Mitkä yleiset huonot tavat ihmisillä ärsyttävät sinua?
Itsellä se että ei tervehditä tai sanota huomenta ensi kertaa aamulla nähdessä tai hyvästellä. Mistä tulee ajatus että ei tarvitse? Pieni asia.
Kommentit (1882)
Vierailija kirjoitti:
Kovaan ääneen puhelimeen puhuminen julkisella paikalla, kovaan ääneen aivastaminen
Tohon aivastamiseen pakko sanoa että itellä nyt vaan on luonnostaan sellanen huutoaivastus (isältä periny selkeesti kun sillä sama) eik'ä sitä volyymia voi säätää itse. Aivastauksellehan ei mitään voi, varsinkin jos on allerginen nii nää ajat on pahoja. Että en kyllä tiiä jos jotain se ärsyttää nii ihan sama, vähän sama asia mun mielestä' kun listais tähän että se että kehtaa hikkailla julkisella paikalla. Sillekään kun ei voi mitää ja ite vaikka pidättelen hengitystä ja teen kaiken mitä voi mii joksus se saattaa jatkua jopa tunnin. Ehkä ohikulkiljaa ärsyttää mut mua ärsyttää vielä enemmän kun pysty edes puhumaan ilman HIK
Olin juuri juhannuksen joogaretriitissä jossa kuvittelisi ihmisten olevan hyvinkin perillä hyvistä tavoista, empaattisia ja toisten kunnioottamisesta. Jostain ihmeen syystä paikalla oli pari-kolme oikein kovanluokan "egoistia" jotka puhui lähes kokoajan vain businessta, kuinka isoja johtajia he ovat olleet huom. olleet .... kun he avasi suun alkoi puhe heistä itsestään ja yleensä kertomus siitä mitä työssään olivat nähneet ja kokeneet, missä kaikkialla maailmassa olivatkaan olleet töissä, matkustelleet ym, miten hienoja ja isopalkkasia johtajia ovat olleet, kuuntelin sivusta kuinka he jakso tuntikausia puhua pelkkää businessta. Toki se oli heille tärkeää, heidän ego vaatii tuollaista pönkitystä ja ehkä sillon ei tarvitse keskittyä tämänhetken tilanteeseen ja asioihin eikä juuri kuunnella mitään muuta kuin se mikä itseä kiinnostaa. Joillekin on hirmuisen tärkeää kertoa siitä mitä olen joskus ollut, he ehkä häpeävät sitä mitä ovat nyt (esim jo eläkkeellä kaikenmaailman sairauksiensa kanssa).
Toinen porukka jota oli yllättävän paljon oli näitä "minä minä minä minä" omista kokemuksistaan isoon ääneen ihan joka välissä kailottajia, päällepuhujia ja toisten puheenvuoron varastajia ja ihan sekunnissa puhe kääntyi aina heidän asioihin. Eräs nainen oikein korotti ääntään että sai aina sanoa jotain itsestään, ei osannut olla hetkekään kuuntelijan roolissa vaikka saman pöydän ympärillä oli 6-7 muuta, hän varasti puheenvuoron ja oli äänessä 90% ajasta. Kokoajan toitotti entistä kilpaurheilijataustaansa ja yksilölajisuorituksiaan. Voi helvetti miten naurettavaa ja ärsyttävää, keski-ikäinen ihminen voi olla noin täynnä itseään eikä ole perus käytöstapoja ja hirveä tarve ihan kokoajan tuoda itseään esille ... ja taas sitä mitä olen joskus ennen ollut.
Kolmas kategoria oli ne muutama mukava hyvätapainen rauhallinen keski-iän jo ylittänyt nainen joiden kanssa selvästi tulin hyvin juttuun, meillä keskustelut oli vuorovaikutteisia, puhuttiin vuorotellen ja pysyttiin siinä asiassa mistä juttu oli aloitettu. He olivat "jalat maassa tyyppejä, rauhallisia, fiksuja ja sivistyneitä". Oli aivan ihanaa kun joku kuunteli ja esitti vieläpä jonkun jatko kysymyksenkin siitä aiheesta mistä oltiin juttu aloitettu. Oikeastaan kukaan meistä ei ollut sellainen joka puhui vain itsestään, vaan oltiin kiinnostuneita muistakin asioista, ilmiöistä, tunteista, tapahtumista, elämänkaaresta, parisuhteista, eroista ja sen haasteista ym. Koin että tultiin hyvin juttuun.
Neljäs kategoria oli muutamat hihhulihörhöt jotka mantraili ja meditoi ja rätkätti nauraa ihan tyhjänpäiväistä kokoajan kuin teinit, ehkä jopa jotenkin seoten retriitistä.
