Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiesitkö että Kelan lääkärit ja asiantuntijat antavat diagnooseja?!

Vierailija
07.09.2022 |

Olen hakenut vuosikausia vammaistukea ja eläkettä, hylkyjä aina vain. Minulla on sairauksia jotka ovat vieneet minut petipotilaaksi. Läheinen toimii omaishoitajana ja meillä käy myös säännöllisesti avustajia ja kotisairaanhoito ottamassa kokeita. Olen pysyvästi työkyvytön.

Olen työnhakijana työkkärissä, pakko olla että jotain rahaa saan. Työkkärin mukava ihminen kertoi minulle viimeksi kun puhuttiin puhelimessa että Kelasta saa pyytää kaikki asiakirjoihin tehdyt merkinnät luettavaksi! Oma kuoreni joka tuli postissa painoi lähes kilon ja voi järkytys mitä minusta olikaan kirjoitettu!!! Kuvittelen kuulema oireistoni, minulla on psykiatrisia ongelmia, useita pyyntöjä eri psykiatreille joiden mielipidettä kyselty. Labra tms. kokeistani ja tuloksistani sanottiin että ne eivät ole totuudenmukaisia eikä luotettavia? Niistä nämä sairauteni juuri näkyvät mutta ei heidän mielestään. Minulle oli laitettu lukemattomia eri diagnooseja joista en tiennyt yhtikäs mitään! Ne eivät näy Omakannassa eikä niitä pääse näkemään kunnallisen eikä yksityisen lääkäritkään. Ne ovat vain Kelan ja eläkelaitokseni omissa tiedoissaan. Olen niin järkyttynyt ja tuntuu tosi pahalta. Elämäni on yhtä selviytymistä päivästä toiseen kaikkien kipujen, lääkekasojen ja rajoitteiden kanssa. Ja oireisto vain etenee. Ja sitten Kela tekee vielä tämmöistä. Miten tämä on mahdollista?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haasta kela oikeuteen.

Vierailija
2/31 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko näin? No sitten ei ole ihme, että Kelan vastaus oli aikoinaan minun asioista kaikkeen ei. Ei mitään kuntoutusta, ei terapiaa, ei mitään.  Kuntoutustukihakemukset meni läpi parissa päivässä. 

Eläke tuli ihan heittämällä ja en ole ikinä nähnyt eläkelausuntoani, että en oikeastaan edes tiedä miksi sitten loppujenlopuksi olen eläkkeellä. Voin vain arvailla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli asiallinen hoitosuhde erääseen hoitajaan. Höpöteltiin niitä ja näitäkin. Ikinä en ole juurikaan avautunut mistään syvällisistä ongelmistani eli keskustelu oli aika pinnallista. Näin yhden kirjoitetun tekstin jonka tuo hoitaja oli kirjoittanut ja jotenkin järkytyin. Hyvin erilaista tekstiä kuin mitä hän esiintyi naaman edessä. 

Sen jälkeen en ole enää luottanut hoitotahoihin; enkä ole puhunut itsestäni ja asioistani oikeastaan yhtään mitään.

En tarkoita kaveruutta tms. hoitotahoon mutta oli kyllä suuri järkytys millaisia ovat tapaamisilla ja mitä sitten kirjoittelevat tapaamisen jälkeen.

Vierailija
4/31 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaapas ne sinua hoitaneiden lääkäreiden kirjaukset myös. Erityisesti sen lääkärin, jonka lausunnolla olet hakenut eläkettä. Tottakai Kelan asiantuntijalääkäri lausuu miksi hylky annetaan, mutta ei he kyllä yleensä omia diagnoosejaan jaksa alkaa asettelemaan, siitä kun heille ei makseta.

Vierailija
5/31 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli asiallinen hoitosuhde erääseen hoitajaan. Höpöteltiin niitä ja näitäkin. Ikinä en ole juurikaan avautunut mistään syvällisistä ongelmistani eli keskustelu oli aika pinnallista. Näin yhden kirjoitetun tekstin jonka tuo hoitaja oli kirjoittanut ja jotenkin järkytyin. Hyvin erilaista tekstiä kuin mitä hän esiintyi naaman edessä. 

Sen jälkeen en ole enää luottanut hoitotahoihin; enkä ole puhunut itsestäni ja asioistani oikeastaan yhtään mitään.

En tarkoita kaveruutta tms. hoitotahoon mutta oli kyllä suuri järkytys millaisia ovat tapaamisilla ja mitä sitten kirjoittelevat tapaamisen jälkeen.

Saman tyyppinen kokemus. Luulin, että ollaan samalla käsitysellä asioista, mutta näköjään se oli harhaa. Parempi pitää kaikki omana tietonaan. Seinälle puhumisesta saa ihan yhtä paljon apua, se ei myöskään kirjaa olemattomia asioita eikä ihmisiä papereihisi.

Vierailija
6/31 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, mutta en usko. Yrittänet vain horjuttaa luottamustamme eri instituutioihin.

Vierailija
7/31 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puolesta voi diagnosoida vaikka skitsoksi, jos se tietää lisää rahantuloa. Lapsikin sai yhden vuoden ajan vammaistukea, vaikka vähän nauratti tuollaisiin adhd tyypisiin oireiluihin. No lääkäri suositteli hakemaan ja hain. Olihan se yli 1000 egee vuodessa vaikka kk tasolla aika mitätön. Vähän huvitti tehdä sitä hakemusta, mutta jos saa niin miksi ei, olkoon vaikka millä nimellä, ja tosiaan, en tiennyt edes tuollaisesta tuesta ennenkun lääkäri kirjoitti lapselle suosituksen hakemiseen. Ihmettelin vaan, kun jostain luin, että joihinkin ihann vakaviinkin kehitysvammoihin ei ole lapsi saanut tukea. Toisaalta jotkut kuulemma saaneet ihan astmaan tai diabetekseen. Whaat.

Vierailija
8/31 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun puolesta voi diagnosoida vaikka skitsoksi, jos se tietää lisää rahantuloa. Lapsikin sai yhden vuoden ajan vammaistukea, vaikka vähän nauratti tuollaisiin adhd tyypisiin oireiluihin. No lääkäri suositteli hakemaan ja hain. Olihan se yli 1000 egee vuodessa vaikka kk tasolla aika mitätön. Vähän huvitti tehdä sitä hakemusta, mutta jos saa niin miksi ei, olkoon vaikka millä nimellä, ja tosiaan, en tiennyt edes tuollaisesta tuesta ennenkun lääkäri kirjoitti lapselle suosituksen hakemiseen. Ihmettelin vaan, kun jostain luin, että joihinkin ihann vakaviinkin kehitysvammoihin ei ole lapsi saanut tukea. Toisaalta jotkut kuulemma saaneet ihan astmaan tai diabetekseen. Whaat.

Hassua, vammaistukea jos diabetes? Lääkkeethän tulevat ilmaiseksi lapsille kuten lääkärikäynnit. Tai lääkkeistä en varma, mutta jokatapauksessa eihän tuo tuki muutenkaan tule mitään kuitteja tai menoja vastaan, eikä tarkoitettu kulujen korvaamiseen. Eli lääkekirvaukset ovat asia erikseen.

Vierailija
9/31 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitsi, nyt peruin lapsen turhat käynnit kun olisi voinut pyytää suosituksen tuohon vammaistukeen. En viitsinyt kun olisi pitänyt vielä täytellä lippuja ja lappuja Kelaan suosituksen lisäksi. Muuten joo, miksi ei.

Vierailija
10/31 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta aika paljon kertoo jo se, ettei Kelan asiantuntijalääkärit kehtaa laittaa nimeään hylsykirjeisiin, joissa julistavat sut terveeksi vastoin erikoislääkäreiden mielipidettä. Tämmöinen pikkuhomma ois minimi mitä pitäisi voida vaatia että laitettaisiin ihan rutiinilla näihin kelavastauksiin. 

Vierailija
11/31 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori, mutta en usko. Yrittänet vain horjuttaa luottamustamme eri instituutioihin.

Miksi tekisin niin? Olen itsekin täysin yllättynyt mitenkä näin voi tapahtua?! Mitenkä ihmeessä minulle täysin tuntemattomat lääkärit voivat väittää että päässäni on "vikaa". Eivätkä usko eri alojen erikoislääkäreiden kirjoittamia lausuntoja minusta. Eivät edes usko koetuloksia jotka on heille annettu nähtäväksi. Lausunnoissaan vielä kehtaavat sanoa että omantuntonsa kautta diipa daipa joo... ovat päätöksensä antaneet! En vain voi tajuta tällaista toimintaa. ap

Vierailija
12/31 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilaapas ne sinua hoitaneiden lääkäreiden kirjaukset myös. Erityisesti sen lääkärin, jonka lausunnolla olet hakenut eläkettä. Tottakai Kelan asiantuntijalääkäri lausuu miksi hylky annetaan, mutta ei he kyllä yleensä omia diagnoosejaan jaksa alkaa asettelemaan, siitä kun heille ei makseta.

Ehkä ap ei tiedä mitä papereita on laitettu ja ketkä. Mäkin kuulin kerran että yhdestä oli valehdeltu että on sairaseläkkeellä ja ties mitä mt diagnooseja vaikka ihan työttömänä eleli ilman mitään sairaus jurtuja. Joku läpällä pisti vielä jotkut seuraamaan tuota väittäen että olisi väärin perustein hakenut jotain sairaseläkkettä. Ja tomppelit ihmiset uskoivat, koska valheisiin sotkeutunut "uskottavia" henkilöitä ylhäältä.

