Voi hitsi! Jäin koukkuun nenäsumutteeseen. Taas jälleen kerran...
Olin kovassa flunssassa pari viikkoa. Nyt olisin jo ns. parantunut, mutta sätkin nenäsumute -koukussa kuin mikäkin sintti.
Ja ei ole eka kerta kun näin käy. Pisin "putkeni" on ollut varmaan puolisen vuotta...
Himskatti, kun en jaksaisi niitä lähes viikon "vieroitusoireita". Nokka tukossa on lähes mahdoton nukkua ja väsyttää jo valmiiksi flunssan jäljiltä. Valvoin nimittäin flunssan ekan viikon, kun en halunnut sumutepulloon tarttua. Sitten ratkesin ja nyt on sitten ns. tilanne päällä.
Kohtalotovereita?
Kommentit (52)
Nyt tuli ikävä Arthur Spooneriä:D Hauskin komedia hahmo ikinä🤣
Varmaan olet tämän jo kokeillutkin, mutta nuku yläpää koholla. Nenä pysyy paremmin auki. Tyynyvuori liukuu pois hartioiden alta, mutta jos sinulla on vieraspatja, laita se sänkyysi. Kasaa se tyynyvalli patjan alle ja hyppyrimäki ei kun siis nukkumapaikka on valmis! Siinä on ärsyttävä nukkua, mutta nenä on enemmän auki.
Kuulun myös niihin, joilla neneäsumute alkaa vain muutaman päivän käytön jälkeen aiheuttaa enemmän tukkoisuutta kuin poistaa. Joten ymmärrän hyvin.
Ksylometatsoliini nenäsumutteita ei pidä käyttää muutamaa päivää pitempään koska vaikutuksen loppuessa nenän limakalvot turpoavat vain enemmän ja tästä johtuen kierre on valmis.
En ole koskaan käyttänyt mitään nenäsumutteita tai valittanut jostain tukkoisesta nenästä nukkuessa. Rapageenitkö ne tuota tekee, että menee hankalaksi heti jos vähän tukkoistaa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi te ostatte nenäsumutetta, eihän sellaista normaali ihminen tarvitse? Vai onko tosiaan ensin laitettu hakattua sipulia sängyn viereen, Vicks-voidetta, sängynpääty korkealle, nenäkannun käyttö, riittävästi nestettä (vettä)...?
Saakeli vuosia sitten sain neuvon tuosta silputusta sipulista sängyn viereen, jonka seurauksena se vielä terve lapseni sai elämänsä korvatulehduksen, meni aivan tukkoon siitä sipulin katkusta. En ole toiste kokeillut.
Mä saan kiertoon katkaistua yleensä dymistalla. On siis reseptillä saatava nenäsumute.
Avun saanut kirjoitti:
Minä käytin nenäsumutetta 20 vuotta, josta aiheutui allerginen nuha. Sain erikoislääkäriltä reseptin tabletteihin, joilla nenä pysyi auki. Viikon kuurin jälkeen limakalvot olivat parantuneet, enkä ole enää tarvinnut sumutetta, vaan hankin myös nenäkannun.
Muistatko tablettien nimen?
Ihminen ei kuole siihen että nenä on joskus tukossa
Nenäsumute-koukusta pääsee eroon nenäkannun, antihistamiinin ja allergianuhasuihkeen avulla parissa päivässä. Nasoliinit kannattaa heittää roskiin samantien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten nenäsumutteeseen voi jäädä koukkuun, mutta addiktionsa kullakin. Toki flunssan aikana on kiva saada röörit auki sumutteella, mutta muutenhan ne pysyy auki ilman sumutettakin?
Tämä taitaa olla yksilöllinen juttu. Minulla riittää jo muutaman yön käyttö, niin limakalvot alkavat turpoamaan. Sen jälkeen kierre on valmis.
Ap
Eikös juuri turvotukset pitäisi vähentyä noilla suihkeilla. Jos sulla on edelleen nenä tukossa, ei se nuha ole parantunut, jos puolivuotta on nenä tukossa. Onko allergiaa lisänä? Tai ylipaino ahtauttaa hengitysteitä? :)
Suosittelen kokeilemaan Dymistaa, sitä saa ostettua nykyään myös ilman reseptiä apteekista. Lisäksi kosteuttava suihke, esim. Mar Plus 5% sekä öljytipat/suihke. Itse kokenut parhaimmaksi A-Vita Plus -tipat.
Ennen Dymistan laittoa kannattaa huuhdella nenä, niin lääke vaikuttaa paremmin.
Ja toki jos mahdollista, niin pyydä resepti Duactiin.
Ai duact?