YLE: Jos 100% palkkatuki lakkautetaan, joutuvat kirpputorit luopumaan työntekijöistään
Jos sadan prosentin tuki nykyisenlaisena muuttuu, palkkatukityöpaikkoja ei voi enää olla yhdistyksillä ja työpajoilla niin paljon kuin nyt, toteaa SPR Kokkolan toimialapäällikön sijainen Tiina Ruppa.
Esimerkiksi SPR:n kirppareilla pelätään sataprosenttisen palkkatuen ehtojen muuttumisen jättävän kymmeniä työllistettyjä ilman töitä.
Surullista :(
Kommentit (49)
Minusta on väärin, että tuossakin muutama "tavallinen ihminen" joka hakee töitä, menettää sen työpaikan kun se annetaan jollekin tuki-idiootille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Orjatyöt siis loppuu. Enää julkinen puoli ei voi teettää orjilla töitään mitä eivät ite viitti tehdä.
PAlkkatukityö ei ole orjatyötä vaan työntekijälle maksetaan ihan oikeaa palkkaa.
Työnantajan osalta vain puolikasta palkkaa. Onhan se kätevää saa puoleen hintaan kokoaikainen työntekijä.
Siis koska saan palkkaa 3400 e/kk (sivukuluineen noin 4400 e/kk), niin työnantaja saa palkkatukea 1700 e/kk? Oikeastiko?
Etkö ymmärrä mitä tarkoittaa 100% palkkatuki. Se tarkoittaa sitä, että palkkatuki työnantajalle on 100% työntekijän palkasta.
Tietynlaiset ihmisest eivät pääse töihin, jenkkilässä nuo istuisi kodittomina sillan alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Orjatyöt siis loppuu. Enää julkinen puoli ei voi teettää orjilla töitään mitä eivät ite viitti tehdä.
PAlkkatukityö ei ole orjatyötä vaan työntekijälle maksetaan ihan oikeaa palkkaa.
Työnantajan osalta vain puolikasta palkkaa. Onhan se kätevää saa puoleen hintaan kokoaikainen työntekijä.
Siis koska saan palkkaa 3400 e/kk (sivukuluineen noin 4400 e/kk), niin työnantaja saa palkkatukea 1700 e/kk? Oikeastiko?
Kyllä. Ta maksaa vain puolet palkasta, loput maksaa KEHA-keskus.
Oikeasti pitää olla niin että yritys ei voi saada kuin yhden palkkatukityöllistetyn per vuosi tms
Eräskin yhdistys / seura ottaa niin paljon palkkatukilaisia töihin kuin mahdollista vaikka ei ole mitään hommaa heille. istuvat siellä kännykkää tuijottaen 6 tuntia. Kuultua myös, että saavat voittoa n. 500e /kk jokaisesta palkkatyöläisestä. Siinäpä syy.
Vierailija kirjoitti:
Taas luetaan ja arvostellaan. Kun oli Malmin sukkamummoista kyse, valivali, vaikka ei oltu ikinä edes Malmilla käyty.
Harva uraa alkaa tuolla tekemään.
Tehdään kuntouttavaa työtä, esim harjoitellaan mitä tarkoittaa työajat, miten pidetään puhelin pois kädestä. Ei sinne jäädä pitkäksi töihin, ellei ole täysin toimimaton yksilö.
Valtaosalle työttömiä tämä sopisi hyvin. Mutta on kivempi olla kotona
Ja sä et tajua asioista käytännössä yhtään mitään.
Jäin työttömäksi ja kävin kyselemässä paikallisessa kierrätyskeskuksessa työllistymismahdollisuuksia.
Sanottiin suoraan, että vaihtoehdot on joko kuntouttava työtoiminta tai työharjoittelu, kumpikin 9euron "duuneja".
Kuntouttavaan mua ei hyväksytä, kun olen juuri ollut työelämässä ja ihan työkkäristä suositeltiin, etten tuhlaisi työharjoittelukuukausia paikkaan, jossa ei ole etenemismahdollisuuksia koska sitä maksetaan vain 12kk nykyään koko elämän ajalta. Kuntouttavassa ihmisiä roikotetaan vuosia.
Tuo kierrätyskeskus sanoi, että he "työllistää" tällä hetkellä 30 ihmistä, joista 6 on palkallista ja loput näitä työkokeilijoita ja kuntoutettavia eikä oikeaa työvoimaa palkata lisää.
Itselle olis ollut pääasia, että pääsen edes johonkin mutta mitä mä teen?
Itse ainakin inhoan tätä joutenoloa vaikka toki tekemistä keksin itsekin. Haluan vaan olla mukana edes jossain!!!
Valtaosa työttömistä osaa ihan itse herätä ja pukeutua ja ilmestyä ajoissa työpaikalle ja tehdä annetut tehtävät, tuo "kuntoutus" on valtaosalle turhaa. Kyllä kaikkien moti kärsii jos työstä saa palkaksi 9 euroa, oletko itse ikinä kokeillut?
Ja joo. Kun sain tiedon irtisanomisesta (ei ollut kiinni musta vaan siitä kun firmalla ei ollut varaa enää pitää mua) niin olin jo seuraavana päivänä poimimassa mustikoita myyntiin.
Luulisi nyt spr: llä olevan varaa maksaa itse palkat työtekijöilleen.
Vierailija kirjoitti:
Taas luetaan ja arvostellaan. Kun oli Malmin sukkamummoista kyse, valivali, vaikka ei oltu ikinä edes Malmilla käyty.
Harva uraa alkaa tuolla tekemään.
Tehdään kuntouttavaa työtä, esim harjoitellaan mitä tarkoittaa työajat, miten pidetään puhelin pois kädestä. Ei sinne jäädä pitkäksi töihin, ellei ole täysin toimimaton yksilö.
Valtaosalle työttömiä tämä sopisi hyvin. Mutta on kivempi olla kotona
Haista paska orjuuden kannattaja. Työtön ei tarkoita sitä, että on vähäjärkinen idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on, entä sitten?
Siinä on mainio mahdollisuus opiskella ammattia käytännössä tehden ja työllistyä sen jälkeen.
Ei mulle ole väliä kuka sen palkan maksaa, kunhan maksaa. Eikä työnantaja odota, että palkkatuella oleva osaa ja tahkoo voittoa, hänellä on koko ajan joku opastamassa ja neuvomassa ja niistäkin karttuu eläke ja kuuluu työterveys aivan kuten muillekin "oikeille" tekijöille.
SPR ei halua auttaa itse vaan haluaa että veronmaksajat auttaa ja maksaa.
En tiennytkään, että kirppiksillä on paljon palkkatukityöntekijöitä. En ole oikein ikinä ymmärtänyt tätä palkkatukea - eikö se vääristä työmarkkinoita?
Vierailija kirjoitti:
En tiennytkään, että kirppiksillä on paljon palkkatukityöntekijöitä. En ole oikein ikinä ymmärtänyt tätä palkkatukea - eikö se vääristä työmarkkinoita?
Jotkut häikäilemättömät ovat perustaneet koko bisneksensä työttömien hyödyntämiseen.
En ole kyllä nähnyt kirpputoreilla "työn" tekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka niin palkkatuki vääristää?
Enemmän vääristää ne 9e orjat, joilla korvataan palkallisia työntekijöitä.
Palkkatuella työllistetty saa sentään oikean palkan ja oikeaa työkokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti orjatyöt lisääntyy kun palkkatuet vähenee. Ne 9 euroa + päivärahat ovat niitä orjatöitä. Kun töitä ei saa niin työttömyysluvut piilotetaan 9 e toimenpiteissä olevilla työttömillä. Eihän niin lukuja edes julkaista kuinka paljon työttömiä on työkokeiluissa, kuntouttavalla ja turhilla kursseilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se palkka on palkkataulukon alin luokka joka hommassa. Eikä se palkkatuki jakson jälkeen synny mitään oikeaa työsuhdetta. Vanha tyyppi potkitaan pellolle ja uusi palkkatukityyppi aloittaa työt, jonka jälkeen joku toinen. Se on ihan sama miten työsi teet, ei vaikuta työsuhteen kestoon. Paitsi tietty jos jättää koko homman kesken. Niinkin on käynyt, kun yksi ihminen tekee saman vaativuusasteen työt muitten kanssa, mutta saa siitä minimikorvauksen, vaikka olisi tutkinnot ja työkokemukset paljon paremmat. Itse sain omassa palkkatukityössäni myös kyttäämistä ja vähättelyä osakseni. Muutamat tyypit pitivät minua lähtökohtaisesti jotenkin vajaana.
Vierailija kirjoitti:
Eräskin yhdistys / seura ottaa niin paljon palkkatukilaisia töihin kuin mahdollista vaikka ei ole mitään hommaa heille. istuvat siellä kännykkää tuijottaen 6 tuntia. Kuultua myös, että saavat voittoa n. 500e /kk jokaisesta palkkatyöläisestä. Siinäpä syy.
Taidan tietää paikan. Kaikille ei ollut edes työpistettä järjestää, joten "töitä" tehtiin etänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidan tietää paikan. Kaikille ei ollut edes työpistettä järjestää, joten "töitä" tehtiin etänä.
tuohan olisi unelmaduuni kenelle tahansa.