Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menisitkö töihin tällaiseen työpaikkaan?

Vierailija
10.09.2022 |

Olen saanut houkuttelevan työtarjouksen Linkkarin kautta. Työ olisi mielenkiintoinen ja vaativa, ja vastaisi hyvin siihen, miten olen halunnut edetä urallani. Palkkakin nousisi nykyisestä. Nykyisessä työssäni viihdyn, mutta työpaikalla on myös isoja ongelmia, jotka välillä tekevät kireyttä ilmapiiriin.

Houkuttelevaa, mutta... googletin tarjoavan yrityksen ja suomi24:lla löytyy kymmeniä ketjuja, missä firmaa haukutaan. Puhutaan työpaikkakiusaamisesta, heikoista esihenkilöistä, yrityskulttuurin ongelmista, you name it. Ei se toisaalta vaadi kuin yhden katkeran henkilön, joka tehtailee avauksia vuodesta toiseen nettipalstoilla, mutta sitten taas toisaalta, ei nykyisestä työpaikastani löydä mitään negatiivisia kommentteja keskustelupalstoilta. Eli jotainhan tuossa on taustalla.

Ajattelin vielä ennen kuin otan paikan vastaan kysyä pomoilta asiasta ja katsoa miten reagoivat, mutta mitä te tuumitte? Onko parempi kiertää paikka kaukaa?

(Ja taustaksi, kyseessä on suomalainen, satoja henkiä työllistävä firma)

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En menisi, jos nykyinen on ihan ok. Menisin vain, jos olisin työtön tai työpaikka olisi sellainen, mistä on kiire pois.

Jos nyt kuitenkin vakavasti harkitset, kannattaa kysellä jotain odottamatonta. Vaikkapa että mitä toimari sanoisi, jos tämän haastaisi vegaaniruokavaliolle tai jotain muuta ihan älytöntä. Koska vastaukset tuollaisiin eivät ole sitä harjoiteltua rekrydiipadaapaa.

Aina kannattaa työhaastatteluissa yrittää jollain tapaa saada rekrytoija haastettua ja yllätettyä. Koska se vastaus kertoo enemmän työpaikasta kuin mikään harjoiteltu "arvomme ovat ........."

Jos uskaltaa

Vierailija
42/67 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä menisi. Työilmapiiri on kaikista tärkeintä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile, ja jos on kamala, ei muuta kuin uutta hakemaan.

Vierailija
44/67 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En menisi, jos nykyinen on ihan ok. Menisin vain, jos olisin työtön tai työpaikka olisi sellainen, mistä on kiire pois.

Jos nyt kuitenkin vakavasti harkitset, kannattaa kysellä jotain odottamatonta. Vaikkapa että mitä toimari sanoisi, jos tämän haastaisi vegaaniruokavaliolle tai jotain muuta ihan älytöntä. Koska vastaukset tuollaisiin eivät ole sitä harjoiteltua rekrydiipadaapaa.

Aina kannattaa työhaastatteluissa yrittää jollain tapaa saada rekrytoija haastettua ja yllätettyä. Koska se vastaus kertoo enemmän työpaikasta kuin mikään harjoiteltu "arvomme ovat ........."

Jos uskaltaa

Jep

Vierailija
45/67 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satoja työntekijöitä eli siellä voi olla yksi ainoa tiimi, jossa on tällainen kokija, joka haluaa levittää ikävät asiat kaikille ja liioittelee siihen päälle.

Älä muuten ikinä hae valtiolle, siellä on kaikkein surkeimmat barometritulokset.

surkeimmat tulokset eli surkeimmat työntekijät

Vierailija
46/67 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos niitä ketjuja on usean vuoden ajalta ja eri palstoilla, niin kiertäisin firman kaukaa.

Tämä. Jos valitus on yhdellä keskustelufoorumilla ja ketjut vuosien takaa, kyse voi olla vanhasta asiasta.

Vierailija
47/67 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hyvin pienessä firmassa jossa eräs vanha työntekijä oli tehnyt valituksia johdon toiminnasta. Kun kuulin pomon version tapahtumista niin selvisi että se työntekijä oli ollut itsekin hankala.

Yksipuoliset kertomukset ovat aina yksipuolisia.

Joskus työpaikkakiusaamisesta syyttävä henkilö on itse työpaikkakiusaaja. Nämä jutut ovat joskus hyvin kieroutuneita.

Vierailija
48/67 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hyvin pienessä firmassa jossa eräs vanha työntekijä oli tehnyt valituksia johdon toiminnasta. Kun kuulin pomon version tapahtumista niin selvisi että se työntekijä oli ollut itsekin hankala.

Yksipuoliset kertomukset ovat aina yksipuolisia.

Joskus työpaikkakiusaamisesta syyttävä henkilö on itse työpaikkakiusaaja. Nämä jutut ovat joskus hyvin kieroutuneita.

Se on ihan totta, kiusaaminen ei kaiken kaikkiaan ole mikään yksiselitteinen ilmiö. Voi olla, että kaikki osapuolet kokevat olevansa kiusattuja.

Vierailija
49/67 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä isossa suomalaisessa yrityksessä, ja täällä on aivan selkeästi tosi hyvä olla töissä, jos on toimihenkilö. Sitten taas jos on tehtaan puolella, ei käy kyllä meno kateeksi. Ja netissä löytyy todella paljon tekstiä asiasta.

Ongelma voi siis olla paikallinenkin ja rajoittua esim yhteen toimintoon tai toimipaikkaan.

Vierailija
50/67 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni antaa paljon painoarvoa nettikirjoittelulle. Ymmärrän tavallaan, mutta kannattaa silti miettiä kokonaisuutta.

Aloittaja kertoi, että paikka olisi hänelle uralla eteenpäin niin tehtävän kuin palkankin suhteen. Ei ne urahypyt niin helppoja ole, samantasoiseen vaihtaminen on vielä melko suoraviivaista mutta selkeästi vaativampaan yleensä edetään nykyisessä työpaikassa. Missä on jo päässyt näyttämään taitonsa ja persoonansa.

Ja jos nykyisessä se polku on kiinni, kyllä itse aika hanakasti ottaisin vastaan paremman paikan muualla. Riski joo, mutta elämä on.

Vierailija
51/67 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että joillain muilla on ollut huono kokemus kyseisestä paikasta, ei tarkoita, että se välttämättä olisi huono paikka sulle. Vaihda, jos homma vaikuttaa omasta mielestäsi OK:lta.

Vierailija
52/67 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin itse työpaikkaa keväällä. Googletin myös työpaikan ennen päätöstäni ja löysin suomi24:sta ketjuja, jossa haukuttiin melkein kaikkea. Itse työhaastattelusta minulle jäi kuitenkin tosi hyvä fiilis ja juttu oman esihenkilön kanssa (joka oli mukana haastattelussa) sujui tosi luontevasti heti. Päätin ottaa riskin ja työpaikan vastaan. Nyt puolen vuoden jälkeen tunnistan kyllä osa ongelmista, joista noissa ketjuissa puhuttiin. Mutta olen myös huomannut että oma suhtautuminen asioihin vaikuttaa aika paljon. Oma tiimini on mahtava ja samoin tämä esihenkilöni. Ongelmat tiedostetaan, mutta niihin ei jäädä vellovaan vaan asioihin yritetään löytää yhdessä ratkaisuja. Olen ollut tekemisissä myös parin muun tiimin kanssa ja niissä on kyllä sellaisia äänekkäitä ihmisiä, jotka valittavat aivan joka ikisestä asiasta ja ihan joka ikisessä palaverissa. Luojan kiitos en joudu enempää tekemään heidän kanssaan töitä.

Täydellistä työpaikkaa ei ole, jokaisessa on omat ongelmansa. Kuten joku tuolla sanoikin, niin laittaisin itse asiat tärkeysjärjestykseen mitä asioita työssä arvostat ja mistä olet valmis tinkimään sen saadaksesi.

