Lasten kaverit aina meillä
Miksi lapsien kaverit on aina meillä, eikä ikinä muissa perheissä? Tämä on ollut aina näin. Olen sanonut, että
meille saa aina tulla ja jotain purtavaakin löytyy. Joskus, edes joskus, vastavuoroisuus tuntuisi hyvältä. Se olis kohteliasta.
Minulla lapsia 3 (iät: 6, 10, 15). Ihan jokaisen kaverit leikkii ja oleilee meillä. Aina on jonkun lapsen kavereita kylässä. Ja korostan: minua ei sinällään haittaa, ihmettelen vaan että miksi muissa perheissä ei ikinä olla? Nyt kun ruoan hinta on noussut, niin alkaa tuntua kukkarossa tämä päivittäinen kaverisakki. Teen halpoja tarjottavia mm. pannaria ja sellaista. Mutta syöjiä on niin paljon, että esim. yksi pelillinen ei riitä.
Olen myös jutellut vanhemmille ja kertonut että olisi mukavaa jos lapset kyläilisivät vastavuoroisesti. Saan osakseni vaan kiitosta itselleni kun otan lapset/nuoret kotiimme mutta ei sanaakaan milloin toisille voisi mennä.
Alkaa väsyttää tämä jo 10-vuotta jatkunut touhu.
En halua kuitenkaan kieltää meille tuloa koska selvästi meillä viihdytään ja lasten kaverit ovat tulleet tärkeiksi myös meille. Mitä voin tehdä?
Kommentit (88)
Pitäkää vaan jämäkästi omista rajoistanne kiinni.
Meillä on molemmilla lapsilla kaksi harrastusta viikossa ja noina päivinä on sovittu, ettei tuoda kavereita kotiin. Koulun jälkeen on välipala, läksyt ja vähän lepoa. Sitten harrastuksiin. Lapset itsekin tykkäävät rauhallisesta ajasta perheen kesken.
Esikoisen kavereita haksahdin jonkin aikaa ruokkimaan, mutta kun ruuat ja etenkin jotain tilannetta varten ostetut herkut alkoivat kadota kaapeista, todettiin ettei näin voi jatkua. Nykyisin sanon ruuan pyytäjille, että käykääs nopsaan kotona syömässä ja sitten ehtii vielä halutessaan tulla hetkeksi meille. Klo 20 on meidän lasten kotiintuloaika ja sama on meillä vieraiden kotiinlähtöaika.
Yökyläilijöitä käy lähes joka viikonloppu. Siinä olen rajannut oman jaksamiseni takia, että vain la-su yö ja korkeintaan joka toinen viikonloppu max 2 vierasta/ lapsi. Yleensä on onneksi vain yksi. Kerran kuukaudessa, tai jos on jotain menoa ja pyhät ollaan vain omalla porukalla. Tämä lisää vastavuroisuuttakin. Arkiöiksi en päästä enää ikinä ketään. Omat lapset heräävät aikaisin ja ovat omatoimisia aamulla, mutta yhden vieraan sain pari kertaa suunnilleen nostaa sängystä, auttaa pukemisessa ja vahtia että jotain söi ennen kouluunlähtöä. Hän oli todellakin, kuin täi tervassa :)
Meillä on myös selvät säännöt, eli yläkerrassa ei leikitä. Siellä on vanhempien makkari ja työhuoneet. Lasten omissa huoneissa ja olohuoneessa voi olla aika lailla vapaasti. Piha on puoleksi rajattu, sillä meillä on ikivanha koira ja koiran puolikkaalle ei ole lapsilla asiaa, jotta se saa köllötellä rauhassa. Silittelevät kyllä ja näenhän minä, että siellä käydään mutta enimmäkseen lapset pysyvät trampalla.
Ei noista säännöistä tai päivittäisen ruokatarjoilun puutteesta ole minun korviin mitään valitusta tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi syötät lapset? Patistat kotiin kun ruoka-aika tulee.
