Aivovuoto Suomesta pois
Tämä on jo käynnissä, vaikka siitä(kin) vaietaan.
Olen itse muuttamassa perheineni pysyvästi pois; emme koe nyky-Suomea enää omaksemme.
Millään ei ole enää täällä väliä, kaikki käy. Motivaatio osallistua tämän maan asioihin ja rakentamiseen on poissa.
Vielä pari vuotta sitten en olisi voinut ajatella käyvän näin. Elämä on onneksi aina ihmisen omissa käsissä.
Kommentit (294)
Kun kuopus saa lakkinsa, olisi vihdoin paikka lähteä pois. En vain tiedä missä asiat olisi paremmin, Sveitsikin juuri sääti lain, että asunnon lämmittämisestä yli +19c saa linnaa. Se siitä demokratiasta ja vapaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas Suomelle vihamielistä puhetta ja aika heppoisin perustein. Kyseessä on trolli. Jos olisi kyseessä aito aloitus, perustelut aloituksessa eivät olisi niin ympäripyöreät. Totta kai Suomesta voi lähteä pois. Tämä on vapaa maa, mutta aloittaja on feikki ja yrittää saada aikaan ajatusta, että Suomessa olisi nyt jotenkin erityisen katastrofaalista. Eikä edes selitä miksi.
Erikoinen näkemys; en todellakaan ole trolli. En ihan ymmärrä, miksi sinun pitäisi tietää yksityiskohtia lähdöstämme, mutta jos haluat tietää, niin olemme muuttamassa Saksaan.
Emme ole myöskään vihaisia, vaan äärimmäisen pettyneitä. Siinä on aika iso ero, vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Usein Suomi taas alkaa kiinnostamaan kun lapset lähenevät kouluikää
Itsellä pitkään ulkomailla asuneena on Suomi mielessä lapsen takia, jotta oppisi äidinkieleni täysin (itse toki puhun hänelle paljon suomea, mutta on eri asia käydä koulut kielellä ja puhua sitä samanikäisten kavereiden kanssa). Kuitenkin yksi asia, joka jarruttaa tässä, on käsittääkseni Suomen heikentynyt koulutaso, eli kuulemma kouluun saa tuoda älypuhelimet - lisähäiriöksi ja viemään keskittymistä, ja opettajia ei kai siellä paljon kunnioiteta eli opiskelurauha voi olla vain kaukainen haave. Ehkä pitäisi ainakin tehdä vähän koulushoppailua, jotta lapsi olisi hyvässä koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä pitkään ulkomailla asuneena on Suomi mielessä lapsen takia, jotta oppisi äidinkieleni täysin (itse toki puhun hänelle paljon suomea, mutta on eri asia käydä koulut kielellä ja puhua sitä samanikäisten kavereiden kanssa). Kuitenkin yksi asia, joka jarruttaa tässä, on käsittääkseni Suomen heikentynyt koulutaso, eli kuulemma kouluun saa tuoda älypuhelimet - lisähäiriöksi ja viemään keskittymistä, ja opettajia ei kai siellä paljon kunnioiteta eli opiskelurauha voi olla vain kaukainen haave. Ehkä pitäisi ainakin tehdä vähän koulushoppailua, jotta lapsi olisi hyvässä koulussa.
Lisäys: Suomi on huippumaa lähes joka osa-alueella, mutta mietityttää ainakin tuo koulutilanne. Omana kouluaikanani ennen joitakin uudistuksia ja älypuhelimia käsittääkseni mikä tahansa koulu oli hyvä, mikä oli Suomen vahvuus. Toki silloinkin oli joitakin häiriköitä lähinnä yläasteella, mutta minusta ne häiriöt olivat melko minimaalisia opiskelurauhan kannalta. Tasoryhmät olivat myös hyvä juttu opiskelusta kiinnostuneemmille.
