Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaako opiskella papiksi tai uskonnon opettajaksi?

Vierailija
11.09.2022 |

Mikä mahtaa olla työtilanne nyt ja lähitulevaisuudessa?

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisko saada opettaa jossain koulussa vaan matikkaa? Onko aina opetettava kaikkia matemaattisia aineita?

Useimmat matikan opet opettavat myös joko kemiaa tai fysiikkaa ainakin yläkoulussa. Jos haluat viran, kannattaa olla pätevyys jompaankumpaan.

Se, miten tunnit jaetaan koulussa, voi vaihdella ihan lukuvuosittain ja siihen vaikuttavat monet asiat. Opettaja viime kädessä joustaa. Ei töihin niin mennä, että ilmoitetaan, että en sitten opeta tätä tai tuota ja otan nyt tästä minimitunnit tai paljon ylitunteja. Koulussa tehdään sitä työtä, mitä siellä on.

Asia on kyllä niin, että on pätevyysvaatimukset. Oma äitini opetti vain matikkaa.

Onko sulla joku lukemisen ongelma? Tietenkin on pätevyysvaatimukset. Ja kyllä, jotkut opettavat vain matikkaa. Minä nyt kuitenkin satun tietämään, että se on suhteellisen harvinaista ja että kouluun palkataan mieluummin ihminen, jolla on pätevyys myös toisen matemaattisen aineen opettamiseen.

Sanon tämän vain kerran! Lopeta kunnianloukkaukset minua kohtaan, ja HETI! Ilmeisesti olet nuori. Oma äitini opetti matikkaa 70- ja 80-luvuilla. Silloin oli tavallista, että matikka oli erikseen fyssasta/kemmasta. Näin oli myös oman koulutuksen laita. Tänäänkin on niin, että valmistuu ihmisiä vaan matemaatikoiksi, kuten suomen blogistien kuuluisin matemaatikko.

Mitäpä lottoat, että meinaako nämä matemaatikot työllistyä opettajiksi? Matemaatikkohan ei ole matematiikan opettaja, mutta matematiikan opettaja voi olla myös matemaatikko. Mitä olen luma-opeja työurani aikana katsellut niin 9/10 on ollut fy/ke pätevyys myös juurikin työmahdollisuuksien takia.

Vierestä

Miksi rupeat olettamaan, että väittäisin ja ajattelisin noin? Jätä minut huruajatuksiesi ulkopuolelle!

Vierailija
22/81 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pappien työtilanne on ollut jo vuosia haastava. Ihan viime aikoina on alkanut hieman helpottaa, kun huono työtilanne on ollut tiedossa pitkään ja papeiksi haluavien maisterien määrä on vähentynyt. Jos alalle lähtöä harkitset, niin hyvä tietää mm. nämä:

-5 v yliopistokoulutuksella pääset tekemään n. 2800 e kk-palkalla töitä. Palkka on siis matala moniin yliopistoaloihin nähden.

-Töitä on paljon, suurimmassa osassa seurakuntia on viikonloppuvapaa kerran kuussa. Olet töissä myös pyhät. Mitään lisiä ei tietenkään viikonlopuista ja pyhistä makseta.

-Pappien määrä vähenee tulevaisuudessa eläköitymisten ja kirkosta eroamisen takia. Entistä pienempi pappien joukko hoitaa nykyiset työt eli työmäärä kasvaa.

Mukava työ tämä on, mutta en silti suosittelisi ihmiselle, joka on vasta miettimässä opintoja. Saman palkan saa helpommalla muusta työstä.

T. Pappi

Lopeta vastenmieleisen propagandasi pakottaminen ihmisille. Aina löytyy kuitenkin joku helposti manipuloitava ihminen, joka valheisiisi lankeaa.

Tosin tämänhän sinä jo ammattisi perusteella aiemmastaan tiedätkin.

Mikään muu ammatti ei takaa asemaa eliitissä työllä, josta saatu hyötysuhty on yhtä tehokas kuin papilla.

Vähäistä tai olematonta vastuuta ja työnmäärää kompensoidaan tehokkaasti erittäin korkealla palkkatasolla ja asemalla yhteiskunnan huipulla. Eliitissä, mistä vain tarkkaillaan ylimielisesti normaalien ihmisten jokapäiväistä taistelua elämän haasteiden edessä.

Olen itse ollut tekemisissä kymmenien pappien kanssa usean vuosikymmenen aikana ja olen löytänyt erään pappeja selkeästi yhdistävän tekijän.

Kaikki kohtaamani papit ovat olleet erittäin vastenmielisiä, tekopyhiä sekä ylimielisiä muita ihmisiä kohtaan.

Rehellisesti sanottuna sielultaan sysimustia ihmishirviöitä kätkettynä teeskenneltyyn valkeuden, ulkokultaisuuden ja hyvyyden kaapuun.

Maailma ilman pappeja olisi huomattavasti parempi maailma.

""Pappi: Yleinen käsite, joka tarkoittaa ketä tahansa kristittyä, joka pyhittää itsensä Jumalan palvelukseen ja tuntee, että on kutsuttu elämään tekemättä työtä, niiden kustannuksella, jotka tekevät työtä elääkseen."

- Voltaire-

Odotinkin jo koska palstan pappivihaaja saapuu paikalle. Tämä jonka mielestä papit ovat rikkaita elitistejä. Mikään ei voisi olla kauempana totuudesta!

Ei pappeus ole työ vaan kutsumus. Pappeja vihataan koska, pappeudesta on tehty ammatti. Tämä on ristiriidassa opetusten sekä pappeuden merkityksen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisko saada opettaa jossain koulussa vaan matikkaa? Onko aina opetettava kaikkia matemaattisia aineita?

Useimmat matikan opet opettavat myös joko kemiaa tai fysiikkaa ainakin yläkoulussa. Jos haluat viran, kannattaa olla pätevyys jompaankumpaan.

Se, miten tunnit jaetaan koulussa, voi vaihdella ihan lukuvuosittain ja siihen vaikuttavat monet asiat. Opettaja viime kädessä joustaa. Ei töihin niin mennä, että ilmoitetaan, että en sitten opeta tätä tai tuota ja otan nyt tästä minimitunnit tai paljon ylitunteja. Koulussa tehdään sitä työtä, mitä siellä on.

Asia on kyllä niin, että on pätevyysvaatimukset. Oma äitini opetti vain matikkaa.

Onko sulla joku lukemisen ongelma? Tietenkin on pätevyysvaatimukset. Ja kyllä, jotkut opettavat vain matikkaa. Minä nyt kuitenkin satun tietämään, että se on suhteellisen harvinaista ja että kouluun palkataan mieluummin ihminen, jolla on pätevyys myös toisen matemaattisen aineen opettamiseen.

Olet ilmeisesti pieneltä paikkakunnalta, koska isoissa kouluissa opettaja opettaa yleensä vain matikkaa. Tyttäreni koulussa oli jopa kaksi opettajaa, jotka opettivat vain matikkaa eikä omakaan opettaja aikoinaan muita aineita opettanut.

Vierailija
24/81 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pappien työtilanne on ollut jo vuosia haastava. Ihan viime aikoina on alkanut hieman helpottaa, kun huono työtilanne on ollut tiedossa pitkään ja papeiksi haluavien maisterien määrä on vähentynyt. Jos alalle lähtöä harkitset, niin hyvä tietää mm. nämä:

-5 v yliopistokoulutuksella pääset tekemään n. 2800 e kk-palkalla töitä. Palkka on siis matala moniin yliopistoaloihin nähden.

-Töitä on paljon, suurimmassa osassa seurakuntia on viikonloppuvapaa kerran kuussa. Olet töissä myös pyhät. Mitään lisiä ei tietenkään viikonlopuista ja pyhistä makseta.

-Pappien määrä vähenee tulevaisuudessa eläköitymisten ja kirkosta eroamisen takia. Entistä pienempi pappien joukko hoitaa nykyiset työt eli työmäärä kasvaa.

Mukava työ tämä on, mutta en silti suosittelisi ihmiselle, joka on vasta miettimässä opintoja. Saman palkan saa helpommalla muusta työstä.

