Mistä lääkärit näkevät että nyt on kuolema lähellä?
Mitkä lääketieteelliset jutut? Tarkoitan nyt vanhuksia.
Kommentit (87)
mummini näki veljensä katseesta.. pari tuntia niin sai sairauskohtauksen johon kuoli
Hoitajatuttuni kertoi vanhuksesta jota oli hoidettu sänkyyn jo vuosia palvelutalossa. Kun tuttuni oli menossa töihin, hän törmäsi tuohon pappaan joka oli menossa rollalla lähikauppaan ostamaan kaljakeissiä. Viikkoa myöhemmin pappa oli vainaa. =D Piti vielä se viiminen keissi saada! Pitää kysyä että saiko se pappa pitää ne kaljansa, olisi kyllä vääryys jos otettiin pois...
Vierailija kirjoitti:
Esim. hengitys muuttuu pinnallisemmaksi, rohisevammaksi, harvenee. Pitkiä taukoja hengityksessä. Saattaa jo luulla, että siinä se oli, mutta sitten tuleekin taas hengenveto.
Nuo pitkät tauot ovat olleet itselleni se yllättävin asia tuossa tilanteessa. Oon ollut kuolinvuoteilla, jo tosi nuorena läheisen isotädin vierellä esimerkiksi.
Hengyksen harveneminen oli jotenkin hermoja raastavaa. Kukaan tai mikään ei ollut valmistanut minua siihen. Toisaalta kukaan ei olisi voinut pitää minua pois tuolta. Jos se on minusta kiinni, läheiset vanhukseni eivät kuole yksin.
Kun on päivistä tai päivästä kyse, niin hengitys muuttuu pinnalliseksi. Monesti tulee lautumia. Jotkut tosiaan piristyvät hetkellisesti, esim. vuosia vuodepotilaana aika apaattisena maannut rouva yllättäen hymyili ja nousi istualleen halaamaan hoitajaa. Alle vuorokauden päästä oli kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. hengitys muuttuu pinnallisemmaksi, rohisevammaksi, harvenee. Pitkiä taukoja hengityksessä. Saattaa jo luulla, että siinä se oli, mutta sitten tuleekin taas hengenveto.
Tuo on uniapnea.
No niin varmaan, ikiuniapnea.
Todellisuudessa uniapnea lienee eri asia, vaikka muistuttaakin viime henkäyksiä.
Molempia kuunnellleena väitän, että kyllä ne toisistaan erottaa.
Olen kellottanut uniapneaa sairastavaa ja noin puolen minuutin katkoja on. Onko kuolemaisillaan pidempiä?
No, mä oon kellottanut uniapneassa 2 minuutin pysähdyksiä. Sitten kaamea pärskähdys ja muutama syvä voimakas hengitys. Sitte taas pitkä tauko. Kyseessä paha uniapnea.
Noi kuolevan henkäykset ovat edelliseen verrattuna hentoja ja muutenkin erilaisia. Ei oo noita nopeita peräkkäisiä syviä hengenvetoja. Eikä pärskähdyksiä. Korahteleva heikko henkäys pitkin välein.
Muuttuuko hengitys tuollaiseksi, vaikka olisi ihan tajuissaan? Jotkut keskustelevat kuulemma loppuun asti ja kuolevat kesken lauseen. Onko hengitys silti tuollaista?
Terminal lucidity -ilmiö tulee noin 10-prosentille kuolevista. Eli ensin henkilö on kuolemassa, lääkäri laittaa saattohoitoon että kuolee pian. Sitten ihan yllättäen nousee ylös, pystyykin syömään ja juomaan, puhumaan ja seurustelemaan. Sitten yhtäkkiä taas tulee romahdus ja kuolee viikon sisällä. Terminal lucidity ilmiötä ei olla pystytty tutkia, mistä se johtuu, mutta sitä tapahtuu. Tapahtui hiljattain eräälle läheiselleni ja se oli aika creepy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on uniapnea.
No niin varmaan, ikiuniapnea.
Todellisuudessa uniapnea lienee eri asia, vaikka muistuttaakin viime henkäyksiä.
Molempia kuunnellleena väitän, että kyllä ne toisistaan erottaa.
Olen kellottanut uniapneaa sairastavaa ja noin puolen minuutin katkoja on. Onko kuolemaisillaan pidempiä?
No, mä oon kellottanut uniapneassa 2 minuutin pysähdyksiä. Sitten kaamea pärskähdys ja muutama syvä voimakas hengitys. Sitte taas pitkä tauko. Kyseessä paha uniapnea.
Noi kuolevan henkäykset ovat edelliseen verrattuna hentoja ja muutenkin erilaisia. Ei oo noita nopeita peräkkäisiä syviä hengenvetoja. Eikä pärskähdyksiä. Korahteleva heikko henkäys pitkin välein.
Ok, en ole alan ammattilainen, mutta nuo puolen minuutin katkoksetkin on kauheita kuunnella normaalipainoisella ja urheilullisella keski-ikäisellä ihmisellä. Rohahtelee ja pärskii kun hengittää tauon jälkeen. Kyllä tuuppaan silloin hereille.
Vierailija kirjoitti:
Muuttuuko hengitys tuollaiseksi, vaikka olisi ihan tajuissaan? Jotkut keskustelevat kuulemma loppuun asti ja kuolevat kesken lauseen. Onko hengitys silti tuollaista?
Varmaan tossa on eroja, sydän voi pettää kesken lauseen. Tai aivoverisuoni tai muu revetä tai mennä tukkoon. Ei noissa hengitys ehdi hiipua.
Siihen ei tarvita lääkäriä, sen näkee ihan taviskin
eiköhän ELisabet kuollut vaan sydänpysähtymiseen. Mut nää tiedotteet oli tahallaan annettu epämääräiseksi. Ois pitäny tajuta siitä tiedotteestä että oli jo kuollu kun se annettiin. Haluttiin vaan antaa lapsille aikaa tulla vielä ruumiiin viereen hyvästelemään jos käsi oli lämmin vielä tms. Tuo ilmotus "closely monitored" tais olla juju. Mikä pointti sillä tiedolla muutenkaan olisi. Joko elää tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Valkoinen kolmio suun ympärillä eli ns kuoleman kolmio
Joskus laitumia åilmaantuu jo ennen kuolemaa.
Ne ovat lautumia, ei laitumia...
Kuninkaallisilla tarkistetaan vaginan kosteus. Kun limakalvot ovat kuivumassa korpuiksi on kuolema lähellä.
Yleisvoinnin heikkenemisestä:liikkuminen vähenee ja lopulta on vain vuoteessa, syöminen ja juominen vähenee ja lopulta loppuu kokonaan, vireystila heikkenee ja nukkuu lisääntyvästi, lopulta tajunta hiipuu kokonaan. Voi olla turvotuksia lisääntyvästi, lisäksi hengitys raskasta ja tiheää, hengityskatkoja tulee. Viimeisinä päivinä usein verenpaineet laskee, virtsatulo hiipuu. Nämä muutokset voi tulla joskus nopeastikin päivien aikana tai sitten pidemmällä aikavälillä viikkojen tai kuukausienkin aikana.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti on näitä joskus kertonut, on eläkkeellä oleva hoitaja. Jotenkin sen kuulemma naamastakin näkee, onko niin, että silmät painuvat tmv.?
Nenä kapenee
Vierailija kirjoitti:
Terminal lucidity -ilmiö tulee noin 10-prosentille kuolevista. Eli ensin henkilö on kuolemassa, lääkäri laittaa saattohoitoon että kuolee pian. Sitten ihan yllättäen nousee ylös, pystyykin syömään ja juomaan, puhumaan ja seurustelemaan. Sitten yhtäkkiä taas tulee romahdus ja kuolee viikon sisällä. Terminal lucidity ilmiötä ei olla pystytty tutkia, mistä se johtuu, mutta sitä tapahtuu. Tapahtui hiljattain eräälle läheiselleni ja se oli aika creepy.
En ole lääkäri, enkä myöskään mikään hoitaja. Mutta mielenkiintoista. Voikohan jollain adrenaliinilla olla vaikutusta?
Vierailija kirjoitti:
Hoitajatuttuni kertoi vanhuksesta jota oli hoidettu sänkyyn jo vuosia palvelutalossa. Kun tuttuni oli menossa töihin, hän törmäsi tuohon pappaan joka oli menossa rollalla lähikauppaan ostamaan kaljakeissiä. Viikkoa myöhemmin pappa oli vainaa. =D Piti vielä se viiminen keissi saada! Pitää kysyä että saiko se pappa pitää ne kaljansa, olisi kyllä vääryys jos otettiin pois...
Näinköhän vuosia sänkyyn hoidettu tokenee tosta noin vain rollaattorikuntoon ja häipyy kaljaostoksille. Lienee urbaanilegenda.
Ei kannata ihan kaikkea uskoa, ei edes hoitajan suusta.
Cheyne-Stoke hengitys, bradykardia.