Ja tulevaisuus siellä mietityttää myös siksi, että Suomen talous on mennyt alaspäin ja ainakaan nykyinen hallitus ei vaikuta osaavan tehdä taloudelle muuta kuin ottaa velkaa. Velanotolla saa toki ostettua tyytyväisyyttä, mutta veronmaksajillehan se lasku tulee tulevaisuudessa.
Itse ja puoliso lähettiin 5 vuotta sitten alankomaihin. Elintaso moninkertainen suomeen verrattuna, ilmasto toista luokkaa (kesä kestää aika lailla tuplat, ei sohjokelejä jne), yhteiskunnan palvelut kuten terveydenhuolto ja julkinen liikenne ihan eri planeetalta, ilmapiiri huomattavasti positiivisempi ja kansainvälisempi, jne jne. Turvallisuudesta sen verran että tunnen oloni huomattavasti turvallisemmaksi Amsterdamin yössä yksin kävellessä kuin suomessa.
Molemmilla teknisen alan yliopistokoulutus. Ei ole eikä tule lapsia, en usko että kumpikaan koskaan haluaa palata Suomeen. Paluu merkitsisi palkan tippumista murto-osaan, ja uramahdollisuuksien tyssäämistä aika lailla siihen paikkaan. En myöskään halua palata suomen terveydenhuollon pariin, joka täältä lukien kuulostaa oikeasti pelottavalta.
Yliopisto- ja tiedemaailmasta aivovuoto on tavallista. Yliopistoissa tieteen tekeminen on suomessa nykyään lähes mahdotonta ja aloittavia tutkijoita kohdellaan huonommin kuin raivotautista orjaa.
Itse olen myös valmistautunut jo pois muuttamaan. Ei tule mitään näillä veroilla, maksuilla eikä tulevaisuuden tilanteella. Korviaan myöten veloissa oleva yliverotettu valtio, joka kuitenkaan ei enää tarjoa edes säällisesti toimivia peruspalveluita kuten sairaanhoitoa. Joka puolella on johtajan johtajaa niin että päät yhteen kolisee mutta mikään ei toimi. Muu kuin heidän itsensä palkanmaksu. Täysin kyvyttömiä muuleja ihan joka paikassa, oli se sitten firma tai eduskunta. Suurin ongelma kuitenkin on, että kulttuuri on niin päin, että Suomen kansalaisista ei täällä ihan oikeasti välitetä. Meidän puolesta päätetään vain että meidän pitää maksaa jokin ihan toinen huuhaa. Oli se sitten italian remontit tai saksan kaasut. Kaikki asiat on ryssitty.
Tosin tuo kaikki ei katkaissut kamelin selkää. Tämä sähköasia nyt viimeistään. Ihan liian kallista samaan aikaan kun kaikki muutkin kulut nousevat. Sekä muuttuu ilmeisesti vielä epävarmaksikin. En minä pysty työskentelemään pimeässä kynttilänvalossa. Minä tarvitsen työasemani. Enkä minä halua selitellä lapsilleni, miksi maasta tuli yhtäkkiä täysi kehitysmaa missä mihinkään voi enää luottaa.
Rakastan Suomea.... sitä vanhaa aitoa suomea. Tämä nykyinen mikä koskaan lie onkaan, ole Suomea nähnytkään.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen myös valmistautunut jo pois muuttamaan. Ei tule mitään näillä veroilla, maksuilla eikä tulevaisuuden tilanteella. Korviaan myöten veloissa oleva yliverotettu valtio, joka kuitenkaan ei enää tarjoa edes säällisesti toimivia peruspalveluita kuten sairaanhoitoa. Joka puolella on johtajan johtajaa niin että päät yhteen kolisee mutta mikään ei toimi. Muu kuin heidän itsensä palkanmaksu. Täysin kyvyttömiä muuleja ihan joka paikassa, oli se sitten firma tai eduskunta. Suurin ongelma kuitenkin on, että kulttuuri on niin päin, että Suomen kansalaisista ei täällä ihan oikeasti välitetä. Meidän puolesta päätetään vain että meidän pitää maksaa jokin ihan toinen huuhaa. Oli se sitten italian remontit tai saksan kaasut. Kaikki asiat on ryssitty.
Tosin tuo kaikki ei katkaissut kamelin selkää. Tämä sähköasia nyt viimeistään. Ihan liian kallista samaan aikaan kun kaikki muutkin kulut nousevat. Sekä muuttuu ilmeisesti vielä epävarmaksikin. En minä pysty työskentelemään pimeässä kynttilänvalossa. Minä tarvitsen työasemani. Enkä minä halua selitellä lapsilleni, miksi maasta tuli yhtäkkiä täysi kehitysmaa missä mihinkään voi enää luottaa.
Rakastan Suomea.... sitä vanhaa aitoa suomea. Tämä nykyinen mikä koskaan lie onkaan, ole Suomea nähnytkään.
Suomen velkaantumisaste on kylläkin erittäin alhainen euroalueen mittapuulla mitattuna. Asiat paranisivat paljon, jos velkaa otettaisiin lisää ja veroja alennettaisiin
Minne olette menossa? Mitkä asiat on Suomessa erityisen huonosti ja uudessa asuinmaassa paremmin.
Itse pitkän linjan ulkosuomalaisena (kohta 30 vuotta muualla) seuraan aina kiinnostuneena muiden lähtöä ja sopeutumista ja olenkin sitä mieltä että ihan jokaisen pitäisi asua jonkin aikaa ulkomailla. Se avartaa ja saa arvostamaan asioita eri tavalla.
Arki kuitenkin iskee kasvoille kaikkialla aika nopeasti ja se saattaa olla yksinäistä jos ei uudessa asuinmaassa ole minkäänlaista verkostoa valmiiksi tai pysty sellaista nopeasti luomaan. Tähän kannattaa varautua henkisesti.
Onnea matkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minne lähdet? Minua kiinnostaa mistä se vanha aito Suomi löytyy? Rajan takaisesta Karjalasta ehkä?
Samat ajatukset. Surettaa, koska asuinalueemme on ihana ja rauhallinen, päiväkoti ja hyvä koulu, mutta mahdollisuudet täällä on olemattomat, verotus käsittämätöntä = surkea elintaso. Lähdemme muualle koittamaan onnea josko palkalla saisi muutakin kuin välttämättömät. Suomesta jään kaipaamaan luontoa, sitä tulee todella ikävä, mutta pelkstään sen takia ei voi jäädä.
Kaipaan sitä turvallista ja huoletonta, puhdasta ja rehellistä suomea johon synnyin. Tämä maa on mennyt ihan sekaisin, epäturvallista väkeä, työmahdollisuudet ja palkat olemattomat, ilmapiiri kireä, kyyrätään ja kyräillään, sääntöjä sääntöjen perään, jolla vaikeutetaan vain suomalaisten oloja ja elämistä. Ennen suomessa koulutus oli huippuluokkaa, samoin terveydenhuolto. Nyt molemmat täysin kuralla, mitään perusturvaa ei enää ole. Aikaisemmin täällä kaamoksessa elämisestä sai palkaksi turvallisuuden ja rehellisen yhteiskunnan, nyt jäljellä on vain järjetön verotus, sosiali smi ja ma muut. Ei enää, lähden kun vielä voin ja yritän rakentaa perheelleni tulevaisuuden muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minne lähdet? Minua kiinnostaa mistä se vanha aito Suomi löytyy? Rajan takaisesta Karjalasta ehkä?
