Kun yksi lapsi piinaa koko päiväkotiryhmää
Kyseinen lapsi rikkoo toisten leikit tai saattaa yllättäen esim. tönäistä toisen lapsen kumoon tai kaataa sumeilematta hiekkaa niskaan/ heittää hiekkaa silmille. Kiertelee kuulemma (lapseni kertoi) ympäriinsä kun ovat sisällä ja rikkoo/häiritsee toisten leikkejä.
Hoitohenkilökunnan mielestä tuo poika vain harjoittelee leikkitaitoja ja muiden lasten, jotka eivät halua leikkiä kiusaajansa kanssa, pitäisi ottaa hänet leikkeihin mukaan. Kyseessä ei ole mikään taapero vaan yli 4v poika. Toki ymmärrän että tuonkin ikäinen vielä harjoittelee. Mut tällä tapauksella ei vaikuta olevan minkäänlaista ymmärrystä siitä että jos kiusaa ja on väkivaltainen muita kohtaan niin ei ne muut todellakaan halua hänen seuraansa.
Kokemuksia tällaisesta? Ja joo, vanhempien mielestä timo-petteriä pitää vaan ymmärtää kun hän on turhautunut.
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleepahan paljon tilaisuuksia lapselle opetella jo päiväkodissa, että miten kiusaajalle sanotaan vastaan. Me ainakin annetaan jatkuvasti omalle arkajalalle neuvoja miten toimia. Tarpeeksi monta kertaa kun rikkoo leikit tai heittää hiekkaa naamaan niin saa aivan varmasti samaa takaisin.
Lapseni pistääkin takaisin kiusaajalle mut hänet leimataan ettei ota kiusaajaa leikkiin mukaan. No miksköhän??! Ihan älytöntä. Ap
Hyvä että pitää puolensa. Aina kun valitetaan nii vastaat tai lapsi itsekin voi kertoa mistä tilanne on alkanut. Voit sanoa että sun lasta ei laiteta vaikka pariksi tälle lapselle. Ja kun on vapaata leikkiä on lapsilla silloin oikeus valita parinsa.
Jotkut lapset eivät vaan millään tule keskenään toimeen, eikä pidä pakottaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon vakaope ja tunnistan ongelman. Mutta mitä tehdä kun veo, psykologi ja kuraattori vaan lässyttää ja silittää kiusaajan päätä, eikä ole resursseja laittaa yhtä aikuista olemaan vaan yhden lapsen kanssa? Tehostettu tukikaan ei käytännössä tarkoita mitään, sanahelinää vaan, avustajia ei saada. Näköjään lapsilla ei ole oikeuksia kiusaamattomuuteen ja kehon koskemattomuuteen, jos aikuisten työpaikalla ois väkivaltainen kiusaaja niin hänet erotettaisiin, mutta lasten pitää vaan kärsiä päiväkodeissa ja kouluissa.
Muistan, kun vielä 10 vuotta sitten silloisessa päivähoidossa saatettiin kurittaa huonosti käyttäytyvää lasta esimerkiksi jäähyllä tai kädestä kiinni pitämällä. Mutta kun varhaiskasvatus tuli, niin nuo menetelmät kiellettiin ja tilalle otettiin tunnekasvatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuolkokukaan?
Mitä ajat kommentillasi takaa?
Sitä ettei kannata ottaa henkilökohtaisesti mitä pk henkilökunta siitä omasta lapsesta sanoo.
Näytetään lapselle tunnekortteja ja kysytään imelällä äänellä *kulta pieni, kerro miltä sinusta tuntuu juuri nyt "
Lapselta jolta leikit rikottiin on turha kysyä mitään
Vierailija kirjoitti:
Hoitohenkilökunnan ei tarvitse kertoa sinulle lapsen tuen tarpeista. Eikä vanhempienkaan, jos eivät halua.
Noin nuori ei vielä ole välttämättä diagnosoitavissa. Voi olla myös, että tämä lapsi on vain keskiverto lasta haastavampi, jolle rajojen asettaminen on vaikeaa, jos vanhempi itse on kovin pehmeä/välinpitämätön.
Kyllä, tämä lapsi harjoittelee sosiaalista kanssakäymistä. Lapset kehittyvät eri tahdissa. Voi olla, että haasteita on lapsiryhmässä ja kotona sitten toisenlaisia haasteita. Näitä lapsia on päiväkodeissa. Koulussa myös.
Tästä ns "kiusaajasta" tulee itse luultavasti kiusattu ja hylkiö, jos ei saa tukea ja kehity.
Tarkoituksellinen ilkeys ja esim. aspergerin sosiaalinen kömpelyys ovat eri asioita. Aloittajan kuvaama lapsi vaikuttaa todella häijyltä. Sellaiset luonteenpiirteet näkyvät jo lapsessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon vakaope ja tunnistan ongelman. Mutta mitä tehdä kun veo, psykologi ja kuraattori vaan lässyttää ja silittää kiusaajan päätä, eikä ole resursseja laittaa yhtä aikuista olemaan vaan yhden lapsen kanssa? Tehostettu tukikaan ei käytännössä tarkoita mitään, sanahelinää vaan, avustajia ei saada. Näköjään lapsilla ei ole oikeuksia kiusaamattomuuteen ja kehon koskemattomuuteen, jos aikuisten työpaikalla ois väkivaltainen kiusaaja niin hänet erotettaisiin, mutta lasten pitää vaan kärsiä päiväkodeissa ja kouluissa.
Muistan, kun vielä 10 vuotta sitten silloisessa päivähoidossa saatettiin kurittaa huonosti käyttäytyvää lasta esimerkiksi jäähyllä tai kädestä kiinni pitämällä. Mutta kun varhaiskasvatus tuli, niin nuo menetelmät kiellettiin ja tilalle otettiin tunnekasvatus.
Tilalle tuli lapsikeskeisyys, joka meni yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää tunnekasvatus on kyllä helkuntinmoinen vitsi. No ainahan lapsia on tunnekasvatettu. Tosin ennen kasvatettiin siinä arjen keskellä.
Nyt istutaan kerran viikossa piirissä ja kuunnellaan jotain löpinää.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan hoitajat ohjasivat lapsia, että näin leikitään, näin ollaan yhdessä. Nyt varhaiskasvattaja tyytyy sivusta havainnoimaan asioita ja kirjaamaan ne lapsen tietoihin, mutta ei vahingossakaan puutu tilanteisiin edes silloin, kun joku on väkivaltainen. Kun lasten pitää itse oppia! Mutta miten voi oppia, jos kukaan ei neuvo, että näin toimitaan?
Jos näin on, on menty metsään ja hiton syvälle. Ihminen on eläin ja muut karvaisemmat olennot osaavat ja pystyvät kasvattamaan jälkeläisistä kelpoja yksilöitä nimenomaan puuttumalla fyysisesti p*rseilijään ja näyttämällä mallia miten toimitaan.
En kannusta väkivaltaan, mutta tiukka fyysinen puuttuminen on joskus varmasti joidenkin yksilöiden kohdalla ainoa toimiva keino.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitohenkilökunnan ei tarvitse kertoa sinulle lapsen tuen tarpeista. Eikä vanhempienkaan, jos eivät halua.
Noin nuori ei vielä ole välttämättä diagnosoitavissa. Voi olla myös, että tämä lapsi on vain keskiverto lasta haastavampi, jolle rajojen asettaminen on vaikeaa, jos vanhempi itse on kovin pehmeä/välinpitämätön.
Kyllä, tämä lapsi harjoittelee sosiaalista kanssakäymistä. Lapset kehittyvät eri tahdissa. Voi olla, että haasteita on lapsiryhmässä ja kotona sitten toisenlaisia haasteita. Näitä lapsia on päiväkodeissa. Koulussa myös.
Tästä ns "kiusaajasta" tulee itse luultavasti kiusattu ja hylkiö, jos ei saa tukea ja kehity.
Tarkoituksellinen ilkeys ja esim. aspergerin sosiaalinen kömpelyys ovat eri asioita. Aloittajan kuvaama lapsi vaikuttaa todella häijyltä. Sellaiset luonteenpiirteet näkyvät jo lapsessa.
Vaikein persoonallisuushäiriö eli psykopatia on eniten periytyvä. Siitä saattaa nähdä viitteitä jo pienessä lapsessa, jolla voi olla taipumusta tunnekylmyyteen ja väkivallan muodossa. Ja siihen vielä epävakaat perheolot ovat kuin bensaa liekkeihin.
Mun 3v lapsi kertoi että kiusataan.
Satuin paikalle kun hän juoksi kiusaajia pakoon.
Kerroin jälkikäteen, että sitä ne just hakee että juokset pakoon. Opetin röyhistämään rintaa, ja laittamaan kädet nyrkkiin mutta pitämään käsiä alhaalla, kehon sivuilla. Sitten vain reippaasti kohti kiusaajia. Katso suoraan silmiin ja mene kohti. Näytin malliksi, harjoiteltiin.
Ei ole sen koommin kiusattu. Lapsi kertoi että toimi hyvin.
Kehonkieltä on tullut työn puolesta opeteltua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää tunnekasvatus on kyllä helkuntinmoinen vitsi. No ainahan lapsia on tunnekasvatettu. Tosin ennen kasvatettiin siinä arjen keskellä.
Nyt istutaan kerran viikossa piirissä ja kuunnellaan jotain löpinää.
Ja siihen sitten vielä se vanhempien tien silottaminen ja harhakuvitelma, että koko ajan pitää olla kivaa.
Meillä oli vastaava tapaus, mutta tämä oli myös väkivaltainen muita kohtaan. Päiväkodin henkilöstö piti kiinni lapsen oikeudesta riekkua ja riehua senkin jälkeen, kun oma tyttöni sai ekat lyönnit nenään. Totesin, että olisi kiva päästä edes eskari läpi ilman murtunutta nenää, eipä muuttanut käytöstä. Lopulta eristivät riehujan omasta tytöstäni, kun sitkeästi valitin, sitten onneksi alkoikin jo koulu (ja toisen lapsen ansiosta saatiin aivotärähdys, mutta se onkin jo toinen tarina se).
