Puran työsuhteen koeajalla
En jaksa, en vaan jaksa. Olen ollut reilun kuukauden uudessa työssä ja olen ilmeisen liian hidas. Ei voi minkään. Toivoin niin kovin että paikka ja työ olisi mukavat. Työ onkin, mutta sitä pitää tehdä niin nopeasti että rahkeeni eivät riitä.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin lähdin koeajalla litomaan. Ei tietoa uudesta työstä, mutta kyllä niitä sitten muutaman kuukauden kuluttua löytyi.
Karenssi iski kun jäi työttömäksi, mutta parempi sekin kuin kituutella jossain väkisin. Töihin on vttumaista aamuisin mennä jos työ on pe*seestä
Tätä en ymmärrä, kun koeaika on tehty niin työntekijän, kuin työnantajan hyväksi, niin miksi helkutti siitä pamahtaa karenssi työntekijälle, jos sitä hyödyntää, jos on vääränlainen paikka!
Työnantajalle ei tietenkään sitä vastoin tule yhtään mitään sanktioita!
Ja mitähän sanktioita siitä pitäisi työnantajalle tulla?
Sinun mielestäsi on siis oikein, että sama oikeus aiheuttaa vain toiselle osapuolelle ongelmia, sitä käytettäessä?
Sopivia sanktioita voisi olla esim. ettei saa palkata palkkatuettua ihmistä seuraavaksi tai vaikka palkkaamiskielto samaksi ajaksi, kuin mitä työntekijän karenssi on hänen käyttäessään ko. lakipykälää.Miksi työnantajan pitäisi kärsiä siitä, että työntekijä tekee sen oman itsenäisen päätöksen lähteä? Sehän on hänen oikeutensa jota hän itse päättää käyttää. Oikeuksiin kuuluu myös vastuu ja velvollisuudet, joten luonnollisesti myös tämän oikeuden käyttäminen sisältää seurauksia. Yleensä työntekijän äkillinen lopettaminen aiheuttaa myös työnantajalle ongelmia ainakin jossain määrin. Tämän tietää jokainen, jos työpaikalla on joku lähtenyt niin ettei siihen ole ehditty kunnolla valmistautumaan. Joten tuo väite ettei työnantajalle aiheutuisi tuosta mitään on ihan perätön.
Nyt puhutaan koeajalla tapahtuvasta purkamisesta.
Siis myös työnantaja voi päättää työntekijän työsuhteen koeajalla helpoilla perusteilla.
Joten, kuten itse viestissäsi sanot "oikeuksiin kuuluu myös vastuu ja velvollisuudet, joten luonnollisesti myös tämän oikeuden käyttäminen sisältää seurauksia" (sivu huomautuksena oikeus on oikeus, se ei lähtökohtaisesti sisällä negatiivisia seurauksia.) Omia sanojasi lainaten, myös työnantajan on siis ymmärrettävä oikeuksiinsa liittyvät seuraukset. Joten olisitko ystävällinen ja auttaisit minua ymmärtämään, miten kummankin osapuolen käytettävissä olevasta oikeudesta rangaistaan ainoastaan toista osapuolta, tässä tapauksessa siis työntekijää. Työnantajan käyttäessä koeajan purkuoikeutta, hänelle ei vastaavasti seuraa siitä mitään sanktioita.Työntekijällekään ei aiheudu varsinaisesta purusta mitään sanktioita, ei häntä siitä rangaista. Moni vaihtaa toiseen työpaikkaan kesken koeajan ilman mitään sanktioita. Jos työntekijä kuitenkin hakeutuu te-toimistoon työttömäksi ja haluaa nostaa tukia, niin sitten hänelle tulee tämä omavastuuaika. Ihan niin kuin esim irtisanoutuneillekin. Mutta se ei ole mikään rangaistus työsuhteen purkamisesta. Tässä sekoittuu nyt kaksi aivan eri asiaa sekaisin, vaikkakin ne voivat liittyä yhteen.
-eri
Tuota juuri tarkoitan, että jos hakeudut te-toimiston listoille, siitä syystä, että työpaikka ei ole sinulle soveltuva ja uutta työpaikkaa ei heti ole tarjolla, niin saat karenssin.
Niin mielestäni se on rangaistus työsuhteen purkamisesta. Silti myös perustuslaki takaa jokaiselle oikeuden valita työpaikkansa, mutta työttömyys päivärahaa hakiessa ko. tapauksen perusteella et ole siihen oikeutettu. Pienituloisella ihmisellä ei ole siis oikeutta irtisanoutua hänelle epäsopivasta työstä millään perusteella edes koeaikapurku- oikeutta käyttäen, jos aikoo syödäkin jotain seuraavalla viikolla. Mitä muuta tämä on, kuin pakottamista ihmisiä olemaan työssä jossa voi huonosti?
Näin saamme lisää mielenterveyspalvelujen käyttäjiä.
Työnantajalle koeaikapurku -oikeuden käyttämisestä ei seuraa mitään, vaikka uskon, ettei hänellekään ole tulossa heti seuraavana päivänä uutta työntekijää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teet vaan sitten hitaasti ne hommasi eli siinä tahdissa kuin pystyt. Jos työnantaja toteaa tämän vuoksi, ettet sovellu työhön ja purkaa työsuhteen, niin ei siitä tule sinulle mitään karenssia.
Tämä oli ideana, tehdä siinä tahdissa kuin pystyn, mutta silti aloin saamaan rytmihäiriöitä ja silloin tiedän että joku asia ei sovi minulle. Siksi on pakko lähteä itse nyt. Ap
Eikö kannattaisi olla työterveyteen yhteydessä?
Ja mitähän työterveys voisi tehdä huonolle työnjohdolle? Ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä kuin ensimmäinen kommentoija. Lähde vaan, älä yritä jaksaa liian pitkään mahdotonta.
Kuukausi on ihan liian lyhyt aika päättää. Siinä vaiheessa on varmaan vielä tilanne, jossa joka päivä tulee jotain uutta. Tietysti ammattilainen, joka on työtä tehnyt kymmenen vuotta, pitää sinua hitaana. Niin kaikki pitäisivät, mutta se on asia, jonka useimmat älyävät olla sanomatta ääneen. Ja hidas sinä varmasti tuossa kohtaa oletkin. Sulla on varmaan normikoeaika 6 kk. Ota nyt tavoitteeksesi, että katsot 3 kk. Ja toiseksi tavoitteeksesi, että teet parhaasi oppiaksesi työn. Jos sen jälkeen itsestäsi tuntuu, että olet hidas. Ja jos opastajastasi tuntuu myös siltä, niin siinä kohtaa kannattaa harkita lopettamista. Ei yhden kuukauden kokemuksella, varsinkin jos itse työ on mieluisaa.
Eikä 3 kk:aan kohdalla kannata verrata itseään niihin konkareihin vain todetakseen olevansa vieöäkin hidas. Vaan kannattaa ennemmin miettiä, onko tapahtunut kehitystä ja oppimista. Jos ei ole, on syytä harkita lopettamista. Mutta jos on ja pidät itse työstä, niin kannattaa jatkaa. Tiedän kokemuksesta, että kolmekin kuukautta on lyhyt aika oppia ja hallitsemaan uutta.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin lähdin koeajalla litomaan. Ei tietoa uudesta työstä, mutta kyllä niitä sitten muutaman kuukauden kuluttua löytyi.
Karenssi iski kun jäi työttömäksi, mutta parempi sekin kuin kituutella jossain väkisin. Töihin on vttumaista aamuisin mennä jos työ on pe*seestä
Tätä en ymmärrä, kun koeaika on tehty niin työntekijän, kuin työnantajan hyväksi, niin miksi helkutti siitä pamahtaa karenssi työntekijälle, jos sitä hyödyntää, jos on vääränlainen paikka!
Sinun mielestäsi on siis oikein, että sama oikeus aiheuttaa vain toiselle osapuolelle ongelmia, sitä käytettäessä?
Sopivia sanktioita voisi olla esim. ettei saa palkata palkkatuettua ihmistä seuraavaksi tai vaikka palkkaamiskielto samaksi ajaksi, kuin mitä työntekijän karenssi on hänen käyttäessään ko. lakipykälää.Miksi työnantajan pitäisi kärsiä siitä, että työntekijä tekee sen oman itsenäisen päätöksen lähteä? Sehän on hänen oikeutensa jota hän itse päättää käyttää. Oikeuksiin kuuluu myös vastuu ja velvollisuudet, joten luonnollisesti myös tämän oikeuden käyttäminen sisältää seurauksia. Yleensä työntekijän äkillinen lopettaminen aiheuttaa myös työnantajalle ongelmia ainakin jossain määrin. Tämän tietää jokainen, jos työpaikalla on joku lähtenyt niin ettei siihen ole ehditty kunnolla valmistautumaan. Joten tuo väite ettei työnantajalle aiheutuisi tuosta mitään on ihan perätön.
Työ ei ole sitä mitä on luvattu tai työnantaja on muuten vaan valinnut väärän henkilön tehtävään. Eli työnantaja on periaatteessa valehdellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teet vaan sitten hitaasti ne hommasi eli siinä tahdissa kuin pystyt. Jos työnantaja toteaa tämän vuoksi, ettet sovellu työhön ja purkaa työsuhteen, niin ei siitä tule sinulle mitään karenssia.
Tämä oli ideana, tehdä siinä tahdissa kuin pystyn, mutta silti aloin saamaan rytmihäiriöitä ja silloin tiedän että joku asia ei sovi minulle. Siksi on pakko lähteä itse nyt. Ap
Eikö kannattaisi olla työterveyteen yhteydessä?
Ja mitähän työterveys voisi tehdä huonolle työnjohdolle? Ei mitään.
Ap puhui stressioireista ja paineista, ja niille voi tehdä siellä jotain. Tiedän omasta kokemuksesta. Miksi pitää heti olla noin negatiivinen ja kyyninen asenne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ ei ole sitä mitä on luvattu tai työnantaja on muuten vaan valinnut väärän henkilön tehtävään. Eli työnantaja on periaatteessa valehdellut.
Tai sitten työntekijä on mielessään luonut väärän kuvan tai antanut väärän kuvan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis myös työnantaja voi päättää työntekijän työsuhteen koeajalla helpoilla perusteilla.
Joten, kuten itse viestissäsi sanot "oikeuksiin kuuluu myös vastuu ja velvollisuudet, joten luonnollisesti myös tämän oikeuden käyttäminen sisältää seurauksia" (sivu huomautuksena oikeus on oikeus, se ei lähtökohtaisesti sisällä negatiivisia seurauksia.) Omia sanojasi lainaten, myös työnantajan on siis ymmärrettävä oikeuksiinsa liittyvät seuraukset. Joten olisitko ystävällinen ja auttaisit minua ymmärtämään, miten kummankin osapuolen käytettävissä olevasta oikeudesta rangaistaan ainoastaan toista osapuolta, tässä tapauksessa siis työntekijää. Työnantajan käyttäessä koeajan purkuoikeutta, hänelle ei vastaavasti seuraa siitä mitään sanktioita.Työntekijällekään ei aiheudu varsinaisesta purusta mitään sanktioita, ei häntä siitä rangaista. Moni vaihtaa toiseen työpaikkaan kesken koeajan ilman mitään sanktioita. Jos työntekijä kuitenkin hakeutuu te-toimistoon työttömäksi ja haluaa nostaa tukia, niin sitten hänelle tulee tämä omavastuuaika. Ihan niin kuin esim irtisanoutuneillekin. Mutta se ei ole mikään rangaistus työsuhteen purkamisesta. Tässä sekoittuu nyt kaksi aivan eri asiaa sekaisin, vaikkakin ne voivat liittyä yhteen.
-eriTuota juuri tarkoitan, että jos hakeudut te-toimiston listoille, siitä syystä, että työpaikka ei ole sinulle soveltuva ja uutta työpaikkaa ei heti ole tarjolla, niin saat karenssin.
Niin mielestäni se on rangaistus työsuhteen purkamisesta. Silti myös perustuslaki takaa jokaiselle oikeuden valita työpaikkansa, mutta työttömyys päivärahaa hakiessa ko. tapauksen perusteella et ole siihen oikeutettu. Pienituloisella ihmisellä ei ole siis oikeutta irtisanoutua hänelle epäsopivasta työstä millään perusteella edes koeaikapurku- oikeutta käyttäen, jos aikoo syödäkin jotain seuraavalla viikolla. Mitä muuta tämä on, kuin pakottamista ihmisiä olemaan työssä jossa voi huonosti?
Näin saamme lisää mielenterveyspalvelujen käyttäjiä.Työnantajalle koeaikapurku -oikeuden käyttämisestä ei seuraa mitään, vaikka uskon, ettei hänellekään ole tulossa heti seuraavana päivänä uutta työntekijää.
Tämä on vain tällaista mutuilua, että "ei oo reilua mun mielestä, koska en tykkää tästä". Ilmaista rahaa ei ole eikä pidäkään olla kenellekään. Työntekijä voi hakea uutta työpaikkaa siinä töissäollessaan, jos ei halua taibpysty olemaan ilman tukia. Mutta jos on työkykyinen ja on työpaikka, niin... se on sitten oma valinta, miten menettelee. Ei se kuitenkaan ole mikään rangaistus, jos ja kun se karenssi tulee. Vaikka se ei kivalta tunnukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eriTuota juuri tarkoitan, että jos hakeudut te-toimiston listoille, siitä syystä, että työpaikka ei ole sinulle soveltuva ja uutta työpaikkaa ei heti ole tarjolla, niin saat karenssin.
Näin saamme lisää mielenterveyspalvelujen käyttäjiä.Työnantajalle koeaikapurku -oikeuden käyttämisestä ei seuraa mitään, vaikka uskon, ettei hänellekään ole tulossa heti seuraavana päivänä uutta työntekijää.
Tämä on vain tällaista mutuilua, että "ei oo reilua mun mielestä, koska en tykkää tästä". Ilmaista rahaa ei ole eikä pidäkään olla kenellekään. Työntekijä voi hakea uutta työpaikkaa siinä töissäollessaan, jos ei halua taibpysty olemaan ilman tukia. Mutta jos on työkykyinen ja on työpaikka, niin... se on sitten oma valinta, miten menettelee. Ei se kuitenkaan ole mikään rangaistus, jos ja kun se karenssi tulee. Vaikka se ei kivalta tunnukaan.
Ja huomautan vielä, että ap ei ole itse halukas sairauslomaakaan hakemaan, joten ei voi vedota työkyvyttömyyteen tai sairauteenkaan.
Ap, sympatiat sinulle. Itse kärsin 5kk paikassa, jossa ei ehditty perehdyttää. Todella epäreilu esihenkilö. Lähtö oli suuri helpotus ja nyt olen kivassa työpaikassa. Ole rohkea ja lähde, asiat järjestyvät parhain päin.
Kaiken kaikkiaan minulla on työkokemusta noin 28v ajalta, eikä tämä työpaikka ole toinen elämässäni, vertailupohjaa on monista eri paikoista ja monista eri työharjoittelupaikoista. Ja tuolla alalla on ilmeisen kiire. Perehdyttäjäni on oikea superihminen, enkä tule ikinä pääsemään hänen tasolleen vaikka tekisin mitä, eikä se olekaan tavoitteeni. Minä halusin tehdä työni hyvin ja oppia uuttakin, mutta tuolla se täytyy tehdä kiireellä puolijuosten ja kehoni ei näköjään suostu siihen pakottamallakaan, vaan oireilee. Työterveys ei voi tehdä mitään yrityksen toimintatapoihin liittyen. Ne on sellaiset niin kuin on. Minun lisäkseni on samaan aikaan lähdössä toinenkin henkilö, hiukan eri tehtävistä ja hänen tilalleen ei palkata uutta. Hänen tehtäviään valuisi myös minulle ja muille, jotka ovat jo ennestään ylityöllistettyjä. Olen jo kertaalleen joutunut pomon juttusille siitä miten koen työni ja työtä kevennettiin tilapäisesti. Lisäsin sitä itse hetki sitten, kun tunsin että pystyn taas omaksumaan uusia asioita ja päässä pysyy opitut asiat. Mutta perehdyttäjäni tuli lomalta ja sitten mentiinkin taas peräsuoli pitkällä ja päähäni ei jää taas mikään uusi asia. Työ itsessään on mukavaa, mutta tapa tehdä sitä ei ole ja siihen ei voi vaikuttaa. Johto päättää henkilöresursseista ja se oli jo alimitoitettu kun tulin, saati sen jälkeen kun se toinen henkilö päätti lähteä, eikä tilalle palkata uutta. En ole tässä vaiheessa edes hakeutumassa työkkäriin, haen uutta työtä tyhjän päältä, joten karenssilla ei ole väliä. Ap
Joissakin paikoissa ylin johto ei määrää työtahtia, vaan se työkaveri joka on tehnyt samaa hommaa vuosikymmeniä.
Haluaa antaa itsestään kuvan korvaamattomana, ja antaa siksi noviisille mahdottoman työmäärän. Sitten onkin kiva kertoa esimiehelle, ettei noista muista ole mihinkään.
Tuskin työttömäksi heittäytyminen on oikea ratkaisu, eikä ole takuita siitä että nykyisen kaltaiset tuet jatkuvat elämäsi loppuun saakka. Ehkä olet oikeasti hieman hidas työssäsi. Yritä skarpata vähän ja jos et osaa niin kerro suoraan että tää on muulle ihan uutta ja tässä menee aikaa opetteluun. Pyydä muutenkin apua jos tarvitset, ole aloitteellinen äläkä yritä piilottaa osaamattomuuttasi. Yleensä työpaikoissa ymmärretään hyvinkin se että uudella työntekijällä kestää oma aikansa oppia työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisit ihan hyvin olla minun työpaikallani töissä. Johtoa ei kiinnosta työntekijöiden uupuminen, eikä se, että ovi käy. Hirveä aivovuoto, kun ensin perehdytetään, sitten henkilö on puoli vuotta talossa ja sitten lähtee pois. Tämä työnantaja ei vieläkään tajua, että työntekijä on ihminen eikä robotti.
Niin ja olen palkanlaskija pk-seudulla.
Palkanlaskijalle löytyy kyllä töitä. Kannattaa katsella laajalta seudulta, koska nykyään etätyöt ovat ihan arkea. Voit hakea paikkoja vaikka ja mistä, ei muuta kuin avointa hakemusta vetämään eri yrityksiin. Varmasti tulet saamaan yhteydenottoja.
Olen tuo palkanlaskija, ja itseasiassa juuri häipymässä tuolta toiselle työnantajalle. Koen, että mitään muuta en voi tehdä kuin äänestää jaloillani. Ja olet aivan oikeassa, töitä löytyi helposti!
Sanoisin, että ota asia puheeksi esihenkilöna kanssa ja kerro, että olet aikeissa lähteä. Jos hänkin on sitä mieltä, että näin on parempi, niin pyydä, että purkaminen tapahtuu työnantajan puolelta. "Ei soveltuva kyseiseen työhön" -lauseella ei pitäisi tulla karenssiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin työttömäksi heittäytyminen on oikea ratkaisu, eikä ole takuita siitä että nykyisen kaltaiset tuet jatkuvat elämäsi loppuun saakka. Ehkä olet oikeasti hieman hidas työssäsi. Yritä skarpata vähän ja jos et osaa niin kerro suoraan että tää on muulle ihan uutta ja tässä menee aikaa opetteluun. Pyydä muutenkin apua jos tarvitset, ole aloitteellinen äläkä yritä piilottaa osaamattomuuttasi. Yleensä työpaikoissa ymmärretään hyvinkin se että uudella työntekijällä kestää oma aikansa oppia työ.
Tuskinpa ap on 'elämänsä loppuun saakka' jäämässä työttömäksi. Olipa typerä kommentti.
Olen itse aloittanut uudessa työpaikassa ja työssä keväällä. Alku meni hyvin ja minua perehdytettiin työtehtäviin, mutta nyt kun koeaika lähenee loppuaan niin olen aika lailla omillani. Joka päivä ja viikko tulee kuitenkin uusia asioita, joista en ole kuullutkaan aikaisemmin, ja jotka pitäisi osata tehdä oikein. Saan apua erikseen pyytämällä työkavereiltani, mutta ihan jokaista asiaa ei vain kehtaa kysyä. Päivät venyvät kun aika menee siihen että yritän etsiä tietoa miten asiat pitäisi tehdä, ja alan olla ihan loppu jo niin fyysisesti kuin henkisestikin. Esihenkilöni kanssa olen tästä asiasta myös puhunut ja hän on kyllä kuunnellut, mutta ei voi vaikuttaa siihen että työt on hoidettava ja asiakkaat palveltava. Tunnen itseni epäonnistuneeksi, mutta en tiedä kuinka kauan enää jaksan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan stressiperäinen reaktio. En tiedä ikääsi tai terveyttäsi, mutta voisi sanoa, että on ihan normaaliakin stressata uudessa työssä, kun ei vielä osaa kaikkea. Juttelu psykologilla voisi jo auttaa paljon asiaan. Todennäköisesti olet herkkä stressaamaan muutenkin ja reagoimaan fyysisesti. Taloushallinnon alalla tarvii olla tiettyä nopeutta rutiiniomaisissa töissä, mutta se tulee sitten kun osaa ne perusasiat. Reilu kuukausi on vielä todella lyhyt aika sellaiseen. En oikeestaan edes tiedä, mikä olisi sellainen työ, jossa ei olisi joskus kiirettä....
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että ne psykologit auttaa vain hetken ja sitten sama ongelma jatkuu. Itse olen kova stressaamaan ja olen sen takia kärsinyt unettomuudesta ja rytmihäiriöistä. Kahdessa eri työpaikassa olen käynyt puhumassa asiasta muutaman käynnin psykologilla. Se on auttanut lähinnä siksi, että saa purkaa mieltään jollekin ammattilaiselle, mutta mitään eväitä ongelman ratkaisemiseksi en ole saanut. Tälläkin hetkellä taas paha unettomuusongelma päällä. Omaa luonnettani en voi muuttaa, enkä myöskään tehdä työtä niin kuin itseäni huvittaa, vaan työpaikat ja työyhteisöt määrittelevät sitä työtä hyvin pitkälle, ja painetta tulee väkisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan työelämä on kyllä hanurista. Tuskin olet liian hidas, hommat vaan on joka paikassa mitoitettu jo lähtökohtaisesti niillä tehoilla mitä joku iät ja ajat rutiinilla ja maksimilla 110 lasissa tekisi. Ei sellaiseen kukaan pysty joka aloittelee hommia (mitä tahansa työtä). Siihen maksimaaliseen suoritukseen pystyy vain se joka osaa sen unissaankin takaperin. Muut ovat lirissä ja porukka uupuu.
Minua on opastanut kymmenen vuotta kyseistä työtä tehnyt henkilö ja hänen mielestään olen hidas. Ap
Tekeekö henkilö itse vielä työtä? Kiitä onneasi että sait paikan etkä vain kesäapulaisen hommaa vakituisen taustalla tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan stressiperäinen reaktio. En tiedä ikääsi tai terveyttäsi, mutta voisi sanoa, että on ihan normaaliakin stressata uudessa työssä, kun ei vielä osaa kaikkea. Juttelu psykologilla voisi jo auttaa paljon asiaan. Todennäköisesti olet herkkä stressaamaan muutenkin ja reagoimaan fyysisesti. Taloushallinnon alalla tarvii olla tiettyä nopeutta rutiiniomaisissa töissä, mutta se tulee sitten kun osaa ne perusasiat. Reilu kuukausi on vielä todella lyhyt aika sellaiseen. En oikeestaan edes tiedä, mikä olisi sellainen työ, jossa ei olisi joskus kiirettä....
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että ne psykologit auttaa vain hetken ja sitten sama ongelma jatkuu. Itse olen kova stressaamaan ja olen sen takia kärsinyt unettomuudesta ja rytmihäiriöistä. Kahdessa eri työpaikassa olen käynyt puhumassa asiasta muutaman käynnin psykologilla. Se on auttanut lähinnä siksi, että saa purkaa mieltään jollekin ammattilaiselle, mutta mitään eväitä ongelman ratkaisemiseksi en ole saanut. Tälläkin hetkellä taas paha unettomuusongelma päällä. Omaa luonnettani en voi muuttaa, enkä myöskään tehdä työtä niin kuin itseäni huvittaa, vaan työpaikat ja työyhteisöt määrittelevät sitä työtä hyvin pitkälle, ja painetta tulee väkisin.
Koen asia juuri samalla tavalla. Olen ollut aiemmin hektisessä työssä ja ei ollut ongelmaa. Mutta kun se tilanne jatkuu liian pitkään, keho reagoi. Ja mitä vanhemmaksi olen tullut, sitä herkemmin se reagoi. Työ ei muutu ihmisten mukaan, vaan ihmisten pitää mukautua työhön ja minä en vaan pysty mukautumaan tuohon työhön, joten hakeudun muualle. Onhan se työnantajallekin parempi asia, että saa tilalle esim. nopeamman henkilön. Ap