Miten lapsen kuolema voi olla JUMALAN TAHTO???
Argh, argh, argh...
Siskoni lapsi, ensimmäinen kummilapseni, kuoli yllättäen alle vuoden ikäisenä. Mulle on useampikin ihminen tullut puhumaan Jumalan tahdosta jne. Eräs sanoi: " Mitähän pahaa se sinun siskosi onkaan tehnyt...?"
Pitäkää ne jumalat itsellänne. Mä erosin kirkosta teidänlaistenne hurskastelijoiden takia.
Kommentit (33)
Ei mitään " taivaita" tai " helvettejä" ole olemassakaan, vain kuvitelmissanne.
Alastonna minä tulin äitini kohdusta, ja alastonna minä sinne palajan. Herra antoi ja Herra otti; kiitetty olkoon Herran nimi.
Job 9
Emme voi käydä oikeutta Jumalaa vastaan
1. Job vastasi ja sanoi:
2. " Totisesti minä tiedän, että niin on; kuinka voisi ihminen olla oikeassa Jumalaa vastaan!
3. Jos ihminen tahtoisi riidellä hänen kanssaan, ei hän voisi vastata hänelle yhteen tuhannesta.
4. Hän on viisas mieleltään ja väkevä voimaltaan kuka on niskoitellut häntä vastaan ja jäänyt rankaisematta?
5. Hän siirtää vuoret äkkiarvaamatta, hän kukistaa ne vihassansa;
6. hän järkyttää maan paikaltaan, ja sen patsaat vapisevat;
7. hän kieltää aurinkoa, ja se ei nouse, ja hän lukitsee tähdet sinetillään;
8. hän yksinänsä levittää taivaat ja tallaa meren kuohun kukkuloita;
9. hän loi Seulaset ja Kalevanmiekan, Otavan ja eteläiset tähtitarhat;
10. hän tekee suuria, tutkimattomia tekoja, ihmeitä ilman määrää.
11. Katso, hän käy ohitseni, enkä minä häntä näe; hän liitää ohi, enkä minä häntä huomaa.
12. Katso, hän tempaa saaliinsa, kuka voi häntä estää, kuka sanoa hänelle: ' Mitä sinä teet?'
13. Jumala ei taltu vihastansa; hänen allensa vaipuvat Rahabin auttajat.
14. Minäkö sitten voisin vastata hänelle, valita sanojani häntä vastaan?
15. Vaikka oikeassakin olisin, en saisi vastatuksi; minun täytyisi tuomariltani armoa anoa.
16. Jos minä huutaisin ja hän minulle vastaisikin, en usko, että hän ottaisi korviinsa huutoani,
17. hän, joka ajaa minua takaa myrskytuulessa ja lisää haavojeni lukua syyttömästi,
18. joka ei anna minun vetää henkeäni, vaan täyttää minut katkeralla tuskalla.
19. Jos väkevän voimaa kysytään, niin hän sanoo: ' Tässä olen!' mutta jos oikeutta, niin: ' Kuka vetää minut tilille?'
20. Vaikka olisin oikeassa, niin oma suuni tuomitsisi minut syylliseksi; vaikka olisin syytön, niin hän kuitenkin minut vääräksi tekisi.
21. Syytön minä olen. En välitä hengestäni, elämäni on minulle halpa.
22. Yhdentekevää kaikki; sentähden minä sanon: hän lopettaa niin syyttömän kuin syyllisenkin.
23. Jos ruoska äkkiä surmaa, niin hän pilkkaa viattomain epätoivoa.
24. Maa on jätetty jumalattoman valtaan, hän peittää sen tuomarien kasvot - ellei hän, kuka sitten?
25. Minun päiväni rientävät juoksijata nopeammin, pakenevat onnea näkemättä,
26. ne kiitävät pois niinkuin ruokovenheet, niinkuin kotka, joka iskee saaliiseen.
27. Jos ajattelen: tahdon unhottaa tuskani, muuttaa muotoni ja ilostua,
28. niin minä kauhistun kaikkia kipujani, tiedän, ettet julista minua viattomaksi.
29. Syyllisenä täytyy minun olla; miksi turhaan itseäni vaivaan?
30. Jos vaikka lumessa peseytyisin ja puhdistaisin käteni lipeällä,
31. silloinkin sinä upottaisit minut likakuoppaan, niin että omat vaatteeni minua inhoisivat.
32. Sillä ei ole hän ihminen niinkuin minä, voidakseni vastata hänelle ja käydäksemme oikeutta keskenämme.
33. Ei ole meillä riidanratkaisijaa, joka laskisi kätensä meidän molempien päälle
34. ja ottaisi hänen vitsansa pois minun päältäni, niin ettei hänen kauhunsa peljättäisi minua;
35. silloin minä puhuisin enkä häntä pelkäisi, sillä ei ole mitään sellaista tunnollani."
Jumala on meitä suurempi, tämän taivaan ja maan luoja, hän on säätänyt jokaiselle ihmiselle elinpäivät ja niiden rajat, ennen kuin tämä syntyikään. Me emme voi kapinoida Jumalan tahtoa vastaan, voimme vain sanoa: Tapahtukoon sinun tahtosi.
sillä Saatana, Jumalan vihollinen ja tämän maailman herra haluaa tuhota Jumalan luomistyön ja Jumalan kansan, rikkoa Jumalan asettaman lain. Siksi ne, jotka hyökkäävät juutalaisia ja kristittyjä vastaan ovat Saatanan asialla, sillä niin kauan, kun tässä maailmassa on kristittyjä ja juutalaisia, ei Saatanan havittelema laittomuuden aika (josta on jo merkkejä näkyvissä, kirkostakin on tullut antikristillinen) toteudu.
Me olemme hengellisiä olentoja ja meitä ohjaa vain kaksi herraa, joko Jumala tai Saatana. Jos et ole Jumalan ohjauksessa ja usko Jumalaan ja Jeesukseen, jonka syntiensovitus ristillä on ainoa tie Jumalan luo, olet Saatanan ohjauksessa.
Vierailija:
joka on kaikki voipa ja kaiken tietävä ja siltikin aiheuttaa ihmisille ne kärsimykset, mitä aiheuttaa on lähinnä sadisti. Ainakaan mun kaveripiiriini ei tollaset tyypit kelpaa :)
Tiedätkö, että kapinaa Jumalaa vastaan on syntiä ja erottaa meidät Jumalasta. Tuo sinun ajattelutapasi juuri erottaa sinut Jumalasta ja sitä Herra vihaa, koska asetut Jumalan tämän maailman luoja yläpuolelle, Jumala on Pyhä ja et voi itseäsi rikkomatta asettua häntä vastaan. Herran omat saavat osakseen Herran siunauksen ja Herran ohjauksen ja myös Herran kurituksen, jotta pysyisimme oikealla tiellä. Jumala on Isä, rakastava ja ohjaava Isä ja ihmistä niin paljon suurempi kuin taivas on korkeampi maata, ääretön.
Tämä maailma on pahan vallassa ja paha on aina ihan ihmisen omasta synnistä ja ihmisestä (paholaisesta) lähtöisin. Sitä kylvää mitä niittää. Emme koskaan pääse tekojamme pakoon, jos olemme antaneet elämämme Saatanalle ja kapinoimme Jumalaa vastaan ja asetumme Jumalan yläpuolelle, saamme niittää juuri sitä pahan satoa.
Monesti tämä maailman pahuus ajaa lopulta ihmisen siihen päätepisteeseen, että hän lopulta ymmärtää, että hän ei selviä ilman Jumalaa. Jumala on ainoa turvamme pimeyttä vastaan. Hän on Isämme, joka suojelee meitä maailman pimeydeltä. Joka rakentaa Jumalan sanan varaan, rakentaa kalliolle, joka ei murskaannu elämän myrskyissä.
Vierailija:
sillä Saatana, Jumalan vihollinen ja tämän maailman herra haluaa tuhota Jumalan luomistyön ja Jumalan kansan, rikkoa Jumalan asettaman lain. Siksi ne, jotka hyökkäävät juutalaisia ja kristittyjä vastaan ovat Saatanan asialla, sillä niin kauan, kun tässä maailmassa on kristittyjä ja juutalaisia, ei Saatanan havittelema laittomuuden aika (josta on jo merkkejä näkyvissä, kirkostakin on tullut antikristillinen) toteudu.
Me olemme hengellisiä olentoja ja meitä ohjaa vain kaksi herraa, joko Jumala tai Saatana. Jos et ole Jumalan ohjauksessa ja usko Jumalaan ja Jeesukseen, jonka syntiensovitus ristillä on ainoa tie Jumalan luo, olet Saatanan ohjauksessa.
Pelottavaa ja ahdistavaa.
Mä en tajua, miksi joku näkee uskon tällaisena synkkänä asiana.
jotka tahtovat elää Jumalan ja Jumalan sanan, ikuisen Jumalan sanan mukaan eikä Saatanan lieassa, pimeyden orjina.
Vain totuus tekee vapaaksi. Jeesus sanoi: Minä olen tie, totuus ja elämä.
Ensinnäkin: olen uskovainen kristitty ja oma lapseni on kuollut alle vuoden ikäisenä.
Uskon, että jokin merkitys sillä lapsen kuolemalla oli, mutta minusta sitä ei pitäisi liikaa sanoa, kun toisen lapsi on kuollut. Ehkä tuolla lauseella " Jumalan tahto" yritetään paeta todellisuutta ja estää se surutyö, minkä ihmisen pitäisi tehdä. Tai sillä on tarkoitus lohduttaa ja se on helppo tapa sanoa jotain.
Aikoinaan eräs ihminen on kirjassaan kirjoittanut: " En tiedä, onko se paha, mitä tapahtuu Jumalan tahto vai ei, mutta tiedän, että Jumala voi kääntää kaiken hyväksi."
Tämä on se 17 vuotiaana halvaantunut tyttö, joka on kirjoittanut elämästään parikin kirjaa. Tuota lausetta olen mielessäni pitänyt, sillä mielestäni se kuvaa myös omiakin ajatuksiani.
Voimia siskosi perheelle ja teille omaan surutyöhönne.
Vierailija:
jotka tahtovat elää Jumalan ja Jumalan sanan, ikuisen Jumalan sanan mukaan eikä Saatanan lieassa, pimeyden orjina.
Vain totuus tekee vapaaksi. Jeesus sanoi: Minä olen tie, totuus ja elämä.
Kuulostat nimittäin ihan joltain vitsiltä :-) Tosi huvittavia ihmisiä onkin!
Itse olen menettänyt lapseni äkillisesti ja vaikka uskonkin Jumalaan, niin olen käynyt monet mietinnät ja pohdiskelut asian tiimoilta.
Jumalan tahto: vaikea ymmärtää, että Jumala tahtoo ihmisten kärsivän. Mitä ihmeen hyötyä on siitä, että joku perhe kärsii vuosia surusta ja menettää elämänhallinnan??? Monesti kuulee sanottavan, että koettelemukset lisäävät uskoa Jumalaan. Miten, sitä en tajua.
Meille sanottiin vaikka millaisia tokaisuja lapsemme kuoleman jälkeen. Pahin lienee se, kun meidän suru tyrmättiin ja meidän olisi pitänyt vain iloita siitä, kun lapsi on Taivaassa. Ei se tätä tuskaa vie pois, meillä on aina ikävä lastamme.
