Miten voi olla että on kaiken maailman fyysisiä oireita ja silti olen tutkimusten mukaan terve kuin pukki?!
Huimaa, sattuu, väsyttää, on kipeä olo, ei jaksa mitään. Silti kaikki on niin priimaa, on kuvattu, ultrattu ja otettu labroja. Sisäelinlabratkin kuulemma "huikeat" ikäiselleni. Mitä tässä enää tekee?
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu mutta ei kai sellaista että niveleen sattuu niin ettei sitä voi liikuttaa tai raajaa käyttää? Joku päänsärky ihan eri asia, mutta nivelkipu nyt kyseessä. Ap
Voi olla psykogeenistä kipua. Kaikki lähtee aivoista. Kaikki kiputilat rekisteröidään aivoissa tai on aivoista lähtöisin. Eli kyllä, jos polveesi sattuu se voi olla sinun aivosi kun kiputilan rekisteröi vaikka mitään fyysistä vikaa ei ole koska aivosi tuottaa sen polvikivun sinulle ja tietoisuuden siitä.
Kyllä siellä on aina myös fyysinen vika. Jos vika olisi aivoissa, ei ap tuntisi kipua vain tietyssä paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Borrelioosi on tutkittu. Asunnon kosteus on tutkittu. Ei voi olla fibro kun ne pisteet ei arista. Mikä vaan nivel saattaa äkkilikkeen tehdessä alkaa sattumaan. Lonkka, olkapää, polvi, jalkapöydän nivel, sormi, ranne...
Kiitos kun tullut näin ihanasti kommentteja! <3 ap
Kuulostaa reumalta. Sinulla voi olla myös löysät tukikudokset. Mutta reuma kannattaa tutkituttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stressiä on kovasti kyllä, ollut jo pitkään. Mutta tiedostan sen, mutta oireeni on ihan todellisia ja tunnen ne kehossani, ei mitään henkistä juttua. Ap
Kannattaa ymmärtää että henkinen ja fyysinen menevät käsi kädessä. Ei henkisen kuormituksen aiheuttama fyysinen oire ole mikään "luulosairaus" vaan ihan oikea fyysinen oire. Sen aiheuttaja ei vain ole mikään fyysinen sairaus vaan se on elimistön fyysinen reaktio liialliseen henkiseen kuormitukseen.
Ihminen on psyko- fyysis- sosiaalinen kokonaisuus, jossa kaikki vaikuttaa monimutkaisti kietoutuen toisiinsa.
Ovatko liikunta, uni ja ruokavalio kunnossa? En yritä kettuilla, mutta minulla oli kauhean huono olla silloin vielä, kun söin mitä sattuu, nukuin epäsäännöllisesti ja liikuin lähinnä hissikuilun kautta autolleni.
Itse tiedän että stressi ja loppuunpalaminen voi aiheuttaa hyvinkin dramaattisia fyysisiä oireita. Itse ramppasin aikoinaan vaikka missä tutkimuksissa. Kaikki kuvattiin, tähystettiin ja mitattiin. Epäiltiin vuorollaan syöpää, MS-tautia ja vaikka mitä. Mutta mitään vikaa ei löytynyt. Lopulta minun oli pakko hyväksyä se että kehoni ei ole mikään kone vaan se voi mennä ihan oikeasti sekaisin jos henkinen jaksaminen loppuu.
Onneksi toivuin muutaman kuukauden sairaslomalla ja kevyellä terapialla mutta sen jälkeen olen oppinut pitämään huolta omasta hyvinvoinnistani. En todellakaan halua enää joutua sängyn pohjalle.
Vierailija kirjoitti:
Väsymysoireyhtymä? Sitä minulle ehdotettiin samoilla oireilla. Missään ei ole mitään vikaa.
Tätä samaa epäilen, että itsellänikin on. Lääkärissä kävin, niin ei ollut kuullutkaan koko asiasta!
Niin, ihan samat tutkimukset tehtiin kuin ap:lle (+ urografia ja sternaalipunktio).
Kaikki alkoi ihan pikkuflunssan jälkeen talvella. Nyt kun on tämä korona, niin mietin, että oiskohan jo silloin ollut joku korona-virus, joka ns. sotki koko systeemin?
Onko ferritiini mitattu? Minulla epämääräiset nivel- ja sidekalvokivut paranivat, kun ferritiini nousi yli 90.
Ja korona romahduttaa myös rauta-arvoja mm. hiustenlähtö johtuu tuosta.
Ferritiini oli joskus erittäin matala, mutta söin rautakuurin ja arvo nousi kuntoon. Korona sairastettu mutta oireilu alkoi jo ennen sitä. Ap
Esivaihdevuodet alkaa 40 paikkeilla, suosittelen käymään vaihdevuosiin erikoistuneella gynellä.
Esivaihdevuosien oireet on juurikin uupumus, väsymys, ahdistus, paniikkioireet jne jne
Pyydä lähete ferritiiniin ja maksa itse koe. Ei kauheasti kustanna.
Fyysiset oireet voivat johtua myös psyykkisestä sairaudesta. Onko pääpuolta tutkittu lainkaan?
Siten että tutkitaan vain pintapuolisesti- josta tulee "säästöä" - ja kaikkien pitäis kyllä tietää miksi lainausmerkit. Eli tällaisen yhteiskunnan olemme äänestämällä valinneet. Ja jatkossa vielä huonompaan päin mennään.
Vierailija kirjoitti:
Fyysiset oireet voivat johtua myös psyykkisestä sairaudesta. Onko pääpuolta tutkittu lainkaan?
Olen hankkinut keskusteluapua raskaan elämäntilanteen käsittelyyn, mutta en nyt sitten tiedä miten päätä voisi tutkia. Ihan työelämässä olen ja normaalisti elän, mitä nyt näiltä oireiltani pystyn. Ap
Onko mitään ajallista yhteyttä koronarokotteisiin?
Kuvaile tuota huimausta. Tuntuuko liikkuessa vai paikallaan? Aamulla, illalla?
Alkoi jo ennen koronaa ja rokotteita. Ap
Borrelioosi on tutkittu. Asunnon kosteus on tutkittu. Ei voi olla fibro kun ne pisteet ei arista. Mikä vaan nivel saattaa äkkilikkeen tehdessä alkaa sattumaan. Lonkka, olkapää, polvi, jalkapöydän nivel, sormi, ranne...
Kiitos kun tullut näin ihanasti kommentteja! <3 ap