Vierailija kirjoitti:
Noihin vessoihin liittyen mulla on joitenki aina sellanen tuuri että jos on vaan yks unisex vessa (ei sellanen koppi vaan huone). Mun on vähän vaikeaa pissata julkisilla paikoilla muutenkin ja siinä just pinnistelin että saisin virran alkaan niiin eiköhä'n sieltä oven takaa ala kuulua kovaäänistä ihmettelyä että oko tää ovi rikki yms ja sen vetelyä/riuhtomista (vaikka varmasti näki että se on vaan lukossa). No yritin siinä sit nopee saada liruteltua vähän, se melakointi häiritsi toimitusta ja loppupeleissä mulla oli varmaan pahempi vessahätä kuin sinne mennessä mutten sit kehdannu heti mennä uudestaa heti hetkeen
No toi on kyllä ihan sinun oma ongelmasi.
Minullakin on välillä ujo pissa ja hävettää istua kopissa tiristämässä, jos on jonoa.
Sitten vaan päätän käyttää oman aikani, enkä orjaile muita.
En tiedä, onko omaa rajoittuneisuuttani, mutta minua ärsyttää, jos menen ystävän kanssa syömään tai kahville ja koko ajan, kun pitäisi valita syömistään vitriinistä tai ottaa ruokaa buffetista, tämä puhuu pölpöttää jotain loputonta tarinaa pienellä äänellä. Minun ainakin täytyy hiukan keskittyä tarjontaan ja lisäksi haluan toimia sujuvasti enkä olla muiden esteenä. Pöydässä ehtii hyvin kertoa päivänpolttavat uutiset.
Kaupassa näen vallankin tomaateista ilmiselviä kynnenjälkiä, kun on puristeltu kypsyysasteen selvittämiseksi. Yök, jäävät ostamatta ne tomaatit.
Kaiutin päällä on todella ikävä tapa se osoittaa ettei kunnipita millään lailla muita ihmisiä. Eniten tätä harrastaa ei kanta suomalaiset.
Minä en oikein koskaan ole ymmärtänyt sellaisia ihmisiä, jotka arvioivat ääneen vieraita ihmisiä esim. nimittelevät korkeasti koulutettua ihmisiä yksinkertaiseksi. Mikä näitä ihmisiä oikein vaivaa?
Tuossa tapauksessa pitäisin aina muovipussia, kengän suojuksia tai muuta suojakagaspalaa taskussani, jota pitäisin kenkieni alla, jos olisi reuman takia pakko nostaa jalat vastakkaiselle istuimelle.
Kahvin tai teen hörppiminen suurella lurps- äänellä työpaikoilla ja lounaspaikoissa, lounaspaikan muuttaminen omaksi henkilökohtaiseksi työpisteeksi missä pidetään teams- kokousta suureen ääneen keskellä lounasaikaa, eli todellakin kaiuttimessa puhuminen suurella äänellä julkisilla paikoilla on niin ärsyttävä tapa!, liikennesääntöjen rikkominen ja hurjastelu autolla- varomattomat ohitukset, pyörällä ajaminen paikoissa, joissa se on kiellettyä kuten Seurasaaressa Helsingissä, eli asetetaan oma itsensä muiden ja sääntöjen yläpuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka vaaditte käsienpesua vierailulla, varatkaa myös käsivoidetta. Terveisin atoopikko
Kai atoopikolla on aina oma käsivoide mukana? Kokemuksesta tiedän, että käsien rasvaaminen on tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Heitetään tupakantumppeja mihin sattuu.
Samoin nikotiinipussien sylkeminen maahan. Hermo meinas mennä. Kun ABC-Pirkkalan terassialueella, jossa on tupakointikielto, oli silti pöydänaluset tumppeja ja nikotiinipusseja täynnä ja olis pitänyt pystyä koira sitomaan pöydänjalkaan ruokailun ajaksi🤬. Pieni koira voi kuolla näitten ajattelemattomien nikotinistien sotkemisen vuoksi!
Aina ja yhäkin se, että miehet syövät hattu/lippis/kypärä/tms päässä. Se on kyllä junttimaisuutta. Toinen asia liittyy vessaan. Ihmettelen aina, kun pöntön kansi on auki edellisen käyttäjän jäljiltä. Kysymys kuuluu, miksi hän avaa kannen vedettyään vessan vai vetääkö hän vessan kansi auki. Toivottavasti kukaan ei vedä vessaa sulkematta ensin kantta. Ja ellet tiedä miksi, siksi koska vedettäessä kaikki pöntössä olevat bakteerit pölähtävät huoneilmaan ja varsinkin jos on yleinen vessa, jonne jonotusta, ne bakteerit ovat toistenkin silmillä.
Levitetään juoruja vaikka ei oo henkiläkohtaisesti koskaan edes puhuttu ihmisen kaa. Jotenkin tuntuu vähä älyisiltä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heitetään tupakantumppeja mihin sattuu.
Samoin nikotiinipussien sylkeminen maahan. Hermo meinas mennä. Kun ABC-Pirkkalan terassialueella, jossa on tupakointikielto, oli silti pöydänaluset tumppeja ja nikotiinipusseja täynnä ja olis pitänyt pystyä koira sitomaan pöydänjalkaan ruokailun ajaksi🤬. Pieni koira voi kuolla näitten ajattelemattomien nikotinistien sotkemisen vuoksi!
Tämän takia pitäisi aina olla osa terassista sallittu tupakoitsijoille ja tuhkakupit pöydässä. Totaalikielloista tulee vaan muita ongelmia, kuten yllä.
Laitetaan likaiset kengät bussin tai metron tuolin reunalle jossa muut istuu, aivottomia pellejä
Ollaan seurassa ja otetaan kaikki tila tauottomalla puhumisella. Jos on kova tarve puhua ja ei yksinkertaisesti osaa olla hiljaa ja kuunnella, voi käyttää kielenkantojaan myös aktiiviseen kuuntelemiseen ja kysellä muilta lisää. Yllättävän usein tälläinen papupata kuvittelee olevansa sosiaalinen.
Vierailija kirjoitti:
Räplää kännykkää, vilkuilee viestejä ja vastailee niihin yhteisissä tapaamisissa. Ymmärrän tämän, jos lähimmäinen on kuolemassa, muuten en.
Sama juttu. Varsinkin konserteissa tämä ärsyttää.
En ymmärrä yhtään että miksi niitä somepäivityksiä ei voi tehdä ennen esitystä, väliajalla, jos sellainen on, tai esityksen jälkeen?
Ei kai kukaan siihen kuole, jos keskittyisi somen sijaan siihen itse esitykseen?
Jotkut kaivelee, raapii, hivelee jne jotain ruumiinosaansa. Kohteena usein esimerkiksi sieraimet, korvat, parrat, viikset, kainalot, hiukset (myös kalju), myös leuanalusihon venyttely ja näpläily kuuluu asiaan.
Harjoittavat inhottavia tapojaan vaikkapa ravintolan pöydässä, bussissa, leffassa tai teatterissa, työpaikalla, muutamia mainitakseni.
Olisiko syynä se, ettei keksi puheenaihetta tai käsille muuta tekemistä? Joku psykologi varmaan tietäisi mistä tuollainen käytöskulttuuri juontaa juurensa.
Mulla on ehdotus kaikille: alkakaa neuloa, virkata tms hyödyllistä räpeltämisen sijaan!! Vanttuut ym voitte lahjoittaa jollekulle tarvitsevalle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovaan ääneen puhelimeen puhuminen julkisella paikalla, kovaan ääneen aivastaminen
Tohon aivastamiseen pakko sanoa että itellä nyt vaan on luonnostaan sellanen huutoaivastus (isältä periny selkeesti kun sillä sama) eik'ä sitä volyymia voi säätää itse. Aivastauksellehan ei mitään voi, varsinkin jos on allerginen nii nää ajat on pahoja. Että en kyllä tiiä jos jotain se ärsyttää nii ihan sama, vähän sama asia mun mielestä' kun listais tähän että se että kehtaa hikkailla julkisella paikalla. Sillekään kun ei voi mitää ja ite vaikka pidättelen hengitystä ja teen kaiken mitä voi mii joksus se saattaa jatkua jopa tunnin. Ehkä ohikulkiljaa ärsyttää mut mua ärsyttää vielä enemmän kun pysty edes puhumaan ilman HIK
Ihan taatusti voi opetella aivastelemaan ilman huutoa. Mun naapurissa on äijä, joka huutoaivastaa. Kuuluu seinien läpi ihan perimmäisiin huoneisiin asti. Mun mies on kanssa huutoaivastaja. Joskus yöllä olen meinannut saada sydärin, siitä äkillisestä möykästä. On opetellut nyt aivastamaan ilman huutoa. Ihan hemmetin ärsyttävää tollanen tapa.
Passiiviset ja tarkkaamattomat koirien ulkoiluttajat jotka seikkailevat pää puhelimessa ojassa ja koira autotiellä niin että hihna toimii kävelytien levyisenä kulkuesteenä
Itse teen sellaista työtä että oon käytännössä 24/7 töissä mut periaatteessa sitten en (eli otan lepoa jos en sitten pysty ellei oo sovittu jotain), hyvin usein tai lähes aina käy niin että jos nimeomaan kerron että tänään pidän vapaapäivän niin tuntuu ihankuin kiusallaan se päivä sitten yritetään varata ihan täyteen. Ja sit suututaan ja ilmotetaan dramaattisesti että no katsellaan ehkä sitten JOSKUS. Toinen taas kun oon töissä ja puhe ajankäytöstä, asiakas kysyy voisko tulla heti käymään ja jos en sillä hetkellä ehdi nii sanon että ei nyt mutta käviskö puolentunnin päästä? No ei tietenkään käy :D vaikka usein jälkikäteen käy ilmi että niillä olis menny matkaan noin se puoli tuntia. Jotkut ihmiset selkeeesti vaan tykkää juoksuttaa/odotututtaa toisia mutta en ymmärrä mitä ne siitä saa? Ja tähän kuvioon kuuluu tosiaan usein se että sit kuitenkin perutaan tai ollaankin liian ajoissa tai oho pääsenkin parin tunnin päästä. Toisten ajan kunnioitus on niin huonoa nykyää kun ollaan että minä minä