Vierailija
13/31 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tekisin niin? Olen itsekin täysin yllättynyt mitenkä näin voi tapahtua?! Mitenkä ihmeessä minulle täysin tuntemattomat lääkärit voivat väittää että päässäni on "vikaa". Eivätkä usko eri alojen erikoislääkäreiden kirjoittamia lausuntoja minusta. Eivät edes usko koetuloksia jotka on heille annettu nähtäväksi. Lausunnoissaan vielä kehtaavat sanoa että omantuntonsa kautta diipa daipa joo... ovat päätöksensä antaneet! En vain voi tajuta tällaista toimintaa. ap

Jos haluat Kelan tukia, niin tietenkin joudut käymään niiden ehtojen mukaiset tutkimukset läpi.  Ei sinne voi toimittaa omaa mielipidettä diagnoosina ja tahtoa rahaa sen perusteella.  Mt-asioissa potilaalla voi olla vääristynyt kuva itsestään ja todellisuudesta, jonka tutkiva lääkäri toteaa.  Siihen on tyytyminen, tai vedettävä anomukset pois ja elettävä omillaan.

Vierailija
14/31 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se luottamus menee ihan olemalla tekemisissä näiden instituutoiden kanssa.

Vierailija
15/31 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ap ei tiedä mitä papereita on laitettu ja ketkä. Mäkin kuulin kerran että yhdestä oli valehdeltu että on sairaseläkkeellä ja ties mitä mt diagnooseja vaikka ihan työttömänä eleli ilman mitään sairaus jurtuja. Joku läpällä pisti vielä jotkut seuraamaan tuota väittäen että olisi väärin perustein hakenut jotain sairaseläkkettä. Ja tomppelit ihmiset uskoivat, koska valheisiin sotkeutunut "uskottavia" henkilöitä ylhäältä.

No jos et tiedä millä lausunnolla haetaan Kelasta rahaa, on kyllä melkoisen pihalla.

Vierailija
16/31 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat Kelan tukia, niin tietenkin joudut käymään niiden ehtojen mukaiset tutkimukset läpi.  Ei sinne voi toimittaa omaa mielipidettä diagnoosina ja tahtoa rahaa sen perusteella.  Mt-asioissa potilaalla voi olla vääristynyt kuva itsestään ja todellisuudesta, jonka tutkiva lääkäri toteaa.  Siihen on tyytyminen, tai vedettävä anomukset pois ja elettävä omillaan.

Tässä nyt taitaa olla kyse siitä, että kelan lääkäri toteaa jotain ihan muuta kuin tutkiva lääkäri. Ja on myös mielenkiintoista se, että meillä on suomessa näköjään laboratoriot epäluotettavia.

Vierailija
17/31 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä viitti. Tiedän tapauksen jossa on diagnosoitu ja kirjoiteltu vaikka mitä, vaikka henkilö ei ole ollut ikinä kyseisten henkilöiden vastaanotolla ei etänä eikä lähinä. Lääkityskin määriteltiin, miten sitten annettiin en tiedä kun henkilö ei ainakaan itse noutanut niitä apteekista tai ottanut. Mitä hyötyä tuosta. Plus miinus nolla. Ehkä joillekin hauskaa leikkiä.

Sairasta!

Vierailija
18/31 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä tää on.. niin tuttua..

Kelan käyttämät asiantuntijalääkärit ovat vakuutuslääketieteen asiantuntijoita, jotka arvioivat hakijan terveydentilaa, työ- ja toimintakykyä sekä kuntoutuksen ja hoidon tarvetta. Kelan lääkäri esittää vakuutuslääketieteellisen arvion siitä, täyttyvätkö etuuden myöntämisen edellytykset.

Vierailija
19/31 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos et tiedä millä lausunnolla haetaan Kelasta rahaa, on kyllä melkoisen pihalla.

Jos vaikka ap hakee työttömyyskorvausta, mutta joku valehtelee sen olevan sairaseläkettä. Disssauksia on monenlaisia.

Vierailija
20/31 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin sairasta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä viitti. Tiedän tapauksen jossa on diagnosoitu ja kirjoiteltu vaikka mitä, vaikka henkilö ei ole ollut ikinä kyseisten henkilöiden vastaanotolla ei etänä eikä lähinä. Lääkityskin määriteltiin, miten sitten annettiin en tiedä kun henkilö ei ainakaan itse noutanut niitä apteekista tai ottanut. Mitä hyötyä tuosta. Plus miinus nolla. Ehkä joillekin hauskaa leikkiä.

Sairasta!

Tämä voi selittyä ihan sillä, että joskus menee henkilötiedot ja epikriisit sekaisin niin että tekstit siirtyy vahingossa jonkun toisen ihmisen alle. Näitä on välillä. Meillä oli kerran ihminenkin kuolleena viikon vaikka se oli ihan elossa ja hoidossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi