Mistä tulee ajatus että parin tonnin palkalla ei tee mitään? Verojen jälkeen 5000 euron palkastakin jää käteen 3000 euroa ja on ns eliittiä?
Suomessa tuloerot on keskimäärin pieniä. Suuri osa suomalaisista saa pari tonnia käteen töistä oli sitten matalasti tai korkeasti koulutettu.
Miksi parin tonnin palkoista puhutaan kuin ne olisivat todella pieniä?
Kommentit (288)
Vierailija kirjoitti:
Mitä lyhyen koulutuksen vaativista töistä pitäisi jäädä verojen jälkeen käteen?
Lyhyen koulutuksen vaativat työt ovat monesti huomattavasti tärkeämpiä kuin pitkän koulutuksen työt.
Tässä maassa on aivan sama paljonko tienaat. Verottaja vie lähes kaiken. T. 10000€ kuussa tienaava ja arvatkaa paljonko jää käteen? Niin, puolet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhyen koulutuksen vaativat työt ovat monesti huomattavasti tärkeämpiä kuin pitkän koulutuksen työt.
Tarkoitat, että vaikkapa lääkäreitä tai kirurgeja ei tarvita?
Minulla on 5000 euron palkka ja siitä tosiaan jää "vain" reilut 3000 euroa käteen. Kyllähän tuo riittää elämiseen vallan hyvin enkä valita, mutta ärsyttää se että ihmiset luulevat vilpittömästi että verotus ei kasva palkan mukana ja että saan nettona lähes tuon summan kokonaisena. Tulee usealle aitona yllätyksenä että veroja menee noinkin paljon eikä summa eroa kuin muutamalla satasella neljää tonnia nostavan tuloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhyen koulutuksen vaativia töitä voi monesti tehdä jopa ilman koulutusta. Eivät ole ns. älyllisesti vaativia, jos kärjistän.
Huvittaa katsoa sitä ohjelmaa missä rikas ja köyhä perhe vaihtaa osia viikoksi ja ei pysty edes tunnistamaan kumpi on kumpi. Verottaja pitää huolen suomen tasapäistäisimestä. Itse asiassa eroa työttömän ja työssäkäyvän välillä ei yleensä tunnista muusta kuin vapaa-ajan puutteesta toisella.
Vierailija kirjoitti:
Tässä maassa on aivan sama paljonko tienaat. Verottaja vie lähes kaiken. T. 10000€ kuussa tienaava ja arvatkaa paljonko jää käteen? Niin, puolet
5000 käteen on aika paljon enemmän kuin 3200 käteen, joka sekin on aika paljon enemmän kuin 2000 käteen. En valittaisi sinuna yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 5000 euron palkka ja siitä tosiaan jää "vain" reilut 3000 euroa käteen. Kyllähän tuo riittää elämiseen vallan hyvin enkä valita, mutta ärsyttää se että ihmiset luulevat vilpittömästi että verotus ei kasva palkan mukana ja että saan nettona lähes tuon summan kokonaisena. Tulee usealle aitona yllätyksenä että veroja menee noinkin paljon eikä summa eroa kuin muutamalla satasella neljää tonnia nostavan tuloista.
Niinhän se on. Ja kuusi tonnia tienaava saa vain muutaman satasen enemmän kuin sinä. Kuitenkin nuo ylimääräiset sataset on merkittäviä jos pakolliset kulut kuten asuminen on jo maksettu.
Eli jos elämisen kulut on 2000 ja tienaa 2100 niin tiukkaa on. Mutta jos tienaa 2500 niin on huomattavasti helpompaa ja 3000:lla rahaa jää selvästi jo ylikin
Vierailija kirjoitti:
8400€ jää käteen, helpot koodaushommat.
Okei tiedän, että huippukoodarit ovat kuumaa kamaa , mutta ei lähes 18 000 e lämpöisiä.
On sen verran valtio velkaantunut viimeaikoina että verotus tulee olemaan melko kireää tulevina vuosina ja keskituloisella jää vielä vähemmän käteen ja samaan aikaan inflaatio on jossain 10% tienoilla.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla myös yliopistokoulutetun palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2000 brutto ei ole iso palkka. Käteen jää 1600.
Ja toisaalta taas 2500 euron brutosta jää käteen about 1800 euroa. Ei kovinkaan iso ero ja noita 2000 töitä tehdään yleensä olemattomalla tai lyhyellä koulutuksella.
Jos 2000 euron palkasta jääkäteen 1600, niin 2500 euron palkasta ei voi jäädä käteen vain 1800, koska muuten tuosta 500 euron palkanlisäyksestä maksettaisiin 300 euroa veroa. Tämä juuri palkkakeskusteluissa on vikana, kun aina vähätellään sen korkeamman palkan tuomia hyötyjä. Eläkekertymää ei myöskään koskaan tuoda esiin, vaikka naiset ovat eläkkeellä keskimäärin neljännesvuosisadan ajan, joten ei ole ihan merkityksettömästä ajanjaksosta kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitäkin kuinka moni sillä palkalla elää. Itse olen hyväpalkkainen mutta kahden teinin yksinhuoltaja. Kuuden tonnin brutosta käteen jää 3500. Lisäksi lapsilisät 330 euroa. Jos kahden aikuisen ja yhden lapsen perheessä nettotulot on 3800 niin he eivät ole erityisen hyvätuloinen perhe. Niinpä minäkään en ole erityisen hyvätuloinen.
Miten sä saat kahdesta lapsesta noin paljon lapsilisää kun mä saan saman verran kolmesta?
Erikoinen otsikko. Parin tonnin brutto on tämän päivän Suomessa todella vähän, kaikki on niin hemmetin kallista.
Jos saa käteen 2000e/kk tai 3000e/kk niin siinä on tosi iso tuloero koska 1000e on aivan valtavan iso rahasumma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitäkin kuinka moni sillä palkalla elää. Itse olen hyväpalkkainen mutta kahden teinin yksinhuoltaja. Kuuden tonnin brutosta käteen jää 3500. Lisäksi lapsilisät 330 euroa. Jos kahden aikuisen ja yhden lapsen perheessä nettotulot on 3800 niin he eivät ole erityisen hyvätuloinen perhe. Niinpä minäkään en ole erityisen hyvätuloinen.
Sinut kuitenkin lasketaan Suomessa noilla tuloilla tuloeliittiin vaikka palkasta menisikin 3000 euroa veroihin ja maksuihin ja kaksi teiniä kotona.
6000e tulolla pääsee ylimpään tulokymmenykseen. Muualla Euroopassa ja muuallakin maailmassa se on sellainen tulotaso suhteellisesti että ylin 10% on varaa pitää kotirouvaa ja elää muutenkin leveästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2000 brutto ei ole iso palkka. Käteen jää 1600.
Ja toisaalta taas 2500 euron brutosta jää käteen about 1800 euroa. Ei kovinkaan iso ero ja noita 2000 töitä tehdään yleensä olemattomalla tai lyhyellä koulutuksella.
Jos 2000 euron palkasta jääkäteen 1600, niin 2500 euron palkasta ei voi jäädä käteen vain 1800, koska muuten tuosta 500 euron palkanlisäyksestä maksettaisiin 300 euroa veroa. Tämä juuri palkkakeskusteluissa on vikana, kun aina vähätellään sen korkeamman palkan tuomia hyötyjä. Eläkekertymää ei myöskään koskaan tuoda esiin, vaikka naiset ovat eläkkeellä keskimäärin neljännesvuosisadan ajan, joten ei ole ihan merkityksettömästä ajanjaksosta kysymys.
Noh, sen verran siinä on "potaskaa", että laskin mukaan myös liiton maksun. Ilman sitä jäisi käteen joku 35 euroa enemmän. Ei se ole vähättelyä. Olen itse hyvin tyytyväinen palkkaani, mutta progressiivinen verotus alkaa tuntumaan selkeästi juuri näissä palkoissa. Aiempi palkka oli 2200 euroa ja nettoero minimaalinen. Täytyy kuitenkin muistaa, että usein ne isomman palkat työt ovat vaativampia. Toisaalta taas, mieheni tienaa bruttona n. 3100 euroa ja hänelle jää käteen 2200 euroa. Vaikka bruttoero esimerkiksi 2000-3100 euroa on suuri (ja nettonakin arjessa merkittävä) niin nettoero on jo huomattavasti vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinut kuitenkin lasketaan Suomessa noilla tuloilla tuloeliittiin vaikka palkasta menisikin 3000 euroa veroihin ja maksuihin ja kaksi teiniä kotona.
6000e tulolla pääsee ylimpään tulokymmenykseen. Muualla Euroopassa ja muuallakin maailmassa se on sellainen tulotaso suhteellisesti että ylin 10% on varaa pitää kotirouvaa ja elää muutenkin leveästi.
Tai sitten päivähoito on niin kallista.
Se suurin ero on siinä että hyvätuloinen voi ottaa enemmän velkaa eli se saa hienomman auton ja asunnon koska se pystyy lyhentämään velkaa enemmän kuukaudessa kuin pienituloinen.