Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS-kolumnisti: "Yhdysvallat laivasi Afrikasta miljoonia ihmisiä orjiksi kirkkojen tuella vankalla tuella"

Vierailija
10.09.2022 |

Aika heikot tiedot toimittajalla orjakaupan määristä ja tekijöistä. Ehkä tosiasioilla ei ole väliä, kun agenda on kuitenkin oikea.

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009053240.html

Eipä silti Wikipedian kattavaa artikkelia orjakaupan määristä ja tekijöistä ei enää näytä löytyvän siinä muodossa kuin itse sitä luin. Totuus lienee se, että Atlantin yli kuljetuista miljoonista orjista murto-osa päätyi Yhdysvaltoihin. Luokkaa 400-500 000. Vuosisatojen aikana orjia vietiin ilmeisesti lähemmäs 10 miljoonaa Atlantin yli. Tässä ovat operaattoreina kunnostautuneet esimerkiksi ruotsalaiset.

Kommentit (112)

Vierailija
41/112 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat yksi maailman rauhaarakastavimmista kansoista, jotka eivät ole tehneet valloitusretkiä eivätkä alistaneet muita kansoja orjiksi.

Minulle opetettiin suomalaisessa koulussa etta Suomessa oli maaorjuutta.

Vierailija
42/112 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Orjalaivat tervattiin suomalaisella tervalla. Oulun tervaporvarit rikastuivat.Tampella ja Finlayson kutoivat kankaita n-sanaorjien poimimassa puuvillasta. Tamperelaispohatat rikastuivat.

Se siitä "eettisyydestä"

Mutta yleisestä harhaluulosta poiketen: Somaliorjat EIVÄT rakentaneet Helsingin empirekeskustaa.

Onko tosiaan näin? Olivatko orjia vai ihan vapaaehtoisesti tekivät tuon hienon teon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/112 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

niin, entä sitten...asioita joita historian aikana tapahtunut, kuten paljon muutakin. 

Mitä tällä kertaa yrität esittää. 

Onko sulla aikakone jolla muutat menneisyyttä vai mikä nyt....

Faktalla, että Yhdysvallat oli määrällisesti varsin pienessä roolissa maailman orjakaupassa, ei ole mitään väliä?

Mitä väliä enää tänäpäivänä on jollain joskus tapahtuneilla asiolla, ei ne miksikään muutu vaikka kuin vatvoo, ei muutu paha hyväksi eikä hyvä pahaksi. Asiat pysyy niinä, mitä ne on.

Ei minulle ainakaan ole mitään merkitystä tänäpäivänä, oli TUOLLOIN se suurin orjakauppias/laivaaja/ostaja mikä tahansa maa. EN SILLE MITÄÄN MAHDA YHTÄÄN ENEMPÄÄ KUIN SINÄKÄÄN.

Sille kylla voisit jotain etta romaneja kohdeltaisiin paremmin Suomessa eika kaikkia ei-suomalaisia nimiteltaisi vaikka miksi. Sen sina voisit aloittaa jo tanaan.

Heti, kun alkavat elää rauhaarakastavasti, lopettavat valehtelun, huijaamisen, väkivallan ja kaiken muun lyöppäröinnin.

Ai niin mutta kun se on heillä verenperintönä ja kuuluu kulttuuriin.

Vierailija
44/112 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

niin, entä sitten...asioita joita historian aikana tapahtunut, kuten paljon muutakin. 

Faktalla, että Yhdysvallat oli määrällisesti varsin pienessä roolissa maailman orjakaupassa, ei ole mitään väliä?

Mitä väliä enää tänäpäivänä on jollain joskus tapahtuneilla asiolla, ei ne miksikään muutu vaikka kuin vatvoo, ei muutu paha hyväksi eikä hyvä pahaksi. Asiat pysyy niinä, mitä ne on.

Ei minulle ainakaan ole mitään merkitystä tänäpäivänä, oli TUOLLOIN se suurin orjakauppias/laivaaja/ostaja mikä tahansa maa. EN SILLE MITÄÄN MAHDA YHTÄÄN ENEMPÄÄ KUIN SINÄKÄÄN.

Ja tästä syystä on ok, että kolumnisti ratsastaa Yhdysvaltojen osuudella tässä jutussaan faktoista välittämättä?

Pakkoko joka helkutin kolumniin on tarttua.Niitä tulee liukuhihnalta jokapäivä, oli asia mikä tahansa ja näkökulmia jos jonkunlaisia, tämä tälläinen tälläkertaa. 

Vähäkös näitä vikaan vinksahtaneita juttuja nähdään.

Vierailija
45/112 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskakyseessä on Hesari, toimittaja ei tietenkään halunnut kertoa, että koko Afrikan orjakaupan aloittivat arabit 600 - luvulla orjuuttaen tähän mennessä yli 17 miljoonaa ihmistä, yhteistyössä mm. somalien kanssa, jotka tästäkin syystä ovat yksi Afrikan vihatuimmista kansoista. Orjakauppa Afrikassa jatkuu edelleen 2020 - luvulla mutta ollaan hiljaa että arabithan ne edelleen käyvät kauppaa tummapintaisilla. Eurooppalsisten ja amerikkalaisten juutalaisten osuus tuosta koko kuviosta on promillen luokkaa.

Afrikkalainen kertoo miten afrikkalaiset heimopäälliköt itse joukkoineen orjuuttivat toisien heimojen jäseniä

Aljazeeran juttu nykyaikaisesta orjakaupasta Pohjois-Afrikassa

Modernia orjuutta Lähi-idässä, kenialaisen tv - kanavan juttu

Vierailija
46/112 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska USA pyytää anteeksi intiaaneilta?

Ja Ruotsi Suomelta ja Suomi saamelaisilta jne., jne. kaikki polvilleen.

Ootko lukenut mitä USA teki alkuperäisväestölleen? Lue vaikka Trail of tearsista.

Olenko lukenut? Mita luulet, olen USAn kansalainen ja vieraillut puebloissa ja keskustellut naamakkain Taos intiaanien kanssa.

Sina?

Edgy!!! Mihin kohtaan osui kipeästi?

Suomessa syntyneena joskus havettaa suomalaisten ylemmyydentuntoinen kirjoittelu niinkuin kukaan muu ei tietaisi mistaan mitaan.

Pueblo visiittien lisaksi olen tutkinut oman maaplanttini historiaa ja tiedan etta asun kivenheiton paassa muinaisesta intiaanien vaelluspolusta.

Vierailija
47/112 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sille kylla voisit jotain etta romaneja kohdeltaisiin paremmin Suomessa eika kaikkia ei-suomalaisia nimiteltaisi vaikka miksi. Sen sina voisit aloittaa jo tanaan.

Miksi minun pitäisi aloittaa yhtään mitään. Olen kotoisin pikkukaupungista, jonka romanit tunsin hyvin, he olivat ihan ok . mutta yleisellä tasolla olen kyllä sitä mieltä kuin valtaosa suomalaisista. 

Ja rusisti on rusisti vaikka kuinka monesti voissa paistaisi. Ja tulen edelleenkin jatkamaan niiden nimittelyä rusistiksi, vai tarkoitatko että viimeaikaisten tapahtumien seurauksena jotenkin pitäisi muuttaa suhtautumista myönteisempään suuntaan. ...siinä kyllä erehdyt ja pahoin.

Vierailija
48/112 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pysty kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heti, kun alkavat elää rauhaarakastavasti, lopettavat valehtelun, huijaamisen, väkivallan ja kaiken muun lyöppäröinnin.

Mitenkahan sina kayttaytyisit jos olisit vuosisataisen syrjinnan lopputulos?

Olen lukenut lehdista etta suomalaisetkin joskus sortuvat rikoksen tielle.

Vierailija
49/112 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdysvallat oli orjakaupassa isossa roolissa mutta ei orjien ottamisessa ja laivauksessa.

Vierailija
50/112 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Orjuus on yhtä vanha kuin ihmiskunta.

Millä voimalla pyramidit rakennettiin? Niinpä.

Suomalaiset eivät ole ottaneet orjia vaan osa meistä on joskus joutunut itänaapuriin orjiksi.

Nykykäsityksen mukaan valtaosa pyramidien rakentajista oli työläisiä, joille maksettiin palkkaa.

Vierailija
51/112 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pysty kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkahan sina kayttaytyisit jos olisit vuosisataisen syrjinnan lopputulos?

Olen lukenut lehdista etta suomalaisetkin joskus sortuvat rikoksen tielle.

Mutta ei yli 90 % suomalaisista.

Vuosisatoja ovat todistaneet luonteensa mädänneisyyttä, sitä niittää mitä kylvää.

Uskossaan väkevät, vanhuksia kunnioittavat jne., miten onnistuvatkin toimimaan kaikkia omia periaatteitaan vastaan jatkuvasti. Kaltoinkohtelevat jopa omiaan häikäilemättömästi jos vähäisenkään hyödyn haistavat.

52/112 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdysvalloissa oli miljoonia orjia, eikä sisäisen orjakaupan skaala varmaankaan ollut mitenkään vähäpätöinen skaala. Otsikon väite on vain osittain virheellinen suhteen, että suuri osa Yhdysvaltojen orjista oli laivattujen orjien jälkeläisiä, eikä varsinaisesti itse laivattuja.

53/112 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos varastan sinulta rahaa, ja sijoitan ne, niin kuuluvatko sijoituksen tuotot oikeudenmukaisesti sinulle vai minulle? Tai jos aseellisesti häädän sinut tontiltasi, ja myyn tonttisi jollekin kolmannelle taholle, niin onko tällä kolmannella taholla nyt omistusoikeus tonttiin, kun hän on kerran siitä maksanut ja tehnyt kanssani kauppasopimuksen?

