Menisitkö töihin tällaiseen työpaikkaan?
Olen saanut houkuttelevan työtarjouksen Linkkarin kautta. Työ olisi mielenkiintoinen ja vaativa, ja vastaisi hyvin siihen, miten olen halunnut edetä urallani. Palkkakin nousisi nykyisestä. Nykyisessä työssäni viihdyn, mutta työpaikalla on myös isoja ongelmia, jotka välillä tekevät kireyttä ilmapiiriin.
Houkuttelevaa, mutta... googletin tarjoavan yrityksen ja suomi24:lla löytyy kymmeniä ketjuja, missä firmaa haukutaan. Puhutaan työpaikkakiusaamisesta, heikoista esihenkilöistä, yrityskulttuurin ongelmista, you name it. Ei se toisaalta vaadi kuin yhden katkeran henkilön, joka tehtailee avauksia vuodesta toiseen nettipalstoilla, mutta sitten taas toisaalta, ei nykyisestä työpaikastani löydä mitään negatiivisia kommentteja keskustelupalstoilta. Eli jotainhan tuossa on taustalla.
Ajattelin vielä ennen kuin otan paikan vastaan kysyä pomoilta asiasta ja katsoa miten reagoivat, mutta mitä te tuumitte? Onko parempi kiertää paikka kaukaa?
(Ja taustaksi, kyseessä on suomalainen, satoja henkiä työllistävä firma)
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sinulla on nyt vakituinen työpaikka, pyytäisin siitä ensin vuoden vapaata niin, että voisin palata takaisin, kun tuo uusi paikka osoittautuisi mahdottomaksi. Ja kyllä, olen ollut sellaisessa ja 8 kuukautta riitti!
Mitenköhän tavallista on, että tuollainen vapaa myönnetään? Ja varmaan eri asia jos olisi menossa suoraan kilpailijalle tai ihan eri toimialalle.
Varmasti aika epätavallista. Mutta jos hyvässä hengessä on irtisanoutuminen ja ei polta siltoja takana, niin miksipäs sitä ei hyvää työntekijää takaisin palkkaisi. Jos siis tarvetta edelleen on. Ainakin alle 40-kymppisistä jos puhutaan ja ollut sanotaanko vaikka 10 vuotta töissä ja kaipasi vaihtelua -> osoittautua huonoksi. Sitten jos on todella osaava tms. niin saattavat soittaa peräänkin, että miten on uudessa paikassa lähtenyt käyntiin ja olisiko mielenkiintoa palata entiseen.
Itse olin aikoinaan täysin samanlaisessa tilanteessa erona vain, että kyseessä oli pieni perheyritys.
Kyllä ne lopulta paljastuivat ihan todeksi. Joissakin kohdin kommenteissa oli sitä kuuluisaa värikynää ja osasta näki, että halutaan vaan nälviä. Kuitenkin ne asiat, joihin kommenteissa kiinnitin huomiota ja jotka saivat mut varpailleni, pitivät paikkansa.
Lähdin lopulta koeajan loppupuolella pois.
Ei se, että jostain paikasta ei löydy mitään hälyttäviä kokemuksia netissä tarkoita, että se olisi uudelle työntekijälle kiva paikka. Työpaikan vaihto on aina riski. Ja paljon on myös kiinni omasta persoonasta, tavasta tehdä töitä, sosiaalisuudesta, joustavuudesta... miten uuteen paikkaan sopeutuu. Yhtä lailla myös siis työpaikan ja jo pidempään olleiden persoonat, tavat jne vaikuttavat. Joko homma toimii tai sitten ei.
Tunnetko ketään, joka on siellä töissä? Tai tunnetko ketään joka tuntee? Stalkkaa vaikka linkkarista, kun kerran olet siellä aktiivinen, löytyykö työntekijöitä, mitä he kirjoittelevat ja onko teillä yhteisiä hyviä tuttuja joiden kautta pääsisit ehkä kysymään jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sinulla on nyt vakituinen työpaikka, pyytäisin siitä ensin vuoden vapaata niin, että voisin palata takaisin, kun tuo uusi paikka osoittautuisi mahdottomaksi. Ja kyllä, olen ollut sellaisessa ja 8 kuukautta riitti!
Mitenköhän tavallista on, että tuollainen vapaa myönnetään? Ja varmaan eri asia jos olisi menossa suoraan kilpailijalle tai ihan eri toimialalle.
Varmasti aika epätavallista. Mutta jos hyvässä hengessä on irtisanoutuminen ja ei polta siltoja takana, niin miksipäs sitä ei hyvää työntekijää takaisin palkkaisi. Jos siis tarvetta edelleen on. Ainakin alle 40-kymppisistä jos puhutaan ja ollut sanotaanko vaikka 10 vuotta töissä ja kaipasi vaihtelua -> osoittautua huonoksi. Sitten jos on todella osaava tms. niin saattavat soittaa peräänkin, että miten on uudessa paikassa lähtenyt käyntiin ja olisiko mielenkiintoa palata entiseen.
Minä olen oppilaitoksessa töissä ja meillä ihan kannustetaankin ottamaan vuoden "työharjoitteluvapaata". Eli että menee oman alan töihin päivittämään osaamista ja palaa taas opetustyöhön.
Mutta tää on toki sellainen vähän erityiskeissi, mikä on hyvin perusteltua. Ei ehkä tavallisissa työpaikoissa niinkään, ellei sieltä toisesta paikasta saa sellaista osaamista, mikä tosissaan hyödyttää nykyistä.
Olen 70-luvun alkupuolella syntynyt ja en siis iän puolesta enää mitään kuuminta hottia työmarkkinoilla. Mikä on vähän hassua, tässä on kuitenkin hyvinkin yli 20 vuotta vielä työuraa jäljellä. No, kuitenkin tästä johtuen tekisin vain aika varmoja vaihdoksia, olisi tympeää huomata 3 kk jälkeen, että tuli tehtyä karmea virhe ja uuden saaminen on vähintäänkin työn ja tuskan takana. Minä en siis vaihtaisi paikkaan, missä nettikirjoittelu on vilkasta ja negatiivista. Yksittäinen kokemus ei haittaisi.
Työpaikastani löytyy muutama ikävä ketju netissä. Kaikista tunnistaa selvästi pitkään talossa olleena, kuka ne on aloittanut ja mihin tapauksiin ne liittyvät. En vähättele näitä kokemuksia tai henkilöitä, kaikissa on toimittu työpaikan pomojen/johdon suunnalta väärin. Siltikin ne ovat kuitenkin yksittäisiä juttuja, joita lähes 500 ihmisen firmaan mahtuu väkisinkin, eivätkä mielestäni kuvaa yleistä ilmapiiriä täällä.