kasvussa, Venäjän ja maailmantilanne vuosien kuluessa... Ehkä elämän voisi rakentaa toisaallekin, kuten moni muu. Tai aikansa asuu muualla ja sitten päättää haluaako palata. Harmittaa vain tämän maan päättäjien näköalattomuus ja kyky katsoa kauemmas, monta asiaa voisi ja pitäisi tehdä paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia aivoja olet viemässä pois? Ihan kiinnostaa, kun ilmoittelet siitä täällä vauva-palstalla. Onko niin kuin kyseessä laadukkaat aivot?
Olen biokemisti, ja mieheni on myös korkeasti koulutettu. Saimme molemmat koulutustamme vastaavaa työtä; asiaa auttoi se, että maan kieli on meillä molemmilla hallussa ja minulla lisäksi aiempaa työkokemusta kyseisestä maasta.
Mitä tämä tarkemmin tarkoittaa: millään ei ole enää mitään väliä, kaikki käy, en ole itse tällaista huomannut.
Et niin, koska aloitus on trolli.
Vierailija kirjoitti:
Kauppalehdessä oli muuten 8.8. juttu, jonka mukaan Euroopan keskuspankki on luokitellut Suomen kriisimaaksi; olemme siis samalla listalla kuin Kreikka, Italia, Espanja ja Portugali.
Miksi alapeukku? Tosiasia. Suomi kuuluu jo rupusakkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikä kuulu. Lopeta se valehteleminen. Tuollaista juttua ei edes löydy Kauppalehdestä.
Jännä huomata, miten taas kerran asiallinen keskustelu yritetään leimata trollaukseksi.
Mistä tämä mielestänne kertoo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikä kuulu. Lopeta se valehteleminen. Tuollaista juttua ei edes löydy Kauppalehdestä.
Googlaa, niin löydät jutun. Jos väität totta valheeksi, olet varmasti demari. Ikävä totuus - get over it.
Oikeasti vituttaa tämä koulutettujen muuttoaalto pois Suomesta. Ensin saadaan kallis koulutus ja sitten kun pitäisi ruveta veroeuroja maksamaan niin sitten aletaan vinkumaan "kuinka Suomesta pitää päästä pois kun kaikki on niin hirveää, kallista ja kamalaa päläpäläpälä...". Itse korkeakoulutettuna en ole edes ajatellut Suomesta poismuuttoa vaikka muutama opiskelu-/työkaverini onkin lähtenyt muille maille ja tienaavat reilusti enemmän kuin minä. Itselleni riittää hyvin aktiivinen matkustelu ulkomailla mutta työuran ja verojen maksun aion tehdä kotimaassani, Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti tämä on totta, Sipilän yliopistoleikkaukset aiheuttivat sen että kokonaisia tutkimusryhmiä lähti ulkomaille.
Voiko muualla kuten Suomessa kuluttaa yliopiston penkkejä yhtä kauan ja ilmaiseksi ja vielä monta tutkintoa? Ei voi, paitsi jos sattuu olemaan varallisuutta niin paljon, että ei työelämä ole tavoitteena!
Turhan tiedon tutkimusryhmät voi romuttaa tuottamattomina!
Tervemenoa. Kenenkään ei ole pakko asua Suomessa jos ei halua. Jäi kyllä epäselväksi mitä vikaa Suomessa on että täällä on mahdotonta asua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostavaa. Jo ennen korona-aikaa ja varsinkin korona-aikana käynnistyi kuitenkin kiihtyvä ulkomailla asuneiden suomalaisten paluumuutto Suomeen. Edelleenkin Suomeen muuttaa enemmän Suomen kansalaisia takaisin kuin mitä täältä lähtee.
Toki joku voi elää kuplassa jossa nyt muutetaan pois laumana, mutta yleistä trendiä tämä ei heijastele.
Korkeasti koulutetut lähtevät.
Korkeasti koulutettuja muuttaa myös Suomeen päin. Tämä ei ole mikään mielipidekysymys vaan fakta.
Totta tuokin. Oma empiriani puhuu sen puolesta, että koulutettujen natiivien muuttoliike Suomesta on kuitenkin kiihtymässä.
Käänteisesti oma empiriani puhuu myös sen puolesta, ettei niitä kyllä enää kovin paljoa tännekään ole hinkumassa. Sekin on jo ohi. Korona teki selvää asiasta eikä se tällaisessa ympäristössä tule enää palautumaankaan. Tämä on nyt ihan eri ympäristö kuin koronaa ennen.
Venäjä-riski katsotaan ulkomailla niin suureksi. Oikeasti. Täällä ei ymmärretä, että ulkomailla asia nähdään nyt niin, että tämä pitkällä Venäjän rajalla varustettu maa on vain yksinkertaisesti liian vaarallinen.
Itse asiassa, itsesuojelullisesti, ainakin kaikkien keillä lapsia on, olisi ehkä viisasta ajatella jollain samalla tavoin. Minä en uskalla enää lapsia Suomessa kasvattaa. Koululaitos on ihan oikeasti kuraa nykyisin. Sähkönsaantiin ei voi luottaa, ainakaan uutisien perusteella. Terveydenhuolto on yksi katastrofi. Mikä turvallisuus?
Minä aikanaan mietin tarkkaan, että muutetaanko takaisin lasten koulun takia. Pisa-huumakin oli tuolloin korkeimmillaan. Muut asiat ratkaisivat lopulta, ja lapset saatiin myös hyvään opiskeluputkeen (julkiseen, ei ole kyse mistään jonkun sponsoroimista privaateista korkeakoulumaksuista). Onneksi ei tultu takaisin. Syitä ei varmaan tarvitse perustella.