Voi hitsi! Jäin koukkuun nenäsumutteeseen. Taas jälleen kerran...
Olin kovassa flunssassa pari viikkoa. Nyt olisin jo ns. parantunut, mutta sätkin nenäsumute -koukussa kuin mikäkin sintti.
Ja ei ole eka kerta kun näin käy. Pisin "putkeni" on ollut varmaan puolisen vuotta...
Himskatti, kun en jaksaisi niitä lähes viikon "vieroitusoireita". Nokka tukossa on lähes mahdoton nukkua ja väsyttää jo valmiiksi flunssan jäljiltä. Valvoin nimittäin flunssan ekan viikon, kun en halunnut sumutepulloon tarttua. Sitten ratkesin ja nyt on sitten ns. tilanne päällä.
Kohtalotovereita?
Kommentit (52)
Sympatiseeraan, itsekin monesti tässä koukussa olleena. Olen itse vierottunut "vahingossa" muutaman kerran, kun olen joutunut viettämään päivän ulkoilmassa, siellä on jotenkin paljon helpompi hengittää ilman nenäsuihketta ja nenä on auennut siinä samalla, eikä sitten enää illallakaan ole tullut tarvetta suihkia sumutetta. Tätä vinkkiä tosin on vaikea toteuttaa jos ei ole mahdollisuutta ulkoilla pitkiä aikoja. :)
Duact ja Aerinaze toimivat myös, mutta jostain syystä ainakin meidän työterveyslääkärit kirjoittaa näihin reseptiä aika nihkeästi. Olen joskus puhunut lääkärille nenäsuihkekoukusta, eivätkä he ole ymmärtäneet ollenkaan mistä puhun.
Vierailija kirjoitti:
Mä pyydän aina jos mahdollista lääkäriltä aerinaze tai duact kuurin, jotka pitää nenää auki. Juuri siksi kun jään välittömästi sumutteisiin koukkuun. Nämä kuurit toimii myös, jos on jäänyt jo koukkuun. esim viikon kuuri tällä pitää röörit auki ja samalla valele nenäöljyä tai muita kosteuttavia suihkeita nenään.
Täältä ääni Duactille! Yritän aina pitää pakettia kaapissa, mutta nyt omani ovat loppuneet jo varmaan vuosi sitten ja ei ole tullut käytyä sellaisessa lääkärissä aikoihin, jolta reseptin olisi voinut pyytää.
Ap
Kyllä nenäsumute-addiktio on ihan oikeasti tunnettu ongelma, Googlettakaa tietämättömät vähän.
Vierailija kirjoitti:
Sympatiseeraan, itsekin monesti tässä koukussa olleena. Olen itse vierottunut "vahingossa" muutaman kerran, kun olen joutunut viettämään päivän ulkoilmassa, siellä on jotenkin paljon helpompi hengittää ilman nenäsuihketta ja nenä on auennut siinä samalla, eikä sitten enää illallakaan ole tullut tarvetta suihkia sumutetta. Tätä vinkkiä tosin on vaikea toteuttaa jos ei ole mahdollisuutta ulkoilla pitkiä aikoja. :)
Duact ja Aerinaze toimivat myös, mutta jostain syystä ainakin meidän työterveyslääkärit kirjoittaa näihin reseptiä aika nihkeästi. Olen joskus puhunut lääkärille nenäsuihkekoukusta, eivätkä he ole ymmärtäneet ollenkaan mistä puhun.
Mistäköhän se nihkeys kyseisten lääkkeiden reseptin kirjoittamiseen johtuu? Olen nimittäin törmännyt samaan. Itselleni kyllä Nasolin on paljon pahempi "huume" mitä Duact.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mihin sitä sumutetta tarvii alkujaankaan. Ostakaa nokka kannu ja saa kärsän luonnollisesti auki.
Jep, en usko alkuunkaan että nämä addiktit olisivat edes googlettaneet luonnollisempia tai vaihtoehtoisia tapoja hoitaa tukkoista nenää. Mennään vaan suoraan apteekkiin Nasoliini-ostoksille.
Kokkeli tai energiajuoma ota korvaushoidoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin koukussa varmaan 15 vuotta nuhasumutteeseen, tosin käytin vain yöllä. Kyllä siinä vieroittumisessa aika pitkään kesti, mutta merisuolasuihkeella ja nenäkannulla huuhtelee nenää, niin auttaa. Tai käyttää aluksi vain toiseen sieraimeen nuhasumutetta, vähentäen lopulta kokonaan käytön.
Mitä se sumute antaa? Mikä siinä addiktioi?
Vastasit eri henkilölle, mutta minä ainakin addiktoidun hyvään yöuneen, jonka nenäsumute tuo. Nokka tukossa on nimittäin pottumainen nukkua.
Ap
Mutta jos nenä on jatkuvasti tukossa eikä sesonki tapaan niin eikös silloin kannata mennä lääkärille joka tutkii?
Vierailija kirjoitti:
Joutunut viettämään päivän ulkoilmassa? Nyt oikeasti valot päälle, millaista elämää te oikein elätte jos ulkona oleminenkin on joutumista ja pakkopullaa. Onko ihmekään, että limakalvot kärsii kuivasta ja huonosta sisäilmasta, ja sitten vielä lääkitään jatkuvasti. Mitä jos eka lääke siihen nenäänkin olisi mennä ulos eikä lähteä apteekkiin koukuttamaan itseään yhä uusiin lääkkeisiin? Eikä Duactia tai Aerinazea kirjoiteta "viihdekäyttäjille" tavalliseen nuhaan, porukka alkaa kuulostaa narkeilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäköhän se nihkeys kyseisten lääkkeiden reseptin kirjoittamiseen johtuu? Olen nimittäin törmännyt samaan. Itselleni kyllä Nasolin on paljon pahempi "huume" mitä Duact.
Ap
Joskus luin jostain, että Duactia myytäisiin pimeänä katukaupassa piristeenä, mutta en tiedä millaisia määriä sitä tarvitsee tuollaiseen käyttöön ottaa. Kyllähän se sillä lailla piristääkin, että illalla sitä ei kannata ottaa (ainakin mulla menee yöt ihan valvomiseksi jos erehtyy), mutta jos aamulla otan niin ei kyllä ole mikään erityisen pirtsakka tai hilpeä olo, joten hukkaan menisi huumausainetarkoituksessa kyllä!
Mä tykkään pyyhkiä pyllyä vaikka en kävis paskalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sitä sumutetta tarvii alkujaankaan. Ostakaa nokka kannu ja saa kärsän luonnollisesti auki.
Jep, en usko alkuunkaan että nämä addiktit olisivat edes googlettaneet luonnollisempia tai vaihtoehtoisia tapoja hoitaa tukkoista nenää. Mennään vaan suoraan apteekkiin Nasoliini-ostoksille.
Voi kiesus sentään! Voisitko mahdollisesti olla yhtään enempää ylimielinen...?
Jos sinä saat avun nenäkannusta niin hienoa. Minä olen esim. käyttänyt nenäkannua lähes päivittäin jo vuosia. Silti se on yhtä turhan kanssa, kun kunnon flunssa iskee päälle. Ihmiset ovat yksilöllisiä, kuten tässä ketjussa on jo kertaalleen sanottu.
Vierailija kirjoitti:
sängyn viereen jotain jytyä mutta hyvää maustehommelia? mulla aina alkaa nokka vuotaa, kun vedän srirachaa (ehkä kirjoitetaan noin) tai vastaavaa.
Ei ne halua, kun pitää saada läääääääkettä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sängyn viereen jotain jytyä mutta hyvää maustehommelia? mulla aina alkaa nokka vuotaa, kun vedän srirachaa (ehkä kirjoitetaan noin) tai vastaavaa.
Ei ne halua, kun pitää saada läääääääkettä!
Hopeavesi on kuulemma kanssa tooooosi hyväääääää...
Tsemppia Ap:lle! Ikävä, että ketjuun tunki tämä tietty "suuntaus". Itse asiassa aivan ihme, että joku ei vielä kysynyt Ap:lta mahdollisesti otetuista koronapiikeistä. :)))
Samaistun! Olin siitepölyaikana pahassa flunssassa ja minun oli pakko alkaa käyttää otrivinia, että sain hengitettyä. Sieraimet tottuivat niin pahasti parissa viikossa, että tukkeutuivat umpeen jos en laittanut otrivinia. Olin aivan epätoivoinen kunnes apteekissa vinkkasivat yhden sieraimen vierottamisesta kerralla. Tuntuu hölmöltä, että en itse keksinyt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin koukussa varmaan 15 vuotta nuhasumutteeseen, tosin käytin vain yöllä. Kyllä siinä vieroittumisessa aika pitkään kesti, mutta merisuolasuihkeella ja nenäkannulla huuhtelee nenää, niin auttaa. Tai käyttää aluksi vain toiseen sieraimeen nuhasumutetta, vähentäen lopulta kokonaan käytön.
Mitä se sumute antaa? Mikä siinä addiktioi?
Se pitää nenun auki, ilman sitä tukkeutuu entistä pahemmin.
Empä ole koskaan käyttänyt, ilmankin pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nenäsumute-addiktio on ihan oikeasti tunnettu ongelma, Googlettakaa tietämättömät vähän.
Google on huonoin hakukone nykyisistä. Googlettele itse vaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te ostatte nenäsumutetta, eihän sellaista normaali ihminen tarvitse? Vai onko tosiaan ensin laitettu hakattua sipulia sängyn viereen, Vicks-voidetta, sängynpääty korkealle, nenäkannun käyttö, riittävästi nestettä (vettä)...?
Katoppa ku joillain on ihan oikeasti poskionteloiden ahtauden kans ongelmia. Minä en tarvi ku pienen nuhan ja oon ihan tukossa. Todetusti ahtaat ontelot. Joudun käyttämään sumutteita, että pystyn olemaan ja lisäksi nenäkannua ja silti on poskiontelotulehduksia vähintään kahdesti vuodessa. Ongelma on rakenteessa. Ei auta mikään helekkarin sipuli, kun tavoite on saada ontelot auki eikä vaan vuotamaan ja olemaan silti tulossa.
Mullekin käynyt noin flunssan jälkeen kun molemmat sieraimet olivat jatkuvasti täysin tukossa, hengittää ei voinut nenän kautta joten oli pakko käyttää tuollaista avaavaa sumutetta. Tiedoksi siis heille jotka ihmettelevät miksi sumutetta tarvitaan.
No sehän perustuu siis siihen että se kuivattaa limakalvoja nenässä ihan tolkuttomasti joten kun flunssa on ohi kannattaakin tehdä niin että sen jälkeen kun on käyttänyt avaavaa suihketta niin laittaa sen perään hoitavaa suihketta, niitä on sellaisia rasvoittavia ja hoitavia suihkeita myös. Kohta sitten huomaa että avaavaa ei enää tarvita.
Koukussa myös. Mulla vaikea uniapnea ja sieraimet ei pysy yöllä auki ilman suihketta. Päivisin en tarvitse, mutta illalla suihkautan kerran molempiin sieraimiin ja perään vielä hoitavaa nenäsuihketta, jotta pystyn cpap-laitetta käyttämään janukkumaan. Mitkään nenäkannut, dymistat sun muut ei ole auttaneet. Nyt olen siirtynyt pikkuiljaa käyttämään lapsille tarkoitettua nasoliinia, jospa jossain vaiheessa pääsisin eroon kokonaan.
Juu minäkin olin kamalassa riippuvuudessa nenän avoniistämiseen. Onneksi matkustin hollantiin ja sain metadoni hoitoa ja siihen jäi niistelyt. Oli nimittäin kauhea addiktio rään poistamiseen.