Vanha Suomi on kuollut. Pysyvästi. Sitä ei löydy mistään, joten sitä ei kannata enää tavoitellakaan. Ruumis ei henkiin herää vaikka kuinka yrittäisi. Siten on ihan sama mihin ilmansuuntaan menee. Mennyttä mikä mennyttä. Mutta en kuitenkaan jää maahan, joka ryöstää minut. Vie kaiken työn saavutuksen aina jossain muodossa. Vastineeksi ei nykyisin enää saa yhtään mitään ja tuskin koko minun loppuelämäni aikana saakaan. Samoin myöskin lisäongelmana vielä, Suomalainen ympäristö on myöskin hirveän hapan. Ihmiset on vihaisia ja vaarallisia. Varmaan napsuu vähän kaikkien päässä jo. Jossain toisessa maassa, jossa on jonkinlainen elintasokin, tilanne on tietysti sieläkin hurja, mutta ei sentään epätoivoinen. Pelkkä ilmaston vaihtuminen pitää siitä huolen. Eurooppaan.
Työn puolesta minulla on mahdollisuus valita muutaman muun maan väliltä. Työpaikka on sentään alla.
Oikeasta aivovuodosta kärsivät köyhemmät maa ja maat, joissa rajoitetaan vapauksia, esim Intia ja Venäjä. Useimmiten lähdetään läntiseen Eurooppaan tai USA:han.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen velkaantumisaste on kylläkin erittäin alhainen euroalueen mittapuulla mitattuna. Asiat paranisivat paljon, jos velkaa otettaisiin lisää ja veroja alennettaisiin
Suomen velkaantuminen on räjähtämässä käsiin. Se johtuu siitä, että täällä on jo lähes kymmenen miljardin vaje joka ikinen vuosi valtion budjetissa. Päälle kaikkien muiden tahojen velkaantuminen. Kunnat, firmat ja yksityiset ihmiset. Kaikki on korviaan myöten veloissa ja kun korot nousee.... Naps.
Toisekseen ongelmana on se, minkä uutisista näet. Nykyisin joka viikko tulee yksi tai kaksi uutista, missä jokin asia on miljardiluokan summilla levinnyt käsiin. Oli se sitten jokin elvytyspaketti kymmenen miljardia sinne yksi tänne. Oli se sitten jokin uniper paketti kymmenen miljardia sinne ja yksi tänne. Hävittäjähankinta, ei kuin hinta vain tuplaantuu vaikka ole hävittäjän hävittäjää vielä vuosiin näköpiirissä.
Sen lisäksi vielä kun tuolla johtoporsailla asiat on päätetty päin prinkkalaa. Täällä tämä yksityinen elintaso on jossain baltian tasolla nykyisin. Eikä mitään toivoa, että siitä koskaan voisi nousta. Ei mitään.
Muualla sentään tulevaisuus näyttää valoisalta. Ne korjaa kyllä ongelmat ja arki jatkuu. Suomen ongelmien korjaaminen on vain pelkkää laastaria ja tulevia vielä paljon isompia ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Mistä noin päättelet? Lapseni käy kansainvälistä koulua ulkomailla.
T. Eri
Vierailija kirjoitti:
En tiedä missä oikein olet viettänyt aikasi, mutta oma lapsi aloitti koulussa viime kuussa ja muutamme pois Suomesta pysyvästi parin vuoden päästä. Jos vaan olisi mahdollista niin muuttaisimme välittömästi. Suomen koulut on kamalinta kuraa mitä löytyy. "Ketään lasta ei jätetä jälkeen" tarkoittaa käytännössä "Kaikki lapset yhtä typeriä kun luokan typerin"
Vierailija kirjoitti:
Lähdimme jo seitsemän vuotta sitten eikä kaduta. Asumme Amerikan itärannikolla. Lapset opiskelevat jo ammattiin täällä, pärjäsivät hyvin high schoolissa joten stipendit tipahtivat avuksi.
Pärjääjät pärjää kaikkialla, luuserit tippuu kaikkialla.
Siksi voi aivan hyvin asua Suomessakin. Pärjääjät pärjäävät täälläkin.
Suomi on ollut jo vuosia vararikon partaalla. Kohta meidän korkea luottoluokitus tipahtaa toiseen päähän. Kusettamalla sitä on pidetty keinotekoisesti ylhäällä.