T. Pappi

Lopeta vastenmieleisen propagandasi pakottaminen ihmisille. Aina löytyy kuitenkin joku helposti manipuloitava ihminen, joka valheisiisi lankeaa.

Mikään muu ammatti ei takaa asemaa eliitissä työllä, josta saatu hyötysuhty on yhtä tehokas kuin papilla.

Vähäistä tai olematonta vastuuta ja työnmäärää kompensoidaan tehokkaasti erittäin korkealla palkkatasolla ja asemalla yhteiskunnan huipulla. Eliitissä, mistä vain tarkkaillaan ylimielisesti normaalien ihmisten jokapäiväistä taistelua elämän haasteiden edessä.

Olen itse ollut tekemisissä kymmenien pappien kanssa usean vuosikymmenen aikana ja olen löytänyt erään pappeja selkeästi yhdistävän tekijän.

Kaikki kohtaamani papit ovat olleet erittäin vastenmielisiä, tekopyhiä sekä ylimielisiä muita ihmisiä kohtaan.

Rehellisesti sanottuna sielultaan sysimustia ihmishirviöitä kätkettynä teeskenneltyyn valkeuden, ulkokultaisuuden ja hyvyyden kaapuun.

""Pappi: Yleinen käsite, joka tarkoittaa ketä tahansa kristittyä, joka pyhittää itsensä Jumalan palvelukseen ja tuntee, että on kutsuttu elämään tekemättä työtä, niiden kustannuksella, jotka tekevät työtä elääkseen."

- Voltaire-

Odotinkin jo koska palstan pappivihaaja saapuu paikalle. Tämä jonka mielestä papit ovat rikkaita elitistejä. Mikään ei voisi olla kauempana totuudesta!

Ei pappeus ole työ vaan kutsumus. Pappeja vihataan koska, pappeudesta on tehty ammatti. Tämä on ristiriidassa opetusten sekä pappeuden merkityksen kanssa.

Eivät totuudet tämän monimukaisempia ole.

Vierailija
25/81 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Pappi

- Voltaire-

Mutta onneksi sinä sentään vaikutat mukavalta ja tasapainoista kaverilta!

Vierailija
26/81 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Pappi

- Voltaire-

Mutta onneksi sinä sentään vaikutat mukavalta ja tasapainoista kaverilta!

Niinpä. 

Pitää varmaan mennä vähintään sata vuotta ajassa taakse päin, että voisi sanoa pappien olevan eliittiä. Kaikkea sitä saakin lukea :)

Vierailija
27/81 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koska ateismi lisääntyy, heikosti töitä tulevaisuudessa.

Vierailija
28/81 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele. En onnistunut itse työllistymään, vaikka opiskelin suurella intohimolla, hyvin arvosanoin, jumalallisessa kutsumuksessa ja tehden aivan liikaa vapaaehtoistyötä eri kirkoille koko opiskeluajan. Ei auttanut, töitä ei ole vaikka hakisi Helsingistä Lappiin. Muutamat kaveri työllistyivät, mutta stressi opiskeluaikoina oli valtava, kun ei tiennyt, ketä lykästää, ketä ei. Itse opiskelin toisen pätevyyden ja työllistyin heti (ja palkka paaaaljon parempi kuin papilla, mikäli sillä on merkitystä). Jos osaat ruotsia, niin Ruotsiin pääsee kyllä papiksi. Siellä on jo pappispula.

T. Teologi

Vierailija
29/81 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papeilla on heikko työllisyystilanne. Sitä ensimmäistä työpaikkaa ei välttämättä millään löydy, ja ilman sitä et pääse papiksi.

Eli ei kannata lähteä, ellei sinulla ole selvillä paikkaa, minne voisit mennä. Esim. kotipaikkakunnallesi.

Vierailija
30/81 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut töissä pienellä seurakuntayhtymällä, en kylläkään pappina vaan suntiona. Töitä tosiaan on kolmena viikonloppuna neljästä. Lauantaina saattaa olla kahdet, kolmet hautajaiset ja sunnuntaina messu tai kaksi, riippuen siitä suorittaako toimituksia useammalla paikkakunnalla. Itse sopeuduin tuohon mutta moni haluaisi elää normaalia sosiaalista elämää viikonloput.

Itselleni tekisi tiukkaa se jatkuva vanhusten kanssa seurustelu. Varsinkin pienillä paikkakunnilla väestö on vanhaa ja sairasta.

Seurakunta supistaa henkilöstöä jatkuvasti. Suntio tekee paikoitellen emännän, siivoojan ja kiinteistönhoitajankin työt. Meillä päin meni siihen, että hiljaisimpia messuja (4-5 kuulijaa paikalla kaikissa erään sivupisteen tilaisuuksissa) alettiin järjestää ilman suntiota eli pelkän papin ja kanttorin voimin. Eli teet lumityöt, järjestät kalusteet, vaihdat liturgiset värit, tiskaat ehtoollisvälineet ja jopa napsautat kirkkokahvit kiehumaan kolehdinkeruun yhteydessä.

Tästä voi vähän päätellä alan tulevaisuutta.

Vierailija
31/81 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipäpappina vaan uuvutat itsesi ja näivetät seurakunnan. Kutsumustyössä eri juttu.

Vierailija
32/81 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut töissä pienellä seurakuntayhtymällä, en kylläkään pappina vaan suntiona. Töitä tosiaan on kolmena viikonloppuna neljästä. Lauantaina saattaa olla kahdet, kolmet hautajaiset ja sunnuntaina messu tai kaksi, riippuen siitä suorittaako toimituksia useammalla paikkakunnalla. Itse sopeuduin tuohon mutta moni haluaisi elää normaalia sosiaalista elämää viikonloput.

Itselleni tekisi tiukkaa se jatkuva vanhusten kanssa seurustelu. Varsinkin pienillä paikkakunnilla väestö on vanhaa ja sairasta.

Seurakunta supistaa henkilöstöä jatkuvasti. Suntio tekee paikoitellen emännän, siivoojan ja kiinteistönhoitajankin työt. Meillä päin meni siihen, että hiljaisimpia messuja (4-5 kuulijaa paikalla kaikissa erään sivupisteen tilaisuuksissa) alettiin järjestää ilman suntiota eli pelkän papin ja kanttorin voimin. Eli teet lumityöt, järjestät kalusteet, vaihdat liturgiset värit, tiskaat ehtoollisvälineet ja jopa napsautat kirkkokahvit kiehumaan kolehdinkeruun yhteydessä.

Turhauttaako, kun messuun sitten tulee vain pari mummoa?

Eihän tuollaisen systeemin ylläpitämisessä ole mitään järkeä taloudellisesti. Jos uskonasiat kiinnostavat, ihmiset voivat tehdä noita asioita vapaaehtoispohjalta. Järkyttävää rahanmenoa maksaa jokaisesta työstä palkkaa.

No, en minä joudu maksamaan kirkkojen lämmityksiä ja muita hölmöyksiä, kun olen eronnut kirkosta.

Vierailija
33/81 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnonopettaja on yhdyssana.

Vierailija
34/81 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jahas, suntiokin tuli lörpöttelemään muunneltua totuutta.

Seurakunta(nat) eivät suinkaan vähännä väkeä jäsenkadosta huolimatta.

Päinvastoin henkilökunnan määrä paisuu kuin pullataikina, nousua vuoden 1975 noin 11 000:sta yli 20 000:n työntekijään. Kasvua lähes 100 prosenttia.

Liite (sivu2):

https://evl.fi/documents/1327140/42160711/Tilastokatsaus+2017.pdf/f60e5…

Lisää valheita on kirjoitettu pappien määrästä.

Pappien määrä on lisääntynyt tänäkin vuonna, siis 2022, kohdekuukausien 1- 7/2022 välillä 165:llä papilla. Siis seitsemässä kuukaudessa lähes 200 uutta syöttilästä viettämään loisteliasta ja huoletonta elämää nöyrien seurakuntalaisten rahoittamana ja palvomana.

Henkilöstötilasto 2022:

https://www.kirkontilastot.fi/viz?id=210

Kuinka te julkeatte suoltaa valheitanne?

Raamatussakin lienee kehoituksia rehellisyyteen, vai kuinka?

Taas kerran valheet osoitettu tosiksi. Voi hitto, mitä paimenia.

Vierailija
35/81 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnonopettajien työtilanne ei ole paras mahdollinen varsinkaan ilman muiden aineiden pätevyyksiä. Jos haluat uskonnonopettajaksi niin tee opettajan pätevyyden myös esim. elämänkatsomustietoon, historiaan tai yhteiskuntaoppiin. Joillakin on jopa nämä kaikki pätevyydet ja silloin on helpompi saada töitä. Virkaa on vaikea saada pelkällä yhden aineen pätevyydellä ja monesti paikat on juuri noita UE, HI, YH virkoja.

Vierailija
36/81 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jahas, suntiokin tuli lörpöttelemään muunneltua totuutta.

Seurakunta(nat) eivät suinkaan vähännä väkeä jäsenkadosta huolimatta.

Päinvastoin henkilökunnan määrä paisuu kuin pullataikina, nousua vuoden 1975 noin 11 000:sta yli 20 000:n työntekijään. Kasvua lähes 100 prosenttia.

Liite (sivu2):

https://evl.fi/documents/1327140/42160711/Tilastokatsaus+2017.pdf/f60e5…

Lisää valheita on kirjoitettu pappien määrästä.

Pappien määrä on lisääntynyt tänäkin vuonna, siis 2022, kohdekuukausien 1- 7/2022 välillä 165:llä papilla. Siis seitsemässä kuukaudessa lähes 200 uutta syöttilästä viettämään loisteliasta ja huoletonta elämää nöyrien seurakuntalaisten rahoittamana ja palvomana.

Henkilöstötilasto 2022:

https://www.kirkontilastot.fi/viz?id=210

Kuinka te julkeatte suoltaa valheitanne?

Raamatussakin lienee kehoituksia rehellisyyteen, vai kuinka?

Todella hämmentävä tuo tilasto, kun itse tietää, että niitä töitä ei vain ole ja vihkimystä on aivan mielettömän vaikea saada.

Vierailija
37/81 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Opettajilla on hyvät lomat ja töitä ei ole viikonloppuisin.

Mutta mistä meinasit löytää uskonnonopettajalle töitä?

Vierailija
38/81 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä mahtaa olla työtilanne nyt ja lähitulevaisuudessa?

Ei pelkällä uskonnolla työllisty mihinkään. Pitää olla myös et-pätevyys sekä historian ja yhteiskuntaopin. Ja silloinkin lottoa.

Tuolla ammatilla ei saa töitä opetuspuolelta. Ja mitä tulee pappiin, niinkuinkas paljon luulet, että heitä tullaan jatkossa tarvitsemaan?

Vierailija
39/81 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden tunnen joka opettaa pelkästään Ruotsia. Ollut virassa yli 10 vuotta ja on edelleenkin.

Vierailija
40/81 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suosittele. En onnistunut itse työllistymään, vaikka opiskelin suurella intohimolla, hyvin arvosanoin, jumalallisessa kutsumuksessa ja tehden aivan liikaa vapaaehtoistyötä eri kirkoille koko opiskeluajan. Ei auttanut, töitä ei ole vaikka hakisi Helsingistä Lappiin. Muutamat kaveri työllistyivät, mutta stressi opiskeluaikoina oli valtava, kun ei tiennyt, ketä lykästää, ketä ei. Itse opiskelin toisen pätevyyden ja työllistyin heti (ja palkka paaaaljon parempi kuin papilla, mikäli sillä on merkitystä). Jos osaat ruotsia, niin Ruotsiin pääsee kyllä papiksi. Siellä on jo pappispula.

T. Teologi

Ohanko oikeasti kuvittelit, että teologille on töitä tarjolla?

Sori tällainen asenne, mutta minä luonnontieteistä valmistuneena ihmettelin jo vuosituhannen vaihteessa, että mitä teologit kuvittelee tekevänsä työksensä.