Miksi nykyään työpaikkaa hakiessa pitää ilmoittaa suosittelija?
Ärsyttävää, kun pitää vaivata toisia ihmisiä asialla ja muutenkaan en haluaisi julistaa jokapaikkaan, että haen uutta työpaikkaa.
Kommentit (55)
En laita suosittelijaa ja hyvin olen pärjännyt. Se on saman tason juttuja kuin aukoton CV. Tietysti joskus voi työnantaja olla niitä jotka uskoo näihin juttuihin. Silloin on ehkä parempi ettei tule palkatuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ennen ollut tällaisia vaatimuksia ja hyvin onnistui töiden saaminen. Onko muilla hirveä arsenaali porukkaa, ketä voi laittaa suosittelijaksi? Ap
Koska oli tuo "ennen"? Hain ekaa kertaa töitä 1981 ja silloin kysyttiin suosittelijaa.
Samaa ajattelin kun luin aloituksen. Onhan toi ollut iät ajat. Yksi suosittelija riittää, mieluummin joku esimies asemassa ollut aikaisemmassa työpaikassa, ei nykyisessä. Soitetaan FIRMAAN, ei kenenkään random puhelinnumeroon jollekin kaverille. Tottakai pitää lupa kysyä, suostuuko suosittelijaksi.
Se onkin sitten kiva kun suosittelija on kuollut, dementoitunut tai vaihtanut puhelinnumeroa.
Älytön systeemi, jossa sitä paitsi huijaaminen on sairaan helppoa. Sopii vain esim. kaverin, siskon tai äidin kanssa, että jos joku soittaa ja kyselee, niin kehuu.
Suosittelijakäytäntö ja psykologiset testit ovat keino ulkoistaa vastuuta muille ihmisille kun rekrytoija haluaa turvata oman selustansa. Jos rekry epäonnistuu niin voi aina sanoa, että hänellä oli hyvät suositukset tai hyvät tulokset testeistä (joiden tulokset ovat muuten hyvin tulkinnanvaraiset).
Hyvä rekrytoija osaa itse esittää oikeat kysymykset ja arvioida onko henkilö sopiva tehtävään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ennen ollut tällaisia vaatimuksia ja hyvin onnistui töiden saaminen. Onko muilla hirveä arsenaali porukkaa, ketä voi laittaa suosittelijaksi? Ap
Koska oli tuo "ennen"? Hain ekaa kertaa töitä 1981 ja silloin kysyttiin suosittelijaa.
Samaa ajattelin kun luin aloituksen. Onhan toi ollut iät ajat. Yksi suosittelija riittää, mieluummin joku esimies asemassa ollut aikaisemmassa työpaikassa, ei nykyisessä. Soitetaan FIRMAAN, ei kenenkään random puhelinnumeroon jollekin kaverille. Tottakai pitää lupa kysyä, suostuuko suosittelijaksi.
Ei kaikki työpaikat ole FIRMOJA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tämä on sitten tullut kuntapuolen hommiin viiveellä. Vasta 2018 hakiessani töitä hoitovapaalta palatessani, oli eka kertaa sähköisessä hakemuksessa kohta, johon piti laittaa suosittelija. Ap
Nepot..eiku verkostoituminen on nykyään in!
Nykyaika on niin raivostuttavaa. Kaikki turhat tavat apinoidaan jostain jenkkilästä.
En hae sellaisiin työpaikkoihin missä pitää suosittelija ilmoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en kans tykkää. Esim. LinkedIn on hyvä paikka suositteluille, sieltä ne voi rekrytoija kätevästi lukaista, niin edellistä pomoa ei tarvitse vaivata moneen kertaan.
LinkedIn ei ole luvallinen taustaselvitysten tekopaikka.
Monessa hakulomakkeessa kysytään linkkariprofiilia ja saako sen katsoa.
Mutta tuo kysymys on laiton. Työnantajan käytössä saa olla ainoastaan se informaatio, jonka työnhakija on tätä paikkaa varten antanut.
Höpsis, tottakai hakija voi halutessaan antaa suostumuksen linkkarin käyttöön. Moni rekryjärjestelmä osaa jopa imaista linkkariprofiilin tiedot esitiedoiksi hakulomakkeelle.
Laki yksityisyyden suojasta työelämässä on vahvasti eri mieltä.
Kyllä mua kieltämättä ihmetytti kun hain aika perus asiakaspalvelutehtävään (toimistotyö) ja CV:hen laittamani suosittelijan lisäksi pyydettiin erikseen vielä toista suosittelijaa. Piti oikein tarkistaa, että oliko tämä sittenkin joku johtajan pesti :D
Vierailija kirjoitti:
Suosittelijakäytäntö ja psykologiset testit ovat keino ulkoistaa vastuuta muille ihmisille kun rekrytoija haluaa turvata oman selustansa. Jos rekry epäonnistuu niin voi aina sanoa, että hänellä oli hyvät suositukset tai hyvät tulokset testeistä (joiden tulokset ovat muuten hyvin tulkinnanvaraiset).
Hyvä rekrytoija osaa itse esittää oikeat kysymykset ja arvioida onko henkilö sopiva tehtävään.
Hyväkin rekrytoija on huono rekrytoija. Jos ei ole omakohtaista kokemusta ko. työstä ja sen lainalaisuuksista, niin ihsan puhdasta arpapeliä koko homma. Et vain tiedä mitä rekrytoit, vaikka itsellesi niin uskottelet.
Aina olen laittanut "en usko paskapuheeseen". Hyvin olen työllistynyt.
Entinen esihenkilö siihen olisi laitettava. Se on sitten lystikästä, jos on tunaroinut edellisissä töissä.
Suosittelija on ihan turha kyllä, ärsyttävää nimenomaan kertoa siitä omasta työnhausta sitä kautta muille... Ja esim nykyiselle esimiehelle.. Olen jättänyt suosittelijan viime aikoina ilmoittamatta, mutta sitä on silti kysytty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en kans tykkää. Esim. LinkedIn on hyvä paikka suositteluille, sieltä ne voi rekrytoija kätevästi lukaista, niin edellistä pomoa ei tarvitse vaivata moneen kertaan.
LinkedIn ei ole luvallinen taustaselvitysten tekopaikka.
Monessa hakulomakkeessa kysytään linkkariprofiilia ja saako sen katsoa.
Mutta tuo kysymys on laiton. Työnantajan käytössä saa olla ainoastaan se informaatio, jonka työnhakija on tätä paikkaa varten antanut.
Höpsis, tottakai hakija voi halutessaan antaa suostumuksen linkkarin käyttöön. Moni rekryjärjestelmä osaa jopa imaista linkkariprofiilin tiedot esitiedoiksi hakulomakkeelle.
Laki yksityisyyden suojasta työelämässä on vahvasti eri mieltä.
Haet varmaan nyt sitä, että luvatta ei saa katsoa hakijan sometilejä.
LinkedIn on itsessään jo rekrytointipalvelu. Jos hakija haluaa sitä käyttää, tottakai sen voi jakaa rekrytoijalle.
Suosittelijoita voi laittaa johonkin 30-vuotiaaksi asti. Suosittelijoiden laittaminen nyt 50-vuotiaana on loukkaus!
Olen käyttänyt entistä pomoa, joka vaihtoi työpaikkaa noin viisi vuotta sitten. Tosin alkaa tuntua tyhmältä, kun itsekin tehnyt ihan muita hommia sen jälkeen kun tiemme erosivat.
Mulla oli joskus takavuosina semmoinen pomo, joka tykkäsi laiskoista perseennuolijoista. Jos sen tyypin näkisin suosittelijana, heti arvioisin hakijan työntekijänä laiskaksi perseennuolijaksi.