Vierailija
53/67 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse varmaan tekisin niin, että yrittäisin nykyisessä työpaikassa tuoda esiin sen, että olen lähdössä jos asiat x, y ja z eivät muutu. Se ei tietenkään tarkoita, että voi vaihtaa työkaverit tai jotain, mutta aika rohkeasti puhuisin niistä ongelmista ja ehkä siitä, että kaipaa vaativampia tehtäviä. Ehkä kysyisin palkankorotusta myös. Jos se nyt oli se juttu, miksi aloittaja haluaa vaihtaa.

Itse en sillä tapaa jaksa välittää nettijutuista. Totta, niissä on perää joiltain osin ihan varmasti, toisaalta työpaikalla voi todella paljon itse vaikuttaa ilmapiiriin omalla suhtautumisella. Ja kuten moni on täällä todennut, ongelmat voivat olla tietyissä toiminnoissa, henkilöstöryhmissä tai toimipaikoissa.

Vierailija
54/67 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on näitä yrityksiä, kuten eräs entinen työpaikkani, josta saa ulospäin hyvän kuvan. Haastattelu meni hienosti, uusi esimies vaikutti mukavalta ja jopa koeajan (6 kk) kaikki sujui luvatusti. Sitten alkoi tapahtua: esimieheni vaihtui vuoden aikana peräti neljä kertaa. Jokainen uusista esimiehistä oli itseäni nuorempi ja kokemattomampi, taisi yksi tulla suoraan kauppakorkean penkiltäkin. Osa heistä tuon vuoden aikana yleni jonnekin ja osa vaihtoi työpaikkaa, yksi taidettiin lopulta irtisanoa jostain syystä. Omasta tiimistäni vaihtui vuoden aikana yli puolet väestä ja jatkuvasti sait olla opastamassa uusia henkilöitä. Yrityksen johto oli hyvin kaukana arjesta ja alkoi ärsyttämään heidän tekopirteät rallatukset (tyyliin kuten se mainos, jossa lauletaan " mä oon teidän CEO, mullon teille visio". Työyhteisön ongelmia he olivat kyvyttömiä ratkaisemaan, tuntui että ainoa vaihtoehto oli aina siirtää joku henkilö toisaalle, joka aiheutti taas monen kuukauden uuden tekijän perehdyttämisen.

Monia henkilöitä paloi loppuun jatkuvan resurssipulan vuoksi, tuli pitkiä sairaslomia ja taas vaihdettiin henkilöitä. Sitten oli heitä, joilla ei ollut juuri mitään tekemistä, vaan päivät kuluivat lähinnä iltapäivälehtiä koneelta selatessa ja FB:tä tutkiessa. Ja toki nepotismi jylläsi, johtohenkilöiden jälkikasvua palkattiin suoraan koulunpenkiltä manager- tai director -titteleillä valvomaan muiden tekemisiä. Muutaman vuoden jälkeen minulle riitti, oma burn out oli lähellä kun työtä piti tehdä iltaisin ja viikonloppuisinkin. Uutta työtä etsiessä kierrän kaukaa kaikki "dynaamiset kasvuyritykset kilpailukykyisellä palkalla ja näköalapaikalla" ja heidän somehehkutukset.

Vierailija
55/67 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten on näitä yrityksiä, kuten eräs entinen työpaikkani, josta saa ulospäin hyvän kuvan. Haastattelu meni hienosti, uusi esimies vaikutti mukavalta ja jopa koeajan (6 kk) kaikki sujui luvatusti. Sitten alkoi tapahtua: esimieheni vaihtui vuoden aikana peräti neljä kertaa. Jokainen uusista esimiehistä oli itseäni nuorempi ja kokemattomampi, taisi yksi tulla suoraan kauppakorkean penkiltäkin. Osa heistä tuon vuoden aikana yleni jonnekin ja osa vaihtoi työpaikkaa, yksi taidettiin lopulta irtisanoa jostain syystä. Omasta tiimistäni vaihtui vuoden aikana yli puolet väestä ja jatkuvasti sait olla opastamassa uusia henkilöitä. Yrityksen johto oli hyvin kaukana arjesta ja alkoi ärsyttämään heidän tekopirteät rallatukset (tyyliin kuten se mainos, jossa lauletaan " mä oon teidän CEO, mullon teille visio". Työyhteisön ongelmia he olivat kyvyttömiä ratkaisemaan, tuntui että ainoa vaihtoehto oli aina siirtää joku henkilö toisaalle, joka aiheutti taas monen kuukauden uuden tekijän perehdyttämisen.

Monia henkilöitä paloi loppuun jatkuvan resurssipulan vuoksi, tuli pitkiä sairaslomia ja taas vaihdettiin henkilöitä. Sitten oli heitä, joilla ei ollut juuri mitään tekemistä, vaan päivät kuluivat lähinnä iltapäivälehtiä koneelta selatessa ja FB:tä tutkiessa. Ja toki nepotismi jylläsi, johtohenkilöiden jälkikasvua palkattiin suoraan koulunpenkiltä manager- tai director -titteleillä valvomaan muiden tekemisiä. Muutaman vuoden jälkeen minulle riitti, oma burn out oli lähellä kun työtä piti tehdä iltaisin ja viikonloppuisinkin. Uutta työtä etsiessä kierrän kaukaa kaikki "dynaamiset kasvuyritykset kilpailukykyisellä palkalla ja näköalapaikalla" ja heidän somehehkutukset.

Tuo taitaa olla vähän tämän ajan ilmiö muutenkin. Pitkiä työsuhteita ei pidetä tavoitteena, joten henkilöstö vaihtuu tiuhaan ja sellainen pitkän linjan ymmärrys puuttuu. Yritysten pitäisi enemmän panostaa pitovoimaan, tietty määrä vaihtuvuutta on hyvä, mutta kun huomioidaan se, että uusi tekijä alkaa tuottaa oikeasti vasta noin 6-12 kk jälkeen, riippuen työn vaativuudesta, niin yrityskulttuuria kannattaisi kehittää siihen suuntaan, että ihmiset eivät karkaa heti työn opittuaan.

Vierailija
56/67 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sinulla on nyt vakituinen työpaikka, pyytäisin siitä ensin vuoden vapaata niin, että voisin palata takaisin, kun tuo uusi paikka osoittautuisi mahdottomaksi. Ja kyllä, olen ollut sellaisessa ja 8 kuukautta riitti!

Vierailija
57/67 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselisin tarkemmin asiaa.

Vierailija
58/67 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun sinulla on nyt vakituinen työpaikka, pyytäisin siitä ensin vuoden vapaata niin, että voisin palata takaisin, kun tuo uusi paikka osoittautuisi mahdottomaksi. Ja kyllä, olen ollut sellaisessa ja 8 kuukautta riitti!

Mitenköhän tavallista on, että tuollainen vapaa myönnetään? Ja varmaan eri asia jos olisi menossa suoraan kilpailijalle tai ihan eri toimialalle.

Vierailija
59/67 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut sellaisessa työpaikassa, josta oli paljon negatiivistä kirjoitettu netissä.

Vaikka ne suurimmat ongelmat olivat eri tehtävissä kuin mitä itse siellä tein niin kyllä ne kokonaisvaltaiset ongelmat heijastu kaikkialle. Pääsyy oli juurikin huonossa esimiestyössä.

Eli minun mielipiteeni on:

Älä mene sellaiseen työpaikkaan, jos sinulla ei ole mikään pakkotilanne. Jos firmassa on asiat pielessä, ei ne korjaannu sinun työpanoksellasi vaan luultavasti pian olet itsekin osa ongelmaa kun alat toimimaan yrityksen tavoilla.

Vierailija
60/67 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus omastakin työpaikasta luin juttuja netistä. Kaikista kyllä paistoi läpi, ettei negatiivisten kirjoittajilla ollut tarvittavaa osaamista tai tuli yllätyksenä että työaikana tehdään oikeasti töitä. Ja niitä riittää. Töitä siis. +2000 henkilön organisaatio, vaatimustasot on korkealla ja palkka siellä keskipaikkeilla tai vähän alle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän