Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ellaa, 29, odotettiin työpaikalle aamupalaveriin, mutta hän ei tullut nuoret työntekijät kertovat, että vaatimus lähitöistä stressaa

Vierailija
06.09.2022 |

Ella, 29, aloitti asiantuntijatyön pienessä vaikuttajaorganisaatiossa viime vuoden toukokuussa.

Etätyö oli tuolloin koronapandemian vuoksi normi.

Ella asuu Tampereella ja työpaikan toimitilat ovat Helsingissä. Sopimukseen kirjattiin, että hänen pitäisi tulla lähitöihin muutaman kerran kuussa koronatilanteen jälleen salliessa.

Nyt etätyösuositusta ei enää ole, ja Ella on joutunut kulkemaan Helsinkiin useammin kuin hän olisi tahtonut.

Hän ei ole taipunut pomon toiveisiin mukisematta.

"Nytkin minua odotettiin saapuvaksi paikan päälle aamupalaveriin, mutta en vain tullut. Olin ainoa, joka osallistui etänä."

https://yle.fi/uutiset/74-20000112

Mikä ihmisiä, etenkin nuorempia, vaivaa? En tee koska en tahdo? En minäkään, mutta työ on työ ja kunnioitan työtäni, enkä kiukuttele. Jos Tampereelta Helsinkiin on liian pitkä matka, etsii töitä lähempää tai muuttaa. Myös asennemuutos auttaisi. Ylipäänsä työ, josta tykkää ja viihtyy eikä työpaikalle meno ahdista silloin kun pomo pyytää!

Kommentit (522)

Vierailija
501/522 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin Ellan esimies, antaisin potkut hänelle siitä syystä, että jättää palaverit väliin.

En voi sietää näitä sooloilijoita, jotka eivät suostu noudattamaan mitään sääntöjä eikä tulemaan paikan päälle kun esimies on kerran pyytänyt.

Perustakaa omat yritykset jos haluatte päättää kaiken itse.

Olisi laiton irtisanominen, koska Ellan kanssa tehdyssä työsopimuksessa on 2 kertaa kuussa lähipäivä, jonka työnantaja on nyt mielivaltaisesti muuttanut. Jotta Ellam tulee noudattaa sopimusta, se täytyy uusia ja kirjata, että nyt Ellan on oltava 2 kertaa viikossa Helsingissä, ja sopimus pitää hyväksyä sekä työnantajan että Ellan päässä.

Vierailija
502/522 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähityö ahdistaa myös minua ja vaatimukset mennä toimistolle. Etätyö toimii loistavasti itselleni ja lähityössä kaikki viivästyy tai heikentyy.

N45

Ei kuulosta normaalilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/522 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asennuttanut työntekijöiden koneisiin ohjelman, josta näkee, onko ruutu aktiivinen vai ollaanko sitä esim. päiväunilla minun maksamallani palkallisella työajalla.

Olen pk-yrittäjä. Pääasiassa luotan vain niihin jotka tulevat toimistolle.

Vierailija
504/522 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähityö ahdistaa myös minua ja vaatimukset mennä toimistolle. Etätyö toimii loistavasti itselleni ja lähityössä kaikki viivästyy tai heikentyy.

N45

Ei kuulosta normaalilta.

Riippuu työpaikasta. Vaikka minulla on jo pitkä työkokemus, lähitöihin meno ahdistaisi todella paljon. Suurin syy ahdistukseen olisi se, etten ehtisi tekemään töitäni. Toinen syy olisi inhotukseen, on huonot työtilat. Teams- kokousten hoitaminen avokonttorissa, jossa kaikki äänet ja puheet kuuluvat, ovat raskaita niin itselle kuin muille kokoukseen osallistujille kuin myös muille lähityöntekijöille.

Vierailija
505/522 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla työpaikalla ne on pikemminkin päälle 50-vuotiaat, jotka eivät halua tai jaksa raahautua paikalle lähipalavereihin. Nuorempi väki tulee kyllä.

Vierailija
506/522 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onpa rankkaa. Vielä pari vuotta sitten töihin mentiin 5pv viikossa eikä otettu mitään etäilylomia.

Etäily ei ole lomaa.

Jos saa etänä työt tehtyä nopeammin kuin toimistolla, työnantaja voi osoittaa lisää töitä.

Olen seurannut lähisukulaisen etä"töitä" hyvinkin läheltä. Näemme usein kun itselläni on vapaapäivä.

Kone auki, 15-30min odottelu, että kaikki paikalla vaikka kokouksen alkamisaika on ollut kaikilla tiedossa. Seuraava puoli tuntia diipadaapaa "mitä kuuluu" "onko Lissu paikalla" "onko kaikilla kiva aamu"...

Kokouksen jälkeen "töitä" eli käytännössä (ainakin hänellä) kahvittelua ja minun kanssani seurustelua. Hiirtä tökitään välillä, että "töissä ollaan"... Siinähän tuo työpäivä kuluu käsitöiden yms. merkeissä.

Ylitöitä kertyy niin että kuukaudesta saa olla viikon lomalla.

On kyllä helppoa duunia näin päiväkodissa työskentelevän näkövinkkelistä!

Vierailija
507/522 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N45

Kuale, autistipaska!

Vierailija
508/522 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onpa rankkaa. Vielä pari vuotta sitten töihin mentiin 5pv viikossa eikä otettu mitään etäilylomia.

Etäily ei ole lomaa.

Jos saa etänä työt tehtyä nopeammin kuin toimistolla, työnantaja voi osoittaa lisää töitä.

Olen seurannut lähisukulaisen etä"töitä" hyvinkin läheltä. Näemme usein kun itselläni on vapaapäivä.

Kone auki, 15-30min odottelu, että kaikki paikalla vaikka kokouksen alkamisaika on ollut kaikilla tiedossa. Seuraava puoli tuntia diipadaapaa "mitä kuuluu" "onko Lissu paikalla" "onko kaikilla kiva aamu"...

Kokouksen jälkeen "töitä" eli käytännössä (ainakin hänellä) kahvittelua ja minun kanssani seurustelua. Hiirtä tökitään välillä, että "töissä ollaan"... Siinähän tuo työpäivä kuluu käsitöiden yms. merkeissä.

Hemmetin huonosti organisoitu työpaikka. Meillä on kyllä vähän samaa. Osa työntekijöistä ihan ylityöllistettyjä, ja sitten taas esimerkiksi minä jonka työnkuvaan kuuluvat tehtävät vievät aikaa ehkä 25% työajasta. Toisaalta osittain oma vika, kun olen aina ollut nopea. Olen esimiehelle sanonut, että haluaisin lisää töitä, voisin ottaa niiltä ylityöllistetyiltä hommia tehtäväksi, mutta ei. Kun ne eivät kuulu tähän työnkuvaan joka minulla on. Enpä minä tätä enää jaksa, esittää että teen muka kauheasti töitä, joten haen koko ajan uutta työpaikkaa. Harmi vaan että ne mun muutamat työtehtävät on oikeasti aika kriittisiä, eikä siihen oikein nyt tiettyjen syiden takia pysty ennen vuodenvaihdetta ketään palkkaamaan tilalle. Niinpä ne kriittiset työtehtävät täytyy nyt sitten jakaa niiden jo ylityöllistettyjen ihmisten harteille nekin.

Vierailija
509/522 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etäily ei ole lomaa.

Ei kyllä kuu!osta normaalilta etätyöltä. Kokoukset alkavat sillin kun on sovittu. Muutaman minuutin myöhästymisiä tapahtuu, mutta ne johtuvat siitä, että edellinen kokous on juuri päättynyt. Tuona aikana voidaan vaihtaa kuulumisia mutta lun kaikki ovat paikalla kokous alkaa. Puolen tunnin odottelu ei ole mahdollista, koska monella alkaa jo toinen kokous.

Jos työnkuva ei ole tuon kummempi, niin tuskin se olisi lähitöissäkään on sen parempi. Se kyllä selittää sen, miksi oikeasti töitä tekevät tekevät mieluummin etätöitä kuin viettävät aikansa aikasyöppöjen kanssa toimistolla.

Vierailija
510/522 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asennuttanut työntekijöiden koneisiin ohjelman, josta näkee, onko ruutu aktiivinen vai ollaanko sitä esim. päiväunilla minun maksamallani palkallisella työajalla.

Et ole.

Vierailija
511/522 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyö on kyllä heikentänyt erilaisten palvelujen laatua. En tiedä johtuuko se siitä, että esim monet aspat eivät jaksa oikein yrittää kun ovat matkan päässä, vai mistä se johtuu. Kaikki on muuttunut vaikeammaksi. Missään nimessä etätyö ei voi olla mikään light-versio työnteosta.

Vierailija
512/522 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta aika monesta kommentista on ymmärrettävissä, että kaikkea voi tehdä etänä, jos ei duunarityötä tee. Ei se ihan niin mene. Kiva, jos jollain on mahdollista saada kotiin parempi ergonomia. Meille ei mahdu kahta sähköpöytää, sekä mun tarvitsemaa kahta isoa näyttöä, vaikka meillä on jopa erillinen työhuone. Mutta se on pieni, eikä sinne mahdu kahta työskentelemään. Itse olen kyllä enimmäkseen toimistolla, mutta kyllä suunnittelualalla pitää joskus pistää haalarit päälle ja kypärä päähän ja mennä työmaalle, eikä ne työmaat ole useinkaan mitään puhtoisia steriilejä paikkoja.

Teen suurimmaksi osaksi suunnittelua suuriin remonttikohteisiin, tuhansia neliöitä voi olla joskus. Mulle tulee paljon kuvia arkkitehdeiltä ja se, että töitä on alettu tehdä kotona, näkyy. Kuvat on piirretty päin helvettiä, ne on puuttelisia kun tarkistusmittauksia ei ole tehty ts. ei ole viitsitty käydä kohteessa mittaamassa. Eräästä kohteesta puuttui kokonaan WC-tila! Ei siis oltu avattu ovea ja katsottu mitä sen takana on hallissa, jos siellä ylipäätään oli käyty, kun puuttui palkkeja ja muutakin tärkeää Onneksi se selvisi omalla käynnillä. On aika oleellinen kohde tietää kun putkiremppaa suunnitellaan.  

Vierailija
513/522 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on ihmeellistä mutuilua. Hesarissa oli joskus kesällä juttua etätöistä ja niiden vaikutuksesta yrityksen tulokseen ja toimintaan. Etätyöt eivät ainakaan heikentäneet yrityksen toimintaa vaan joissakin yrityksissä tulos parani ja työntekijät voivat paremmin. Oma tunne ei ole sama kuin totuus.

Itse oon töissä vakuutusyhtiön palvelumyyjänä ja etänä saan aikaiseksi paljon enemmän tulosta kuin toimistolla. Toimistolla on kova hälinä ja jatkuvasti tulee sanomista esim mun äänenkäytöstä kun olen huonokuuloinen ja kovaääninen joten en ole yhtään oma itseni kun koitan puhua hiljempaa kuin normaalisti puhun enkä kuule asiakasta ja lisäksi silti äänelläni häiritsen muita joten kaikki kärsivät.

Onneksi saan tehdä 60% töistä etänä eli 3 päivänä viikossa teen oikeasti töitä ja koko viikon tuloksen ja 2 päivänä menen toimistolle hissuttelemaan ja koska työnantaja sitä vaatii. Kaikki palaverit ja muut ovat silti aina teamsissa.

Vierailija
514/522 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt etätöitä jo vuodesta 2012 lähtien. Ennen sai tehdä max 50 %, mutta koronan jälkeen saa tehdä etätöitä 60%. Kun korona-aikaan sai tehdä kaksi vuotta etätöitä, niin kyllä tuo 40 % toimistolle meno rasittaa, kun on tottunut hyvään. No raahaudun kuitenkin kaksi kertaa viikossa toimistolle. 

Vierailija
515/522 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oliko tämä Ella ilmoittanut että ei tule konttorille ?

Jos ei, niin siinä se ongelma. Ja Ellan asenteessa.

Vierailija
516/522 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haha. Luuletko ettei toimistolla voi vältellä töitä. Siellä paremmin kuin kotona. Tampio.

Vierailija
517/522 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyö on kyllä heikentänyt erilaisten palvelujen laatua. En tiedä johtuuko se siitä, että esim monet aspat eivät jaksa oikein yrittää kun ovat matkan päässä, vai mistä se johtuu. Kaikki on muuttunut vaikeammaksi. Missään nimessä etätyö ei voi olla mikään light-versio työnteosta.

Miten on heikentynyt? Mun asiakkaat ei tiedä missä fyysisesti sijaitsen. Ei tiennyt ennen etätöitäkään, eikä se heille kuulukaan.

Vierailija
518/522 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin Ellan esimies, antaisin potkut hänelle siitä syystä, että jättää palaverit väliin.

En voi sietää näitä sooloilijoita, jotka eivät suostu noudattamaan mitään sääntöjä eikä tulemaan paikan päälle kun esimies on kerran pyytänyt.

Perustakaa omat yritykset jos haluatte päättää kaiken itse.

Ella ei jätä palavereja väliin, vaan osallistuu niihin etänä.

Ella on sopinut työnantajan kanssa etätyösopimuksen, jota työnantaja on yksipuolisesti muuttanut.

Ei hätää! Ella etsii varmasti paremmin itselleen sopivan firman, ja työnantaja pääsee etsimään itselleen uuden työntekijän. Se ei ole ihan ilmaista sekään.

Vierailija
519/522 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli tuollainen esimies. Kävi hyvin selväksi, että häneltä ei löydy minkäänlaista kunnioitusta työntekijöitään kohtaan, piti kaikkia poikkeuksetta lusmuina joita pitää vahtia koko ajan tai muuten ei muka tehdä töitä. Huvittavaa oli se, että hän pystyi kyllä ihan suoraan itsekin katsomaan kuittauksista mitä kukakin oli päivän aikana tehnyt. Silti oli sitä mieltä että etätyössä vaan maataan sohvalla, vaikka näki ihan selvästi kuinka paljon enemmän etäpäivinä kaikki kuittasivat työsuorituksia. Kuittaus siis sen takia, ettei moni ihminen hoida samaa asiaa, vaan näkee heti että joku on jo ottanut jonkun asian hoitaakseen. No, sitä esimiestä inhosivat kaikki, ja lopulta toimistolla kukaan ei tehnyt paljon mitään, esittivät vaan kiireistä. Etäpäivinä sitten tehtiin työt. Aika paljon osaavaa väkeä lähtikin, itseni kanssa samalla oven avauksella lähti kolme muuta. Sittemmin kaksi lisää on lähtenyt, ja taas yksi on lähdössä. Se on rankkaa kun ensin opetetaan työtä useampi kuukausi, vuoden kuluttua alkaa olla jo täysin yksin pärjäävä, ja sitten se saakin tarpeekseen esimiehestä ja lähtee.

Vierailija
520/522 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli tuollainen esimies. Kävi hyvin selväksi, että häneltä ei löydy minkäänlaista kunnioitusta työntekijöitään kohtaan, piti kaikkia poikkeuksetta lusmuina joita pitää vahtia koko ajan tai muuten ei muka tehdä töitä. Huvittavaa oli se, että hän pystyi kyllä ihan suoraan itsekin katsomaan kuittauksista mitä kukakin oli päivän aikana tehnyt. Silti oli sitä mieltä että etätyössä vaan maataan sohvalla, vaikka näki ihan selvästi kuinka paljon enemmän etäpäivinä kaikki kuittasivat työsuorituksia. Kuittaus siis sen takia, ettei moni ihminen hoida samaa asiaa, vaan näkee heti että joku on jo ottanut jonkun asian hoitaakseen. No, sitä esimiestä inhosivat kaikki, ja lopulta toimistolla kukaan ei tehnyt paljon mitään, esittivät vaan kiireistä. Etäpäivinä sitten tehtiin työt. Aika paljon osaavaa väkeä lähtikin, itseni kanssa samalla oven avauksella lähti kolme muuta. Sittemmin kaksi lisää on lähtenyt, ja taas yksi on lähdössä. Se on rankkaa kun ensin opetetaan työtä useampi kuukausi, vuoden kuluttua alkaa olla jo täysin yksin pärjäävä, ja sitten se saakin tarpeekseen esimiehestä ja lähtee.

Meillä tätä teki eräs rivityöntekijä. Hän oli sairas työpaikkakiusaaja, joka oli myös sitä mieltä, että toimistoaikana ei saisi käydä hammaslääkärissä. Tällaiset asiat eivät kuuluneet hänelle ollenkaan ja hammaslääkärikäynnillä tietysti leimattiin kellokortti omalle ajalle.

Nämä ovat niitä etätyön vastustajia, sillä heiltähän lähtee kaikki kiusattavat ja kytättävät pois silmän ulottuvilta.

Vaihtuvuus ko. tiimissä on aivan jäätävä. Minäkin aikani tuota katsottuani lähdin, ja houkuttelin perääni toisen lähtijän.