Ehkä ihmiset eivät oikein osaa käsitellä surevaa. Tokaistaan vaikka mitä sammakoita suusta......
Vierailija:
Argh, argh, argh...Siskoni lapsi, ensimmäinen kummilapseni, kuoli yllättäen alle vuoden ikäisenä. Mulle on useampikin ihminen tullut puhumaan Jumalan tahdosta jne. Eräs sanoi: " Mitähän pahaa se sinun siskosi onkaan tehnyt...?"
Pitäkää ne jumalat itsellänne. Mä erosin kirkosta teidänlaistenne hurskastelijoiden takia.
Hirveää miten ihmiset voi sanoa tuollalailla.. onpa todella lohduttavaa.. ja vielä kun heillä ei minkäänlaista varmuutta asiasta ole.
Kuolema EI todellakaan ole Jumalan tahto ja tämä on fakta.
Vierailija:
Jumalan tahto: vaikea ymmärtää, että Jumala tahtoo ihmisten kärsivän. Mitä ihmeen hyötyä on siitä, että joku perhe kärsii vuosia surusta ja menettää elämänhallinnan??? Monesti kuulee sanottavan, että koettelemukset lisäävät uskoa Jumalaan. Miten, sitä en tajua.
Jumalan tahdolle emme voi kuitenkaan mitään ja sitä ei tiedä kukaan. Jeesuksen seuraaminen on kuitenkin myös Jeesuksen kuolemaan vihkimistä, se mikä tapahtui Jeesukselle tapahtuu myös kristityille tavalla tai toisella, samaan kärsimykseen heidät vihitään ja sille emme voi mitään. Se, että kristitty kärsii maailmassa ei ole aina Jumalan tahto, se voi olla ja onkin myös pahan tahto, sillä paha tahtoo tuhota kristityt. Jeesus on meidän kanssakärsijämme pahan keskellä, sillä hän on kokenut kaiken sen mitä ihminen voi joutua kokemaan. Hän on turvamme pahan ja pimeyden keskellä.
Monesti kuitenkin kaikki meille tapahtuneet kärsimykset myös opettavat, opettavat sitä mikä tässä elämässä on tärkeää ja mikä on toisarvoista. Muuten olisimme jatkaneet ehkä matkaamme tuhoamme kohti. Kärsimyksessä kaikki turha jää, kaikkein kovimman kautta. Elämä pelkistyy. Näin kaikki meille tapahtuva paha, pahuudestaan huolimatta aina palvelee myös Jumalan tahtoa.
Uskossa Jumalaan meillä on kuitenkin toivo myös ylösnousemuksesta ja usko uuteen maailmaan, jossa pahuutta ja kuolemaa ei enää ole.
Olen äärimmäisen pahoillani siitä, mitä olet joutunut kokemaan, enkä pysty edes kuvittelemaan tuskaasi.
oletko vl, kirjoituksesta tunnistin monia asioita, jolla lailla vl:t kokee asiat.
Ja että jos on uskovainen, niin mitään pahaa ei koskaan tapahdu?
Eikös se ole niin, että ihmisille on täällä maan päällä annettu vapaa tahto, ja siitä seuraa suurin osa maailman pahasta. IHminen itse valitsee pahan tien, ja usein siinä sivussa satutetaan myös niitä viattomia.
Lapsen kuolemaan tuo ei tietysti osu, mutta lapsia kuolee koko ajan vaikka kuinka paljon. Sinänsä tuntuu typerältä ajatusmaailmalta, että jumalan olemassaolo kielletään vasta sitten, jos jotain kurjaa sattuu itselle.
Noh, mä olen taipuvainen ajattelemaan, että elämä sinällään on arvokas ja ainutkertainen, ei niillä päivien määrällä niin väliä ole. Suru lapsen kuolemasta on musertava, mutta se onni ja kaunis muisto ja jälki jonka jokainen lapsi väistämättä jättää on tärkeä ja kaunis.