Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voi olla että on kaiken maailman fyysisiä oireita ja silti olen tutkimusten mukaan terve kuin pukki?!

Vierailija
05.09.2022 |

Huimaa, sattuu, väsyttää, on kipeä olo, ei jaksa mitään. Silti kaikki on niin priimaa, on kuvattu, ultrattu ja otettu labroja. Sisäelinlabratkin kuulemma "huikeat" ikäiselleni. Mitä tässä enää tekee?

Kommentit (132)

Vierailija
81/132 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini kannattaa ehdottomasti mittauttaa. Minulla oli monenlaisia oireita, jotka alkaneet helpottaa rautakuuria syödessä!

Vierailija
82/132 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ferritiini oli joskus erittäin matala, mutta söin rautakuurin ja arvo nousi kuntoon. Korona sairastettu mutta oireilu alkoi jo ennen sitä. Ap

Eli mikä se ferritiiniarvo on? Monen lääkärin mielestä se on "kunnossa", jos on viitteissä. Kaikki alle 30 arvot = rauta on lopussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/132 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos arvosi oli huono ja söit rautakuurin, niin kuinka pitkään söit rautaa ja otettiinko kontrolli, että rauta-arvot nousivat (ja ovat pysyneet).

Vierailija
84/132 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini oli vuosia sitten 6. Söin rautaa ja asettui jonnekin 30 pintaan. Vuosi sitten otin vielä tehokuurin, jolloin oli yli 60. Borrelioosi siis tutkittu. Ap

Vierailija
85/132 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ferritiini oli joskus erittäin matala, mutta söin rautakuurin ja arvo nousi kuntoon. Korona sairastettu mutta oireilu alkoi jo ennen sitä. Ap

Eli mikä se ferritiiniarvo on? Monen lääkärin mielestä se on "kunnossa", jos on viitteissä. Kaikki alle 30 arvot = rauta on lopussa.

Ferritiini saisi olla mielellään yli 100. Vasta sen jälkeen voi todeta, että oireet eivät johdu raudanpuutteesta.

Vierailija
86/132 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ferritiini oli vuosia sitten 6. Söin rautaa ja asettui jonnekin 30 pintaan. Vuosi sitten otin vielä tehokuurin, jolloin oli yli 60. Borrelioosi siis tutkittu. Ap

Se on voinut taas romahtaa. Ei tuo 60 myöskään ole kovin hyvä luku.

Vierailija
87/132 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 vuotta oli minulla noin, kunnes viime vuonna diagnostisoitiin autoimmuunisairaus uusien riittävän spefisisten oireiden perusteella (kaikki laboratoriokokeet ok tai erittäin hyvät).

Nyt olen sitten saanut toimivia lääkkeitä, kortisonikuuria, Metotreksaattia, biologisia.

Vierailija
88/132 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on voinut taas romahtaa. Ei tuo 60 myöskään ole kovin hyvä luku.

Minulla oli arvolla 46 kovat oireet vielä. Miten pitkään söit rautaa ja otettiinko samalla tulehdusarvot, kun ferritiini mitattiin. Kuulostaa epäilyttävältä, että pienellä rautakuurilla arvo nousee noin paljon vai söitkö rautaa puoli vuotta?

Vierailija
89/132 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliskohan syöpä kasvain jossain? Onko ferritiini tasot katsottu?

Vierailija
90/132 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun mua masentaa just siksi, että haluaisin tehdä asioita mutta en jaksa. :( Lenkille kun lähtee, niin alkaa sattumaan johonkin niveleen niin että pitää hiljentää kävelyksi, jopa ontua. Silmiä särkee ja ovat niin kuivat että ei jaksa autoa ajaa. Väsyttää, koska heräilen öisin ilman syytä. Ei ole reumaa, ei sjögreniä, ei kilpirauhasvaivoja. Silti elämä on todella raskasta. :( ap

Heräilet öisin ilman syytä? Ehkä siinä syy? Jonkunlainen unihäiriö. Itsellä samoja oireita ja ajattelin tilata lääkärille ajan unihäiriön takoa.

Vierailija
91/132 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ferritiiniasia on ainakin vielä epäselvä. Koska se on viimeksi mitattu? Selvisikö syy, miksi arvo oli huono?

Vierailija
92/132 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iho-oirettakin on, olkapäät, pakarat, kyynärpäät ja kasvot kutisevat. Välillä hartiat. Mutta keliakia on verikokeella pois suljettu. Välillä on kipeä kieli. Ap

Vierailija
93/132 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiiniä laski runsaat kuukautiset. Mutta siihen olen saanut lääkkeet. Ap

Vierailija
94/132 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan silti psyykkistä syytä. Et nyt elä sellaista elämää, mitä todellisuudessa haluaisit.

Omasta kokemuksesta voin kertoa, että stressin myötä sai järkyttäviä nivelkipuja. Siis sellaisia, että yöllä heräsin, kun asentoa vaihdoin. Ei mitään vikaa. Suutuin, kun lääkäri alkoi kyselemään elämästä vähän laajemmin.

Mutta tiedätkö - lääkäri oli ihan oikeassa. Pari vuotta olen elämästä siivonnut kaikenlaista pois. Kipuja ei ole. Jälkikäteen ajateltuna en edes ihmettele, että keho pakotti jarruttamaan.

Eikä tarvittu edes lääkkeitä eikä ollut masennusta eikä mikään. Oli vain mopo karannut käsistä, kun vuorokauteen kaikenlaista mahtui ja oli kiva tehdä.

Vierailija
95/132 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä liika matala ferritiini on aiheuttanut esimerkiksi migreeniä, huimausta, nivelkipuja ja huonosti nukkumista. Rautainfuusion jälkeen yllättävästi lähti myös jatkuva häiritsevä kutina, jonka luulin johtuneen atooppisesta ihosta, mutta oli ilmeisesti raudanpuutoksen oire. Minulla oli aikaisemmin iholla ihan näkyviä ihottumaläikkiä ja limakalvot todella arat.

Vierailija
96/132 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain alkaa vaihdevuodet jo alle 40 v iässä!

Vierailija
97/132 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä alkoi nivelkivut kun olin ollut työpaikassa vuoden. Aivan yhtäkkiä alkoi, kipuja tuli ja meni, pahenivat välillä niin että piti käydä lääkärissä. Paljastui että koko lafka oli seiniä ja kattoa myöten sädesienen ja homeen valtaama. Oireet loppuivat kun vaihtoi työpaikkaa.

Myös joku allergia voi aiheuttaa joillakin nivelkipuilua, etenkin syömiset. Kannattaa laittaa ylös koska kipu alkoi ja mitä söi/teki sitä ennen. Muutenkin pitää päiväkirjaa jos löytyisi joku selittävä tekijä.

Myös ilmanpaineen vaihtelu (pakastuu, sadetta/ukkosta tulossa tms) voi joskus kipuilla nivelissä.

Vierailija
98/132 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iän tuleminen. Tuollaista se on mullakin ollut jostain 37 v alkaen. Siihen tottuu onneksi ja oppii elämään uuden perusolon kanssa. Olemaan vaatimatta itseltä liikaa.

Vierailija
99/132 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kuulostaa ihan psyykkiseltä tuo tilanteesi. Kaikki mahdolliset tutkimukset on tehty, joten nyt ei kannata enää juosta lääkärissä ja kokeissa, vaan iloitse, että olet terve! Mitään vakavaa ei ole löytynyt. Mitä enemmän keskityt oireisiin, sitä sairaampi olet. Ja mitä enemmän mietit oireita ja keskityt kipuun, sitä enemmän mielesi mustenee. Ala kiinnittää huomio kaikkeen hyvään, mitä elämässäsi on. Keskity kaikkeen siihen, mitä voit tehdä. <3 Ja älä missään tapauksessa lopeta liikuntaa! Se vaikuttaa joidenkin tutkimusten mukaan enemmän mielialaan kuin masennuslääkkeet tai jopa terapia joillain.

Ajatuksilla on valtava voima hyvinvointiin ja terveyteen. Katso (katsokaa kaikki!!) tämä ohjelma. Ihan käsittämätöntä tutkimustietoa, miten pelkkä ajatus voi saada sairastumaan ja paranemaan. Jos et jaksa katsoa kokonaan niin katso ainakin alusta niin pitkään kuin jaksat.

Vierailija
100/132 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ferritiiniä laski runsaat kuukautiset. Mutta siihen olen saanut lääkkeet. Ap

Ja koska on viimeksi mitattu? Miten monta kuukautta söit rautaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi