Menisitkö töihin tällaiseen työpaikkaan?
Olen saanut houkuttelevan työtarjouksen Linkkarin kautta. Työ olisi mielenkiintoinen ja vaativa, ja vastaisi hyvin siihen, miten olen halunnut edetä urallani. Palkkakin nousisi nykyisestä. Nykyisessä työssäni viihdyn, mutta työpaikalla on myös isoja ongelmia, jotka välillä tekevät kireyttä ilmapiiriin.
Houkuttelevaa, mutta... googletin tarjoavan yrityksen ja suomi24:lla löytyy kymmeniä ketjuja, missä firmaa haukutaan. Puhutaan työpaikkakiusaamisesta, heikoista esihenkilöistä, yrityskulttuurin ongelmista, you name it. Ei se toisaalta vaadi kuin yhden katkeran henkilön, joka tehtailee avauksia vuodesta toiseen nettipalstoilla, mutta sitten taas toisaalta, ei nykyisestä työpaikastani löydä mitään negatiivisia kommentteja keskustelupalstoilta. Eli jotainhan tuossa on taustalla.
Ajattelin vielä ennen kuin otan paikan vastaan kysyä pomoilta asiasta ja katsoa miten reagoivat, mutta mitä te tuumitte? Onko parempi kiertää paikka kaukaa?
(Ja taustaksi, kyseessä on suomalainen, satoja henkiä työllistävä firma)
Kommentit (67)
Voin vannoa, että aina, kun olen käyttänyt jotain palvelua, saanut huonoa kohtelua ja googlettanut sen jälkeen kokemuksia, on samat asiat toistuneet monissa ketjujen viesteissä. Yleensähän googletan kokemukset etukäteen, mutta joka ikinen kerta en jaksa vaivautua.
En menisi työpaikkaan, josta puhutaan paljon pahaa. Kyllä se jostain kertoo.
Vierailija kirjoitti:
On siinä riskinsä. Omasta työpaikasta löytyy useampi keskustelu, ei juurikaan positiivista sanottavaa.
Yritys työllistää satoja ja yrityksen sisällä on kymmeniä tiimejä limittäin ja lomittain. Ollut organisaatiomuutoksia, henkilöstö kiertää niin ovesta ulos kuin tiimistä toiseen, seassa sopivasti avohoito potilaita.
Neljän tiimin ja viiden esihenkilön jälkeen voin allekirjoittaa kaikki haukkumiset ja suositella työpaikkaa (oikeassa tiimissä, kunhan esihenkilön kanssa tulee toimeen). Pitää vain myös sietää lähes jatkuvaa valitusta kun jossain tiimissä on aina jotain draamaa ja muutokset ja muuttuva henkilöstö tuo oman stressinsä jos ei muuten tarvitse olla pahemmin muiden tiimien kanssa tekemisissä.
Työ on mielenkiintoista ja olen itse päässyt siihen pisteeseen organisaation rattaissa, ettei hirveästi tarvitse olla muiden kanssa tekemisissä ja omaa osaamista voi kehittää hyvinkin pitkälle halutessaan.
Kiitos, mielenkiintoinen näkökulma. Ja toisaalta, jos ihan mietin omaa nykyistäkin paikkaani, siellä pätee myös hyvin vahvasti se, että tiimien välillä on isoja eroja.
Uskoisin, että tämä tarjottu työ olisi aika paljon "draaman yläpuolella". Se on kuitenkin melko korkealla organisaatiossa ja tasoltaan asiantuntijatyötä. Nämä keskustelut ehkä tuntuvat enemmän suorittavan tason tekijöiden kirjoituksilta. Eikä sillä, haluaisin uskoa, että hyvässä työpaikassa ihan kaikilla tasoilla on edellytykset viihtyä ja tehdä työnsä hyvin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Voin vannoa, että aina, kun olen käyttänyt jotain palvelua, saanut huonoa kohtelua ja googlettanut sen jälkeen kokemuksia, on samat asiat toistuneet monissa ketjujen viesteissä. Yleensähän googletan kokemukset etukäteen, mutta joka ikinen kerta en jaksa vaivautua.
En menisi työpaikkaan, josta puhutaan paljon pahaa. Kyllä se jostain kertoo.
Niin, jostain ongelmista ne keskustelut ja kokemukset kertovat. Se että kuinka isosta ilmiöstä on kyse on sitten toinen asia. Ap
Ootko Palmialle hakemassa töihin?
Vierailija kirjoitti:
Ootko Palmialle hakemassa töihin?
En ole. Ap
Mikä niissä on pääasiallinen valituksen aihe? Palkka? Työolot? Työilmapiiri? Turvallisuus? Kiire? Työkaverit?
Vierailija kirjoitti:
Mikä niissä on pääasiallinen valituksen aihe? Palkka? Työolot? Työilmapiiri? Turvallisuus? Kiire? Työkaverit?
No silmäillen ehkä tosiaan se työpaikkakiusaaminen nousi aika vahvasti kärkeen ja huonot pomot. Jonkinverran myös palkoista on valitusta. Itse työn sisältö on saanut positiivisiakin kommentteja. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No silmäillen ehkä tosiaan se työpaikkakiusaaminen nousi aika vahvasti kärkeen ja huonot pomot. Jonkinverran myös palkoista on valitusta. Itse työn sisältö on saanut positiivisiakin kommentteja. Ap
Työpaikkakiusaaminen on paha, ja heikot pomot monesti vaan ruokkivat sitä. Oman tulevan pomosi olet varmaan tavannutkin, jos olet haastattelussa ollut. Miltä hän vaikutti?
Palkan sanoit olevan parempi kuin nykyinen, joten se on sinun kohdallasi aiheeton.
Olen hyvin pienessä firmassa jossa eräs vanha työntekijä oli tehnyt valituksia johdon toiminnasta. Kun kuulin pomon version tapahtumista niin selvisi että se työntekijä oli ollut itsekin hankala.
Yksipuoliset kertomukset ovat aina yksipuolisia.
Googlaa Nesenta ja Sarastia niin alkaa löytyä ketjuja. En menisi. Jos olisi vain yksittäisi kommentteja niin ei haittaisi, mutta kun syntyy kymmen kunta ketjua niin aika hälyyttävää. Mehiläisestä myös kymmeniä ketjuja, en menisi, kaverilla palkkasaatavia rästissä. Ei ketjut ihan tyhjästä synny ja on hyvä, että näistä syntyy keskustelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos niitä ketjuja on usean vuoden ajalta ja eri palstoilla, niin kiertäisin firman kaukaa.
En löytänyt kuin suomi24:lta. Täällä oli yksi, mutta siinä ei ollut mitään hälyttävää. Ap
Suomi24 pyörii ihan pimeää sakkia, en kauheasti antaisi sille painoarvoa. Vain aavistuksen siistimpi versio yliksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkakiusaaminen on paha, ja heikot pomot monesti vaan ruokkivat sitä. Oman tulevan pomosi olet varmaan tavannutkin, jos olet haastattelussa ollut. Miltä hän vaikutti?
Palkan sanoit olevan parempi kuin nykyinen, joten se on sinun kohdallasi aiheeton.
Minua haastatelleet pomot ovat olleet tosi mukavia. Toisaalta ei se välttämättä kerro kauheasti siitä, millaisia ovat työpaikan arjessa sitten. Ap
Kiitos kaikki ajatuksista, teen nyt niin, että kun lupasin maanantaina ilmoittaa otanko työn, niin kysyn vielä tätä. Ja katselen sen perusteella sitten. Ap
Kyllä minä ainakin jokaista paikkaa hakiessa kysyn, että mitä haasteita teillä on. Jokaisella organisaatiolla niitä on, ja vastauksesta voi jo jotain päätellä. Hyvässä rekryssä annetaan realistinen kuva, sillä väärät odotukset eivät palvele ketään.
Minä menin töihin firmaan, jota haukutaan paljon netissä. Pidän työstäni ja työpaikka on minulle hyvä. Mutta tunnistan kyllä ne ongelmat, joista netissä jauhetaan. Monissa tiimeissä on kurja henki, ja jos itselläni olisi enemmän valtaa, muutama esihenkilö saisi lähteä. Tietynlainen hyväveliverkosto myös täällä päsmäröi. Itselleni se ei ole ongelma, koska olen vuosien mittaan oppinut käsittelemään näitä ihmisiä oikein, mutta vähän kiltimpi ihminen kyllä helposti uuvutetaan loppuun.
Että mieti itseäsi, kuinka paksunahkainen olet, jos työilmapiiri osoittautuu joiltain osin kurjaksi.
En menisi, jos nykyinen on ihan ok. Menisin vain, jos olisin työtön tai työpaikka olisi sellainen, mistä on kiire pois.
Jos nyt kuitenkin vakavasti harkitset, kannattaa kysellä jotain odottamatonta. Vaikkapa että mitä toimari sanoisi, jos tämän haastaisi vegaaniruokavaliolle tai jotain muuta ihan älytöntä. Koska vastaukset tuollaisiin eivät ole sitä harjoiteltua rekrydiipadaapaa.
Vierailija kirjoitti:
En menisi, jos nykyinen on ihan ok. Menisin vain, jos olisin työtön tai työpaikka olisi sellainen, mistä on kiire pois.
Jos nyt kuitenkin vakavasti harkitset, kannattaa kysellä jotain odottamatonta. Vaikkapa että mitä toimari sanoisi, jos tämän haastaisi vegaaniruokavaliolle tai jotain muuta ihan älytöntä. Koska vastaukset tuollaisiin eivät ole sitä harjoiteltua rekrydiipadaapaa.
Aina kannattaa työhaastatteluissa yrittää jollain tapaa saada rekrytoija haastettua ja yllätettyä. Koska se vastaus kertoo enemmän työpaikasta kuin mikään harjoiteltu "arvomme ovat ........."
Olen irtisanoutunut tällaisesta :"työpaikkakiusaamisesta, heikoista esihenkilöistä"
On siinä riskinsä. Omasta työpaikasta löytyy useampi keskustelu, ei juurikaan positiivista sanottavaa.
Yritys työllistää satoja ja yrityksen sisällä on kymmeniä tiimejä limittäin ja lomittain. Ollut organisaatiomuutoksia, henkilöstö kiertää niin ovesta ulos kuin tiimistä toiseen, seassa sopivasti avohoito potilaita.
Neljän tiimin ja viiden esihenkilön jälkeen voin allekirjoittaa kaikki haukkumiset ja suositella työpaikkaa (oikeassa tiimissä, kunhan esihenkilön kanssa tulee toimeen). Pitää vain myös sietää lähes jatkuvaa valitusta kun jossain tiimissä on aina jotain draamaa ja muutokset ja muuttuva henkilöstö tuo oman stressinsä jos ei muuten tarvitse olla pahemmin muiden tiimien kanssa tekemisissä.
Työ on mielenkiintoista ja olen itse päässyt siihen pisteeseen organisaation rattaissa, ettei hirveästi tarvitse olla muiden kanssa tekemisissä ja omaa osaamista voi kehittää hyvinkin pitkälle halutessaan.