Työtodistus arviointi: tyydyttävä. Mitä tein väärin?
Minulle tuli postissa työtodistus, jossa työtaidot arvioitiin tyydyttäväksi. Olen hämilläni. Olen ymmärtänyt, että nykyään annetaan vähintään hyvä arvioksi. Olenko siis tehnyt jotain väärää, kun en ole edes hyvä vaan tyydyttävä työtaidolta?
Kommentit (50)
Ei kannata koskaan pyytää kirjallista arviota työtaidosta.
Mitä järkeä arviossa olisi, jos alin mahdollinen olisi hyvä?
Pyysi uusi todistus ilman arviointia.
Vierailija kirjoitti:
Uutta todistusta ilman arviointia ei voi pyytää enää, jos on pyytänyt kirjallisen arvion.
Vierailija kirjoitti:
miksi ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uutta todistusta ilman arviointia ei voi pyytää enää, jos on pyytänyt kirjallisen arvion.
Kyllä voi. Olen itse pyytänyt ja saanut, koska 1. saamassani todistuksessa oli arviointi laitettu ilman pyyntöäni ja niin ei saisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi ei?
Riski huonolle työtodistukselle on suuri.
Kannattaa kysyä kyllä siltä joka arvioi sen. Mulle on ainakin joskus koulussa sanottu että on juuri hyvä jos pyytää kirjallista arviointia työtodistukseen jatkoa ja seuraavia töitä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sitä aina pyytää, eri asia antaako työnantaja toista. Mikään laki ei sitä kiellä antamasta.
itse sain pyytämällä heti molemmat, sekä arviolla että ilman.
Kannattaa pyytää todistus arvioilla vain jos työt ovat menneet hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi pyytää, mutta siihen ei tarvitse suostua. Vaatii toki jonkin asteista kusipäisyyttä HR:ltä, jos siihen ei suostu tai sitten olet ihan itse onnistunut suututtamaan heidät jotenkin.
Tyydyttävä on erittäin huono arviointi työtodistuksissa ja sitä ei kyllä anneta yleensä, mutta tietenkin eri ihmisillä on eri arvosteluasteikot. Itse en kyllä näyttäisi tuota todistusta työhaastattelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi pyytää, mutta siihen ei tarvitse suostua. Vaatii toki jonkin asteista kusipäisyyttä HR:ltä, jos siihen ei suostu tai sitten olet ihan itse onnistunut suututtamaan heidät jotenkin.
Tyydyttävä on erittäin huono arviointi työtodistuksissa ja sitä ei kyllä anneta yleensä, mutta tietenkin eri ihmisillä on eri arvosteluasteikot. Itse en kyllä näyttäisi tuota todistusta työhaastattelussa.
Miten tyydyttävän voi saada?
Kannattaa aina pyytää sekä arviolla, että ilman.
Jos ei ole ollut hyvä työssään miksi työtodistuksessa pitäisi asiaa kaunistella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tyydyttävä käytännössä tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole ollut hyvä työssään miksi työtodistuksessa pitäisi asiaa kaunistella?
Ei työnantajan tarvitse myöskään pilata työntekijän tulevaisuuden työnhankintamahdollisuuksia mustamaalamalla huonoksi työntekijäksi
Työnantaja ei saa antaa arviollista ilman lupaa. Muuten on annettava vain se perusversio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työnantajan tarvitse myöskään pilata työntekijän tulevaisuuden työnhankintamahdollisuuksia mustamaalamalla huonoksi työntekijäksi
Mitä mustamaalaamista se on, että annetaan oikea arviointi. Työntekijähän on saattanut lintsailla, jättää työtehtäviä tekemättä, ollut huolimaton jne jne. Pitäiskö tämmönen arvioida hyväksi. Hullu maailma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tyydyttävä käytännössä tarkoittaa?
Lähtökohtaisesti työntekijöistä työtodistuksissa annettavat arviot ovat kuin porukan omat arviot kielitaidosta CV:ssä. Pistetään tasan niin hyvä, kuin kehdataan valehdella. Tyydyttävä englanti tarkoittaa, että kokonaista lausetta ei pysty muodostamaan ja tyydyttävä työntekijä, että jää säännöllisesti sormistaan jumiin kengännauhoihin, kun yrittää solmia niitä.
Sitten on tietenkin niitä työnantajia, jotka eivät ymmärrä tätä asteikkoa ja voivat antaa ihan semijees työntekijällekin tällaisen arvostelun ja se on tietenkin ikävää, koska muut todennäköisesti lukevat sitä yllämainnitulla tavalla.
-11
Voisi olla huonompikin, välttävä tai heikko.
Jos työntekijä on pyytänyt arvion työtaidosta ja käytöksestä, hänellä ei ole oikeutta saada toisensisältöistä työtodistusta, vaikka arvio olisi hänen mielestään väärä. Työnantaja saattaa kuitenkin joutua vahingonkorvausvastuuseen, jos väärin tehty arvio aiheuttaa työntekijälle vahinkoa.
Arvolauselmassa työntekijän työtaidosta ja käytöksestä voidaan käyttää esimerkiksi arvosteluasteikkoa 15 tai arvioita heikko, välttävä, tyydyttävä, hyvä ja kiitettävä. Myös muita vapaamuotoisempia ilmaisuja voidaan käyttää. Arvolauseissa on tärkeää, että ne ovat totuudenmukaisia ja kuvaavat työntekijän kykyjä eivätkä ole liian ylimalkaisia.
Työtodistuksen antamatta jättäminen on rangaistava teko
Työtodistuksen antamista tehostetaan työsopimuslain rangaistussäännöksellä. Siinä säädetään sakkorangaistuksen antamisesta työnantajalle tai tämän edustajalle, joka tahallaan tai huolimattomuudesta jättää antamatta työtodistuksen.
Tämä verkkosivu on osa Euroopan komission Your Europe -po
Kysy arviojalta.