Ehkä pitäisi tätä miettiä, se tuntuu vaan niin epäkohteliaalta, ettei talo tarjoa mitään. Alkuun esikoisen ja keskimmäisenkin kohdalla tarjosin ihan ruoat, mutta se oli pakko lopettaa, koska meni niin paljon rahaa. Nykyään en siis tarjoa kunnon ruokaa vaan tuollainen joku pieni tarjottava vaan. Mutta ei niillä kaikilla lapsilla ole edes ruoka-aikaa omassa kotona jonne heidät voisi lähettää.
Omille lapsille teen päivällisen ja vieraat lapset/nuoret saa hakea sen pannarin/pullan/leivän/mehun mitä milloinkin. Yhdessä istutaan ja syödään ja hyvin vieraat muksut ovat ymmärtäneet ettei varsinaista ruokaa riitä kaikille. Meillä siis melkein vakio on omat lapset + 4-6 kaveria kylässä. Jos on vaan yksi kaveri kylässä niin sillon kyllä tarjoan myös ruoan
ApOstat jotain lettujauhopusseja ja anna lasten tehdä itse. Kyllä tuon ikäiset osaavat itsekin, 15-vuotias osaa varmasti tehdä lettutaikinan munan vatkaamista lähtien.
Älä passaa lapsiasi vieraineen ihan noin paljoa. Kuulostaa siltä, että nostat lapsesi jalustalle. Ethän sinä omille ystävillesikään kokkaa yksin, vaan kokkaat heidän kanssaan.
Jos teillä on 6 reipasta käsiparia, niin nehän pyöräyttäisivät pari pellillistä lihapullia parissa minuutissa!
Minä alkaisin pyytää rakkailta kutsumattomilta vierailta, että toisivat torstaille tölkin hedelmäsalaattia, maanantaille kennon munia ja jauhelihapaketin jne. Ja heidän vanhemmilleen sama tieto. Tilat voit tarjota, jos lasten kaverit ovat luotettavan ja fiksun oloisia. Mutta jatkossa nälkäiset teinit saavat tehdä itse ruokansa. Älä hemmottele niitä piloille, vanhin kun on jo 15!
Täh? 15 vuotiaat menevät ihan itse kauppaan, ostavat sapuskansa ja menevät vaikka laavulle tai johonkin nuotiopaikkaan paistamaan makkaransa ja lettunsa.
Ja minä en ainakaan todellakaan ostaisi teinilaumalle mitään kallista jauhelihaa lihapullien tekoa varten. 400 g jauhelihaa ei riitä alkuunkaan, vaan siinä pitäisi olla vähintään kilo, että teinit saisivat mahansa täyteen. Sen lisäksi pitäisi ruokkia oma perhekin, ei vain naapurin junnuja. Hohhoijaa...
Tuota hintajuttua mietin minäkin, smarketissa 17% naudan jauheliha 700 g maksaa noin 8 e. 700 grammasta ei oikeasti tule kovin montaa lihapullaa. Tai tulee, mutta ainakin meidän 16 vuotias poika saattaa syödä yhdellä istumalla helposti 15-20 asiallisen kokoista lihapullaa ja jos vaikka hänen kolme kaveriaankin pitäisi ruokkia, niin se olisi 80 lihapullaa heti. 700 g ei riittäisi, vaan pitäisi olla kaksi paketillista jauhelihaa, jotta siitä jäisi perheellekin hieman ruokaa.
Siihen lihapullien kanssa tietenkin myös perunaa ja vaikka se on nyt halpaa, niin pari kiloa perunaa ei taitaisi riittää neljälle nuorelle, jos he nälkäänsä söisivät. Ruskea kastike vielä mukaan ja kyytipojaksi litra maitoa per poika, niin 20 euroa ei riitä. Ja se oli vain yksi ateria.
Edes kasvava nuori ei tarvitse tai hyödy 20 lihapullasta. Kannattaa tarjota jotain muutakin niiden kanssa, ettei lapsi täytä vatsaa pelkällä lihalla. Tuossahan menee monen päivän määräsuositukset lihaan rikki yhdellä aterialla, ei ole millään tapaa terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Tarjottavien kustannukset on pieni hinta siitä ettei oma lapsi luuhaa ympäri maailmaa muiden nurkissa ja kadunkulmissa.
On muitakin vaihtoehtoja. Esimerkiksi meillä lapsilla on hyviä urheilullisia harrastuksia ja viihdymme myös todella hyvin ihan omalla perheellä.
Korona-aika sai meillä onneksi stopin sille, että lasten kaverilaumat alkoivat pysytellä omissa kodeissaan ja lasten näkemiset tapahtuivat lähinnä ulkona. Asumme omakotialueella kansallispuiston vieressä ja lapset/nuoret löysivät mukavia yhteisiä harrastuksia, mm. retkeilyn, suppailun, kalastamisen ja maastopyöräilyn. Viime kesänä esimerkiksi poikamme oli kavereiden kanssa vaeltamassa muutamissa kansallispuistoissa monena viikonloppuna. He olivat myös talvilomalla metsässä usean päivän. Tytär on taas käynyt ystävänsä kanssa eri järvillä suppailemassa ja uimassa. Talvella he kävivät lautailemassa.
Mielestäni nämä harrastukset ovat paljon paremmat kuin ne aikaa ennen koronaa olleet "istutaan kavereiden kanssa omassa huoneessa, kälätetään ja syödään herkkuja" -illat. Nekin olivat varmasti kivoja, mutta en jaksa kuunnella vieraiden nuorten kälkätystä kotonani kuin silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä pitäisi tätä miettiä, se tuntuu vaan niin epäkohteliaalta, ettei talo tarjoa mitään. Alkuun esikoisen ja keskimmäisenkin kohdalla tarjosin ihan ruoat, mutta se oli pakko lopettaa, koska meni niin paljon rahaa. Nykyään en siis tarjoa kunnon ruokaa vaan tuollainen joku pieni tarjottava vaan. Mutta ei niillä kaikilla lapsilla ole edes ruoka-aikaa omassa kotona jonne heidät voisi lähettää.
Omille lapsille teen päivällisen ja vieraat lapset/nuoret saa hakea sen pannarin/pullan/leivän/mehun mitä milloinkin. Yhdessä istutaan ja syödään ja hyvin vieraat muksut ovat ymmärtäneet ettei varsinaista ruokaa riitä kaikille. Meillä siis melkein vakio on omat lapset + 4-6 kaveria kylässä. Jos on vaan yksi kaveri kylässä niin sillon kyllä tarjoan myös ruoan
ApOstat jotain lettujauhopusseja ja anna lasten tehdä itse. Kyllä tuon ikäiset osaavat itsekin, 15-vuotias osaa varmasti tehdä lettutaikinan munan vatkaamista lähtien.
Älä passaa lapsiasi vieraineen ihan noin paljoa. Kuulostaa siltä, että nostat lapsesi jalustalle. Ethän sinä omille ystävillesikään kokkaa yksin, vaan kokkaat heidän kanssaan.
Jos teillä on 6 reipasta käsiparia, niin nehän pyöräyttäisivät pari pellillistä lihapullia parissa minuutissa!
Minä alkaisin pyytää rakkailta kutsumattomilta vierailta, että toisivat torstaille tölkin hedelmäsalaattia, maanantaille kennon munia ja jauhelihapaketin jne. Ja heidän vanhemmilleen sama tieto. Tilat voit tarjota, jos lasten kaverit ovat luotettavan ja fiksun oloisia. Mutta jatkossa nälkäiset teinit saavat tehdä itse ruokansa. Älä hemmottele niitä piloille, vanhin kun on jo 15!
Täh? 15 vuotiaat menevät ihan itse kauppaan, ostavat sapuskansa ja menevät vaikka laavulle tai johonkin nuotiopaikkaan paistamaan makkaransa ja lettunsa.
Ja minä en ainakaan todellakaan ostaisi teinilaumalle mitään kallista jauhelihaa lihapullien tekoa varten. 400 g jauhelihaa ei riitä alkuunkaan, vaan siinä pitäisi olla vähintään kilo, että teinit saisivat mahansa täyteen. Sen lisäksi pitäisi ruokkia oma perhekin, ei vain naapurin junnuja. Hohhoijaa...
Tuota hintajuttua mietin minäkin, smarketissa 17% naudan jauheliha 700 g maksaa noin 8 e. 700 grammasta ei oikeasti tule kovin montaa lihapullaa. Tai tulee, mutta ainakin meidän 16 vuotias poika saattaa syödä yhdellä istumalla helposti 15-20 asiallisen kokoista lihapullaa ja jos vaikka hänen kolme kaveriaankin pitäisi ruokkia, niin se olisi 80 lihapullaa heti. 700 g ei riittäisi, vaan pitäisi olla kaksi paketillista jauhelihaa, jotta siitä jäisi perheellekin hieman ruokaa.
Siihen lihapullien kanssa tietenkin myös perunaa ja vaikka se on nyt halpaa, niin pari kiloa perunaa ei taitaisi riittää neljälle nuorelle, jos he nälkäänsä söisivät. Ruskea kastike vielä mukaan ja kyytipojaksi litra maitoa per poika, niin 20 euroa ei riitä. Ja se oli vain yksi ateria.
Edes kasvava nuori ei tarvitse tai hyödy 20 lihapullasta. Kannattaa tarjota jotain muutakin niiden kanssa, ettei lapsi täytä vatsaa pelkällä lihalla. Tuossahan menee monen päivän määräsuositukset lihaan rikki yhdellä aterialla, ei ole millään tapaa terveellistä.
Et ole ollut varmaan koskaan nuori. Tai ainakaan urheilullinen kasvava nuori. Eikä sinullabluinnollisesti ole omia lapsia. Olet ollut varmasti aina tuollainen vanha lapseton kääkkä, yrmeä, vihamielinen, katkera kurppa, joka ei ymmärrä mitään ja ketään. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole ollut varmaan koskaan nuori. Tai ainakaan urheilullinen kasvava nuori. Eikä sinullabluinnollisesti ole omia lapsia. Olet ollut varmasti aina tuollainen vanha lapseton kääkkä, yrmeä, vihamielinen, katkera kurppa, joka ei ymmärrä mitään ja ketään. :)
Tai sitten vain joku joka ymmärtää ihmisen ravitsemuksesta sen verran, että tietää ettei pelkkä peruna, liha ja ruskea kastike ole kovin täysipainoinen ateria yhtään kenellekään pidemmän päälle.
Meillä lapset eivät ole halunneet mennä yökylään ja eivät ole koskaan kysyneet meillekään ketään yöksi.
Nyt lapsista kaksi on jo aikuisia ja he viihtyvät tosi hyvin kotona. Koko perheemme arvostaa rauhallisia iltoja ja omaa aikaa. 18 vuotiaskin sanoi, että hän ei ymmärrä mitä iloa yökyläilyssä yleensäkin on. Mikä juttu se on nukkua jonkun kaverin kanssa samassa huoneessa ja kun herää aamulla, niin pitäisi olla heti valmis höpöttämään ja seurallinen? Koulussa kuulema saa olla ihan tarpeeksi muiden kanssa ja joskus koulun jälkeen voi käydä kaverin kanssa vaikka kahvilla, mutta se riittää hyvin.
Olemme koko perhe tällaisia hiljaisia rauhallisia ihmisiä ja pärjäämme kyllä porukassa, mutta tarvitsemme omaa rauhaa ja hiljaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten vain joku joka ymmärtää ihmisen ravitsemuksesta sen verran, että tietää ettei pelkkä peruna, liha ja ruskea kastike ole kovin täysipainoinen ateria yhtään kenellekään pidemmän päälle.
Yritä jaksaa! Kyllä meillä syödään ihan terveellisesti, eivät lapset varmaan muuten jaksaisi harrastaa mm. maastopyöräilyä ja koripalloa.
Jaxuhalit vain.
Miksi kouluikäisten kaverivierailut on vanhempien asia?
Meillä on sääntönä se, että koulusta tultua lapsi syö välipalan ja tekee läksyt. Sen jälkeen voi olla kavereiden kanssa. En ruoki kavereita, koska se jäisi lapsen tehtäväksi (olemmehan töissä silloin) ja kavereissa on allergikkoja. Helpompi kun kaikki hoitaa syömisensä itse.
Max 2 kaveria saa tulla kerrallaan kylään ja lapsen huoneessa ovat. En ymmärrä miksi minun tai mieheni pitäisi siinä höseltää. Tervehditään jos nähdään ja pari sanaa vaihdan kyllä niiden tutumpien lasten kanssa (joiden vanhempia tunnen). Ei nuo kaipaa meidän vanhempien seuraa vaan toistensa. Alakoululaisia ovat.
Ihmettelen kuinka tänä päivänä ei osata/uskalleta asettaa rajoja. Vanhemmat ovat ne, jotka päättävät miten kotona ollaan (=talon säännöt). Lasten kavereiden ehdoilla ei todellakaan tulisi mennä. Liikaa ajatellaan pahoittaako joku mielensä. Vieraita lapsia ei tarvitse ruokkia. Heillä on oma koti. Ja vanhemmilla on todellakin oikeus rajoittaa vierailuja.
Oma perhe-elämä etusijalle!
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset eivät ole halunneet mennä yökylään ja eivät ole koskaan kysyneet meillekään ketään yöksi.
Nyt lapsista kaksi on jo aikuisia ja he viihtyvät tosi hyvin kotona. Koko perheemme arvostaa rauhallisia iltoja ja omaa aikaa. 18 vuotiaskin sanoi, että hän ei ymmärrä mitä iloa yökyläilyssä yleensäkin on. Mikä juttu se on nukkua jonkun kaverin kanssa samassa huoneessa ja kun herää aamulla, niin pitäisi olla heti valmis höpöttämään ja seurallinen? Koulussa kuulema saa olla ihan tarpeeksi muiden kanssa ja joskus koulun jälkeen voi käydä kaverin kanssa vaikka kahvilla, mutta se riittää hyvin.
Olemme koko perhe tällaisia hiljaisia rauhallisia ihmisiä ja pärjäämme kyllä porukassa, mutta tarvitsemme omaa rauhaa ja hiljaisuutta.
Meillä sama. Työni on hyvin sosiaalista ja en valitettavasti ole yhtään kiinnostunut katsomaan kotona enää vieraita ihmisiä. Haluan rentoutua kotona, vaihtaa rennot kotivaatteet, ottaa vaikka päiväunet sohvalla kissan kanssa, tehdä ruokaa vain omalle perheelleni ja jutella heidän kanssa päivän tapahtumista.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ettei niitä vieraita aina jaksaisi, mutta oikeasti kannattaa olla tyytyväinen, että kaikki viihtyy teillä. Kyse ei ole pelkästään tarjoilusta, ilmapiiri on varmasti sellainen, että kaverit tuntee olonsa mukavaksi teillä ja haluaa siellä viettää aikaa. Hyvä vaan, että omatkin lapset viihtyy kotonaan.
Juuri näin. Aikoinaan nimitin kotiamme Puolimatkan Krouviksi, koska koulusta palatessaan lapset ja kaverit tulivat aina meille ja saivat välipalaa.
Nyt lapset ovat jo aikuisia, mutta vastikään saimme ihanan kortin lapseltamme, joka kiitti hyvästä vanhemmuudesta, tuesta ja turvasta ja kirjoitti, että moni kaverinsa sanoo, että on todella ihanaa, kun on niin lämminhenkinen perhe ympärillä ja rakastavat ja aina auttavat vanhemmat.
Parempaa kiitosta en ikinä voisi saada!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ettei niitä vieraita aina jaksaisi, mutta oikeasti kannattaa olla tyytyväinen, että kaikki viihtyy teillä. Kyse ei ole pelkästään tarjoilusta, ilmapiiri on varmasti sellainen, että kaverit tuntee olonsa mukavaksi teillä ja haluaa siellä viettää aikaa. Hyvä vaan, että omatkin lapset viihtyy kotonaan.
Juuri näin. Aikoinaan nimitin kotiamme Puolimatkan Krouviksi, koska koulusta palatessaan lapset ja kaverit tulivat aina meille ja saivat välipalaa.
Nyt lapset ovat jo aikuisia, mutta vastikään saimme ihanan kortin lapseltamme, joka kiitti hyvästä vanhemmuudesta, tuesta ja turvasta ja kirjoitti, että moni kaverinsa sanoo, että on todella ihanaa, kun on niin lämminhenkinen perhe ympärillä ja rakastavat ja aina auttavat vanhemmat.Parempaa kiitosta en ikinä voisi saada!
Onhan tuo hienoa. Me ihmiset vaan olemme erilaisia ja toiset kaipaavat enemmän sellaista rauhallista palautumista kuin toiset. Lapsiaan rakastava, tukeva ja läheinen vanhempi voi olla myös siten, että koti on pääasiassa perheen yhdessäoloa varten eikä kulmakunnan nuorisotalo. Pahoittelut kärkkäästä ilmaisusta. En vain ollenkaan näe, että olisi lapselle jotenkin haitallista, jos kotona ei jatkuvasti luuhaa viisi kaveria. Hyvä, että on kavereita ja heidän kanssaan viettää aikaa. Ei kuitenkaan tarvitse kaikkea aikaansa käyttää kavereiden ehdoilla. Ainakaan vanhempien!
Vierailija kirjoitti:
No kai sinä nyt voit omille lapsillesi sanoa, että menkää välillä kaverinkin kotiin? Meillä on vain yksi lapsi mutta kavereita käy usein kylässä, ja samoin meidän lapsi käy monesti kavereillaan. Pidän päässäni jonkinlaista alitajuista kirjanpitoa siitä, että onko kyläilyt menneet suunnilleen tasapuolisesti. Jos alkaa tuntua siltä, että joku kaveri käy aina meillä mutta meidän lapsi ei koskaan heillä, niin kehotan lastani ehdottamaan, että menisivät seuraavalla kerralla kaverin luokse. Ja sama toisinpäin.
Niin, mutta entäpä jos jonkun kaverin luo ei voi oikein koskaan mennä? Oma lapsi kysyy ihan suoraan välillä, että voidaanko mennä teille ja toinen kun kysyy vanhemmaltaan, niin vastaus on useimmiten ei voi tulla ilman mitään selityksiä. Meille kyllä ollaan aina innokkaasti tulossa. Sehän se hieman harmittaakin, kun tuntuu, et ei ole juuri minkäänlaista vastavuoroisuutta muutaman kaverin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kai sinä nyt voit omille lapsillesi sanoa, että menkää välillä kaverinkin kotiin? Meillä on vain yksi lapsi mutta kavereita käy usein kylässä, ja samoin meidän lapsi käy monesti kavereillaan. Pidän päässäni jonkinlaista alitajuista kirjanpitoa siitä, että onko kyläilyt menneet suunnilleen tasapuolisesti. Jos alkaa tuntua siltä, että joku kaveri käy aina meillä mutta meidän lapsi ei koskaan heillä, niin kehotan lastani ehdottamaan, että menisivät seuraavalla kerralla kaverin luokse. Ja sama toisinpäin.
Niin, mutta entäpä jos jonkun kaverin luo ei voi oikein koskaan mennä? Oma lapsi kysyy ihan suoraan välillä, että voidaanko mennä teille ja toinen kun kysyy vanhemmaltaan, niin vastaus on useimmiten ei voi tulla ilman mitään selityksiä. Meille kyllä ollaan aina innokkaasti tulossa. Sehän se hieman harmittaakin, kun tuntuu, et ei ole juuri minkäänlaista vastavuoroisuutta muutaman kaverin kanssa.
Nonsitten sinne kaverille ei tarvitse mennä ja sinun ei tarvitse tietää syytä. Turha siinä on harmitella yhtään tai toisen lapsen tuntea huonommuutta, ulkona on tilaa ja siellä saavat olla kaikki, se riittää.
Teidänkään ei tarvitse huolia kotiinne yhden yhtä kaveria, jos ette halua tai joku perheenjäsenistä ei halua. Oma koti on oma koti ja siellä ei tarvitse olla vieraskorea. Helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen opettanut lapselleni, että vieraat ei kutsu itseään kylään. Eikö ihmiset opeta lapsilleen tätä?? Ilmeisesti ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt lapset ovat jo aikuisia, mutta vastikään saimme ihanan kortin lapseltamme, joka kiitti hyvästä vanhemmuudesta, tuesta ja turvasta ja kirjoitti, että moni kaverinsa sanoo, että on todella ihanaa, kun on niin lämminhenkinen perhe ympärillä ja rakastavat ja aina auttavat vanhemmat.Parempaa kiitosta en ikinä voisi saada!
Minulle tuollainen olisi ollut painajainen ja olisin tehnyt siitä lopun nopeasti. Vaikka en tykännytkään siitä, että meille tullaan omin luvun tai lapsen mukana kylään, niin autoin lapsiamme ja heidän ystäviään mm. olemalla autokuskina. Nyt lapsemme ovat jo aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli muutama vuosi sama juttu. Lapset teini-ikäisiä poikia ja koulun jälkeen tulivat meille ja tyhjensivät jääkaapit ja oleskelevat monta tuntia. Joskus oli toistakymmentä poikaa. Eikä koskaan ollut vastavuoroisuutta.
Ja sitten kun rajoitettiin 2 kaveriin, saatiin parin vanhempien vihat niskaamme ja haukkumiset, kun ei enää haluttu olla ruoka-automaatteja ja vessan siivoojia.
Pakko tehdä rajat, kun ei enää jaksanut ruokaa kantaa kaupasta, eikä maksaa.
Ja samaa olen ihmetellyt, miksi vanhemmat eivät halua kotiinsa lasten kavereita vastavuoroisesti, vaan laittavat lapsensa muiden riesaksi.
Meillä vanhimmalla lapsella oli kaveri, joka alkoi tulla meille pelaamaan, vaikka poikamme oli vielä koulussa ja me vanhemmat töissä. Kun sanoimme, ettei meille voi tulla, ellei poikamme ole kotona, niin siihen loppui poikien ystävyys. Kaverin vanhemmat eivät ymmärtäneet tilannetta. Heidän poikansa olisi pitänyt päästää meille pelaamaan poikamme tietokoneella yksin. Varmaan he kuvittelivat, että heidän poikansa leikkii pikkusisarusten kanssa. Näin ei ollut, vaan poika kökötti yksin vanhimman pojan huoneessa tämän tietokoneella. Kaverin äiti työskenteli perhepäivähoitajana, joten varmaan siksi olivat tyytyväisiä, kun oma lapsi oli naapurissa heti puolenpäivän jälkeen. Vanhemmat näkevät asiat vain omasta näkökulmastaan.
Miksi ihmeessä tarjoat ruokaa muille lapsille? Heillä on omat kodit ja varmaan ruoka-ajatkin. Käske omat lapsesi syömään, ja kaverit tietysti odottavat sen aikaa lasten huoneessa tai muualla. Tämä on käsittääkseni tavallisin käytäntö.
Onneksi meillä käy lasten kavereita vain pari kertaa kuussa. Ruoan tarjoan tietysti koska tulevat suoraan koulusta.
Nuoret tietävät kyllä puhumattakin, että ruoka on kallista, siksi he eivät sitä omilla rahoillaan ostakaan. Tai ostava jotain, mutta ostokset eivät ole välttämättä fiksuja ja sitten ruokaa ei ole ostettu niin paljoa, että se riittäisi koko perheelle. Joku 15 vuotias ei ole välttämättä myöskään ollut missään kesätöissä, joten hänen rahansa ovat tulleet luultavasti vanhemmilta.
Jokainen syököön siis kotonaan, nukkukoon omassa sängyssään ja pitäköön kiinni normaaleista kohteliaisuussäännöistä, jotka opitaan kotona tai jos siellä ei ole opittu niitä, niin kaverit voivat opettaa.