Kannattaako opiskella papiksi tai uskonnon opettajaksi?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pappien työtilanne on ollut jo vuosia haastava. Ihan viime aikoina on alkanut hieman helpottaa, kun huono työtilanne on ollut tiedossa pitkään ja papeiksi haluavien maisterien määrä on vähentynyt. Jos alalle lähtöä harkitset, niin hyvä tietää mm. nämä:
-5 v yliopistokoulutuksella pääset tekemään n. 2800 e kk-palkalla töitä. Palkka on siis matala moniin yliopistoaloihin nähden.
-Töitä on paljon, suurimmassa osassa seurakuntia on viikonloppuvapaa kerran kuussa. Olet töissä myös pyhät. Mitään lisiä ei tietenkään viikonlopuista ja pyhistä makseta.
-Pappien määrä vähenee tulevaisuudessa eläköitymisten ja kirkosta eroamisen takia. Entistä pienempi pappien joukko hoitaa nykyiset työt eli työmäärä kasvaa.Mukava työ tämä on, mutta en silti suosittelisi ihmiselle, joka on vasta miettimässä opintoja. Saman palkan saa helpommalla muusta työstä.
T. Pappi
Lopeta vastenmieleisen propagandasi pakottaminen ihmisille. Aina löytyy kuitenkin joku helposti manipuloitava ihminen, joka valheisiisi lankeaa.
Tosin tämänhän sinä jo ammattisi perusteella aiemmastaan tiedätkin.
Mikään muu ammatti ei takaa asemaa eliitissä työllä, josta saatu hyötysuhty on yhtä tehokas kuin papilla.
Vähäistä tai olematonta vastuuta ja työnmäärää kompensoidaan tehokkaasti erittäin korkealla palkkatasolla ja asemalla yhteiskunnan huipulla. Eliitissä, mistä vain tarkkaillaan ylimielisesti normaalien ihmisten jokapäiväistä taistelua elämän haasteiden edessä.
Olen itse ollut tekemisissä kymmenien pappien kanssa usean vuosikymmenen aikana ja olen löytänyt erään pappeja selkeästi yhdistävän tekijän.
Kaikki kohtaamani papit ovat olleet erittäin vastenmielisiä, tekopyhiä sekä ylimielisiä muita ihmisiä kohtaan.
Rehellisesti sanottuna sielultaan sysimustia ihmishirviöitä kätkettynä teeskenneltyyn valkeuden, ulkokultaisuuden ja hyvyyden kaapuun.
Maailma ilman pappeja olisi huomattavasti parempi maailma.
""Pappi: Yleinen käsite, joka tarkoittaa ketä tahansa kristittyä, joka pyhittää itsensä Jumalan palvelukseen ja tuntee, että on kutsuttu elämään tekemättä työtä, niiden kustannuksella, jotka tekevät työtä elääkseen."
- Voltaire-
Odotinkin jo koska palstan pappivihaaja saapuu paikalle. Tämä jonka mielestä papit ovat rikkaita elitistejä. Mikään ei voisi olla kauempana totuudesta!
Tavallisen papin ansiot ovat varmasti jopa sairaanhoitajia pienemmät, vaikka ovat sentään maisteritason koulutettuja.
Vierailija kirjoitti:
No kirkon jäsenmäärä laskee, mutta kai nyt uskontoa/filosofiaa/psykologiaa opetetaan jatkossakin esim lukiossa. Onko täällä opettajia tai pappeja paikalla?
Olen itse uskonnonopettaja ja isäni on eläkeläispappi. Tulin kertomaan oikeat vastaukset kaikkiin kysymyksiin.
T. Uskope
Kaffebulla kirjoitti:
Opettajilla on hyvät lomat ja töitä ei ole viikonloppuisin.
Opettajan ja papin työt ovat kummatkin sellaisia, että on oltava valmis pistämään persoonansa ja vapaa-aikansa likoon. Ainakin jos haluaa tehdä työnsä kunnolla. Alkava viikonloppu kuluu taatusti lukion kokeita korjatessa. Toki on niin, että mitä korkeamman asteen koulu, sitä enemmän työtä on. Opetan itse sekä peruskoulussa että lukiossa.
Uskope.
Vierailija kirjoitti:
Olisko parempi työtilanne, jos opettaisi matematiikkaa ja uskontoa?
Jossain pikkukouluissa tuo voisi olla etu. Toisaalta tuolla aineyhdistelmällä tuskin on ikinä työpaikkailmoitusta. Itse pitää tarjoutua räätälöimään. Jos haluaa hyvien palkkojen ja hyytävän työmäärän ääreen lukioon, on syytä ottaa aineyhdistelmäksi uskonto, psykologia ja filosofia.
Toisaalta - voi sitä pelkällä uskonnollakin pärjätä. Ainakin itselläni on ollut lähes koko ajan töitä sen jälkeen kun kotiäitivuodet päättyivät ja siirryin yli nelikymppisenä työelämään. Olen nyt 54v ja viimeiset 7 vuotta olen ollut koko ajan samassa paikassa töissä. Joka vuosi kontrahti uusitaan, vaikka vakivirkaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
No kirkon jäsenmäärä laskee, mutta kai nyt uskontoa/filosofiaa/psykologiaa opetetaan jatkossakin esim lukiossa.
Minkähän takia nuo aineet aina naitetaan keskenään?
Itse olen filosofi, matemaatikko ja koodari. Psykologia ei kiinnosta pätkän vertaa (vaikka sen tutkimuksessa matematiikkaa sovelletaankin), ja toisaalta matematiikan kanssa pakkonaitetusta fysiikasta en ole koskaan tajunnut tuon taivaallista. Uskonto yleissivistävänä aineena sopisi paremmin historian kanssa opetettavaksi, kun eihän siinä ole mitään psykologista.
Mitä aloittajaan tulee niin teologian opinnoilla voi työllistyä muuallekin kuin papiksi tai uskonnonopettajaksi. Mutta ehkä sosiaalityöntekijänä olsii varmempi työllisyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pappien työtilanne on ollut jo vuosia haastava. Ihan viime aikoina on alkanut hieman helpottaa, kun huono työtilanne on ollut tiedossa pitkään ja papeiksi haluavien maisterien määrä on vähentynyt. Jos alalle lähtöä harkitset, niin hyvä tietää mm. nämä:
-5 v yliopistokoulutuksella pääset tekemään n. 2800 e kk-palkalla töitä. Palkka on siis matala moniin yliopistoaloihin nähden.
-Töitä on paljon, suurimmassa osassa seurakuntia on viikonloppuvapaa kerran kuussa. Olet töissä myös pyhät. Mitään lisiä ei tietenkään viikonlopuista ja pyhistä makseta.
-Pappien määrä vähenee tulevaisuudessa eläköitymisten ja kirkosta eroamisen takia. Entistä pienempi pappien joukko hoitaa nykyiset työt eli työmäärä kasvaa.Mukava työ tämä on, mutta en silti suosittelisi ihmiselle, joka on vasta miettimässä opintoja. Saman palkan saa helpommalla muusta työstä.
T. Pappi
Lopeta vastenmieleisen propagandasi pakottaminen ihmisille. Aina löytyy kuitenkin joku helposti manipuloitava ihminen, joka valheisiisi lankeaa.
Tosin tämänhän sinä jo ammattisi perusteella aiemmastaan tiedätkin.
Mikään muu ammatti ei takaa asemaa eliitissä työllä, josta saatu hyötysuhty on yhtä tehokas kuin papilla.
Vähäistä tai olematonta vastuuta ja työnmäärää kompensoidaan tehokkaasti erittäin korkealla palkkatasolla ja asemalla yhteiskunnan huipulla. Eliitissä, mistä vain tarkkaillaan ylimielisesti normaalien ihmisten jokapäiväistä taistelua elämän haasteiden edessä.
Olen itse ollut tekemisissä kymmenien pappien kanssa usean vuosikymmenen aikana ja olen löytänyt erään pappeja selkeästi yhdistävän tekijän.
Kaikki kohtaamani papit ovat olleet erittäin vastenmielisiä, tekopyhiä sekä ylimielisiä muita ihmisiä kohtaan.
Rehellisesti sanottuna sielultaan sysimustia ihmishirviöitä kätkettynä teeskenneltyyn valkeuden, ulkokultaisuuden ja hyvyyden kaapuun.
Maailma ilman pappeja olisi huomattavasti parempi maailma.
""Pappi: Yleinen käsite, joka tarkoittaa ketä tahansa kristittyä, joka pyhittää itsensä Jumalan palvelukseen ja tuntee, että on kutsuttu elämään tekemättä työtä, niiden kustannuksella, jotka tekevät työtä elääkseen."
- Voltaire-
Mutta onneksi sinä sentään vaikutat mukavalta ja tasapainoista kaverilta!
Niinpä.
Pitää varmaan mennä vähintään sata vuotta ajassa taakse päin, että voisi sanoa pappien olevan eliittiä. Kaikkea sitä saakin lukea :)
Totta, eivät papit ole eliittiä vaan eliitin eliittiä. Rikkaita yläluokkaisia köyhien alistajia ja nöyryyttäjiä.
Yhdysvaltain kolmas presidentti Thomas Jefferson lausui papeista seuraavat oikeaan osuvat sanat:
"Kaikissa maissa ja kaikkina aikoina on pappi ollut vapauden vihollinen. Hän on aina liitossa tyrannien kanssa ja harjoittaa mustamaalausta saadakseen suojelusta omilleen."
- Thomas Jefferson-
Hänellä ei ehtinyt olla kokemusta nykyisistä suomalaisista luterilaisen kirkon papeista, joihin useimpiin tuo ei päde.
Ja sosiaalityöntekijäksi pitää olla sitten vtm tai vastaavat sosiaalityön opinnot+harjoittelut eli aika paljon päälle tuohon teologiaan.
T. Tm & vtm, laillistettu sosiaalityöntekijä
Uskonnon opeksi, mutta tee myös luokanopettajan pätevyys. Helpompi saada töitä.
kannattaisko ensin kuitenkin käydä nuppi lääkärillä tarkistuttamassa tua usko satu olentoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Pappien määrä on lisääntynyt."
Tähän on luonnollinen selitys: pappisvihkimysten myötä tulee uusia pappeja. Pappeja jää kyllä eläkkeellekin, mutta pappi on pappi kuolemaansa asti, ellei hän luovu pappisoikeuksistaan (luopuminen on todella harvinaista). Eli pappien määrä kasvaa tästä syystä, koska pappien määrä ei eläköitymisten myötä vähene. Nämä eläkeläispapit lasketaan pappien määrään mukaan, mutta suurin osa heistä viettää eläkepäiviä ja tekee korkeintaan satunnaisia keikkatöitä tai toimituksia tutuille perheille. Seurakunnat eivät palkkaa lisää pappeja, vaan virkoja lakkautetaan eläköitymisten myötä.
T. Kirkolla töissä
Uskomattoman typerä ja lapsellinen kirjoitus ja sitä paitsi silkkaa valhetta.
Ihan tosissasiko kirjoitit?
Ihan totta puhuu. Tunnen eläkkeellä olevan papin ja vielä eläkkeelläkin hänellä (kuten muillakin papeilla) on oikeus pitää jumalanpalveluksia, kastaa, vihkiä, jne. On esimerkiksi vihkinyt omat lapsensa.
Ja samoin muuten papiksi ei voi opiskella. Papiksi voidaan ottaa teologian maisteri, joka vihitään papiksi kirkollisessa seremoniassa.
saat hullun paperit kirjoitti:
kannattaisko ensin kuitenkin käydä nuppi lääkärillä tarkistuttamassa tua usko satu olentoihin.
Voi kuule, monet lääkäritkin uskoo! Aloitetaan nyt vaikka Päivi Räsäsestä.
Minä kyllä uskon että uskonnon opetus tulee loppumaan Suomen kouluissa ihan lähivuosikymmeninä. Kun Jumalaan uskovien osuus väestöstä oli 50 % vielä vuosituhannen vaihteessa, oli se viimeisessä mittauksessa pari vuotta sitten enää 25 %. Tätä menoa se on parinkymmenen vuoden päästä enää 10 %, kun viimeisetkin uskonnolliset ikäluokat ovat poissa. Kun kouluikäisten keskuudessa uskovaisten määrä alkaa hipoa nollaa, tullaan varmasti pohtimaan onko tuon aineen opetus kouluissa enää nykypäivänä ihan tarkoituksenmukaista.
Vierailija kirjoitti:
Mitä itse ajattelet? Tuohon tarvitaan pohjakoulutukseksi lukion oppimäärää vastaava yleissivistys, ja sen pohjalta varmasti osaat arvioida luterilaisen kirkon ja uskonnonopetuksen tilaa tulevaisuudessa.
"lukion oppimäärää vastaava yleissivistys"
BUAH-HAH-HAH-HAA... 🤣
Höpö höpö, suomalaiset rakastavat perinteitä: joulua ja syntymäpäiviä lahjoineen, pääsiäistä, häitä, hautajaisia, ripareita, jne. Se että valtiolla on otsaa verottaa kirkkoa, ja moni köyhä tästä irtisanoutuu, ei tätä tosiasiaa muuta.
Jos kannattavuus mitataan luvalla nyhtää verovaroja, on varmasti kannattavampiakin ammatteja. Riippuu kriteereistä ja siitä, mikä sopii juuri sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä uskon että uskonnon opetus tulee loppumaan Suomen kouluissa ihan lähivuosikymmeninä. Kun Jumalaan uskovien osuus väestöstä oli 50 % vielä vuosituhannen vaihteessa, oli se viimeisessä mittauksessa pari vuotta sitten enää 25 %. Tätä menoa se on parinkymmenen vuoden päästä enää 10 %, kun viimeisetkin uskonnolliset ikäluokat ovat poissa. Kun kouluikäisten keskuudessa uskovaisten määrä alkaa hipoa nollaa, tullaan varmasti pohtimaan onko tuon aineen opetus kouluissa enää nykypäivänä ihan tarkoituksenmukaista.
Eihän uskonnon opetus mitään uskomista vaadi. Opetus on tunnustuksetonta.
Kyllä uskontoihin kannattaa perehtyä, niin paljon ne vaikuttavat ihmisten käyttäytymiseen. Nytkin naapurissa myös uskontoa käytetään keppihevosena sodankäyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä itse ajattelet? Tuohon tarvitaan pohjakoulutukseksi lukion oppimäärää vastaava yleissivistys, ja sen pohjalta varmasti osaat arvioida luterilaisen kirkon ja uskonnonopetuksen tilaa tulevaisuudessa.
Mistä lähtien on tarvittu "lukion oppimäärää vastaava yleissivistys"? Itse pääsin teologiseen ja papiksi ihan ammattitutkinnon pohjalta.
Mitä kysymykseen tulee, valmistuvia teologeja on paljon suhteessa avoimiin papinpaikkoihin. Monet seurakunnat myös etsivät jo valmiiksi vihittyä pappia pelkän maisterin sijaan. Siinä mielessä voi olla turvallisin mielin että suurin oma papiksi haluavista teologian maistereista kyllä onnistuu tavoitteessaan ennemmin tai myöhemmin, mutta kannattaa varautua odottamaan.
Teologian opiskelu on varsin monipuolista. Opinnoissa yhdistyy elementtejä filosofiasta, historiasta, kulttuurintutkimuksesta, kielitieteistä ja kasvatustieteistä. Vaikka useimmat teologit tähtäävät papiksi tai uskonnonopettajiksi, uskonnollisten järjestelmien tuntemuksesta on hyötyä monilla muillakin aloilla, kuten toimittajana. Olipa Jumalan olemassaolosta mitä mieltä tahansa, fakta on että kristinusko on ollut kautta vuosisatojen osa länsimaista kulttuuriperintöä, eikä sen tuntemus ole kenellekään pahitteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän uskonnon opetus mitään uskomista vaadi. Opetus on tunnustuksetonta.
Kyllä uskontoihin kannattaa perehtyä, niin paljon ne vaikuttavat ihmisten käyttäytymiseen. Nytkin naapurissa myös uskontoa käytetään keppihevosena sodankäyntiin.
Alakoulussa saattaa ehkä jossakin vielä olla joku tunnustuksellinen opettaja. Ei pitäisi olla, mutta välillä näitä löytyy. Olen ateisti, mutta kirjoitin uskonnon. Se oli mielenkiintoinen oppiaine historian ja psykologian näkökulmasta. On hyvä ymmärtää mistä yhteiskunta on kehittynyt ja mistä joidenkin ihmisten ajattelutapa kumpuaa. Uskonto kun on vaikuttanut näihin asioihin paljon. Uskonto ei ole enää kovin näkyvä osa meidän yhteiskuntaamme, mutta muualla maailmassa on ja siksi on hyvä ymmärtää erilaisia uskontoja. Yläkoulun ja lukion uskonnon opetus käsittelee suureksi osaksi maailman uskontoja ja etiikkaa ja on siksi tarpeellista. Mitä me tekisimme, jos emme yrittäisi ymmärtää ympäröivää maailmaa?
Yhdysvaltain kolmas presidentti Thomas Jefferson lausui papeista seuraavat oikeaan osuvat sanat:
"Kaikissa maissa ja kaikkina aikoina on pappi ollut vapauden vihollinen. Hän on aina liitossa tyrannien kanssa ja harjoittaa mustamaalausta saadakseen suojelusta omilleen."
- Thomas Jefferson-