Mistä tulee ajatus että parin tonnin palkalla ei tee mitään? Verojen jälkeen 5000 euron palkastakin jää käteen 3000 euroa ja on ns eliittiä?
Suomessa tuloerot on keskimäärin pieniä. Suuri osa suomalaisista saa pari tonnia käteen töistä oli sitten matalasti tai korkeasti koulutettu.
Miksi parin tonnin palkoista puhutaan kuin ne olisivat todella pieniä?
Kommentit (288)
Mitä lyhyen koulutuksen vaativista töistä pitäisi jäädä verojen jälkeen käteen?
2000 brutto ei ole iso palkka. Käteen jää 1600.
Miksi siitä pitää maksaa, jos on pidempi koulutus?
Minä otan kyllä mieluummin 3000 kuin 2000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
2000 brutto ei ole iso palkka. Käteen jää 1600.
Ja toisaalta taas 2500 euron brutosta jää käteen about 1800 euroa. Ei kovinkaan iso ero ja noita 2000 töitä tehdään yleensä olemattomalla tai lyhyellä koulutuksella.
En myöskään ymmärrä valitusta. Ennemmin ongelmana on se, että rahaa ei saa kulumaan mihinkään, koska tässä maassa ihmiset eivät halua lähteä esim. töiden jälkeen ulos.
Usein se että saako käteen vaikka 2000 vai 3000 niin voi olla vaikka 8 vuotta enemmän opiskelua ottaen velkaa, lisääntynyttä vastuuta ja velvollisuuksia yms
Jos sun mielestä esim. 1000 euroa käteen kuussa on pieni palkkaero, niin sillon käsityksesi rahasta on eri kuin minulla. Se nimittäin on mediaanipalkkaisen suomalaisen ( hieman yli 3000 euroa kuussa) ja 5000 euroa kuussa tienaavan käteenjäävän palkan ero.
Vuodessa se ero tekee 12 000 euroa enemmän ja 5 vuodessa 60 000 euroa enemmän. 10 vuodessa taskuun on tullut 120 000 euroa enemmän kahisevaa. Jos sellaista rahasummaa ei huomaa, on kyllä taloustaidoissa vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Usein se että saako käteen vaikka 2000 vai 3000 niin voi olla vaikka 8 vuotta enemmän opiskelua ottaen velkaa, lisääntynyttä vastuuta ja velvollisuuksia yms
Mitä opiskelet 8 vuotta niin, että palkka on vain 3000 euroa kuussa? Ylempi korkeakoulututkintokin vie vain noin 5 vuotta.
Koulutus antaa lisää tietoja ja taitoja työhön. Periaatteessa pystyy silloin hoitamaan vaativampia tehtäviä. Moniin koulutuksiin on myös karsinta, jolloin pitää olla riittävä lähtötaso tai muita edellytyksiä pärjätä koulutuksessa.
Tietoa ja taitoa kertyy myös työtä tehdessä. Siksi kokeneemmille työntekijöille yleensä maksetaan vähän enemmän.
Suomessa ongelmana on juuri tuo aivan järkyttävä verotus. Jos saat käteen sen n. 2000€/kk eli palkka on 3000€ tai vähän yli, niin jotta pääset 3000€ palkkaan pitää bruttopalkka olla jossain 5k tasolla. Ja melko vähäisissä työpaikoissa tuollaisia palkankorotuksia on mahdollista saada edes koko uran aikana?
8 vuotta = lukio + maisterintutkinto, palkka 3000
2-3 vuotta amis, palkka 2000
8400€ jää käteen, helpot koodaushommat.
Tienaan juurikin tuon 5000E. Palkasta jää handuun noin 3400E. Olen tyytyväinen, koska maksan veroja yhteiskunnan hyväksi. Kaikilla ei ole samoilla lahjoilla annettu. Olen itsekin ns alaluokista tullut ja sieltä noussut. Luokkahypyn suorittaneena ja edellen samat kaverit.
Vierailija kirjoitti:
Miksi siitä pitää maksaa, jos on pidempi koulutus?
Koulutus antaa lisää tietoja ja taitoja työhön. Periaatteessa pystyy silloin hoitamaan vaativampia tehtäviä. Moniin koulutuksiin on myös karsinta, jolloin pitää olla riittävä lähtötaso tai muita edellytyksiä pärjätä koulutuksessa.
Tietoa ja taitoa kertyy myös työtä tehdessä. Siksi kokeneemmille työntekijöille yleensä maksetaan vähän enemmän.
Vierailija kirjoitti:
8 vuotta = lukio + maisterintutkinto, palkka 3000
2-3 vuotta amis, palkka 2000
Ei se silti ole 8 vuotta enemmän vaan sen 4-5v maisterintutkinnon verran enemmän. Molemmilla toisen asteen tutkinto.
Miksi opiskella ja ottaa vastuuta työpaikalla, jos se ei näkyisi palkassa? Tai tehdä pitkiä päiviä toimistolla tai yrittäjänä.
Riippuu siitäkin kuinka moni sillä palkalla elää. Itse olen hyväpalkkainen mutta kahden teinin yksinhuoltaja. Kuuden tonnin brutosta käteen jää 3500. Lisäksi lapsilisät 330 euroa. Jos kahden aikuisen ja yhden lapsen perheessä nettotulot on 3800 niin he eivät ole erityisen hyvätuloinen perhe. Niinpä minäkään en ole erityisen hyvätuloinen.
3000 on paljon enemmän kuin pari tonnia...