Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtodistus arviointi: tyydyttävä. Mitä tein väärin?

Vierailija
08.09.2022 |

Minulle tuli postissa työtodistus, jossa työtaidot arvioitiin tyydyttäväksi. Olen hämilläni. Olen ymmärtänyt, että nykyään annetaan vähintään hyvä arvioksi. Olenko siis tehnyt jotain väärää, kun en ole edes hyvä vaan tyydyttävä työtaidolta?

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy arviojalta.

Vierailija
2/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata koskaan pyytää kirjallista arviota työtaidosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä arviossa olisi, jos alin mahdollinen olisi hyvä?

Pyysi uusi todistus ilman arviointia.

Vierailija
4/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uutta todistusta ilman arviointia ei voi pyytää enää, jos on pyytänyt kirjallisen arvion.

Vierailija
5/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksi ei?

Vierailija
6/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uutta todistusta ilman arviointia ei voi pyytää enää, jos on pyytänyt kirjallisen arvion.

Kyllä voi. Olen itse pyytänyt ja saanut, koska 1. saamassani todistuksessa oli arviointi laitettu ilman pyyntöäni ja niin ei saisi tehdä.

Vierailija
7/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miksi ei?

Riski huonolle työtodistukselle on suuri.

Vierailija
8/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kysyä kyllä siltä joka arvioi sen. Mulle on ainakin joskus koulussa sanottu että on juuri hyvä jos pyytää kirjallista arviointia työtodistukseen jatkoa ja seuraavia töitä varten.

Vierailija
9/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi sitä aina pyytää, eri asia antaako työnantaja toista. Mikään laki ei sitä kiellä antamasta. 

itse sain pyytämällä heti molemmat, sekä arviolla että ilman. 

Vierailija
10/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pyytää todistus arvioilla vain jos työt ovat menneet hyvin.

Vierailija
11/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi pyytää, mutta siihen ei tarvitse suostua. Vaatii toki jonkin asteista kusipäisyyttä HR:ltä, jos siihen ei suostu tai sitten olet ihan itse onnistunut suututtamaan heidät jotenkin. 

Tyydyttävä on erittäin huono arviointi työtodistuksissa ja sitä ei kyllä anneta yleensä, mutta tietenkin eri ihmisillä on eri arvosteluasteikot. Itse en kyllä näyttäisi tuota todistusta työhaastattelussa.

Vierailija
12/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi pyytää, mutta siihen ei tarvitse suostua. Vaatii toki jonkin asteista kusipäisyyttä HR:ltä, jos siihen ei suostu tai sitten olet ihan itse onnistunut suututtamaan heidät jotenkin. 

Tyydyttävä on erittäin huono arviointi työtodistuksissa ja sitä ei kyllä anneta yleensä, mutta tietenkin eri ihmisillä on eri arvosteluasteikot. Itse en kyllä näyttäisi tuota todistusta työhaastattelussa.

Miten tyydyttävän voi saada?

Vierailija
13/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa aina pyytää sekä arviolla, että ilman.

Vierailija
14/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole ollut hyvä työssään miksi työtodistuksessa pitäisi asiaa kaunistella?

Vierailija
15/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tyydyttävä käytännössä tarkoittaa?

Vierailija
16/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole ollut hyvä työssään miksi työtodistuksessa pitäisi asiaa kaunistella?

Ei työnantajan tarvitse myöskään pilata työntekijän tulevaisuuden työnhankintamahdollisuuksia mustamaalamalla huonoksi työntekijäksi

Vierailija
17/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja ei saa antaa arviollista ilman lupaa. Muuten on annettava vain se perusversio.

Vierailija
18/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei työnantajan tarvitse myöskään pilata työntekijän tulevaisuuden työnhankintamahdollisuuksia mustamaalamalla huonoksi työntekijäksi

Mitä mustamaalaamista se on, että annetaan oikea arviointi. Työntekijähän on saattanut lintsailla, jättää työtehtäviä tekemättä, ollut huolimaton jne jne. Pitäiskö tämmönen arvioida hyväksi. Hullu maailma.

Vierailija
19/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tyydyttävä käytännössä tarkoittaa?

Lähtökohtaisesti työntekijöistä työtodistuksissa annettavat arviot ovat kuin porukan omat arviot kielitaidosta CV:ssä. Pistetään tasan niin hyvä, kuin kehdataan valehdella. Tyydyttävä englanti tarkoittaa, että kokonaista lausetta ei pysty muodostamaan ja tyydyttävä työntekijä, että jää säännöllisesti sormistaan jumiin kengännauhoihin, kun yrittää solmia niitä. 

Sitten on tietenkin niitä työnantajia, jotka eivät ymmärrä tätä asteikkoa ja voivat antaa ihan semijees työntekijällekin tällaisen arvostelun ja se on tietenkin ikävää, koska muut todennäköisesti lukevat sitä yllämainnitulla tavalla.

-11

Vierailija
20/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi olla huonompikin, välttävä tai heikko.

Jos työntekijä on pyytänyt arvion työtaidosta ja käytöksestä, hänellä ei ole oikeutta saada toisensisältöistä työtodistusta, vaikka arvio olisi hänen mielestään väärä. Työnantaja saattaa kuitenkin joutua vahingonkorvausvastuuseen, jos väärin tehty arvio aiheuttaa työntekijälle vahinkoa.

Arvolauselmassa työntekijän työtaidosta ja käytöksestä voidaan käyttää esimerkiksi arvosteluasteikkoa 15 tai arvioita heikko, välttävä, tyydyttävä, hyvä ja kiitettävä. Myös muita vapaamuotoisempia ilmaisuja voidaan käyttää. Arvolauseissa on tärkeää, että ne ovat totuudenmukaisia ja kuvaavat työntekijän kykyjä eivätkä ole liian ylimalkaisia.

Työtodistuksen antamatta jättäminen on rangaistava teko

Työtodistuksen antamista tehostetaan työsopimuslain rangaistussäännöksellä. Siinä säädetään sakkorangaistuksen antamisesta työnantajalle tai tämän edustajalle, joka tahallaan tai huolimattomuudesta jättää antamatta työtodistuksen.

Tämä verkkosivu on osa Euroopan komission Your Europe -po

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän