Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten voi olla että on kaiken maailman fyysisiä oireita ja silti olen tutkimusten mukaan terve kuin pukki?!

Vierailija
05.09.2022 |

Huimaa, sattuu, väsyttää, on kipeä olo, ei jaksa mitään. Silti kaikki on niin priimaa, on kuvattu, ultrattu ja otettu labroja. Sisäelinlabratkin kuulemma "huikeat" ikäiselleni. Mitä tässä enää tekee?

Kommentit (132)

Vierailija
21/132 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stressiä on kovasti kyllä, ollut jo pitkään. Mutta tiedostan sen, mutta oireeni on ihan todellisia ja tunnen ne kehossani, ei mitään henkistä juttua. Ap

Stressi on todennäköinen aiheuttaja. Minulla oli migreeniä, vaikeita iho-oireita, nivelkipuja, uniongelmia, sydämen rytmihäiriöitä, kauheaa väsymystä, selkäkipuja. Kun hävitin stressin aiheuttajan, nuo kaikki katosivat kokonaan puolen vuoden sisään ilman mitään lääkkeitä tai hoitoja. 

Vierailija
22/132 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmätipat käyttöön. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/132 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla stressin aiheuttajaa ei voi hävittää, kun kyseessä vaikea yhteishuoltajuus. Vielä monta vuotta edessä. Ap

Vierailija
24/132 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu mutta ei kai sellaista että niveleen sattuu niin ettei sitä voi liikuttaa tai raajaa käyttää? Joku päänsärky ihan eri asia, mutta nivelkipu nyt kyseessä. Ap

Minä tiedän ihmisen joka ei kyennyt enää kävelemään. Somaattista vikaa ei löytynyt, joten lähetettiin psykiatriselle osastolle (psyykepuolen oireilua toki oli myös, siitä en tarkemmin tiedä millaista, oli nuori ihminen kyseessä). Siellä se kävelykykykin alkoi hiljalleen palautua sitten. Ne psykosomaattiset siis voi olla ihan todellisia oireita, ei mitään pelkkää päänsärkyä ja unettomuutta.

Vierailija
25/132 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sairastanut koronan? Voi olla long covid.

Vierailija
26/132 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä että sairauttasi ei ole vielä pystytty diagnosoimaan. Niin se on joidenkin harvinaisempien juttujen kanssa.

Niin, tai oireilu johtuu psyykkisistä syistä. Ihminen on kokonaisuus ja kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Tämähän on tyypillistä että harvinaiset vaivat laitetaan mt-puolen syyksi ihan ammattilaisten toimesta, jos eivät osaa pyytää oikeita tutkimuksia tai asettaa diagnoosia. Tosiasiassa syy-seuraussuhde on todennäköisesti toisin päin, somaattinen sairaus aiheuttaa masennusta.

Vierailija
27/132 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinainen reumasairaudet, jota ei vielä ole osattu diagnosoida. Älä alistu psykiatriselle.

Vierailija
28/132 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu mutta ei kai sellaista että niveleen sattuu niin ettei sitä voi liikuttaa tai raajaa käyttää? Joku päänsärky ihan eri asia, mutta nivelkipu nyt kyseessä. Ap

Voi olla psykogeenistä kipua. Kaikki lähtee aivoista. Kaikki kiputilat rekisteröidään aivoissa tai on aivoista lähtöisin. Eli kyllä, jos polveesi sattuu se voi olla sinun aivosi kun kiputilan rekisteröi vaikka mitään fyysistä vikaa ei ole koska aivosi tuottaa sen polvikivun sinulle ja tietoisuuden siitä.

Vierailija
29/132 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen ap olet? Kuulostaa siltä, että voisi olla kyse vaihdevuosivaivoista ja hormonikorvaushoito voi palauttaa hyvän voinnin viikossa.

Vierailija
30/132 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä että sairauttasi ei ole vielä pystytty diagnosoimaan. Niin se on joidenkin harvinaisempien juttujen kanssa.

Niin, tai oireilu johtuu psyykkisistä syistä. Ihminen on kokonaisuus ja kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Tämähän on tyypillistä että harvinaiset vaivat laitetaan mt-puolen syyksi ihan ammattilaisten toimesta, jos eivät osaa pyytää oikeita tutkimuksia tai asettaa diagnoosia. Tosiasiassa syy-seuraussuhde on todennäköisesti toisin päin, somaattinen sairaus aiheuttaa masennusta.

Se ei ole mt ongelma vaan neurologinen häiriö jos piuhat on päässä solmussa ja lähettää vääriä ärsykkeitä.

Vierailija
31/132 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauta ja muut mineraalit lopussa. Syy voi löytyä esim. suolistosta. Valitettavasti lääkäreitä ei kiinnosta tutkia hivenainepitoisuuksia, ferritiinin saattavat mitata. Voi myös olla, että nukut huonosti, esim uniapnean takia. Minulla menee nenä tukkoon homeesta, siitepölystä ym, mikä aiheuttaa uniapneaa. Kun keho ja aivot eivät saa palautua riittävästi, alkaa oireita ilmestymään. Hakeudu unitutkimuksiin.

Vierailija
32/132 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta rokotetta? Voi olla rokotehaitta

Vierailija
33/132 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kipu aina samassa/samoissa nivelissä vai saattaako yhtäkkiä vaihtaa paikkaa ja aiemmin kipeä nivel ei olekaan enää kipeä? Fibromyalgia.

Tai sitten tosiaan psykosomaattinen oireilu, se on monesti todella monimuotoista ja ihminen ei todellakaan itse hoksaa, että se on psykosomaattista. Selvästi asia vaivaa sinua, se voi provosoida oireilua. Stressi aiheuttaa ihmeellisi oireita pitkittyessään.

Itsellä on kanssa vähän vastaavaa, mutta olen huomannut pärjääväni sen kanssa parhaiten, kun en anna sen häiritä enkä kiinnitä oireisiin liikaa huomiota. Pahinta olisi joutua johonkin vuosikausien myllyyn tutkimusten ja vähättelevien lääkäreiden kanssa, kun elämä fiksoituisi oireiden ympärille. Olen nähnyt näitä omassa työssäni ja ovat tosi raskaita ihmisiä, puhumattakaan miten raskasta sen täytyy olla heille itselleen.

Aina on tietysti myös mahdollista, että taustalla on kuitenkin jokin elimellinen sairaus, jota ei ole osattu diagnosoida. Mutta näissä esim. tuo kipu tuntuu kyllä aina samalla seudulla, ei vaihda paikkaa itsestään. 

Vierailija
34/132 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sairastanut koronan tai ottanut rokotteet? Ne on puhkaisseet monella reuman.

Vierailija
35/132 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee kaksi asiaa heti mieleen. Sisäilmaongelmat, riittää ihan, että lapsi kantaa koulutavaroissa hometta kotiin tai ulkohomeet vaivaavat.

Toinen on sitten borrelioosi.

Molemmat aiheuttavat paljon ja ne löytyvät tosi nihkeästi syyksi. Eli: olitko kesällä paremmassa kunnossa? Silloin ei lapsen koulukamoja luultavasti pyörinyt lähellä. Työpaikan sisäilma? Kodin? Ei mitään uutta sohvaa, mattoa tmv.?

Toisekseen, borrelioosinäyte Saksaan. Suomessa ei ole borrelioosia, jos se ei kasva tattina otsassa. Eli kunnon testi on ainut, joka kertoo totuuden.

Voi olla tietysti muutakin. Onko uniapnea mahdollinen? Mieti kaikki ja "puhdista" ympäristö ja elimistö. Silloin alat sulkea asioita pois. Ensin pitää vain löytää se nollakohta, josta lähteä liikkeelle.

Tsemppiä!

Vierailija
36/132 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rauta ja muut mineraalit lopussa. Syy voi löytyä esim. suolistosta. Valitettavasti lääkäreitä ei kiinnosta tutkia hivenainepitoisuuksia, ferritiinin saattavat mitata. Voi myös olla, että nukut huonosti, esim uniapnean takia. Minulla menee nenä tukkoon homeesta, siitepölystä ym, mikä aiheuttaa uniapneaa. Kun keho ja aivot eivät saa palautua riittävästi, alkaa oireita ilmestymään. Hakeudu unitutkimuksiin.

Ja lisään, että stressi tottakai myös huonontaa unen laatua.

Vierailija
37/132 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei voi olla reumasairaus kun reumakokeet on tehty. Eikä nivelet ole turvonneet vaan ainoastaan liikuttaminen sattuu. Olen vasta 41 niin ei voi vaihdevuodet olla. Ja hormonikorvaus ei tulevaisuudessakaan käy kun suvussa tullut niistä rintasyöpää. Ap

Vierailija
38/132 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko sairastanut koronan tai ottanut rokotteet? Ne on puhkaisseet monella reuman.

Tuokin totta. Tosi monelle jäänyt ruusua ja reumaa.

Vierailija
39/132 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stressiä on kovasti kyllä, ollut jo pitkään. Mutta tiedostan sen, mutta oireeni on ihan todellisia ja tunnen ne kehossani, ei mitään henkistä juttua. Ap

Mulla alko kroppa oireileen, kun työpaikassa (siis firmassa, ei itse työtehtävässä) alko asiat oleen ihan sekasin. Kun vaihdoin työpaikkaa, niin oireet lakkas. Tämä on käynyt kolmesti.

Eli voisiko olla joku vastaava tilanne? Toki voi hyvin olla myös joku harvinainen tai vielä muuten löytymätöb sairaus.

Vierailija
40/132 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä vehnä pois ruokavaliosta niin häipyy nivelkivut, silmäkipu ja väsymys.

Kokeile edes, et menetä mitään.