Nykylapsissa on hirveästi häiriintynyttä porukkaa. Etenkin jos oma lapsi on ujo ja kiltti, on tosi tärkeää opettaa selviytymiskeinoja. En tiedä mikä tekee nykylapsista niin "pimeitä", tuntemattomat tulevat iholle räpläämään vaikka toisen (eri-ikäisen!) uutta kaulaliinaa kutsumatta. Ihan tavallinen koulu tavallisessa lähiössä pk-seudun ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli vastaava tapaus, mutta tämä oli myös väkivaltainen muita kohtaan. Päiväkodin henkilöstö piti kiinni lapsen oikeudesta riekkua ja riehua senkin jälkeen, kun oma tyttöni sai ekat lyönnit nenään. Totesin, että olisi kiva päästä edes eskari läpi ilman murtunutta nenää, eipä muuttanut käytöstä. Lopulta eristivät riehujan omasta tytöstäni, kun sitkeästi valitin, sitten onneksi alkoikin jo koulu (ja toisen lapsen ansiosta saatiin aivotärähdys, mutta se onkin jo toinen tarina se).
Nykylapsissa on hirveästi häiriintynyttä porukkaa. Etenkin jos oma lapsi on ujo ja kiltti, on tosi tärkeää opettaa selviytymiskeinoja. En tiedä mikä tekee nykylapsista niin "pimeitä", tuntemattomat tulevat iholle räpläämään vaikka toisen (eri-ikäisen!) uutta kaulaliinaa kutsumatta. Ihan tavallinen koulu tavallisessa lähiössä pk-seudun ulkopuolella.
Ei minun lapsi vaan ne muiden kakarat. Mikään ei ole näköjään muuttunut.🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikein persoonallisuushäiriö eli psykopatia on eniten periytyvä. Siitä saattaa nähdä viitteitä jo pienessä lapsessa, jolla voi olla taipumusta tunnekylmyyteen ja väkivallan muodossa. Ja siihen vielä epävakaat perheolot ovat kuin bensaa liekkeihin.
On todellakin olemassa lapsia jotka satuttavat toisia tahallaan ja nauravat päälle, eivät tunne katumusta ja tosiaan näyttävät nauttivan siitä, että toisesta tuntuu pahalta. Ei näihin auta mikään tunnekasvatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakaopet sieltä koneiden ääreltä lasten keskelle.
Äitejä haukutaan somessa istumisesta mutta ihan sama näky siellä päiväkodissakin nykyään on. Aikuiset koneilla ja lapset keskenään. Liian usein. Nähty onSe oliskin hyvä, mutta meille vakaopeille annetaan niin paljon paperihommia, valittakaa ylemmälle taholle. Ei me vapaa-ajalla niitä aleta tekee, pakko tehä työaikana, valitettavasti se on pois ajasta lasten kanssa.
Miksi ette itse valita.
Kerronpa miksi. Koska pidätte näitä hienompana työnä kuin lasten kanssa oleminen. Luulette että teitä arvostetaan hienojen paperituotostenne takia enemmän. Toisin on käynyt. Sen näet itsekkin.
En ajattele näin mutta yhteiskunta ilmeisesti ajattelee, koska maksaa opelle niistä paperituotoksista 500€ enemmän palkkaa kuin hoitajalle joka "on vaan lasten kanssa ". Tekisin mieluummin hoitajan työtä, mutta en sillä palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin just, eli sitä lässytystä vaan. Ei se toimi noille kiusaajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule kun tämä lapsi on liiankin kiltti, ei ole mikään riehuja vaan Wilma on täynnä positiivista palautetta miten auttaa muita, keskittyy tunnilla ja hoitaa opiskelunsa kunnialla. Saanut myös kaveritaidoistaan palkinnon. Että tässä tapauksessa todellakin "muiden kakarat"!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja sinä vakaipena et voi asialle yhtään mitään ?????????????
Voi hyvää päivää
Mitä arvelet hänen voivan, jos mitään kurinpitokeinoja ei saa käyttää eikä mikään muukaan taho voi tehdä mitään? Väkivaltaisen erityislapsen oikeudet menevät nykymaailmassa 6-0 tavislasten oikeuksien edelle vielä koulussakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule kun tämä lapsi on liiankin kiltti, ei ole mikään riehuja vaan Wilma on täynnä positiivista palautetta miten auttaa muita, keskittyy tunnilla ja hoitaa opiskelunsa kunnialla. Saanut myös kaveritaidoistaan palkinnon. Että tässä tapauksessa todellakin "muiden kakarat"!
Joo joo uskotaan, tosikko. Askarrellaan lasten kanssa teille mitali ja laitetaan postiin.
Mitä ajat kommentillasi takaa?