Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtodistus arviointi: tyydyttävä. Mitä tein väärin?

Vierailija
08.09.2022 |

Minulle tuli postissa työtodistus, jossa työtaidot arvioitiin tyydyttäväksi. Olen hämilläni. Olen ymmärtänyt, että nykyään annetaan vähintään hyvä arvioksi. Olenko siis tehnyt jotain väärää, kun en ole edes hyvä vaan tyydyttävä työtaidolta?

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joissain nykypaikoissa vaaditaan epävirallisesti sen todellisen työpanoksen lisäksi jotain tsemppijeejee-asennetta. Näissä katsotaan kieroon, jos et kehu mahtavaa työpaikkaasi ja uskomatonta fantsutiimiä somessa vähintään joka toinen päivä, ole maanisesti mukana tärkeilemässä jokaisessa paltsun jonninjoutavassa toimiston kalusteiden feng shuin fiilistelyssä, tai et vaan jaksa juoruilla kahvihuoneessa samalla intensiteetillä kuin muut.

Vierailija
42/50 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyydyttävä työtodistuksessa on yhtä kuin että työntekijä sekä epäpätevä, laiska että täysi m...u. En usko tätä ap:n osalta, varmaan jollain ollut henkilökohtaista hampaankolossa. Uutta todistusta pyytämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota sitä niin vakavasti. Jokainen työelämässä ollut tietää, että pomoja on joka lähtöön. Reippaasti vaan kohti uusia pettymyksiä

Vierailija
44/50 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä uusi työtodistus ilman arviointia, siihen on oikeus. Työtodistus arvioinnin kanssa myös pitäisi käsittääkseni olla aina vähintään neutraali.

Vierailija
45/50 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joissain nykypaikoissa vaaditaan epävirallisesti sen todellisen työpanoksen lisäksi jotain tsemppijeejee-asennetta. Näissä katsotaan kieroon, jos et kehu mahtavaa työpaikkaasi ja uskomatonta fantsutiimiä somessa vähintään joka toinen päivä, ole maanisesti mukana tärkeilemässä jokaisessa paltsun jonninjoutavassa toimiston kalusteiden feng shuin fiilistelyssä, tai et vaan jaksa juoruilla kahvihuoneessa samalla intensiteetillä kuin muut.

Joo. Eräs työntekijä oli alipalkattu ja häneltä puuttui lainkin määräämiä kokemusvuosilisiä. Perusteli tätä sillä, että oli saanut olla tekemättä ylitöitä joskus. Hah :D eli jos et suostu työnantajan oikkuihin niin oikeutesi poljetaan maan rakoon. Ja niin vaan sekin nainen edelleen työpaikassa oli. LÄHTEKÄÄ huonoista työpaikoista. Muutkin huomaavat, kun jossain käy ovi liian tiheään

Vierailija
46/50 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin kyllä selvitystä arvioinnista, jos tuntee, et ei oo menny ihan oikein.

Vierailija
47/50 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisesta työstä oli kyse ja millaisia tehtäviä siihen kuului? 

Esim jos olit asiakaspalvelussa, ja kohtelit asiakkaita ilmeettömästi, niin en yhtään ihmettel, jos on tyydyttävä. Hyvän saa, jos juttelee ja hymyilee tms

Vierailija
48/50 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä arviossa olisi, jos alin mahdollinen olisi hyvä?

Pyysi uusi todistus ilman arviointia.

Uutta todistusta ilman arviointia ei voi pyytää enää, jos on pyytänyt kirjallisen arvion.

Kyllä voi pyytää, mutta siihen ei tarvitse suostua. Vaatii toki jonkin asteista kusipäisyyttä HR:ltä, jos siihen ei suostu tai sitten olet ihan itse onnistunut suututtamaan heidät jotenkin. 

Tyydyttävä on erittäin huono arviointi työtodistuksissa ja sitä ei kyllä anneta yleensä, mutta tietenkin eri ihmisillä on eri arvosteluasteikot. Itse en kyllä näyttäisi tuota todistusta työhaastattelussa.

Minä kyllä näyttäisin. Ja kertoisin ihan rehellisesti, ettei mitään hajua miksi arvio on tuollainen, koska et saanut mitään palautetta työsuhteen aikana. Suomessa vallitsee ihme hyssyttelykulttuuri, kuvitellaan että alainen on jotenkin firmaa huonompi jos pomo ei satu tykkäämään. Kun tosiasiassa se pomokin saattaa olla ihan surkea tai jopa pimahtanut. Kun on parissa paikassa käynyt, huomaa kyllä tämän. Jos uusi työnantaja luottaa sokeasti toisten arvioihin, ei ehkä ole muutenkaan kovin hyvä

Vierailija
49/50 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä arviossa olisi, jos alin mahdollinen olisi hyvä?

Pyysi uusi todistus ilman arviointia.

Uutta todistusta ilman arviointia ei voi pyytää enää, jos on pyytänyt kirjallisen arvion.

Höpöhöpö. Ei kannata kuitenkaan keksiä omia sääntöjä.

Itse olen aina kirjoittanut omat työtodistukseni ja aina on ollut työtaidot parhaat mahdolliset

Vierailija
50/50 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole ollut hyvä työssään miksi työtodistuksessa pitäisi asiaa kaunistella?

Heitänpä sinulle kysymyksen takaisin: Mitäpä itse sanoisit jos sinulle kerrottaisiin työtodistuksessa, että työntekosi oli huonoa ja kukaan ei sitä aiemmin sinulle ole sanonut. Ja kaiken lisäksi olet luullut tehneesi työsi hyvin. 

Minulla oli kerran alainen, joka vaati aivan poikkeuksellisen paljon opastamista joka ainoassa työtehtävässä koko määräaikaisen työsuhteen ajan - liioittelematta kymmenen kertaa niin paljon kuin kukaan muu samaa työtä tehnyt. Minun oli kuitenkin vaikea sanoa tälle tyypille, että hänen jatkuva neuvojen kyselynsä rasittaa koko työyhteisöä, sillä vielä pahempi vaihtoehto olisi ollut se, että hän ei olisi kysynyt neuvoja ja olisi tehnyt asiat väärin. Lisäksi runsaasta ohjauksesta huolimatta työn jälki ei ollut yhtä hyvää kuin muilla, joten voin vain kuvitella, mitä se olisi ollut normaalimäärällä ohjausta.

Kun hän sitten pyysi työtodistusta, ehdotin itse, että todistukseen ei oteta mukaan arvostelua, ja selitin hänelle, mitä olin kokenut ongelmalliseksi.

Ap:n kannattaa kysyä suoraan työtodistuksen kirjoittajalta, miksi arvosana ei ollut parempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi