Miksi autisteja kiusataan?
Tuottaako erilaisuus ja kyvyttömyys puolustautua sadistista tarvetta alistaa neurotyypilliselle?
Kommentit (285)
Voiko olla autisti jos katkaisee välit? Lapseni on hullu kun ei halua olla tekemisissä minun kanssa :(((
Vierailija kirjoitti:
En halua kiusata yhtään ketään. Mutta en vain voi sille mitään, että en välttämättä jaksa autistin seuraa, jos hän ei esim. osaa keskustella vastavuoroisesti ja huomioida muita, vaan jauhaa vain omista asioistaan ja mielenkiinnonkohteistaan eikä huomaa yhtään, ettei aihe kiinnosta muita tai he haluaisivat vaihtaa jo puheenaihetta. En toki rupea kyseisissä tilanteissa pilkkaamaan ja nälvimään autistia, vaan lähden vain pois tai vetäydyn syrjemmälle. Vaikka tietäisin hyvin, ettei hän tarkoita mitään pahaa. Ja tämän ei ollut mitenkään tarkoitus olla yleistys kaikkia autisteja kohtaan, tiedän hyvin, etteivät he kaikki ole sellaisia.
Mun mielestä tää on ihan ok. Eihän kukaan ihminen jaksa rasittavan ihmisen seuraa eikä sillä rasittavuuden syyllä ole silloin väliä. Joku voi olla rasittava persoonallisuushäiriön takia, joku vain luonteen takia ja joku as-piirteiden takia. Ihmisillä on oikeus rajata ihmisiä pois elämästään korrektisti ja kohteliaasti.
On yleinen väärinkäsitys, että kaikki autistit ja aspergerit olisivat töykeitä, ylimielisiä ja ylemmyydentuntoisia. Toki osa varmasti on, en kiistä sitä. Mutta osa on ennemminkin nöyriä ja vaatimattomia, joilla on itseluottamuksensa kanssa ongelmia ja jotka kokevat itsensä muita huonommiksi.
Jos vanhemmat ovat autistisia narsisteja joilla ainakin lievää kehitysvammaa, niin millaiset mahdollisuudet jälkikasvulla on normaaliin elämään?
Jos ja kun koulutuksenne täällä ovat duunarialoilta eikä psykologi/psykiatri, ei teillä ole kykyä eikä pätevyyttä diagnosoida muita. Jättäkää se siis tekemättä :)
ohis
Vierailija kirjoitti:
Myös autisiset ihmiset voivat olla kiusaajia. Myös ei-autistiset ihmiset voivat olla kiusaajia. Minä en pidä siitä, että minun ulkonäköäni, puhetapaani nälvitään. En pidä siitä, että minulle huudetaan. En pidä siitä, että minulle nauretaan tai minua vähätellään. Tämä riippumatta siitä, onko kiusaaja, nälvivä tai huutaja autisti vai ei-autisti. Riippumatta tarkoittaako kiusaaja pahaa vai ei. Riippumatta ymmärtääkö hän tekojensa seuraukset vai ei. Kiusaaminen ja kaikenlainen häirintä nou-nou.
Kun kukaan ei kiusaa ketään,
niin ketään ei kiusata.
Samat säännöt koskevat kaikkia.
Aloita hyvä käytös itsestäsi:
älä kiusaa
älä mene mukaan kiusaamiseen
koskaan
Tiedän tapauksia, joissa kiusatuista on myöhemmin tullut itse kiusaajia.
Vierailija kirjoitti:
Jos ja kun koulutuksenne täällä ovat duunarialoilta eikä psykologi/psykiatri, ei teillä ole kykyä eikä pätevyyttä diagnosoida muita. Jättäkää se siis tekemättä :)
ohis
Eihän tässä ketjussa olla diagnosoimassa ketään. No ehkä joku sellainen kommentti voi löytyä keskustelun alusta. Keskiössähän on miten ihmiset käyttäytyvät toisiaan kohtaan ja erilaisten ennakkoluulojen esiintyminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonojen sosiaalisten taitojen takia. Autistit eivät aina ymmärrä ollevansa kiusattuja.
Ja olen huomannut, että se on monelle nentillw suuri nautinto. Kettuilla ja kiusata jotakin täysin rinnoin, joka ei edes tajua. Ihmisyys on kuvottavaa!
Tämä. Purkaa sadistista puoltaan elävään olentoon jäämättä siitä kiinni. Eläinrääkkäys ei ole muodikasta, mutta autistirääkkäys ilmeisesti on. Sama metodi on kuntoutuksessa: saada toinen yksilö väänneltyä oman mielensä mjkaiseksi. Sairasta. Sairasta!
Ei vaan yhteiskuntakelpoiseksi.
Ei toki. Esimerkiksi ABA on eheyttämishoito, joka aiemmin kiellettiin homoseksuaalien *hoidossa*. Nykyisin käytössä puolustuskyvyttömillä autisteilla.
Mutta jos se tehoaa niin mikä on ongelma?
Tehoaa mihin? Persoonallisuuden rikkomiseen? Ihmisyyden hajoittamiseen? Ongelma on ihmisoikeudet. Ja se, ettei autistismi ole _vika_.
Autismista parantumiseen.
Jotkut autistit esim. valittavat aistiärsykkeistä ja kovista äänistä, mutta puhuvat kuitenkin itse kovalla äänellä. Minusta silloin on turha valittaa jostain asiasta, jos sortuu itsekin samaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä tuleeko tämä yllätyksenä jollekin, mutta ihan jokainen ihminen joutuu opettelemaan sosiaaliset säännöt. Se ei tule syntymästä annettuna vaan on opettelun tulos. Ehkä ero on siinä, että "nentit" oppivat helpommin nämä säännöt johtuen aivojen rakenteesta. Mutta opeteltava ne on ja se prosessi on "nenteillekin" joskus vaikeaa, varsinkin lapsena. Ihminen ei osaa automaattisesti vauvasta lähtien lukea muita ihmisiä vaan siihen opitaan muiden ihmisten ohjauksella. Ihan täysin neuronormaaleillakin ihmisillä on yllättävän usein vaikeaa käsittää ihmisten välisiä sosiaalisia kuvioita, koska ne ovat välillä ihan päättömiä ja typeriä. Siihen vain sitten sopeutuu. Itse kylläkin yleensä poistun tämmöisistä kuvioista nopeasti kun en vain jaksa. Olen ihan tavallinen "nentti".
Niin. Paitsi että autistilla se vamma on juuri siinä kohtaa. Hän ei välttämättä opi lainkaan. Kuten sokea ei näe, ei vaikka kuinka opettelee ja yrittää. Tämä tuli ehkä sinulle yllätyksenä.
Ei tullut yllätyksenä. Toiset kirjolaiset oppivat, toiset eivät koskaan.. Mutta yhtä kaikki nentitkin joutuvat opettelemaan näitä asioita eikä se ole aina helppoa. Jos otettaisiin enemmän toisiamme vastaan vain ihmisinä niin kaikilla olisi helpompaa.
Mutta autisteille se on vielä monin verroin vaikeampaa, ja he joutuvat tekemään huomattavasti kovemman työn sen eteen. Pahimmassa tapauksessa jatkuva maskaaminen voi johtaa uupumukseen ja työkyvyttömyyseläkkeeseen.
Ihan tosi monessa tapauksessa. Suurin osa keski-ikäisistä asseista on kehäraakkeja juurikin tuon vuoksi. Olen itsekin tk-eläkkeellä juuri tästä syystä. Aikansa jaksoi larpata normaalia.
Minun käy suoraan sanottuna sääliksi niitä vanhempia, jotka kuvittelevat, että autistilapsensa sisäistävät sosiaaliset tavat, tai että ne automatisoituvat kuntouttavassa rääkissä. Ei tule tapahtumaan. Tulee kehäraakkeja.
Ehkä jonkun sosiaalisen käytännön pystyvät kuitenkin oppimaan. Esim. sen ettei puhuta toisten päälle (toki kaikki autistit eivät tee tätä). Ihan parin käytännön handlaaminen on parempi kuin ei mitään ja tosi moni autisti pystyy tähän. Kaikkeen ei tarvitse kyetä.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut autistit esim. valittavat aistiärsykkeistä ja kovista äänistä, mutta puhuvat kuitenkin itse kovalla äänellä. Minusta silloin on turha valittaa jostain asiasta, jos sortuu itsekin samaan.
Autistien aistipoikkeavuudet nyt eivät ole aina niin yksinkertaisia. Kyllä, monet ovat meluherkkiä, mutta saattavat myös kuunnella musiikkia nupit kaakossa. Jotkut saattavat myös huomaamattaankin puhua kovalla äänellä.
Vierailija kirjoitti:
En halua kiusata yhtään ketään. Mutta en vain voi sille mitään, että en välttämättä jaksa autistin seuraa, jos hän ei esim. osaa keskustella vastavuoroisesti ja huomioida muita, vaan jauhaa vain omista asioistaan ja mielenkiinnonkohteistaan eikä huomaa yhtään, ettei aihe kiinnosta muita tai he haluaisivat vaihtaa jo puheenaihetta. En toki rupea kyseisissä tilanteissa pilkkaamaan ja nälvimään autistia, vaan lähden vain pois tai vetäydyn syrjemmälle. Vaikka tietäisin hyvin, ettei hän tarkoita mitään pahaa. Ja tämän ei ollut mitenkään tarkoitus olla yleistys kaikkia autisteja kohtaan, tiedän hyvin, etteivät he kaikki ole sellaisia.
Totta tämäkin. Olen aina ollut sitä mieltä, että ymmärrystä tarvitaan puolin ja toisin. Nenttien on hyvä ymmärtää, että nepsyihmiset eivät useimmiten ole tahallaan hankalia. Ja nepsyille saa toki asettaa kohtuullisia vaatimuksia, eikä diagnoosi oikeuta käyttäytymään ihan miten sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä tuleeko tämä yllätyksenä jollekin, mutta ihan jokainen ihminen joutuu opettelemaan sosiaaliset säännöt. Se ei tule syntymästä annettuna vaan on opettelun tulos. Ehkä ero on siinä, että "nentit" oppivat helpommin nämä säännöt johtuen aivojen rakenteesta. Mutta opeteltava ne on ja se prosessi on "nenteillekin" joskus vaikeaa, varsinkin lapsena. Ihminen ei osaa automaattisesti vauvasta lähtien lukea muita ihmisiä vaan siihen opitaan muiden ihmisten ohjauksella. Ihan täysin neuronormaaleillakin ihmisillä on yllättävän usein vaikeaa käsittää ihmisten välisiä sosiaalisia kuvioita, koska ne ovat välillä ihan päättömiä ja typeriä. Siihen vain sitten sopeutuu. Itse kylläkin yleensä poistun tämmöisistä kuvioista nopeasti kun en vain jaksa. Olen ihan tavallinen "nentti".
Niin. Paitsi että autistilla se vamma on juuri siinä kohtaa. Hän ei välttämättä opi lainkaan. Kuten sokea ei näe, ei vaikka kuinka opettelee ja yrittää. Tämä tuli ehkä sinulle yllätyksenä.
Ei tullut yllätyksenä. Toiset kirjolaiset oppivat, toiset eivät koskaan.. Mutta yhtä kaikki nentitkin joutuvat opettelemaan näitä asioita eikä se ole aina helppoa. Jos otettaisiin enemmän toisiamme vastaan vain ihmisinä niin kaikilla olisi helpompaa.
Mutta autisteille se on vielä monin verroin vaikeampaa, ja he joutuvat tekemään huomattavasti kovemman työn sen eteen. Pahimmassa tapauksessa jatkuva maskaaminen voi johtaa uupumukseen ja työkyvyttömyyseläkkeeseen.
Oppiminen ei tarkoita maskaamista
oppiminen ei tarkoita apinoimista
Taidon ja käytöksen oppiminen ei tarkoita muuttumista toiseksi persoonaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma voi olla myös siinä että autistisen ihmisen on vaikeampaa reflektoida omaa käytöstään. Moni saattaa kuvitella olevansa ystävällinen ja sosiaalinen, mutta tosiasiassa puhuu muiden päälle, ilme on tympeä tai laukoo töykeitä onelinereita.
Oppiakseni puhumaan kiinaa minun ei tarvitse naamioitua kiinalaiseksi. Esimerkkinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma voi olla myös siinä että autistisen ihmisen on vaikeampaa reflektoida omaa käytöstään. Moni saattaa kuvitella olevansa ystävällinen ja sosiaalinen, mutta tosiasiassa puhuu muiden päälle, ilme on tympeä tai laukoo töykeitä onelinereita.
Tämä(kin). Minä en myöskään tunnista muiden ihmisten ilmeitä, enkä osaa yhdistää ilmettä tunnetilaan. Olen monesti esimerkiksi lääkärissä joutunut todistelemaan kipuani, koska mennyt sinne hymyillen, (niin pitää tehdä, se on kohteliasta), enkä tiedä miltä pitää näyttää kun sattuu jumalattomasti.
EA3 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta tämäkin. Olen aina ollut sitä mieltä, että ymmärrystä tarvitaan puolin ja toisin. Nenttien on hyvä ymmärtää, että nepsyihmiset eivät useimmiten ole tahallaan hankalia. Ja nepsyille saa toki asettaa kohtuullisia vaatimuksia, eikä diagnoosi oikeuta käyttäytymään ihan miten sattuu.
Itse olen nykyään sosiaalisissa tilanteissa pääosin hiljaa ja puhun vain, mikäli minulta kysytään jotain. Kun en ole tähän päivään mennessä oppinut sopivaa tapaa kommunikoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myönnän, että en ole erityisen sosiaalinen ihminen ja haluan useimmiten olla vain yksin. Mutta ystävällisyydestäni olen saanut oikein kehujakin muilta ihmisiltä. Kyse ei siis ole pelkästään omasta näkemyksestäni.