Yleinen oikeustaju varmaankin sanelisi, että varastettujen rahojen tuotto kuuluu varkauden uhrille ainakin osittain, ja että maakauppa ei ole pätevä, koska minulla ei ollut oikeutta myydä kyseistä tonttia. Tämän takia asioiden oikeudenmukaisilla omistussuhteilla on merkitystä, sillä rikosten ei tulisi kannattaa, eikä epäoikeudenmukaisesti saadusta omaisuudesta saada "puhdasta" hyötyä.

Vierailija
54/112 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Orjalaivat tervattiin suomalaisella tervalla. Oulun tervaporvarit rikastuivat.Tampella ja Finlayson kutoivat kankaita n-sanaorjien poimimassa puuvillasta. Tamperelaispohatat rikastuivat.

Se siitä "eettisyydestä"

Kaukaa haettua. Kannattaa suhteuttaa asioita.

Niin niin, mutta joku on joskus saattanut tai ajatellut ja se on yhtä paha kuin olisi tehnyt. Idioottimaista peilata menneisyyttä nykyarvojen perusteella. Onko Afrikassa opittu mitään, orjuuttavat edelleenkin toisiaan, entä Kauko-idän sivistyskulttuurit, ihmisoikeuksista ei tietoakaan, thaikut myyvät lapsiaan seksityöhön, uiguurien asema, Intian kastijärjestelmä. Kaksoisvirtainmaan ja sen kulttuurien seuraajien korkein saavutus, joka on tullut Eurooppaan on ollut viimeisimmän tuhannen vuoden aikana kebab. Ihmisistä välittäminen, onko sitä kristinuskossa, ei ainakaan muissa uskonnoissa. Milloin on viimeksi sodittu Euroopassa perustellen asiaa uskonnolla. Eräs rauhanuskonto perustelee terroritekojaan koko ajan juuri uskonnolla.

Vierailija
55/112 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

SK kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos varastan sinulta rahaa, ja sijoitan ne, niin kuuluvatko sijoituksen tuotot oikeudenmukaisesti sinulle vai minulle? Tai jos aseellisesti häädän sinut tontiltasi, ja myyn tonttisi jollekin kolmannelle taholle, niin onko tällä kolmannella taholla nyt omistusoikeus tonttiin, kun hän on kerran siitä maksanut ja tehnyt kanssani kauppasopimuksen?

Yleinen oikeustaju varmaankin sanelisi, että varastettujen rahojen tuotto kuuluu varkauden uhrille ainakin osittain, ja että maakauppa ei ole pätevä, koska minulla ei ollut oikeutta myydä kyseistä tonttia. Tämän takia asioiden oikeudenmukaisilla omistussuhteilla on merkitystä, sillä rikosten ei tulisi kannattaa, eikä epäoikeudenmukaisesti saadusta omaisuudesta saada "puhdasta" hyötyä.

Ok, mutta mitä minä olen hyötynyt muinaisesta orjakaupasta, johon en mitään kautta ole ollut osallinen enkä syyllinen. 

Vierailija
56/112 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat yksi maailman rauhaarakastavimmista kansoista, jotka eivät ole tehneet valloitusretkiä eivätkä alistaneet muita kansoja orjiksi.

Minulle opetettiin suomalaisessa koulussa etta Suomessa oli maaorjuutta.

Suomessa ei ikinä ollut maaorjia. Tämä opetettiin koulussa. Venäjällä oli maaorjia.

Vierailija
57/112 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiltä unohtuu, että tällä hetkellä maailmassa on enemmän orjia kuin koskaan aiemmin historiassa.

Vierailija
58/112 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orjuus Antiikin Roomassa

On arvioitu, että peräti noin kolmasosa Rooman valtakunnan ytimen (nykyisen Italian) väestöstä oli orjia.

Vierailija
59/112 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se siitä "eettisyydestä"

Tervaa tuottaneet työläiset Suomessa oli köyhiä, jotka ei saaneet juuri mitään palkkaa työstään.

Kyse oli ihan samanlaisesta riistotuotannosta kuin nykyään tekstiili- ja kaivosteollisuus kehitysmaissa, joissa köyhät tekee terveytensä kaupalla nälkäpalkalla töitä joka rikastuttaa vain firmojen omistajia.

Finlaysonin tehdä perustettiin Suomeen vain siksi, että täällä oli niin halpaa työvoimaa tuohon aikaan, kun oli köyhä maa. Naiset ja lapset raatoivat siellä epäterveellisissä oloissa kuten Bangladeshin työläiset nykyään.

Vierailija
60/112 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Orjuus Antiikin Roomassa

On arvioitu, että peräti noin kolmasosa Rooman valtakunnan ytimen (nykyisen Italian) väestöstä oli orjia.

Orjat, tekivät palkatta työtä omistajilleen. Heidän työpanoksensa oli nähtävissä kaikkialla, vaikka heihin ei ihmisinä kiinnitetty juurikaan huomiota. Orjat kantoivat ruokaa ja juomaa isäntiensä pitopöytiin ja tekivät raskasta työtä pelloilla ja kaivoksissa. Ilman orjia koko Rooman valtakunnan talouselämä olisi lamaantunut.